Gå til innhold

Over halve verden kjører Windows 7


Anbefalte innlegg

Jeg sitter jo ikke å bruker startmenyen hele dagen jeg heller, men når jeg først skal bruke den liker jeg den "gamle gode".

Min største skepsis til den nye metro (modern UI) menyen er at den er veldig rotete, og blir fort veldig stor.

Men jeg er sikker på at noen liker den nye menyen, og slik bør det jo være. Folk er forskjellige.

 

 

den andre elgen

ATW hvor lang er liste men fordeler og ulemper mellom disse to menysystemene ?

 

Det er kanskje på tide å ramse den opp igjen ?

 

Vi trenger vel ikke å liste opp fordeler og ulemper i denne tråden? Føler jo at de fleste av oss er enige i at metro (modern UI) designet ikke er perfekt. Noen liker den gamle startmenyen bedre, andre ikke.

 

Uansett hva vi mener, så viser i alle fall tallene i første og andre post at Windows 8 ikke har slått veldig an det første året det har vært ute.

Så blir det spennende å se om hva som skjer i løpet av neste år, når det virkelig er slutt for XP. Går folk over til Windows 8 eller Windows 8.1? Windows 7 andelen kommer jo også til å øke er jeg nesten sikker på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ATW hvor lang er liste men fordeler og ulemper mellom disse to menysystemene ?

 

Det er kanskje på tide å ramse den opp igjen ?

 

Som sagt før, sett deg ned med Windows 8.1 så kan du begynne å lage lista.

Akkurat nå føles det som du kun kommer med et oppgulp av ting du har hengt deg fast i og uansett hva andre har av meninger så har du "absolutt rett" i at Windows 8 og 8.1 er noe dritt.

 

La meg prøve å spille det samme kortet som du nå har brukt flere ganger, vær så snill å respekter at andre personer faktisk liker Windows 8.1 og er fornøyd med Metro ( Modern ) og har tilpasset seg det nye brukergrensesnittet.

At det finnes en del personer som ikke er fornøyd er helt greit og jeg respekterer det, men ikke prøv å påstå at alle som bruker Windows 8.1 er misfornøyd med det for det har du ikke hold for.

Lenke til kommentar

 

Som sagt før, sett deg ned med Windows 8.1 så kan du begynne å lage lista.

Akkurat nå føles det som du kun kommer med et oppgulp av ting du har hengt deg fast i og uansett hva andre har av meninger så har du "absolutt rett" i at Windows 8 og 8.1 er noe dritt.

 

La meg prøve å spille det samme kortet som du nå har brukt flere ganger, vær så snill å respekter at andre personer faktisk liker Windows 8.1 og er fornøyd med Metro ( Modern ) og har tilpasset seg det nye brukergrensesnittet.

At det finnes en del personer som ikke er fornøyd er helt greit og jeg respekterer det, men ikke prøv å påstå at alle som bruker Windows 8.1 er misfornøyd med det for det har du ikke hold for.

 

Nå påstår du at jeg ikke respekterer de som liker metro

Det er å dra det over grøfta og over på den andre siden

 

Det jeg ikke respekter er de som skal tvinge oss til å bruke noe nyt vi ikke liker for så komme med alle ulempene

jeg vet hva de flest ulempene er.

 

Det var nettop for å respektere begge sider her at jeg forslå denne listen .

ikke minst for å få en sammenlignbar oversikt hva man liker og ikke liker

Lenke til kommentar

Syntes det er helt utrolig at folk kun henger seg opp i "Modern UI" menyen og Startmenyen, er det ingen som har fått med seg hvor katastrofalt elendig Windows 8.1 har vært til nå når det kommer til kompatibilitet og stabilitet? Dette er ene og alene grunnen til at jeg nå kommer til å fjerne Windows 8.1 fra mine to stasjonære til fordel for Windows 7 og jeg har også kjørt Windows 8 helt siden det ble sluppet som Release Preview for over 1år siden.

