Gå til innhold

Bli med å forme fremtidens Diskusjon.no

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal henvende meg om dette, men jeg savner følgende:

- Total post count ala den vi hadde her tidligere. Den kan også telles ved siden av "on topic", men i hvert falm være der.

- Post per day count med off-topic posts inkludert slik vi hadde tidligere

- Slik som vi ser reputation på profilen, bare mulighet for å rangere etter flest +1

Mine forslag som hadde gjort opplevelsen min her på forumet mye bedre, dersom dette hadde vært mulig :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med forumet og den labre aktivitet/interesse ser man i denne tråden - for noen år siden, ville en slik tråd som denne, ha est ut til minst 20 sider på den tiden den har "levd".

Ingen bryr seg, selv om vi nå har over det dobbelte av brukere registrert.

I "gamle dager" hadde forumet en relativt fast gruppe av bidragsytere - og hvor noen særlig aktive moderatorer fungerte som lokomotiver og "rollemodeller".

I dag har vi ingen av delene ... Vi er bare flate og late sammen ... ;)

Gamle dager? Det var omtrent for et år og et par måneder siden. Fremtiden er omtrent akkurat nå.

Sosiale medier er midt i en eksponensiell utvikling der alt vi har sett til nå etter alt å dømme bare er begynnelsen på den første forretten av oppvarmingen. Sosiale medier er fortsatt "vill vest" , med muligheter i alle retninger for alle som har ideer , der alle kanaler på kort tid har blitt åpnet og hendene til borgere i ale land på rekordtid har blitt fylt med stadig nye og mer fantastiske lysende supermaskiner. Ta en titt på folka på bussen og se hvilken vei snutene generelt peker. Supermaskinene fylles i sin tur i et like høyt tempo opp med stadig nye og mer avanserte supersystemer , "applications" , og designet av disse supersystemene ( såvel som markedsføringen av dem ) er etter alt å dømme verdensøkonomiens mest brennaktuelle områder. Her - i møtepunktet mellom supermaskinene og supersystemene og vanlige menneskers bruk av dem, er det at aller mest innovasjon skjer , at aller mest penger investeres og ikke minst at vanlige menneskers interesser stråler som utrettelige lasere fra alle hold. Sammen med dette har vi internet of things , billige sensorer på kroppen for å kasrlegge alle våre bevegelser gjennom hele dagen , google maps , bitcoin, google glasses , internett i ballonger , quantum computing , crowdfunding, nanoteknologi , stadig mer raffinert kunstig intelligens , 3D printing som kan gjøre alle ideene til virkelighet med rimelige materialer på notime og fremfor alt: Hybridsystemene som skapes fra sammensetninger av slike enkeltdeler i nye kombinasjoner.

De endringene vi gjennomlever nå er ikke bare revolusjonerende , ikke bare er de mer revolusjonerende enn noe som har vært opplevd tidligere i menneskehetens historie , men de vel allerede omtrent på ekspressfart inn i dimensjoner av størrelsesordener mer revolusjonerende enn noe vi har vært borti selv i våre villeste science fiction fantasier.

Hva kommer dette forumet til å være? Det blir vel akkurat hva vi gjør det til. Kanskje er det ikke så viktig hvilken plattform det skjer , snarere hva som skjer hvordan , og ett eller annet sted der ingen venter det kan vi regne med at noe ingen hadde regnet med likevel kommer til å skje ganske snart.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Skal ganske mye til for at jeg forlater forumet ja.

Er vel ingen forum i Norge som er likt, både hva gjelder av innhold og inndeling av kategorier.

Lenke til kommentar
Hva slags ting er det egentlig dere tenker at vil bli diskutert på dette møtet? Det kan godt være at jeg mangler litt fantasi, men hvis det bare er selve forumet som skal diskuteres, så føler jeg kanskje at det kan bli en litt stille og snever diskusjon. Forumet står da slik det står, og det er da ikke mye endringer som kan gjøres med selve forumet i seg selv for å gjøre det mer eller mindre attraktivt. Det eneste man kan endre på er vel at forumet inneholder de kategoriene som folk er interesserte i å delta i, og at det er gode retningslinjer som følges riktig opp av staben.

Hvor populært forumet blir, hvilken kvalitet det blir på diskusjonene, og hvor nærmt dere kommer ønsket om å bli "den beste diskusjonsplattformen i norden", kommer da helt an på hvem og hvor mange som bestemmer seg for å benytte forumet. Det igjen kommer an på hvor fornøyd folk er med Tek-nettverket i sin helhet, da artiklene trekker brukere til forumet, og forumet trekker brukere til artiklene, og derfor tenker jeg at det blir litt lite å bare diskutere forumet siden alt har sin sammenheng.

