Gå til innhold

[Løst] Nettverksarkitektur - trenger tilbakemeldinger


Anbefalte innlegg

http://bildr.no/view/ekFnWjZl

Tanken er å trådbinde de delene av nettverket som går over lengre strekk. Tenker også at jeg kan trådbinde komponenter som står i ro. Har mye cat6 på rull, så da legger jeg opptil et gigabit-nettverk.

Spørsmålet er nå hvordan skissen vil fungere, på godt og vondt. Tar imot tilbakemeldinger på alt fra produkterfaringer, tips, og synspunkter på hvordan oppsettet kan oppføre seg. Er ingen ekspert, og det lyser vel godt igjennom allerede. Be gentle

Kort om produktvalg:
Cisco SB200 24 porter web managed - motherboard
Cisco SB100 8 porter unmanaged
Cisco EPC3010 - modem
Lacie 5big network -nettverksserver

Endret av 1976anders
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha en ruter eller noe som håndterer nettverksinfrastruktur. Mulig modemet ditt er et routermodem eller tilbyr intern DHCP og det vil i så fall gå bra. Er det et rent modem trenger noe ekstra. Med forbehold om at jeg ikke vet hva som ligger i appleboksene.

 

Oppsettet er helt flott, med en god kjerneswitch med WAN/gateway og nettverkslagring tilkoblet denne. Dette er strengt tatt ikke nødvendig i et så lite nett, men det er riktig tenkt. Regner med at denne er gigabit?

 

Et mulig tillegg er å putte det trådløse nettet på ett eget VLAN eller nettverk, men det blir litt ekstra jobb og utstyr dersom du skal eksponere enkelte tjenester fra det kablede nettet. Kanskje et fremtidsprosjekt hvis det blir en hobby :)

 

Synd switch #2 ikke er managed eller har VLAN, da kunne du (dersom kjerneswitchen har VLAN) kjørt trunk til kontoret eller annet sted, men dette er mer for spesielt interesserte og kanskje ikke for et nettverk som er mer multimediaorientert.

 

Har ikke googlet spesifikasjonene til noe av utstyret, så det blir dessverre ikke så spesifikt.

 

Vil forøvrig komme med et velment tips om å velge et bedre emne for posten din. Bruk et som beskriver innholdet og ikke bare er et generisk spørsmål. (Feks. 'Nettverksarkitektur', 'Oppsett av apple hjemmenettverk' e.l.) Dette for å lettere få hjelp av de rette personene og for at posten din skal ha verdi for andre i ettertid. :)

Endret av process
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tegningen vil fungere (dersom modemet deler ut IP og trådløsboksen står som rent aksess punkt (AP)). Unngå å ha mer enn en boks med konfigurasjon/regler (Nettverksregel #1) !

Du er forøvrig lenger enn mange andre bare i kraft av å ta jobben med å lage en tegning.

 

Jeg ville;

  • Vurdert nøye om det er mulig å redusere antall switch'er, ideélt sett bør du kun ha en. (Du har jo ihvertfall ungått mer enn 2 ledd, hvilken er en god ting).
  • Anskaffe egen router/brannvegg så en slipper å konfigurere i utstyr levert av ISP. Det blir styr om de vil gi deg ny boks eller dersom du bytter ISP.
  • WLAN (trådløst) på eget nett. Det vil si en brannvegg (router) med støtte for flere LAN, hvor en kan regelsette trafikken imellom LAN/WLAN og WLAN/Internett. Har AP'et støtte for VLAN kan en også evt skille ut et eget gjestenett.

 

Et alternativ er å sette opp;

<-> Modem <-> Trådløsboks <-> switch

i kjellerstue dersom trådløsboks er en router (og ikke kun AP). Så kan du konfigurere trådløsboks istedenfor istedenfor modem (jag antar modem er ISP sitt). Du er da avhengig av at trådløsboksen har kjapp nok switch for trådet.

 

Jeg har det sånn hjemme for tia;

 

<-> modem <-> Brannvegg <-> WLAN

<-> modem2<-> <-> LAN

<-> LAN2 (Kidsa; NAT/Torrents/Gaming).

 

Brannvegg med 5 nett/interfaces/bein. Hvor LAN2 har tidsplaner og mbps kontrollert. Modem2 er ekstra internett forbindelse som tas opp dersom den primære går ned (failover). Har dog fordelen av og bo i leilighet med eget patchepanel og flere nettverkspunkter i hvert rom.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tegningen vil fungere (dersom modemet deler ut IP og trådløsboksen står som rent aksess punkt (AP)). Unngå å ha mer enn en boks med konfigurasjon/regler (Nettverksregel #1) !

Du er forøvrig lenger enn mange andre bare i kraft av å ta jobben med å lage en tegning.

 

Jeg ville;

  • Vurdert nøye om det er mulig å redusere antall switch'er, ideélt sett bør du kun ha en. (Du har jo ihvertfall ungått mer enn 2 ledd, hvilken er en god ting).
  • Anskaffe egen router/brannvegg så en slipper å konfigurere i utstyr levert av ISP. Det blir styr om de vil gi deg ny boks eller dersom du bytter ISP.
  • WLAN (trådløst) på eget nett. Det vil si en brannvegg (router) med støtte for flere LAN, hvor en kan regelsette trafikken imellom LAN/WLAN og WLAN/Internett. Har AP'et støtte for VLAN kan en også evt skille ut et eget gjestenett.