 

Jeg kan ramse opp et par ting som har gjort systemene mine mer ustabile enn noen gang, ja det er faktisk på Windows Vista BETA nivå sånn som ting oppfører seg nå med Windows 8.1:

 

- Intel sine nettverksdrivere er ikke eksisterende, fremdeles ingenting som gir meg driververktøyene som man normalt har.

 

- Intel sine "Rapid Storage Enterprise" SATA / RAID drivere har abnorme problemerer med Windows 8.1 som gir tilfeldige frys og blåskjerm i øst og vest, må gå tilbake til eldgamle drivere for at ting skal fungere noenlunde stabilt med ditto tap av ytelse.

 

- Corsair sin "Corsair Link" programvarepakke for viftestyring støtter fremdeles ikke Windows 8.1 som gjør at jeg har null tilgang på kjøling på systemet mitt da Microsoft aldri har hatt noen kommunikasjon med Corsair og utviklingen av Windows 8.1 og hvilke utfordringer denne oppdateringen kunne skape for eksisterende Windows 8 programvare så Corsair ble bokstavelig tatt på senga da all programvaren av en eller annen idiotiske grunn må skrives om for å fungere med en oppdatering til Windows 8.1 fra Windows 8.

 

- Flust med Asus sine BIOSer til mangfoldige UEFI BIOS hovedkort har allskens merksnodige problemer med Windows 8.1 som blant annet at prosessor kan ende opp med å klokke seg ned til 1 MHz etter eget godtbefinnende som fører til at systemet fryser, skrur seg av tvert eller får blåskjerm. Det er massevis av USB3.0 utfordringer, spesielt med ASMedia USB 3.0 kontrollere da det har vært for dårlig kommunikasjon mellom Microsoft og produsenter og nødvendige driverendringer til Windows 8.1 og andre finurlige problemer men skulle tro at ikke var mulig å oppnå med en slik systemoppdatering som dette.

 

- Her hatt flere som kommer innom med diverse Samsung og HP bærbare på jobb som har oppdatert til Windows 8.1 hvor systemet plutselig sliter med å adressere endel av maskinvaren via BIOS så endel av maskinvaren ender opp ubrukelig.

 

- Massevis av Origin spill fungerer helt elendige med Windows 8.1, deriblant The Sims 3 spillene til dama.

 

- Noe så enkelt som SMB fildeling via Windows Server 2012 R2 (servervarianten av Windows 8.1) har store problemer med autentisering av OS X og Linux klienter og sliter voldsomt med resolving av IP-adresser om du forsøker å koble til via hostname.

 

 

 

Dette er jo helt kritiske problemer som jeg ikke har opplevd maken til, jeg har altså hatt en mye enklere, effektiv og ikke minst stabil overgang fra Windows Vista til Windows 7 og fra Windows 7 til Windows 8 som var overganger fra to forskjellige operativsystemer enn jeg nå har hatt med en systemoppdatering til Windows 8. Og ettersom Microsoft så desperat forsøkte å skape litt positiv PR rundt Windows 8 med denne oppdateringen så er det jo helt vannvittig at kvalitetssikringen og kommunikasjonen med produsenter har tilsynelatende vært såpass elendig at så kritiske problemer kan oppstå av en slik systemoppdatering.

 

 

 

