Gå til innhold

Chihuahua hjelp


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har en han chihuahua på 1 år, han er verdens snilleste mot meg og familien min, men det er noen visse ting han gjør, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å "fikse" det. Han bor ikke hos meg fordi jeg ikke har lov til å ha hund hjemme, så han bor hjemme hos faren min, og jeg vet at de ikke trener han noe særlig, de behandler han som en veskehund og lar han gjøre nesten hva han vil...

 

1. I bånd, så bjeffer han mot andre hunder. Han får hilse, men han kan finne på å knurre/glefse. Dette er mest i bånd, når jeg går uten bånd så er han ikke slik mot andre hunder. Eneste tilfellet han har glefset etter en annen hund er når det er en labrador eller en golden retriver i nærheten av meg, da går han i bjeffe transe.

 

2. Små barn som løper mot han, forbi han. De bjeffer han etter, knurrer og nipper etter. Han har bitt nivøen min engang før, jeg er redd for at han skal bite andre barn også, mange barn går gjerne mot hunden uten å spørre meg først og noen ganger skjer dette når jeg ikke følger med! Det er jo fortsatt min feil om hunden biter ikke sant?

 

3. Han trekker seg unna hver gang jeg skal ta på han bånd, jeg bruker ikke halsbånd på han, det er mer som en sele rundt brystet hans. Jeg tror jeg kan gjøre dette til en god opplevelse for han ved å trene, ta på han båndet, gi han godbit osv.

 

4. Han kan finne på å nappe i båndet, han går ikke fot, han drar i båndet, selvfølgelig er det ikke så vanskelig å dra han tilbake, men det er jo ikke sånn det skal være. Hvordan kan jeg lære han å gå fot?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Ikke la han hilse på andre hunder før han er helt, kokende rolig. Skulle han blåse seg opp og begynne å bråke (glefse) tar du han bare vekk fra den andre hunden. Hunder har ofte en stor interesse for andre hunder, det er viktig for dem å få hilse på - om han så lærer at dette kun er mulig om han er rolig og oppfører seg pent, vil han prøve hardt å få det til. Trenger dog ikke gjøre en svær sak ut av det, bare gjør det til en konsekvent konsekvens (!!) av dårlig oppførsel, at hilsing på andre hunder da er uaktuelt. Fjern han fra situasjonen, enkelt og greit.

 

2. Her er det nok trening som skal til. Det krever litt av deg, for du må følge med og passe på når han faktisk gjør ting slik du vil han skal gjøre det (overse barna, feks?) - da er du på tvert og gjør det til julekveld og bursdag og godbiter og fest. Det må være attraktivt for han å overse barna!

Hva angår foreldre som lar barna sine løpe rett på (fremmede?) hunder, må de bare piskes. Jeg aner ikke hva man kan gjøre med sånt ... møkkafolk.

 

3. Her ser det ut som du har løsninga klar sjøl ;)

 

4. Vil du at hunden skal gå "fot", som i lydighetskonkurransestil, eller bare la være å trekke i båndet? Jeg antar det er det siste som er viktigst for deg. Poenget da er relativt enkelt, men allikevel vanskelig. Bikkjeskinnet må enkelt og greit aldri mer få komme dit han vil om båndet er stramt. Stopp, rygg, dra han unna, hva som helst, men du må passe på at han skjønner at om båndet strammes (det kjenner han god selv), stopper alt opp. På denne måten lærer han seg at så lenge han holder båndet slakt, vil han ha større sjanse til å komme bortpå ting han ønsker å snuse på, pisse på eller hva det nå enn er. Men, skal dette funke må det være 100% konsekvent i en periode, og det må du nesten knalle inn i hodet til faren din også.

 

Ellers, men kanskje det viktigste. Du har en ca ett år gammel hannhund. Slike kan generelt være litt umuliuser. Masse hormoner, de er kåte hele tida og har gjerne litt lopper i både kropp og sinn. Det kanskje viktigste er at dere må være tålmodig, og ikke la dere bekymre av alt det merkelige han finner på de neste månedene. Han vil roe seg ned om et års tid :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...