Gå til innhold

Jukse på særemnet!


bendik92

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-182691

 

Med den innstillingen ville ikke du kommet deg i gjennom mange semestere på et krevende universitetsstudie.

 

So far so good på informatikkstudier ved NTNU :-D Heldigvis har det ingenting med særemne å gjøre, passer meg en smule bedre :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå var det er ikke akkurat særemnet som fikk meg gjennom høyere utdanning (men ei heller det jeg gjorde i fritiden, borte fra slikt).

 

Så sett i retrospektiv så var det høyst sannsynlig bortkastet tid, big time. Men ser jo nå at man har mulighet til nesten å skrive om hva som helst i dag, og da kan det jo sikkert være en viss lærdom i det. :)

(i motsetning til å analysere bøker)

 

Har jeg lest en eneste bok med skjønnlitteratur siden jeg hadde særemne? Nei. Kommer jeg til å gjøre det?sannsynligvis ikke, og i så fall så kommer jeg ikke til å huske eller trenge å kunne analysere forfatteren.

 

Og dette kommer fra en som faktisk jobber som teknisk forfatter og har vært skribent på flere store nettsider (inklusive HW.no). :roll:

 

 

Særemnet handler vel ikke like mye om å analysere bøker som å lære seg å jobbe selvstendig med et prosjekt over flere uker og legge fram arbeidet etterpå. Det regner jeg med at også du gjorde mer enn en gang i løpet av studiet ditt?

 

For øvrig er juks alltid en uting, uansett hvor lite man trenger/ønsker å lære av oppgaven fordi det gir deg et urettmessig fortrinn over en person som ikke jukset og kan eventuelt føre klassen inn i et fangens dilemma der juks er alles dominante strategi.

Lenke til kommentar

 

Særemnet handler vel ikke like mye om å analysere bøker som å lære seg å jobbe selvstendig med et prosjekt over flere uker og legge fram arbeidet etterpå. Det regner jeg med at også du gjorde mer enn en gang i løpet av studiet ditt?

 

For øvrig er juks alltid en uting, uansett hvor lite man trenger/ønsker å lære av oppgaven fordi det gir deg et urettmessig fortrinn over en person som ikke jukset og kan eventuelt føre klassen inn i et fangens dilemma der juks er alles dominante strategi.

 

Bra at det var én som skjønte hva jeg mente. Jeg har hittil vært i gjennom ~30 innleveringer gjennom mine ~2.5 år på universitetet. Med det jeg har blitt eksponert av prosjektoppgaver før på skolen, så vil jeg påstå at jeg hadde et godt utgangspunkt til å gjøre det bra på innleveringene her på studiet.

 

Jeg skrev forøvrig særemne om internett og fikk en 5er.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Særemnet handler vel ikke like mye om å analysere bøker som å lære seg å jobbe selvstendig med et prosjekt over flere uker og legge fram arbeidet etterpå. Det regner jeg med at også du gjorde mer enn en gang i løpet av studiet ditt?

 

For øvrig er juks alltid en uting, uansett hvor lite man trenger/ønsker å lære av oppgaven fordi det gir deg et urettmessig fortrinn over en person som ikke jukset og kan eventuelt føre klassen inn i et fangens dilemma der juks er alles dominante strategi.

Selvsagt, det er jo ingen uting sånn sett, men det kinda drukner i andre prosjektoppgaver hvor målet da uansett blir noe av det samme.

 

Så særemnet skilte seg egentlig ut på å være dørgende kjedelig og ha null kunnskapsverdi for min del. (Synd trist, leit) Og jeg er nok ikke alene om å føle det.

 

Som sagt, jeg ser jo flere og flere som faktisk har ting de liker og andre ting enn gråtrist litteratur, og bare det er jo et kvantesprang fremover.

 

Men den største erfaringen jeg sannsynligvis kunne dra med meg videre, var å lære meg å fullføre selv det mest uinteressante og unyttige prosjektet. Og det uten å klage stort. (Tro det eller ei :-P)

En ferdighet som raskt kan komme til nytte.

 

Juksing og lignende har jeg heller ikke noe til overs for. Bare fordi noe er/kan virke "meningsløst" så er det ingen grunn for å jukse.

 

Bottom line her; Prosjekter og innlevering var det aldri mangel på VGS, og lært mye i stort sett alle, bortsett fra det kjente særemnet, som kun eksisterer som en kurositet for hvor latterlig noe kan bli.

 

Er deilig å få ut litt frustrasjon, så får man kanskje se på meg som ureflektert eller ukritisk (som på ingen måte er tilfelle).

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Bra at det var én som skjønte hva jeg mente. Jeg har hittil vært i gjennom ~30 innleveringer gjennom mine ~2.5 år på universitetet. Med det jeg har blitt eksponert av prosjektoppgaver før på skolen, så vil jeg påstå at jeg hadde et godt utgangspunkt til å gjøre det bra på innleveringene her på studiet.

 

Jeg skrev forøvrig særemne om internett og fikk en 5er.

Flott at du fikk noe ut av det. :-)

Samt at du kanskje fikk skreddersydd oppgaven litt for fremtiden, som blir en massiv bonus når lærere kan være litt moderne de også.

 

Tro meg, det kommer sjeldent noe godt ut av å bruke så mye tid på noe du virkelig avskyr. Graver man dypt nok så har vel sikkert de fleste visse emner her i liver som man rett og sett ser på som meningsløst. Måtte det være skjønnlitteratur, dikt, mote, realityshow, krig... ikke vet jeg. :-)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Tro meg, det kommer sjeldent noe godt ut av å bruke så mye tid på noe du virkelig avskyr

Jeg har måttet gå i gjennom flere laboppgaver innen kontrollteori og induksjonsmotorer (med tilhørende rapporter), som jeg syntes var dørgende kjedelig, men jeg gjorde det alikavel. Alt kan ikke være like moro i livet.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg har måttet gå i gjennom flere laboppgaver innen kontrollteori og induksjonsmotorer (med tilhørende rapporter), som jeg syntes var dørgende kjedelig, men jeg gjorde det alikavel. Alt kan ikke være like moro i livet.

Ja, absolutt, og som jeg nevnte i forrige innlegg så er det en av de få tingene som var verdt å lære seg. :)

 

 

 

Men den største erfaringen jeg sannsynligvis kunne dra med meg videre, var å lære meg å fullføre selv det mest uinteressante og unyttige prosjekter. Og det uten å klage stort. (Tro det eller ei :-P)

En ferdighet som raskt kan komme til nytte.

:)

 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...