Mitt eksempel på det er at jeg selv føler jeg har mistet litt motet etter de siste endringene som er blitt gjort med reklame og ekstra, selv om det er noe som ikke direkte berører forumet. Jeg sitter med en følelse av at det som engang var et sted som satset på fornøyde brukere og en god brukeropplevelse som på lang sikt ville bygge opp en stor brukerbase, plutselig er satt i høygir for å tjene mest mulig kortsiktige penger, samtidig som brukeropplevelsen har stupt rett i bakken. Det er klart at det gir en generelt dårligere stemning rundt hele Tek og i forumet, og at interessen faller hos dem som besøker nettstedene og forumet.

Dere må ikke ta brukergenerert innhold forgitt. Dette er innhold som lages helt frivillig og gratis av folk her på forumet uten at dere trenger å løfte en finger. Det skjer rett som det er at jeg søker etter noe på google, og finner en tråd om emnet her på forumet, og jeg er sikkert ikke den eneste som trekkes inn her av søkeresultater på google.

Da synes jeg det er synd å se hvordan f.eks brukergruppen med adblock har blitt ekskludert fra Tek-nettverket med påstand fra dere og flere andre forumveteraner her om at disse brukerne bare er belastende snyltere som ikke bidrar med penger i kassen. Hadde det vært riktig, kunne vi satt det på spissen og sagt at hele forumet egentlig bare kan legges ned, for jeg tviler nemlig på at det er mye penger å hente fra forumet som et direkte resultat av diskusjonene som foregår her.

Forumet er nok en kjempemagnet som trekker til seg nye brukere fra google, om ikke mer enn resten av Tek-nettverket gjør. Likevel ser det ikke ut som det er snakk om å f.eks gi en liten form for oppmerksomhet til dem som bidrar, her er det bare pålegg om at disse også må betale for seg eller se reklame.

For at dere faktisk skal få noe nyttig ut av møtet, og at det ikke bare skal bli en ren PR-greie for å vise at dere vil komme tettere innpå brukermassen ved å servere pizza og brus, så må dere kanskje åpne for at litt mer enn bare forumet kan diskuteres. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med forumet og den labre aktivitet/interesse ser man i denne tråden - for noen år siden, ville en slik tråd som denne, ha est ut til minst 20 sider på den tiden den har "levd".

Ingen bryr seg, selv om vi nå har over det dobbelte av brukere registrert.

I "gamle dager" hadde forumet en relativt fast gruppe av bidragsytere - og hvor noen særlig aktive moderatorer fungerte som lokomotiver og "rollemodeller".

I dag har vi ingen av delene ... Vi er bare flate og late sammen ... ;)

Jeg synes å merke en generell trend med at diskusjonsforumer som debattplattform bare minker i takt med at sosiale (og særlig nå i det siste bildebaserte) medier bare øker og øker.

Brannfakkel: Kanskje forumer i 2013 er litt gammeldags?

Det er ingen tvil om at det har skjedd mye spennende innen konkurrerende sosiale medier. Samtidig ser vi at mens Diskusjon.no har fallende aktivtet, har forum som Kvinneguiden og Barnimagen aldri vært større og mer aktive, og de vokser hvert år. Så bildet er ikke ensidig.

Hva tror dere Diskusjon.no kan gjøre for å få opp aktiviteten og engasjementet igjen?

Endret av SiR0
Lenke til kommentar

Brannfakkel: Kanskje forumer i 2013 er litt gammeldags?

Vi tror alltid det når det kommer noe nytt som krever mindre innsats. Men jeg tror det er forbigående. I lengden vil folk ha innhold, og ikke bare bilder. De gode kjapp-kjapp tjenestene vil linke til innhold, slik man gjør på Twitter. For at det skal ha noen mening så må det ligge innhold bak, enten det er blogger, artikler eller annet. Forumer egner seg bedre enn det meste til å fange opp slike diskusjoner, og erfaring har vist at de blir bedre her enn i kommentarspaltene.

Så kan man ikke sitte på sin brede bak og tro at det fortsetter sånn av seg selv. Da vinner Instagram, fordi den treffer folk der de er, på Facebook med mere. Det burde forumet også gjøre. For å parafrasere profeten: Kommer ikke brukerne til forumet, må forumet komme til brukerne.

Forumet startet med en nøye kobling mellom stoff og debatt, men etterhvert har forumet vokst seg ut over de opprinnelige grensene, og mye av debatten (kanskje det meste av den) er ikke lenger koblet til innhold. Vi diskuterer avisartikler og sexliv, sport og kultur, og ingenting av dette oppstår på forumet, det oppstår i andre media og kommer til forumet via tilfeldige brukere. En ny parafrase: Om stoffet ikke kommer til forumet, må forumet komme til stoffet.

