Gå til innhold

Jukse på særemnet!

bendik92

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurer på av nyskjerrighet hva som skjer hvis jeg leverer la oss si en venn's særemne som han brukte for noen år siden på en annen videregående skole. Er det mulig å finne ut at jeg har jukset?

Per idag studerer jeg på universitetet og ble ferdig med særemnet for 3 år siden. Jeg spør bare pga. nyskjerrighet (Så det er ikke nødvendig å forklare meg hvor galt dette er).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan vel tenkes at teksten fortsatt finnes i Ephorus eller hva nå enn skolen bruker til å avsløre plagiering.

For øvrig husker jeg at jeg skrev særemnet på noen få timer - og det etter at jeg hadde holdt en muntlig presentasjon om det jeg skulle ha skrevet. Lenge leve latskapen, og jaggu fikk jeg god karakter også.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mtp trådene hans så har han fullført bachelor eller fullfører den til neste år. Og i følge navnet hans er han født i 92, altså 21 år gammel, dermed bachelor ferdig til neste år.

Bare gjetter her, men jeg gjetter iallefall basert på fakta, i motsetning til Pettersenper

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dette har jeg forøvrig aldri prøvd selv, men hva om du legger inn minitegn i hvitt innimellom ordene i teksten? Mellomrommene er ikke synlig for et menneske, men datamaskinen vil vel se at tekstene ikke matcher?

Bare en teori. Langt i fra bulletproof.

Fungerer. Been there, done that :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette har jeg forøvrig aldri prøvd selv, men hva om du legger inn minitegn i hvitt innimellom ordene i teksten? Mellomrommene er ikke synlig for et menneske, men datamaskinen vil vel se at tekstene ikke matcher?

Bare en teori. Langt i fra bulletproof.

Dette vil nok fungere så lenge programmet som skanner teksta kun leiter etter likheiter og ikkje ser på rettskrivning. Eg trur også at det vil være vanskelig å plassere eit passande antall med slike skjult tegn.

Setter du inn for få tegn så vil programmet likevell indikere juks då det er enkelte likheiter med tidligare leverte oppgåver. Og setter du inn for mange tegn så vil det nok også være meget misstenkelig at ingen av dei brukte orda går igjen. Enkelte standardfraser vil nok alltid dukke opp i forskjellige dokumenter utan at det betyr at det er juks.

Ein anna ting er at denne taktikken er ein "all-in" taktikk. Blir du tatt så finnes det ingen anna forklaring på kvifor det er skjulte ord i teksten anna enn at det er forsøk på juks. Alternativ forsøk på å manipulere antallet ord og bokstaver i teksta dersom det er satt krav til slike ting.

Konsekvensen for å bli tatt for juks i den vidaregåande skule er at standpunktkarakteren i faget faller bort, noke som betyr at heile faget må takast oppigjen (ikkje berre særoppgåva). I faget norsk så betyr dette i praksis at ein må ta faget som privatist neste år då det ikkje er hensiktsmessig å gå alle tre åra oppigjen (sidan faget norsk går over fleire årstrinn).

Men som andre her påpeiker så treng ein ikkje å skrive vanlig særoppgåve. Du kan også velge å presentere særoppgåva muntlig, og du kan velge andre tema som er langt mindre tidkrevande enn å lese romaner.

Lenke til kommentar

Jeg leste meg gjennom 2 bøker, og fant et sammendrag av en tredje på nett. Etter innlevering og presentasjon lurte læreren på hvor godt jeg egentlig hadde lest 2 av bøkene (de jeg faktisk hadde lest). Den siste hadde jeg åpenbart satt meg godt inn i - og siden det var den "tyngste" av bøkene trakk det opp karakteren til 5...

Lenke til kommentar

Jeg husker jeg i stor grad baserte særemnet mitt på manuset til en bok faren min skrev på det tidspunktet. Boka var ikke gitt ut ennå, dermed kunne ikke sensor sjekke det opp mot noe. Må innrømme jeg var noe lat på VGS, ja.

EDIT: Dette var så klart i orden for faren min, gikk ikke rundt og rotet i manuskriptene hans! Fikk forøvrig en god karakter.

Endret av Yelsent
Lenke til kommentar

Nå var det er ikke akkurat særemnet som fikk meg gjennom høyere utdanning (men ei heller det jeg gjorde i fritiden, borte fra slikt).

Så sett i retrospektiv så var det høyst sannsynlig bortkastet tid, big time. Men ser jo nå at man har mulighet til nesten å skrive om hva som helst i dag, og da kan det jo sikkert være en viss lærdom i det. :)

(i motsetning til å analysere bøker)

Har jeg lest en eneste bok med skjønnlitteratur siden jeg hadde særemne? Nei. Kommer jeg til å gjøre det?sannsynligvis ikke, og i så fall så kommer jeg ikke til å huske eller trenge å kunne analysere forfatteren.

Og dette kommer fra en som faktisk jobber som teknisk forfatter og har vært skribent på flere store nettsider (inklusive HW.no). :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...