Og dette er jo før jeg i det hele tatt begynner på det tragiske kapitellet som er "Modern UI" på desktop, hvordan det kommuniserer så tilsynelatende elendig med eget desktopmiljø (altså at applikasjoner og diverse du har i "desktop" og de du har i "Modern UI" har null sammenheng eller kommunikasjon med hverandre så det føles som du kjører to separate systemer som insisterer på at du skal bruke begge i samme system) og at denne "nye startmenyen" nå insisterer på at jeg må få den strukket ut over hele min 27" 2560x1440 skjerm, som for meg gir null mening da jeg overhode ikke har noe ønsket eller behov for å ha det strukket utover hele skjermen med abnorme firkanter som skaper et eneste stort kaos over hele skjermen. Søkefunksjonen er jo også langt mindre effektivt med såpass lite intelligent kategorisering av søkeresultater hvor jeg i 9 av 10 ganger må navigere til en av de to andre kategoriene da søkene mine sjeldent kommer opp i standardkategorien. Også har jo Windows 8 / Windows 8.1 en lei tendens til å ALLTID defaulte til "Modern UI" applikasjoner, alt fra bilder og det hele åpner seg jo automatisk opp i en "Modern UI" applikasjoner kontra de mer oppegående applikasjonene jeg har i "desktop" så jeg må aktivt gå inn for å endre denne oppførselen så jeg faktisk får åpnet ting i de overlegent mer effektive og funksjonsrike alternativene jeg har på maskinen. Blir ikke mindre irriterende når disse "Modern UI" applikasjonene på død og liv skal kjøre i fullskjerm og dekke over alt annet jeg kjører bare for moroskyld..

Lenke til kommentar

Syntes det er helt utrolig at folk kun henger seg opp i "Modern UI" menyen og Startmenyen, er det ingen som har fått med seg hvor katastrofalt elendig Windows 8.1 har vært til nå når det kommer til kompatibilitet og stabilitet? Dette er ene og alene grunnen til at jeg nå kommer til å fjerne Windows 8.1 fra mine to stasjonære til fordel for Windows 7 og jeg har også kjørt Windows 8 helt siden det ble sluppet som Release Preview for over 1år siden.

 

De av oss som ha hengt oss opp i UI har sikkert prøveinstallert Win 8/8.1 på hardware som fungerer med OS-et. Eller så synes vi at UI-et er så grønn-jævelig at vi har kastet ut skiten før vi oppdaget at hardware ikke oppfører seg ordentlig lenger ;)

Lenke til kommentar

huff . det høres tragisk ut.

Jeg fikk lys til å gi dem som oppfordrer meg og andre til å prøve w8 , et spark bak

 

jeg har spurt om en del ting angående w8 , men anta ikke at de var så ille

 

Nå kom jeg til å tenke at flere av windows utgavene slet lit med driver problemer i begynnelsen men det modnet seg over tid.

siden w8 skulle være så lik w7 så er det lit rart at dette forsatt er problematisk

 

At man har 2 systemer i en er jo også det som er problemet her .

strengt tatt er det nok ikke 2 operativsystemer , men 2 bruker snitt

Det er jo det man merker når man skal navigere seg i systemet.

Det er jo derfor man også er så opptatt av Metro , spesielt når det kommer i veien

 

Det som er uklart er om metro dekker begge bruker medusene.

Alle andre en deg RamGuy virker å men at det finnes 2 forskjellig menyer som dukker opp

 

Slik jeg forstår det så finnes det dog bare en start skjerm/ meny

 

spørmålet er jo hvorfor mange ikke har kontroll her

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

Nå kom jeg til å tenke at flere av windows utgavene slet lit med driver problemer i begynnelsen men det modnet seg over tid.

siden w8 skulle være så lik w7 så er det lit rart at dette forsatt er problematisk

 

Hver gang det kommer nye Windows versjoner, kommer det også nye drivere. Det er ikke Microsoft som har ansvaret for drivere, det er det hardware produsentene som har.

Tror det er lett for folk å glemme det faktumet der. At det derfor blir problemer med drivere er bare slik det blir. Hardware produsentene er alt for trege med å lage oppdaterte drivere, og noen ganger virker det som om de ikke vet at det kommer en ny Windows versjon.

 

Det folk også må huske på er at det knapt er 14 dager siden Windows 8.1 kom ut til "folket". Så at det er driver problemer i starten er ikke noe nytt med Windows 8.1

 

Og som med alt annet, noen har problemer, andre ikke. Windows 8.1 fungerer perfekt på mine pcer. alle drivere finnes i oppdatert versjon, og alt fungerer som det skal.

Har brukt det siden 10 september (da jeg fikk tilgang via MSDN).