Mer om det etterhvert, nå har jeg annet fore.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

(snip)

Takk for fyldig tilbakemelding! :)

Som du nevner kreves det ikke at man hvitelister i AdBlock for å bruke forumet. Det kreves kun for å lese artikler. Dette har vært en konsekvens av at AdBlock-andelen på sidene våre passerte 50 % i år, og at vi var leie av å måtte plage de ærlige brukerne våre med mer og mer påtrengende reklame for å kompensere for alle gratispassasjerene.

Ellers er jeg helt enig i at man ikke skal ta brukerinnhold for gitt. Det koster brukerne lite å skifte arena, og vi må jobbe aktivt for at brukerne skal trives og få noe tilbake for engasjementet sitt.

Vi har hatt en serie med "pizzamøter" med brukerne det siste året. Først med Hardware.nos brukere, siden med Gamer. Denne gangen er det Diskusjon.no vi vil sette fokus på, og vi går inn med et veldig åpent sinn. Vi ser at noen forum vokser hvert år, mens for eksempel Diskusjon har hatt fallende aktivitet de siste to årene. Vi vil finne ut hvorfor, og hva vi kan gjøre med det.

Målet vårt er å bygge gode arenaer der brukerne våre kan bidra, dele og samhandle. Om det krever nye ideer og konsepter eller teknisk utvikling, er vi klare for å sette av ressursene som kreves for det.

Endret av SiR0
Lenke til kommentar

Vel og merke så er disse forumene ett samlingssted av feminister. Jeg mener at diskusjon.no er ett mer seriøst forum enn konkurrenter som f eks kvinneguiden og andre. Jeg mener at vi må få en kategoriendring for å gjøre noe. Kanskje også reklame. Diskusjon. no er jo desidert det beste forumet etter min mening, men jeg mener at det er flere som bør oppdage dette forumet.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil om at det har skjedd mye spennende innen konkurrerende sosiale medier. Samtidig ser vi at mens Diskusjon.no har fallende aktivtet, har forum som Kvinneguiden og Barnimagen aldri vært større og mer aktive, og de vokser hvert år. Så bildet er ikke ensidig.

Hva tror dere Diskusjon.no kan gjøre for å få opp aktiviteten og engasjementet igjen?

Jeg vet ikke om det ligger noe i det jeg sier, men uten at jeg har noen tall å vise til, så tenker jeg at internett lenge har vært en slags mannsdominerende hobby, mens det nå er flere og flere kvinner som begynner å bruke nettet. Dermed vil de kvinnedominerende nettstedene se en større økning enn andre nettsteder. Tek produserer innhold som jeg tenker at først og fremst er mest interessant for menn, og vil nok derfor ikke se samme økningen.

Endret av Scriptgutten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Suverent bra innhold som man ikke finner på samme måte noen andre steder virker som en sikker oppskrift på et vellykket forum.

Aktive engasjerte brukere som bryr seg: både årsak og effekt av suverent bra innhold.

Inkludert i suverent bra innhold , som vil skille forumet fra steder som facebook og kommentarfelter , er suverent gode dialoger mellom flere brukere. Slike kvalitets-dialoger , som gjerne kan utforske emner ganske langt ned i dybden , kan ha flere formål samtidig:

- Deltagerne selv kan lære masse interessant og morro og nyttig av utvekslingene

- Lesere kan lære masse interessant og morro og nyttig av utvekslingene

- Deltagerne får høykvalitets trening i språkbruk, skriving og kommunikasjon...ferdigheter med stor praktisk relevans i hverdagslivet

- Både deltagere og lesere kan oppleve masse underholdning og moro

- Dialogene i seg selv , med bidrag fra flere ulike hold , kan på sine beste dager føre til ny kvalitetslitteratur som senere kan presenteres i komprimerte utgaver ulike steder. For pokker, kanskje noe av det til og med kunne blitt gitt ut som bok

- Dialogene kan fungere som vitenskapelige eksperimenter i digital psykologi og online språkbruk

- Aktiviteten kan medføre innovative nye hybrider av tekst , bilder , video , tegning og illustrasjon

- Aktiviteten kan gi dyktige skribenter muligheter til å markedsføre arbeidet sitt på måter som skaper rene vinn-vinn utfall både for skribenten selv såvel som eierne av plattformen såvel som for de andre brukerne av plattformen ( som lærer masse , har det morro og generelt får masse igjen for tiden de tilbringer der inne

- Ikke minst: Aktiviteten kan fungere som springbrett for å bli kjent med og danne nettverk med masse interessante mennesker , både likesinnede og annerledes tenkende , og slik sett oppnå diverse typer personlig utvikling og utbytte på flere forskjellige områder

Hvordan unngå trolling og flamewars og mobbing? Enkelt: Sette fokuset på helt andre ting og investere tid og oppmerksomhet i helt andre ting. Skape en kultur for å NEDPRIORITERE engasjement med unyttige bidrag og brukere ( starve the trolls of food ), bare la vær å bruke noe tid eller energi på det , og isteden bruke all tid og energi på maksimalt nyttig og positiv og vennlig kommunikasjon i alle retninger. Utover dette: La moderatorer rolig fjerne alle soleklart unyttige innlegg ( som de allerede er kjempeflinke til idag ).

