Bleenda Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 (endret) Hei, står ovenfor et lite dilemma. Har idag FX-4100, M6A87 (AM3) + noe random RAM og et GTX660 kort. Ytelsen begynner og bli litt laber, og det er spesielt prosessoren som irriterer meg. Vurderer et nykjøp av HK,RAM & CPU men støter da på et lite dilemma. Jeg har en i7-860 liggende, jeg får tak i et HK til en 300 kr (P7P55D ), og kjøper noe skikkelig ram. Ender vel da på en rundt 1300 kr med 16 gb RAM. Noe som i og for seg er en grei pris for en fattig student. Men klarer ikke helt bestemme meg, eventuelt snakker vi et Z87 hovedkort, med 4770k. Jeg er ikke ekstremt kravstor, og er langt forbi "jeg må ha det beste i hele verden stadiet". Men det blir endel pc-bruk (Photoshop, Eclipse, 3D-max, Encoding) så jeg har brukt for en kraftig prosessor. Dog ser dere jo hva jeg har "klart" meg med de siste årene.. Ender fort på 4-5k for Haswell oppsettet. Dveler veldig på om 860 innkjøp er bortkastede penger, noen innspill? Endret 1. november 2013 av iNzzain Lenke til kommentar
blinc Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Hvis penger er et vesentlig issue ville jeg bare gått for i7-860. Er ikke så enorm forskjell. I7 860 kan også overklokkes greit. Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 1. november 2013 Forfatter Del Skrevet 1. november 2013 Tja, skal alltids skrape sammen nok, men da må jeg vente. Og vente er jo ikke så gøy, spørsmålet er jo heller om det er lurt. Heller også litt mot 860 ja. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Etter benchmarks jeg har sett over den siste tiden å dømme, så ligger i7 860 jevnt over likt med f.eks FX-8150. Noe som er et hopp over 4100-prosessoren din. Jeg har selv fortsatt i7 860, og jeg klarer meg fint med den. Den er ingen sinke, selv om den selvfølgelig ikke er på linje med dagens Haswell-prosessorer. Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 1. november 2013 Forfatter Del Skrevet 1. november 2013 (endret) Takk for input folkens! En av tingene jeg kom til å tenke på, USB3 har jeg jo i kortet jeg har nå. Ser ut som om dette ikke er noe som er lett å få tak i på LGA1156 brikkesettene. Blir jo på en måte en nedgradering. Så eventuelt kan jo en oppgradering av AMD prosessor være aktuelt. Men alt-i-alt ender du vel på en høyere pris. Feks : FX-9590 eller FX9370. Endret 1. november 2013 av iNzzain Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Hva slags oppgaver er det snakk om? Hvis det er spill så vil det ikke akkurat være en oppgradering å kjøpe en ny fx CPU. Lenke til kommentar
hawk52 Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Takk for input folkens! En av tingene jeg kom til å tenke på, USB3 har jeg jo i kortet jeg har nå. Ser ut som om dette ikke er noe som er lett å få tak i på LGA1156 brikkesettene. Blir jo på en måte en nedgradering. Så eventuelt kan jo en oppgradering av AMD prosessor være aktuelt. Men alt-i-alt ender du vel på en høyere pris. Feks : FX-9590 eller FX9370. Sleng med et USB 3.0 PCI-E x1 kort så går det fint. Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 1. november 2013 Forfatter Del Skrevet 1. november 2013 Hva slags oppgaver er det snakk om? Hvis det er spill så vil det ikke akkurat være en oppgradering å kjøpe en ny fx CPU. Utdyp gjerne? Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Siden spill i så og si alle tilfeller trenger single threaded performance (sterk enkelkjerne ytelse) så vil ikke det å legge til flere kjerner gi deg mere ytelse. Det du trenger da er en CPU som gir deg bedre single threaded perfomance. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Jeg merket stor forskjell etter at jeg byttet ut min gammle i7 920 til en 4770k iallefall. Både i div programmer og spill. 920en var klokket til 4ghz også. Du blir jo også litt mere fremtidsikker med haswell også Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Jeg testet en Xeon x3470 forleden, det er servervarianten av i7 870. På 4.2 GHz fikk den samme Cinebench-scores som en 3770k stock. Jeg er dog usikker på om alle i7 1156 quads greier 4.2 fjellstabilt (jeg benchmarket min, så ga beng i å kjøre prime e.l.), men rundt 4 blank skal være grei skuring dersom du har en god kjøler. Kjører du stock nå ligger du vel på 2.8, så det er en vesentlig forbedring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå