Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ktm Exc 530 VS Ktm Exc 300?


Marius963

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har begynt og tenke på mellomtung sykkel nå. Og det står mellom to supermotard sykler. Ktm Exc 530 og ktm exc 300

 

Klarer ikke og velge for finner stadig ulike ting mellom de som er bedre enn den andre.

 

Ktm Exc 530 veier ca 113kg og har ca 60-65hk orginalt. Men kan lett få 75-80hk med litt småplukk her og der. 530 er 4-takter

Jeg elsker lyden i 530en og jeg vet at det er en veldig behagelig sykkel og kjøre. Den koster ca 60-70 tusen for en rimelig brukt en.

 

Ktm Exc 300 veier ca 103 kg og har ca 60hk orginalt. Vet ikke hvor mye effekt du kan øke på disse. 300en er 2 takter.

Mange sier 2 takteren har mer drag fra begynnelsen, men at 300en ikke er en sykkel om man skal kjøre langkjøring. Den koster ca 40-50 tusen for en rimelig brukt en.

 

Spørsmålet er

Burde jeg gå for 2 takts eller 4 takts Ktm?

Skal bruke sykkelen mest til stunt slik som bakhjul kjøring og stoppie.

Kommer også til og sette på enduro dekk og kjøre i skauen et par ganger også.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4-takeren vil gi jevnere effektkurve, som er ønskelig uansett. To-takere har mer ytelse per kubikk, men mye av effekten finnes bare høyt i registeret. To-taktere er også lettere, som gjør dem lettere å kjøre.

 

Skal du voldta sykkelen i høy fart på en bane, er to-takt greit. Skal du leke litt, er det fint med firetakter, da er ikke den faktiske effekten så viktig, men hva du kan gjøre med den.

Lenke til kommentar

Har selv hatt en ktm 530 og synes den var kjempe god å kjøre, masse power som ikke føles farlig.

Kjekt å ha motorbrems når du leker deg på bakhjulet hvis du ikke er så dreven med bakbremsen! Trust me, i know :tease:

Vedlikeholdet på 530`n er greit, bytte olje hver 10-15 time avhengig av hvordan du kjører og det er greit å sjekke ventilene hver 30. time. Storservice kommer rundt 90-100 timer (ifølge boka) men hørt om flere som ikke har gjort dette fordi det rett og slett ikke trengs hvis du er nøye med vedlikehold og ikke rævkjører sykkelen.

 

Jeg hadde valgt en stor 4-takter uansett fordi jeg kjører mest på vei eller supermotard-bane, skulle jeg ha kjørt mye på grusvei og enduroløp ville jeg sett mer på 300 exc. Er vel en grunn til at de hardføre enduro gutta som Graham Jarvis og Johnny Walker kjører totakt :)

 

Forresten så har ikke ktm 530 60-65 hk!

 

Tviler på at exc 300 har 60 hk etter et par google søk ;)

Lenke til kommentar

Har selv hatt en ktm 530 og synes den var kjempe god å kjøre, masse power som ikke føles farlig.

Kjekt å ha motorbrems når du leker deg på bakhjulet hvis du ikke er så dreven med bakbremsen! Trust me, i know :tease:

Vedlikeholdet på 530`n er greit, bytte olje hver 10-15 time avhengig av hvordan du kjører og det er greit å sjekke ventilene hver 30. time. Storservice kommer rundt 90-100 timer (ifølge boka) men hørt om flere som ikke har gjort dette fordi det rett og slett ikke trengs hvis du er nøye med vedlikehold og ikke rævkjører sykkelen.

 

Jeg hadde valgt en stor 4-takter uansett fordi jeg kjører mest på vei eller supermotard-bane, skulle jeg ha kjørt mye på grusvei og enduroløp ville jeg sett mer på 300 exc. Er vel en grunn til at de hardføre enduro gutta som Graham Jarvis og Johnny Walker kjører totakt :)

 

Forresten så har ikke ktm 530 60-65 hk!

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=7y-1NRdqzxs

 

Tviler på at exc 300 har 60 hk etter et par google søk ;)

takker for svar. Nei kan være du har rett, jeg sammenlignet bare en 2014 exc 300 og 530 og der sto det hvor mange hk de hadde. Men hvor mange hk har en 530 og en 300 da?
Lenke til kommentar

I det yt-klippet over her så ser du på slutten at 530`n har ca 50hk på bakhjulet.

Da er forgassernålen byttet samt to dyser og lyddemperen. Han tar også vekk noen ledninger under forgasseren som jeg bare tror er på de amerikanske modellene (var ikke på min)

 

Finner ikke noen skikkelig dynotest av exc 300 men ser flere folk mener at det er rundt 47-50hk.

Fant denne http://www.pbase.com/jdjetting1/image/85421162 men står fint om årstall, trim osv.

 

Du burde uansett prøve syklene å finne ut hvem som passer deg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hører alle sier at det er mye mindre vedlikehold på firetaktere. Min erfaring er at alle maser om at de må bytte oljefilter og olje, justere ventiler og gudene vite hva. På min totakter er det kun oljeskift på girkassa i ny og né samt fylle på olje i oljebeholderen når det lyser i dashbordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...