Stikkord for suksess ser ut til å være: *Multipurpose hele veien *Vinn-vinn-kommunikasjon gjort til en vitenskap *Hybrider * Engasjement * God stemning * Innovativ super-kommunikasjon og super-språkbruk * Bygge en positiv og høykvalitets kommunikasjonskultur for vennligsinnet og nyttig informasjonsutveksling som alle deltagende parter kan tjene på * Kreativitet , innovasjon og morro kombinert med diverse annen nytteverdi * Tilrettelegging for Nettverksbygging...som kanskje kan inkludere: * Varierte interessante arrangementer i regi av diskusjon.no * Skrivekonkurranser?

Sist men ikke minst: En kanonbra diskusjon.no app for både ios og android som kan gjøre alle disse mulighetene realistiske å gjennomføre i praksis :)

• Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det ligger noe i det jeg sier, men uten at jeg har noen tall å vise til, så tenker jeg at internett lenge har vært en slags mannsdominerende hobby, mens det nå er flere og flere kvinner som begynner å bruke nettet. Dermed vil de kvinnedominerende nettstedene se en større økning enn andre nettsteder. Tek produserer innhold som jeg tenker at først og fremst er mest interessant for menn, og vil nok derfor ikke se samme økningen.

De typiske visuelle nettstedene sånn som pinterest og i litt mindre grad instagram , har overvekt av kvinner. Kvinner liker masse fargerike bilder av fine skinnende og myke ting. De blir intenst begeistrede av sko som reflekterer lysstråler. Andre ting de liker er dyr, barn og råd for å oppnå en slankere sunnere livsstil. Reiseliv hører også til favorittene. Noen av dem liker til og med romantikk og sanselige nytelser dersom den rette partneren viser seg tilgjengelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for fyldig tilbakemelding! :)

Som du nevner kreves det ikke at man hvitelister i AdBlock for å bruke forumet. Det kreves kun for å lese artikler. Dette har vært en konsekvens av at AdBlock-andelen på sidene våre passerte 50 % i år, og at vi var leie av å måtte plage de ærlige brukerne våre med mer og mer påtrengende reklame for å kompensere for alle gratispassasjerene.

Ellers er jeg helt enig i at man ikke skal ta brukerinnhold for gitt. Det koster brukerne lite å skifte arena, og vi må jobbe aktivt for at brukerne skal trives og få noe tilbake for engasjementet sitt.

Vi har hatt en serie med "pizzamøter" med brukerne det siste året. Først med Hardware.nos brukere, siden med Gamer. Denne gangen er det Diskusjon.no vi vil sette fokus på, og vi går inn med et veldig åpent sinn. Vi ser at noen forum vokser hvert år, mens for eksempel Diskusjon har hatt fallende aktivitet de siste to årene. Vi vil finne ut hvorfor, og hva vi kan gjøre med det.

Målet vårt er å bygge gode arenaer der brukerne våre kan bidra, dele og samhandle. Om det krever nye ideer og konsepter eller teknisk utvikling, er vi klare for å sette av ressursene som kreves for det.

Er det så rart at adblock har passert 50%??? Å være på internett uten adblock nå er jo for faen som å danse seg gjennom et kuleregn. Det er blitt rene turturen hvor mye piss som spretter opp på alle kanter og legger seg over tekstene og poserer som deler av nettsiden og det som enda verre er, bare en hel haug med svada og løgnhistorier om ting ingen folk har d minste interesse av. Jeg har forsøkt å surfe på nette uten adblock en periode nå og det er for pokker ikke til å holde ut. Skal du være på nettet idag er det enten adblock eller sterke medikamenter hvis man ikke skal gå fra vettet.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Oh, oh: kanskje dere kan nå flere brukere om dere tar høyde for at det finnes folk også utenfor Oslo

Det er nok et kostnadsspørsmål gjetter jeg. Skal du ha 30 stk til fokusgrupper som du må fly inn koster det raskt penger. Pluss overnatning og krøll som alltid oppstår. Da ser du raskt på 50 000,- i kostnader.

Hensikten med fokusgrupper er heller ikke å meisle noe i stein, men å starte en dialog som man senere inkluderer flere brukere i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...