 

Jeg bruker ganske mye tid på store forum i utlandet der Windows diskuteres mye. Og kan garantere at Windows 8.1 ikke har noen flere klager enn hva som har vært vanlig ved nye lanseringer, inkludert Windows 7. (folk har faktisk fortsatt problemer med Win7)

Husker også hvor store problemer det var med drivere da XP kom ut, da Vista kom ut, da Windows 95 kom ut, da Windows 98 kom ut osv osv.

 

Så Ramguy (og den andre elgen, og alle andre) skill mellom hva som faktisk eventuelt er problemer med det spesifikke operativsystemet, og hva som skyldes andre forhold som Microsoft ikke har noe med.

Vi kan være enige om at metro (modern UI) er helt og holdent Microsoft sin skyld, mens problemer med drivere er hardware produsentenes skyld. Og det vil bedre seg, det gjør det alltid.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Man kan si mye rart , skylde på hverandre enten man liker w8 eller ikke.

Det hjelper ingen ting når en windows versjon ikke er klar , driverne må også være klare

 

Du sier at HW. produsenten er for sent ute .

Er du virkelig så sikker på at det ikke andre forhold som gjør det .

 

Hva med at Microsoft sel vikke gir nokk informasjon til produsentene , eller at noen har det for travelt med å komme ut med ny programvare og systemer ?

 

Det hender nok også at oppdateringer krever nyere driverer

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

Hver gang det kommer nye Windows versjoner, kommer det også nye drivere. Det er ikke Microsoft som har ansvaret for drivere, det er det hardware produsentene som har.

Tror det er lett for folk å glemme det faktumet der. At det derfor blir problemer med drivere er bare slik det blir. Hardware produsentene er alt for trege med å lage oppdaterte drivere, og noen ganger virker det som om de ikke vet at det kommer en ny Windows versjon.

 

Det folk også må huske på er at det knapt er 14 dager siden Windows 8.1 kom ut til "folket". Så at det er driver problemer i starten er ikke noe nytt med Windows 8.1

 

Og som med alt annet, noen har problemer, andre ikke. Windows 8.1 fungerer perfekt på mine pcer. alle drivere finnes i oppdatert versjon, og alt fungerer som det skal.

Har brukt det siden 10 september (da jeg fikk tilgang via MSDN).

 

Jeg bruker ganske mye tid på store forum i utlandet der Windows diskuteres mye. Og kan garantere at Windows 8.1 ikke har noen flere klager enn hva som har vært vanlig ved nye lanseringer, inkludert Windows 7. (folk har faktisk fortsatt problemer med Win7)

Husker også hvor store problemer det var med drivere da XP kom ut, da Vista kom ut, da Windows 95 kom ut, da Windows 98 kom ut osv osv.

 

Så Ramguy (og den andre elgen, og alle andre) skill mellom hva som faktisk eventuelt er problemer med det spesifikke operativsystemet, og hva som skyldes andre forhold som Microsoft ikke har noe med.

Vi kan være enige om at metro (modern UI) er helt og holdent Microsoft sin skyld, mens problemer med drivere er hardware produsentenes skyld. Og det vil bedre seg, det gjør det alltid.

 

Microsoft har et stort delansvar her, når en stor del av produsentene blir tatt helt på sengen av noe så simpelt som en lett oppgradering er det noe galt med kommunikasjonen fra M$. At de i det hele tatt greier programmere på en slik måte at maskinene klokker seg ned vilkårlig er latterlig, og nede på junior-nivå. Man kan ikke forvente at alle hovedkortprodusenter skal spesialtilpasse BIOSer til et sært OS, da er det langt mer fornuftig at OSet tilpasser seg de eksisterende BIOSene.

 

Det finnes folk som gir tommel opp til både ME og Vista, uten at det er noen tvil om at disse er blant de mindre vellykkede, og her føyer Win 8 seg fint inn i rekken ser det ut til.

Lenke til kommentar

Her kjører jeg 15 programmer i alle fall, gadd ikke å starte noe mer. (Kjører Windows 8.1 om du skulle lure)

 

 

Ser ut som du kjører 4 programmer om man bare ser på fargeforskjellene mellom aktivt og "bakgrunnsprogrammer". Var veldig grått og monotont!

Aldri prøvd W8 selv, så skal ikke påstå noe som helst, men det der så ikke visuelt bra ut i alle fall.

Lenke til kommentar

Dette begynner å tegne interessante ting.

 

At kundene ikke lenger er særlig interessert i å bli brukt som alpha- og beta-testere av noens programvare, når de først må betale for den.

 

Ser vi antydninger om at Microsoft må svelge kameler og bøye seg for hva kundene ønsker.

 

Jeg tror Microsoft må senke prisleie betraktelig. Kanskje eneste utvei?

Endret av G
Lenke til kommentar

Windows 8 har ikke hatt en eksplosiv vekst til nå, og det er jo heller ikke så rart, ei heller er det uventet fra MS sin side.

 

Hvis vi starter med bedriftsmarkedet så er det ikke kjempestore grunner til å oppgradere alle maskiner til W8 bare for å gjøre det. W8 har en kort, men bratt læringskurve som må håndteres, samt at man må påregne nedetid i tillegg til mye tid til testing, dette på et system som har brukergrensesnitt og bruksmønster som den mest iøynefallende forskjellen. I tillegg har svært mange meninger om det nye brukerinterfacet.

 

På konsumentmarkedet har det vært en generell nedgang i salg av datamaskiner fra før da stadig flere velger diverse nettbrett. Den typen devicer W8 i hovedsak er laget for var det i praksis svært lite av når W8 ble sluppet, folk visste lite om hva W8 bydde på, og de som var oppdaterte var skeptiske. Og uansett ble det solgt W7 maskiner i butikkene lenge etter W8 kom, og mange selgere kjørte safe og anbefalte W7 maskiner til ukyndige brukere.

 

Det finnes altså mange årsaker til at andelen W8 ikke har eksplodert. Med det sakt, W8 er allerede større en OSX. Fra august 2012 til Juni 2013 fikk W8 5.1% av markedet. Men fra Juni 2013 til August 2013 økte dette til 7.4%, og ikke bare det, W8.1 har allerede en markedsandel på 1.85% slik at totalen ligger på i overkant av 9%, så momentet øker.

 

Dere har kanskje glemt at akkurat det samme skjedde med Windows XP. Etter ca ett år lå XP på i underkant av 10%.

 

Jeg var på seminar for en liten stund siden der folk fra flere driftsavdelinger møttes, og det var ganske mange av oss. Av disse hadde mange begynt å teste med 8.0 for et år siden, men fåtallet hadde satt noe i skarp drift. Med slippen av 8.1 meddelte ca 80% av de som møtte at de hadde begynt implementering av W8 i skarp drift, nesten alle de resterende hadde planer om å gjøre det.

 

Jeg husker ikke tallene, men MS viste noen plansjer for utviklingen før og etter 8.1, og det virker som en liten kontrollert eksplosjon.

 

Samtidig slippes nå stadig flere enheter som er mer tilpasset W8, devicer som Surface og tilsvarende. Med neste generasjon atom får man også rimelige enheter som i større eller mindre grad konkurrerer med nettbrett i pris.

 

Å konkludere med at W8 har feilet basert på dette første året er kortsynt, eller rettere sakt sneversynt. W7 er et godt OS, og man kan spørre seg, hadde bedrifter oppgradert til W8 om det hadde vært som i dag, men med vanlig meny, uten "metro"? Jeg tror ikke det.

 

Vi skal ikke glemme at MS må tenke på markedet på en helt annen måte. Tja, alt er kanskje ikke 100% optimalt for datanerder som oss, men det er heller ikke problematisk. Jeg kan faktisk ikke komme på å ha opplevd problemer med det nye grensesnittet en eneste gang på over ett år.

 

Men jeg har som jeg har skrevet tidligere både Surface Pro og Helix, og det er på disse enhetene W8 virkelig kommer til sin rett. Og det fungerer faktisk veldig bra. Og det er denne typen enheter som dukker opp i butikkene fremover.

 

Feilet? Nei, jeg vil påstå at W8 har gjort det meste rett, om man ser på markedets utvikling og MS jobb for å posisjonere seg i kampen mot nettbrettene. Våre brukere kommer nå selv og ber om W8 devicer for å erstatte desktop, Laptop og nettbrett som tradisjonelt benyttes i dag.

 

Surface Pro og Direct Access er en gull kombinasjon for bedrifter. Samtidig kan man om man benytter seg av MS økosystemer også dra nytte av "metro" på samme måte som man i dag benytter et nettbrett.

 

Om ett år kan vi ta en ny titt på markedsandelene. W7 kommer fremdeles til å være stort, for W7 er ingen W7 killer, og det var heller ikke meningen. MS selv mener W7 og W8 kommer til å leve side om side i lang tid.

Lenke til kommentar

Windows 8 har ikke hatt en eksplosiv vekst til nå, og det er jo heller ikke så rart, ei heller er det uventet fra MS sin side.

 

 

 

Å konkludere med at W8 har feilet basert på dette første året er kortsynt, eller rettere sakt sneversynt. W7 er et godt OS, og man kan spørre seg, hadde bedrifter oppgradert til W8 om det hadde vært som i dag, men med vanlig meny, uten "metro"? Jeg tror ikke det.

 

Vi skal ikke glemme at MS må tenke på markedet på en helt annen måte. Tja, alt er kanskje ikke 100% optimalt for datanerder som oss, men det er heller ikke problematisk. Jeg kan faktisk ikke komme på å ha opplevd problemer med det nye grensesnittet en eneste gang på over ett år.

 

Men jeg har som jeg har skrevet tidligere både Surface Pro og Helix, og det er på disse enhetene W8 virkelig kommer til sin rett. Og det fungerer faktisk veldig bra. Og det er denne typen enheter som dukker opp i butikkene fremover.

 

Feilet? Nei, jeg vil påstå at W8 har gjort det meste rett, om man ser på markedets utvikling og MS jobb for å posisjonere seg i kampen mot nettbrettene. Våre brukere kommer nå selv og ber om W8 devicer for å erstatte desktop, Laptop og nettbrett som tradisjonelt benyttes i dag.

 

Det er ihvertfall ikke noe mere sneversynt enn det er å påstå at win8 er det markedet krever, det er ingenting forløpig som tyder på at markedet krever w8, heller motsatt. Det er også en tankefeil å anta at man må ha ett hybridOS som win8 fordi man vil tilpasse seg nettbrett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Med tanke på at man før hadde windows CE for mobile enheter og

man har brukt windows phone ( det er nok derfra de kom på ideen om metro menyen ) så undres jeg lit på hvorfor man ikke så jeg lit tilbake til CE når windows 8 skulle designes

 

CE var jo dønn lik den windows versjon som gjaldt for standard pcer på den tiden. altså windows 98

Det er det utgangspunktet mikrosoft skulle ha brukt her , ikke en blanding av windows 7 og windows phone

 

En virtuell knapp på skjerme er en knapp på skjerme enten man klikker på den med med muse markøren , eller om man trykke på den direkte på skjermen med en finger

 

Først modifiserer de windows 98 og laget CE

( det er selvfølgelig jort mye annet nede i systemet også )

så endrer de totalt på utsende på ce og kaller det for windows phone for tilpasse det til mobiltelefoner

hvorfor skulle de absolutt kopiere etter android ?

 

mens pc utgaven blir nesten uforandret når xp kommer, og en liten endring på det visuelle når vista kom ut

Denne måtte imidlertid justeres litt og Microsoft kom da ut med windows 7

 

Og så skal de plutselig slå samme 2 helt forskjellige system.

 

jeg har lit problemer med den tankegangen hos Microsoft

Lenke til kommentar
...

 

Jeg tror Microsoft må senke prisleie betraktelig. Kanskje eneste utvei?

