Gå til innhold

Bli med å forme fremtidens Diskusjon.no


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Måtte dessverre slette noen innlegg som var utenfor trådens emne. Ønsker dere å komme med tilbakemeldinger på hvordan forumet kan bli bedre har vi en kategori som heter "Tilbakemeldinger til forumet" der dere er velkomne til å starte nye tråder. Denne tråden skal helst brukes til å finne deltakere til fokusgruppe, ikke diskutere endringer.

Ønsker dere å kjefte på meg, kan dette gjøres via personlig melding, eller tilbakemeldinger-kategorien, som nevnt ovenfor.

 

Mvh,

Dysfuncti

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

 

Hva tror dere Diskusjon.no kan gjøre for å få opp aktiviteten og engasjementet igjen?

Hei, nå har jeg fått drøvtygd på spørsmålet, men svaret er neppe særlig "nytt"

 

Det er to ting jeg mener kan forbedre dette forumet:

 

  1. moderatorer opererer som rollemodeller, onkel politi, og "lokomotiver" på forumet - de skal holde orden, og de skal være "inspirerende". De skal oppildne til sosiale treff, både her, og irl. De skal selv være deltakende på det som passer "helheten", og de skal tåle å bli sett opp til ...
  2. diskusjon.no finner ett eller annet prosjekt som kan lede til et konkret "større" arrangement ved hjelp av brukerne her på forumet

 

De to "tingene" er det jeg husker best fra den tiden dette forumet hadde en "personlighet". Selv deltok jeg med liv og lyst på hw2006, og de minnene holder seg enda levende i sinnet.

 

:)

Lenke til kommentar

Nå var det Hardware.no som arrangerte HW-lan, men det er jo klart det var mange herfra som var med. Nå ble det vel ikke noe mer etter The eXperience i 2007, det var vel fordi inntektene ikke veide opp for utgiftene. Men vi bør kanskje være flinkere til å fronte og delta på sosiale arrangementer.

 

Jeg er enig i at moderatorer og veiledere bør være gode forbilder, samtidig som de ikke skal føle seg altfor hemmet av at de er moderator når de selv deltar i diskusjoner.

 

 

Vil bare si fra at det er siste sjanse til å melde seg på fokusgruppen! Vi vil gjerne ha med flere enn de som har meldt sin interesse, så det er ikke for sent. Fristen for å melde seg er i morgen tidlig.

 

Man trenger som sagt ikke være aktiv med å skrive innlegg osv. du trenger ikke en gang være medlem for at vi vil høre fra deg. Så lenge du leser her inne ;)

 

Så send meg gjerne en epost :)

Lenke til kommentar

Skal vi tro dagens Aftenposten er de også ute etter å skape det beste debattforumet på nett. For å få til det har de doblet staben, riktignok bare fra to til fire, og konstituert en egen debattredaktør. De har også tatt opp en av mine gamle ideer, nemlig den "formelle" debatt, der to debattanter duellerer med en ordstyrer, for dermed å kunne "tvinge" debattantene til å forholde seg til hverandres spørsmål og utsagn, istedet for å snakke forbi hverandre og spikke på hver sin flis.

 

Finner den ikke på nett ennå, men skal poste den om den kommer der. Sitat fra Aftenposten:

 

Aftenposten satser tungt på debatt i digitale kanaler og utfordrer Facebook og NRK som arenaer for nettdebatt.

 

Aftenposten har som en del kanskje har fått med seg også begynt å kreve fullt navn av sine brukere i kommentarspalten. Jeg tror desverre at flere vil følge etter.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal vi tro dagens Aftenposten er de også ute etter å skape det beste debattforumet på nett. For å få til det har de doblet staben, riktignok bare fra to til fire, og konstituert en egen debattredaktør. De har også tatt opp en av mine gamle ideer, nemlig den "formelle" debatt, der to debattanter duellerer med en ordstyrer, for dermed å kunne "tvinge" debattantene til å forholde seg til hverandres spørsmål og utsagn, istedet for å snakke forbi hverandre og spikke på hver sin flis.

 

Finner den ikke på nett ennå, men skal poste den om den kommer der. Sitat fra Aftenposten:

 

 

Aftenposten har som en del kanskje har fått med seg også begynt å kreve fullt navn av sine brukere i kommentarspalten. Jeg tror desverre at flere vil følge etter.

