bendik92 Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Hei. Jeg lurer på av nyskjerrighet hva som skjer hvis jeg leverer la oss si en venn's særemne som han brukte for noen år siden på en annen videregående skole. Er det mulig å finne ut at jeg har jukset?Per idag studerer jeg på universitetet og ble ferdig med særemnet for 3 år siden. Jeg spør bare pga. nyskjerrighet (Så det er ikke nødvendig å forklare meg hvor galt dette er). Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Det kan vel tenkes at teksten fortsatt finnes i Ephorus eller hva nå enn skolen bruker til å avsløre plagiering. For øvrig husker jeg at jeg skrev særemnet på noen få timer - og det etter at jeg hadde holdt en muntlig presentasjon om det jeg skulle ha skrevet. Lenge leve latskapen, og jaggu fikk jeg god karakter også. 2 Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 (endret) Jeg solgte særemnet mitt til en venn. Han fikk 6'er for noe jeg fikk 5-/4+ på. Jeg har også mistanker om at den vennen du fantaserer om å få særemnet fra, egentlig er deg, og at "jeg'et" er en venn av deg. Endret 1. november 2013 av Pettersenper Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Mtp trådene hans så har han fullført bachelor eller fullfører den til neste år. Og i følge navnet hans er han født i 92, altså 21 år gammel, dermed bachelor ferdig til neste år. Bare gjetter her, men jeg gjetter iallefall basert på fakta, i motsetning til Pettersenper 3 Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Jeg tror du mistolket innlegget mitt. Min teori går ut på at han fisker etter informasjon om hvorvidt han kan gi sitt særemne til en venn av han. Det er kvalifisert gjetning. Lenke til kommentar
H. Specter Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Dette har jeg forøvrig aldri prøvd selv, men hva om du legger inn minitegn i hvitt innimellom ordene i teksten? Mellomrommene er ikke synlig for et menneske, men datamaskinen vil vel se at tekstene ikke matcher? Bare en teori. Langt i fra bulletproof. Lenke til kommentar
Pettersenper Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Jeg tror ikke det fungerer. Lenke til kommentar
Potissimus Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Dette har jeg forøvrig aldri prøvd selv, men hva om du legger inn minitegn i hvitt innimellom ordene i teksten? Mellomrommene er ikke synlig for et menneske, men datamaskinen vil vel se at tekstene ikke matcher? Bare en teori. Langt i fra bulletproof. Fungerer. Been there, done that 1 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 En venn av meg lånte særemnet av en annen venn som hadde særemne et halvt år før han, og uten å ha lest boken fikk han 5+ eller 6-. Forøvrig måtte vi ikke levere særemnet, men bare ha en presentasjon. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Dette har jeg forøvrig aldri prøvd selv, men hva om du legger inn minitegn i hvitt innimellom ordene i teksten? Mellomrommene er ikke synlig for et menneske, men datamaskinen vil vel se at tekstene ikke matcher? Bare en teori. Langt i fra bulletproof. Dette vil nok fungere så lenge programmet som skanner teksta kun leiter etter likheiter og ikkje ser på rettskrivning. Eg trur også at det vil være vanskelig å plassere eit passande antall med slike skjult tegn. Setter du inn for få tegn så vil programmet likevell indikere juks då det er enkelte likheiter med tidligare leverte oppgåver. Og setter du inn for mange tegn så vil det nok også være meget misstenkelig at ingen av dei brukte orda går igjen. Enkelte standardfraser vil nok alltid dukke opp i forskjellige dokumenter utan at det betyr at det er juks. Ein anna ting er at denne taktikken er ein "all-in" taktikk. Blir du tatt så finnes det ingen anna forklaring på kvifor det er skjulte ord i teksten anna enn at det er forsøk på juks. Alternativ forsøk på å manipulere antallet ord og bokstaver i teksta dersom det er satt krav til slike ting. Konsekvensen for å bli tatt for juks i den vidaregåande skule er at standpunktkarakteren i faget faller bort, noke som betyr at heile faget må takast oppigjen (ikkje berre særoppgåva). I faget norsk så betyr dette i praksis at ein må ta faget som privatist neste år då det ikkje er hensiktsmessig å gå alle tre åra oppigjen (sidan faget norsk går over fleire årstrinn). Men som andre her påpeiker så treng ein ikkje å skrive vanlig særoppgåve. Du kan også velge å presentere særoppgåva muntlig, og du kan velge andre tema som er langt mindre tidkrevande enn å lese romaner. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Jeg presenterte pappas særemne som han hadde hatt for 30 år siden? Par timer arbeid og en sekser senere... Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Jeg leste meg gjennom 2 bøker, og fant et sammendrag av en tredje på nett. Etter innlevering og presentasjon lurte læreren på hvor godt jeg egentlig hadde lest 2 av bøkene (de jeg faktisk hadde lest). Den siste hadde jeg åpenbart satt meg godt inn i - og siden det var den "tyngste" av bøkene trakk det opp karakteren til 5... Lenke til kommentar
Krisha Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Jeg har gitt bort særemnet mitt til mange, og det har gått fint fordi ingen av oss har vært nødt til å levere dokumentet til skolen. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Jeg ser at diskusjon.no har konkurranse i å fortelle den villeste særemnehistorien. Lenke til kommentar
Yelsent Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 (endret) Jeg husker jeg i stor grad baserte særemnet mitt på manuset til en bok faren min skrev på det tidspunktet. Boka var ikke gitt ut ennå, dermed kunne ikke sensor sjekke det opp mot noe. Må innrømme jeg var noe lat på VGS, ja. EDIT: Dette var så klart i orden for faren min, gikk ikke rundt og rotet i manuskriptene hans! Fikk forøvrig en god karakter. Endret 4. november 2013 av Yelsent Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Bare jeg som gjorde hele særemnet mitt på egenhånd? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Ja, å gjøre særemne selv er waste of time. Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Juks dropper man! Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Ja, å gjøre særemne selv er waste of time. Med den innstillingen ville ikke du kommet deg i gjennom mange semestere på et krevende universitetsstudie. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Nå var det er ikke akkurat særemnet som fikk meg gjennom høyere utdanning (men ei heller det jeg gjorde i fritiden, borte fra slikt). Så sett i retrospektiv så var det høyst sannsynlig bortkastet tid, big time. Men ser jo nå at man har mulighet til nesten å skrive om hva som helst i dag, og da kan det jo sikkert være en viss lærdom i det. (i motsetning til å analysere bøker) Har jeg lest en eneste bok med skjønnlitteratur siden jeg hadde særemne? Nei. Kommer jeg til å gjøre det?sannsynligvis ikke, og i så fall så kommer jeg ikke til å huske eller trenge å kunne analysere forfatteren. Og dette kommer fra en som faktisk jobber som teknisk forfatter og har vært skribent på flere store nettsider (inklusive HW.no). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå