Gå til innhold

Bytte fra speilrefleks til et mindre, men fleksibelt kamera

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har brukt Nikon speilreflekskamera i åtte år, og er veldig fornøyd med det. Har hatt titusenvis av bilder, og kjenner kamera og utstyr godt.

Nå har det seg slik at jeg skal ut på en lenger reise neste år, og vurderer å bytte til et mindre kamera. Speilrefleksen med store objektiv tar for stor plass, og er for tungt og klumpete å dra rundt på.

Nå har jeg ikke brukt annet enn speilrefleks på lang tid, og lurer derfor på hva som finnes av mindre alternativer?

Dersom jeg selger objektivene mine, regner jeg med å kunne få inn i alle fall 6.000-7.000 kroner som jeg kan bruke på nytt kamera.

Jeg ser for meg noe større enn et vanlig lommekamera, men mindre enn et stort speilrefleks. Utskiftbar optikk er ikke en nødvendighet, så lenge det som står på har et bra spenn i brennvidde.

Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser for meg noe større enn et vanlig lommekamera, men mindre enn et stort speilrefleks. Utskiftbar optikk er ikke en nødvendighet, så lenge det som står på har et bra spenn i brennvidde.

Det er mange muligheter, det spørs litt på hvor stort brennviddeomfang du trenger. Siden du har brukt speilrefleks lenge vet du vel en del om hvilke brennvidder som er viktige for deg. Et annet spørsmål er hvor viktig innebygd søker er. Føler du deg komfortabel med å bare bruke LCD-skjermen har du litt mer å velge i enn om trenger søker. Personlig ville jeg aldri valgt noe uten søker, men mange andre gjør det.

Noen kandidater som er små:

- Sony RX100 (Mk II)

- Panasonic LF1

- Canon S110

Større med større zoomområde, innebygd søker, men ikke utskiftbar optikk

- Panasonic FZ200, 25-600mm ekvivalent, fast F2.8 i hele zoomområdet (liten sensor)

- Olympus Stylus 1, 28-300mm ekvivalent, fast F2.8 i hele zoomområdet (litt større sensor)

- Nikon P7800, 28-200mm ekvivalent, F2.0-F2.4(?), samme sensor som Stylus 1

- Sony RX10, 24-200mm ekvivalent, fast F2.8 i hele zoomområdet (ennå litt større sensor)

Systemkamera med en superzoomlinse + en fast lyssterk linse eller to kitzoomer kan også være et bra alternativ. Her er det mange alterantiv og utvalget endrer seg stadig. Det har vært en del vedlig gode tilbud blant annet på Olympus E-Pl1 med 14-150 superzoom i det siste, sjekk prisguiden for bra tilbud. Olympus sine minste modeller har ikke innebygd blits (en liten løs en følger med), men blitssko og elektronisk søker som ekstrautstyr. Panasonics minste har innebygd blits, men ikke blitssko og ikke mulighet for søker. Begge bruekr mFT-formatet.

Ellers finnes det konkurrerende modeller fra Sony og Samsung. Canon har også en som er veldig begrenset. Nikon har Nikon 1 modeller, ikke min favoritt, men ikke dårlige kameraer.

Lenke til kommentar

Jeg har reist med både D700, D800 og DX-varianter (D5000, D90 og D5100) - og for å være 100% ærlig, så står ikke bildene tatt i en feriesituasjon med eks. D5100 og 18-55mm VR noe særlig tilbake for de tatt med de to førstnevnte FX-husene med dertil egnet optikk.

Selv har jeg kjøpt NEX 6/16-50mm som skal bli mitt "ta med overalt"-kamera, men jeg kommer nok ikke til å satse på å bygge opp noe system rundt det da jeg syns objektivene til NEX er alt for dyre sammenlignet med alternativene til Nikon.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

Det ser unektelig spennende ut. Det eneste jeg frykter er at jeg vil bli frustrert av automatikken. I dag fotograferer jeg bare manuelt, for jeg liker å ha full kontroll på innstillingene når bildet blir tatt. Og så kommer jeg nok til å savne blitsen, og mulighetene for å vri den i alle retninger.

På en annen side er nok bildesensor og kvalitet på høy ISO bedre i de nye småkameraene enn mitt gamle D80, så selve bildekvaliteten blir nok et løft uansett.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

Det ser unektelig spennende ut. Det eneste jeg frykter er at jeg vil bli frustrert av automatikken. I dag fotograferer jeg bare manuelt, for jeg liker å ha full kontroll på innstillingene når bildet blir tatt. Og så kommer jeg nok til å savne blitsen, og mulighetene for å vri den i alle retninger.

På en annen side er nok bildesensor og kvalitet på høy ISO bedre i de nye småkameraene enn mitt gamle D80, så selve bildekvaliteten blir nok et løft uansett.

Av de jeg nevnte kan du bruke alle med RAW-format og helmanuell hvis du ønsker. Sensoren i RX100 MKII og RX10 kan nok måle seg med den i D80. Alle de andre med fastmontert objektiv vil jeg anta er vesentlig dråligere enn D80 (men jeg har aldri brukt D80). Blant de speiløse systemkameraene ligger nok alle på D80-nivå eller bedre.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Sony RX10 er sikkert fin den; men jeg vil ikke anbefale den til deg. Jeg tror den rett og slett blir for stor og klumpete. Slik at du ikke tar den med deg til enhver tid.