 

Geir :)

Det vil aldri fungere så lenge formatet fungere som nå. Det er bare de mest populære eller de nyeste innleggene som kommer først og det fungerer dårlig når mange kommenterer artikkelen. Svarer mange så er det bare de nyeste og de mest populære som blir sett.

 

I tilegg så skal Aftenposten bli en betalingstjeneste og de fleste artikler har ikke et kommentarfelt.

Lenke til kommentar

Duell er jo en kanon-ide!!! Tenk hvor mye som kan gjøres ut av et sånt konsept??? ( Forresten: Jeg utfordrer hvem som helst til duell en hvilken som helst dag og angående et hvilket som helst tema :D )

 

For å gjøre det interessant må det være et konkurranse-element der hver deltager for eksempel får et spørsmål fra intervjueren ( som kanskje er en av mods, eller en annen ), og målet er å gi et så godt svar som overhodet mulig , eventuelt langs flere ulike kriteria for god kommunikasjon. La oss si at målet i en challenge er å gi mest kreative respons, målet i neste challenge er å være så smooth og trivelig og "positiv stemningsskapende" som overhodet mulig, målet i neste challenge er å være så kort og konsis som mulig , målet i neste challenge er å være så grundig og saklig og analytisk som mulig , målet i neste challenge er å være så inspirerende som mulig , målet i neste challenge er å være morsom som mulig , målet i neste challenge er å komme med så mye praktisk nyttig informasjon som mulig i forhold til hverdagsinteresser...osv!

 

Man kan finne masse ulike kriterier å gå utfra, så lenge kriteriene er noenlunde i tråd med hva de fleste regner som retningslinjer for et velfungerende forum. For eksempel dropper man sånne challenges om å være mest mulig drittsekk. Da blir plutselig hele greia multipurpose. Man kan ha "ukas challenge" og "månedens challenge" innenfor flere ulike kategorier.

 

Man kan ha challenges med to deltagere ( duell ) eller åpne challenges med flere deltagere. Man kan til og med lage et cup-system: 1. Først åpen challenge med så mange deltagere som gidder å delta, 2. Så kvartfinale der to deltagere går videre og to deltagere ryker ut, 3. Til slutt en finale der vinnerne inntil da møtes i en verbal duell og til slutt en vinner kåres. Ved siden av det, for å hype opp greia ytterligere og gjøre det enda mer morro , kan man ha konkurranser for "beste kommentator". Det er ingen grenser for hvor mye morro man kan gjøre ut av det her:)

 

Avstemmingen er jo det enkleste: Antall + per innlegg og på slutten regner man sammen hvem som samlet flest plusses i den aktuelle challenge. For å gjøre det skikkelig rettferdig , og unngå at noen får fler stemmer fordi de er bedre likt av andre forummedlemmer fra før , kan man bare gjøre innleggene i hver challenge anonymt. Enten anonym bruker , eller at svarene sendes inn til moderator først ( litt tungvint, men fullt mulig ) , eller at hver deltager i den aktuelle challenge oppretter en egen bruker som bare benyttes i den aktuelle challenge. Og hvis få deltagere skulle gidde å engasjere seg i en challenge vil det være lettere å vinne for de få som gidder å delta, noe som skaper et insentiv til å delta uavhengig av hvor mange andre som deltar. Et sånt opplegg som det her vil kunne bli utrolig morro , lærerikt og skape engasjement såvel som nye approaches til hva som produseres her inne. Rammen rundt det hele må selvfølgelig være uformell morro og læring og underholdning...en sånn type greie der alle til syvende og sist er vinnere fordi alle har bidratt til et heftig show og til å gjøre forumet til en mer interessant plass.

 

Kjør kjør kjør! :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det vil aldri fungere så lenge formatet fungere som nå. Det er bare de mest populære eller de nyeste innleggene som kommer først og det fungerer dårlig når mange kommenterer artikkelen. Svarer mange så er det bare de nyeste og de mest populære som blir sett.

 

I tilegg så skal Aftenposten bli en betalingstjeneste og de fleste artikler har ikke et kommentarfelt.

 

Det er viktige innvendinger. Det er altfor lett å dette av lasset i populære diskusjoner. Og skal Aftenposten kunne kalle seg det beste debattforumet, så må de i hvertfall starte med å la folk diskutere de emnene som "trykkes". Det er helt tydelig at Aftenposten som så mange velger den enkle løsningen og stenger artikler for kommentarer for å slippe bråk.