 

Det gjorde de jo med Windows 8. I flere måneder kostet det jo bare 249 kroner for oppgraderingen, jeg betalte vel 150 kroner med rabattkode. Så billig har aldri Windows vært i Norge før i alle fall.

Men ut i fra tallene i de to første postene, så hjalp jo ikke det så mye.

 

Folk ville klage om Windows kostet 10 kroner. For veldig mange forventer jo all verden så fort de må betale en krone for noe. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg tenker meg at dialogen mellom en w7 og w8 tilhenger vil forgå omtrent slik :

 

Microsoft og entusiastene : dere må ta til vettet og oppgradere til windows 8. fordi det er så bra , tenk på sikkerheten.

w7 tilhengerne : w7 funger bra nok

w8 : joda , men du for jo et mere moderne system

w7 : jeg trenger da ikke noe w8 , w7 er bra nok for meg

w8: men maskina blir jo raskere

w7 : hva så , jeg vil jo ikke merke så mye til det .Dessuten er de nye men bare søppel. den er vanskelig å bruke

w8: man må kunne lære seg noe nytt

w7 : hvorfor w7 fungerer da ypperlig for mit bruk , i motsetning til w8

w8 : du må lære deg å bruke den nye menye

 

Nå i ettertid har det vist seg at ikke alle takler den nye menyen like godt

samtid er det en del problemer med driveren

 

 

Så det klokeste er nok å vente til w8 blir moden

Lenke til kommentar

 

Det er ihvertfall ikke noe mere sneversynt enn det er å påstå at win8 er det markedet krever, det er ingenting forløpig som tyder på at markedet krever w8, heller motsatt. Det er også en tankefeil å anta at man må ha ett hybridOS som win8 fordi man vil tilpasse seg nettbrett.

 

AtW

Jeg skrev ikke at markedet krever W8, jeg sa at markedet krever mobilitet og i stadig større grad velger bort typiske W7 datamaskiner. Dette er godt dokumentert.

 

Men du missforstår om du tror markedet ikke ønsker W8, men man har avventet litt. W8 er allerede større en OSX og har de siste månedene fått en enda brattere stigning. Dette skyldes ikke bare OEM salg, men også bedriftsmarkedet har begynt å ta i bruk W8. Tallene for W8 er som jeg skrev tidligere akkurat som for XP per i dag, og jeg ville ikke si XP har feilet noe sted om markedsandeler er det man ser på.

 

Vi kommer for eksempel etter hvert til å rulle ut W8 til noen tusen klienter her hos oss, og jeg vet at svært mange andre nå etter hvert gjør det samme. Vi har brukere som ikke bare ønsker touchmaskiner som surface som kan erstatte både stasjonær, bærbar og pad, samtidig som den dekker funksjonaliteten for alle tre, men også W8 på sine stasjonære maskiner.

 

Ett OS som er det samme over alt er fornuftig, ganske enkelt fordi det blir samme brukeropplevelse over alt. MS kunne sluppet et W7 grensesnitt på desktop, men dette har noe med posisjonering i markedet å gjøre, og hvorfor skulle de dele opp om man ser langsiktig på dette? Personlig savner jeg som skrevet tidligere ikke startmenyen i det hele tatt, og spesielt etter som jeg uansett bruker noe av MS økosystem.

 

Mine problemer med W8 er mer knyttet til management av "metro" delen av OS'et. Tilpassing av startsiden, policyer for "metro IE", og masse småsjafs. som var fraværende i W8, men som det finnes en del halvveise løsninger og workarounds til i W8.1.

 

Uansett, min påstand er fremdeles at MS fra markeds synspunkt har gjort det meste riktig i den forstand at de har dreid OS'et mot touchdevicer, og W8 kommer til å øke betraktelig i tiden fremover. Det kunne helt sikkert vært gjort på andre måter, men dette er altså deres løsning, og den fungerer i mine øyne bra, og vil helt sikkert bli bedre etter hvert.