Du liker å jobbe i manuellt og da er sikkert det som blir raskest for deg. Så du bør gå for et kamera som har det. Og i og med at du har en 17-55mm f/12.8 i dag, så vil jeg tro at du ønsker en viss bildekvalitet.

Da tror jeg at det er µ-4/3 som er det mest hensiksmessige valget.

Det minste alternativet er Panasonic GM1 med 12-35mm zoomen.. Men det er kun et alternativ hvis du kan klare deg med skjermen bak som søker, og gå over til A eller P modus.

Et mer fornuftig valg er nok Olympus OM-D E-M5; kanksje med 12-50mm zoomen? Værtettet er bonus når du er ute å reiser. I tillegg så kjøper du Panasonic 20mm f/1.7 og Olympus 45mm f/1.8. Legg til en 40-150mm tele hvis nødvendig.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Lang tele for store sensorer tar mye plass og vekt uansett system, dermed ville jeg vurdert et kompakt superzoomkamera i tillegg til et lite systemkamera (speilløst?) med normalzoom pluss et lyssterkt objektiv.

Slike prioriteringer avhenger likevel av bruksområdet ditt, det har du ikke skrevet noe om.

Enkelte kompaktkamera/speilløse kan også bruke ekstern blits, og om man ikke kan vinkle blitsen i utgangspunktet finnes det vanligvis løse reflektorer å få kjøpt.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Takk igjen for mange gode svar. Her blir det litt å lese seg opp på i helgen :-)

Bruksområdet blir ganske allsidig. Vi skal på jordomseiling neste år, og ønsker å dokumentere mest mulig fra alle land vi besøker. Derfor er det med blandede følelser jeg vil kvitte meg med speilrefleksen. På den ene siden får man gode bilder og full kontroll over teknikken med speilrefleks, på den andre siden er det for stort og tungt til at man gidder å dra det med seg over alt.

Jeg har ennå ikke bestemt meg for om det blir bytte eller ikke, men mest sannsynlig blir det "nedgradering" til noe mer håndterbart. Det frister å ha noe man kan ha i dagsekken eller kanskje til og med i lomma, i stedet for å dra rundt på en hel dedikert sekk til kamera, blits og objektiv.

Lenke til kommentar

Et mer fornuftig valg er nok Olympus OM-D E-M5; kanksje med 12-50mm zoomen? Værtettet er bonus når du er ute å reiser. I tillegg så kjøper du Panasonic 20mm f/1.7 og Olympus 45mm f/1.8. Legg til en 40-150mm tele hvis nødvendig.

Støtter Tomsi's synspunkter her, men vil bare nevne at de fleste overser et av de aller beste kjøpene med tanke på bildekvalitet for kronene, Olympus E-Pm2 med 14-42 IIR. Tar samme bilder som E-M5, men passer i håndflata og har alle de innstillingene du trenger og litt til. Pris: 3.769 inkl mva!!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Istedet for å selge Nikon utstyret og kjøpe Olympus E-M5, 12-50, 40-150, 20 og 45mm så syns jeg TS kan like gjerne beholde Nikon utstyret. Begge tar plass, begge trenger en egnet bag. Dette blir for dumt. :no:

Jeg har vært på ferie med E-M5, 12-35, 40-150, 45 etc. Det er ikke lett å dra på, jævla irriterende egentlig.

Slik jeg ser det så er Olympus Stylus 1 et passende valg når det kommer til liten størrelse og mye zoom. Et fint "dagsturkamera". Jeg hadde Olympus XZ-1 og denne frister litt for min egen del, da kunne jeg ha kombinert zoomkamera med f.eks. Ricoh GR som har fast brennvidde på 18,3mm og passer i bukselommen.

Fibonacci, hva har du tenkt å fotografer? Er dette en fototur eller en tur der du bare vil ha minner?

Kommer du til å være uten tilgang til strøm? Lademuligheter? Er du usikker på dette så vil jeg anbefale dSLR, de speilløse/kompaktkameraer med ca. 300 bilder pr. lading er lite. Da er det bedre å ha en dSLR som har ca. 1000 bilder pr. lading og itillegg så holder dSLR lengre på strømmen siden de ikke har elektronisk søker etc.

Hvis du er Nikon "fanboy"; ikke selg, kjøp mer :) Glem 17-55mm din, det er to objektiver du trenger; en grei superzoom(Nikon 18-200 eller 18-300) og en AF-S 35/1.8 + en reim (black rapid eller lignende). Oppgrader D80'en din til en nyere Nikon, f.eks. D7100.

Endret av Membership Expired
Lenke til kommentar

Uansett hvilke kamera du kjøper er det lett å bestille et par uoriginale reservebatterier til en hundrelapp via eBay. Jeg har alltid et ferdig oppladet batteri i reserve for å slippe overraskelser over tomt batteri.

For jordomsegling ville jeg valgt et superzoom-kamera for å kunne ta detaljer man ikke alltid kommer nært nok til (jeg har Canon SX50, det er litt stort men med 1200mm tele), et vanntett lommekamera for dårlig vær / undervannsbilder / ikke planlagte fotomuligheter pluss et bedre kamera når man skal fotografere.

Lenke til kommentar

Siden dere skal på en større rundtur "rundt planeten våres" ville jeg nok hatt et systemkamera med forskjellige objektiv ombord så som en vidvinkel og relativ kraftig tele, tror D80 burde klare denne jobben. I tillegg ville jeg kjøpt en entusiastkompaktkamera som går nedi lommen når man er på vandring så det er anonym og er liten å lett. Canon S110 er et greit kamera som gir veldig mye for pengene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...