 

Betalingsløsninger kommer åpenbart til være på moten fremover, så får vi se om det varer. Desto bedre for de som ikke tar inngangspenger, tror jeg.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Betalingsløsninger kommer åpenbart til være på moten fremover, så får vi se om det varer. Desto bedre for de som ikke tar inngangspenger, tror jeg.

 

Geir :)

 

Betalingsløsninger virker på meg som et eksperiment mediene tester ut fordi de ikke har noe å tape. Funker det kan det gi dem en ekstra inntekstkilde på kort sikt såvel som mer inntekter på lang sikt dersom endel mennesker venner seg til å betale for lesestoff. Og hvis det ikke funker, og hvis nesten ingen gidder å betale for det, så har de i det minste forsøkt og er en erfaring eller flere rikere. Det som ihvertfall er sikkert er at de må begynne å tenke på en helt annen måte enn de har gjort til nå og faktisk tenke innovasjon og kvalitet på flere nivåer angående innholdet de produserer. Ikke pokker om folk kommer til å gidde å betale for det pisset massemediene har hatt for vane å produsere de siste 50 årene under murdoch-type-pressens "storhetstid" - til det kommer alternativene til å være for mange og gratis. De MÅ begynne å tenke kvalitet , noe som aldri tidligere har vært i pressens kultur , så sånn sett kan vi kanskje nå se hvordan konkurransen fra sosiale medier tvinger den tradisjonelle pressen ut av dvalen og inn i nye territorier. Kanskje alle kan tjene på det?

 

Så lenge pressen begynner å teste ut betalingstjenester, åpnes masse dører for tjenester som diskusjon.no og andre gratisaktører. Mange vil strømme hit av den enkle grunn at det er gratis og ok tidsfordriv, og hva de finner her avgjør på hvilken måte de engasjerer seg. Et sted som diskusjon.no må nok for å overleve på sikt skape en kultur og en community knyttet til nettstedet. Diskusjon.no må bety noe og faktisk verdsettes som noe verdifullt av en god del av de som engasjerer seg og bruker tid og energi her inne. Det kan være en kultur for kvalitet og innovasjon og praktisk nyttig info såvel som muligheter for å bli kjent med likesinnede og annerledes tenkende folk på måter som connecter den digitale og virkelige verden. Man kan lett se for seg at diskusjon.no kan bli et redskap for en positiv og mangfoldig personlig utvikling og læring for de som er involvert. Hvorfor tenke smått og tradisjonelt og ensrettet nå? Da vet alle hvordan det ender: Hele greia vil bli mer og mer marginalisert og ignorert og utdøende...

 

Sosiale medier er uten tvil et område med en helt vanvittig stor brukermasse og et helt vanvittig stort potensiale. De som kommer til å hevde seg er de som tenker nytt og stort og gjør ting som ingen andre har tenkt på før :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere burde gjøre det enkelt å finne feil i bb-koden. Det er mange ganger jeg sliter med lange innlegg, da jeg ikke finner feilen. Det kan være en

[/quote]
som er satt på feil sted, eller at jeg for eksempel har skrevet [/qoute] eller liknende. Eller at jeg har en ekstra

[/quote]
.. osv. osv... Jeg ønsker en knapp som jeg kan trykke på for å se hva som er galt, eller se alternativer jeg har for å rette opp feilen.

 

Eller rett og slett at dere gjør quoting enklere, ved at jeg bare kan markere teksten, og trykke på en knapp som heter "siter den du svarer". Den vanlige quote knappen kan jo være quote for andre kilder enn den man besvarer. Så det kunne vært meget effektivt. Da slipper man å kopiere alle kodene selv, eller skrive dem inn manuelt gang etter gang.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Kom gjerne med forslag og innspill i denne tråden. Men jeg tror ikke vi bør fokusere altfor mye på alskens "veldig tekniske" løsninger og funksjoner. Selv tror jeg vi har mye å hente på hvordan vi presenterer innhold, hvordan vi kan forbedre opplevelsen av å starte nye tråder og delta i eksisterende.

 

Men hvis det er noen diskusjoner som utarter seg veldig, så kan det nok hende vi splitter det ut til en egen tråd ;)

 

Vi kommer med en dato snarlig, så vil det være mulig å melde sin interesse en liten stund til etter det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...