Lenke til kommentar

jeg tenker meg at dialogen mellom en w7 og w8 tilhenger vil forgå omtrent slik :

 

Microsoft og entusiastene : dere må ta til vettet og oppgradere til windows 8. fordi det er så bra , tenk på sikkerheten.

w7 tilhengerne : w7 funger bra nok

w8 : joda , men du for jo et mere moderne system

w7 : jeg trenger da ikke noe w8 , w7 er bra nok for meg

w8: men maskina blir jo raskere

w7 : hva så , jeg vil jo ikke merke så mye til det .Dessuten er de nye men bare søppel. den er vanskelig å bruke

w8: man må kunne lære seg noe nytt

w7 : hvorfor w7 fungerer da ypperlig for mit bruk , i motsetning til w8

w8 : du må lære deg å bruke den nye menye

 

Nå i ettertid har det vist seg at ikke alle takler den nye menyen like godt

samtid er det en del problemer med driveren

 

 

Så det klokeste er nok å vente til w8 blir moden

Hverken MS eller entusiastene sier man må oppgradere til W8. MS selv sier faktisk at W7 og W8 er veldig like og kommer til å leve side om side veldig lenge. MS er også inneforstått med at mange, selv om de etter hvert tar i bruk W8 på nye maskiner, ikke kommer til å oppgradere eksisterende maskinpark til W8 bare for å gjøre det. Så ja, grunnen til å oppgradere var mye større når W7 kom, enn nå med W8.

 

Vi kjører uansett et klientprosjekt her hos oss, og kommer derfor til å oppgradere en god del maskiner. Men jeg hadde ikke oppgradert noen tusen maskiner fra W7 til W8 bare for morro. Det er tross alt en del arbeid som skal til for å gjennomføre dette. For oss er de nye menyene ikke særlig til tema en gang.

 

Vi har rullet ut W8 til test på en del brukere, og W8 har en bratt, men kort lærekurve. Vi brukete 15 minutter på opplæring, og så knotet brukeren en dag eller to. Etter det jobbet de som før. Dette var absolutt ikke powerbrukere for å si det sånn.

 

Det samme vil jeg si gjelder hjemmemarkedet. Jeg mener man ikke behøver kjøpe og oppgradere til W8 bare på måfå. Men jeg påstår at det ikke er noen grunn til å ikke gjøre det om man har lyst, selv på desktop.

 

Vi har rullet ut W8 til 15 forskjellige modeller på forskjellige merker, og har ikke opplevd problemer med drivere. Selv har jeg W8 på 6 maskiner hjemme, også helt uten problemer. Jeg vet noen har opplevd noe driverhyss, akkurat som ved hvert eneste nytt OS så langt. Men jeg vil påstå at problemet var en god del større på W7.

 

Er det klokest å vente på at W8 modnes? Tjasj. Jeg sier at man skal kjøre på om man har lyst/mulighet til det, men det er ikke kjempenødvendig å oppgradere. Å nedgradere til W7 på nye maskiner er i mine øyne bare tull.

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar

De sier at man bør oppgradere, selv om det ikke alltid kommer like godt frem

 

hvis man ikke kan ta i brukt w8 slik det er ut av boksen ( som er tilfeller for mange ) og må modifisere den før brukt

Så er det jo ikke det systemet Microsoft vil at vi skal bruke

 

Hvis man så installerer en 3djepart meny som får w8 til å ligne w7 så er det en nedgradering ,om ikke i full skala.

Det er ihvertfall ikke den utgaven MS ønsker at vi skal bruke .

Den vil også ikke være i tråd med resten når det gjelde utsendemessing.

 

Problemet er jo at mertro er stort sett lagt opp etter smarttelefonens premisser.

Noe jeg anser som et stort problem hvis man skal bruke en pc på normal måte

 

 

I w8.0 måtte man inn på 2 plasser for konfigurer systemet skikkelig

Er dette fikset slik at man slipper det fullstendig ( holder det med å konfigurere alt fra et sted , slik man gjør det med w7 ) ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...