 

Et alternativ er å sette opp;

<-> Modem <-> Trådløsboks <-> switch

i kjellerstue dersom trådløsboks er en router (og ikke kun AP). Så kan du konfigurere trådløsboks istedenfor istedenfor modem (jag antar modem er ISP sitt). Du er da avhengig av at trådløsboksen har kjapp nok switch for trådet.

 

Jeg har det sånn hjemme for tia;

 

<-> modem <-> Brannvegg <-> WLAN

<-> modem2<-> <-> LAN

<-> LAN2 (Kidsa; NAT/Torrents/Gaming).

 

Brannvegg med 5 nett/interfaces/bein. Hvor LAN2 har tidsplaner og mbps kontrollert. Modem2 er ekstra internett forbindelse som tas opp dersom den primære går ned (failover). Har dog fordelen av og bo i leilighet med eget patchepanel og flere nettverkspunkter i hvert rom.

Heisan,

 

Beklager sent svar!

 

Dette var en spennende tilbakemelding. Jeg tror jeg forsøker å styre unna flere switcher. Med utgangspunkt i kulepunktene dine, og at jeg ikke har et modem med dhcp, så trigger jeg på muligheten med modem>ruter (brannvegg) >hovedswitch>nettverkspunkter>komponent. Hva tror du om dette oppsettet?

 

http://bildr.no/view/SHNVMkNE

 

 

Har du forresten noen forslag til gode brannvegger?

Lenke til kommentar

Du må ha en ruter eller noe som håndterer nettverksinfrastruktur. Mulig modemet ditt er et routermodem eller tilbyr intern DHCP og det vil i så fall gå bra. Er det et rent modem trenger noe ekstra. Med forbehold om at jeg ikke vet hva som ligger i appleboksene.

 

Oppsettet er helt flott, med en god kjerneswitch med WAN/gateway og nettverkslagring tilkoblet denne. Dette er strengt tatt ikke nødvendig i et så lite nett, men det er riktig tenkt. Regner med at denne er gigabit?

 

Et mulig tillegg er å putte det trådløse nettet på ett eget VLAN eller nettverk, men det blir litt ekstra jobb og utstyr dersom du skal eksponere enkelte tjenester fra det kablede nettet. Kanskje et fremtidsprosjekt hvis det blir en hobby :)

 

Synd switch #2 ikke er managed eller har VLAN, da kunne du (dersom kjerneswitchen har VLAN) kjørt trunk til kontoret eller annet sted, men dette er mer for spesielt interesserte og kanskje ikke for et nettverk som er mer multimediaorientert.

 

Har ikke googlet spesifikasjonene til noe av utstyret, så det blir dessverre ikke så spesifikt.

 

Vil forøvrig komme med et velment tips om å velge et bedre emne for posten din. Bruk et som beskriver innholdet og ikke bare er et generisk spørsmål. (Feks. 'Nettverksarkitektur', 'Oppsett av apple hjemmenettverk' e.l.) Dette for å lettere få hjelp av de rette personene og for at posten din skal ha verdi for andre i ettertid. :)

Heisan,

 

Takk for grundig tilbamelding. Jeg har brukt litt tid på å se på utstyret mitt, og jeg har nok ingen modem med intern dhcp. Jeg har derfor vurdert muligheten med en ruter (brannvegg), og videre til en hovedswitch. Tror jeg unngår flere switcher, men legger heller opp kabler med nok nettverkspunkter i de aktuelle rommene. Trådløsboksen blir et accesspunkt. Ny skisse ligger her: http://bildr.no/view/SHNVMkNE

 

 

Når det gjelder nettverkslagringen, så er dette et lite drømmeprodukt som jeg tenker skal overta multimediafiler og backup. Denne er gigabit, og skal etter hva jeg forstår kunne fungere i nettverket.

 

Nå tar jeg alltid forbehold om at jeg snakker over mitt eget hode. Jeg er en glad amatør med større ambisjoner enn kunnskaper. Dette er litt drøm, og litt behov, så her blir noe av veien til mens jeg går. Er dog lærevillig ;-)

Endret av 1976anders
Lenke til kommentar

Beklager, jeg fikk opp feil modell av modemet ditt når jeg sjekket det sist gang.. Så du har helt rett, det er et rent kabelmodem og har ikke router funksjoner..

 

Når det nå er avklart, så har du videre rett; etter modemet ditt så må du koble til en router.. Anbefaler deg å gå for Asus AC66U.. En knallgod router som fint takler belastninga du kan/vil komme til ha etter tegninga di å dømme... Og den har neste WIFI standard (AC) som gjør at du vil kunne oppnå teoretisk 1300Mb/s (faktisk hastighet vil nok ligge på rundt 850Mb/s) over WIFI! Men du må ha nettverkskort med AC i enhetene du skal koble til trådløst, for å få disse hastighetene.. Routeren har også selvfølgelig innebygd brannmur, så du trenger ikke å ha en egen boks for det..

 

Litt utifra hvor mye kontroll du vil ha på nettverket ditt, så bør du kanskje vurdere en smart switch (managed) med GUI konfig.. Cisco SB-200 kan for eksempel være aktuell....

 

 

Ellers så ser det ut som du har resten ganske bra "figured out" ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...