Gå til innhold

Varm CPU under spilling

Ylajali

Anbefalte innlegg

Kjørte i gang BF4 for første gang i går, og fikk vel spilt rundt 2 timer før jeg merket at CPU vifta bråket ekstremt. Like etter fikk jeg et fps-drop fra rundt 50-60 til maks 5. Sjekket RealTemp, og der sto det at CPU'en var så varm som 90+ C*. Den pleier å ligge på 50-60 C* under high load. Skrudde av pcen med en gang.

Byttet nylig kjølepasta og renset CPU-vifta for støv, men gjorde det en gang til nå igår. Likevel ligger temperaturen på 40-60 *C med <10% load (varierer veldig, plutselig stiger temperaturen raskt før den synker igjen).

Er det CPU'en som begynner å ta kvelden, eller er det kjølinga det er noe galt med? Det er snakk om en Intel Core i7-3820, med vanlig Intel Stock-vifte som kjøler.

Btw, ingen problemer med airflow eller kabler som dekker for lufttilgangen. Ganske sikker på at jeg har brukt riktig mengde kjølepasta og (en dært i midten, på størrelse med en ert). Vifta er det eneste jeg er usikker på, vet ikke om den sitter skikkelig. Får bare til å skru ned to skruer, de som sitter på motsatt side er klin umulig å få ned, selv hvor mye jeg tilpasser de andre skruene.

Kanskje på tide med en ny vifte, noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså hvis det er som du sier at du ikke får festet viften skikkelig så har vi nok grunnen til de høye temperaturene der. Forestiller meg at det kanskje kan lure seg støv mellom vifte og prosessor så det er veldig viktig at viften sitter godt så man slipper dette. Om det er tilfelle her er så klart vanskelig å si, men ikke umulig da du kun får festet 2 av festene.

Ny vifte høres ut som en god idé :) Anbefaler deg å ta en ditt på Hyper 212.

Lenke til kommentar

Ja, regner med at det er det som er problemet. Var på tide med en ny vifte uansett, og Hyper 212 ser rimelig og bra ut (passer med cpu-sokkelen og). Takk!

Eneste jeg er bekymret for er om CPU'en har tatt noen skade av å ligge på rundt 100 C* i +/- 30 sek. :/

Endret av joalim
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...