Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

De sier jeg er nødt til å jobbe på den gården

Velosiraptor7

Anbefalte innlegg

Jeg har tilrettelagt jobb, og da må jeg jobbe på en gård to ganger i uken. Jeg er lei gården men de sier jeg må jobbe der. Jeg later som om det er kjekt der, men egentlig er det gørrkjedelig alt som skjer der. Jeg har sagt til dem at heg ikke ønsker å jobbe der mer, men de sier at kommunen har betalt mye for plassen og derfor skal jeg fortsette å jobbe der. Er ikke det dumt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har en tilrettelagt jobb bør du vel egnetlig bare finne deg i det? Eller?

Ja. Men så har eigeren på gården en hund. Den har vært snill og aldri bjeffet eller knurret på oss som kommer der. Men i dag var den helt merkelig. Den hilste på de andre og såg glad ut. Men da den såg meg rettet hun seg spent opp og knurret og bjeffet på meg med halen mellom beina. Jeg vil ikke dit mere.

Lenke til kommentar

Ja. Men så har eigeren på gården en hund. Den har vært snill og aldri bjeffet eller knurret på oss som kommer der. Men i dag var den helt merkelig. Den hilste på de andre og såg glad ut. Men da den såg meg rettet hun seg spent opp og knurret og bjeffet på meg med halen mellom beina. Jeg vil ikke dit mere.

Sannsynligvis fordi du var mer usikker enn de andre. Hunder er ekstreme til å merke slikt.

Lenke til kommentar

Sannsynligvis fordi du var mer usikker enn de andre. Hunder er ekstreme til å merke slikt.

Ok. Men jeg har alltid vært usikker på den hunden men hun har alltid kommet bort med ørene inntil hodet og ville ha kos. Men i dag var hun rett og slett sint på meg. Jeg ble først redd, så sa jeg ti still til henne og hun stirret på meg som om jeg var et bytte.

Jeg griner og har grått hele tiden fra det hente til nå.

Lenke til kommentar

Hmmm... syns du skal "face" den angsten for den hunden inntil videre. Men siden du mistrives så sterkt der, ville jeg jo forsøkt å få en plass et annet sted. Det er ikke meningen at de skal tvinge deg til noe som helst. Det er bare å stå på krava. Men det kan være veldig smart å komme med forslag til alternative ting å gjøre.

Lenke til kommentar

Ok. Jeg har foreslått data arbeid isteden for gården, men de nekter meg i å slutte på gården.

Det er tvangsarbeide, mener du?

Det er nok ikke sånn det er i Norge.

Hvis du f.eks. er på arbeidsavklaringspenger så kan de jo selvsagt kreve aktivitet for at du skal få penger. Men jeg har aldri forstått det sånn at de ikke ønsker å imøtekomme hva slags ønsker man har for arbeidslivet...

Lenke til kommentar

Det er tvangsarbeide, mener du?

Det er nok ikke sånn det er i Norge.

Hvis du f.eks. er på arbeidsavklaringspenger så kan de jo selvsagt kreve aktivitet for at du skal få penger. Men jeg har aldri forstått det sånn at de ikke ønsker å imøtekomme hva slags ønsker man har for arbeidslivet...

Jeg har veldig lite penger ellers, så jeg må gå på jobb for å tjene penger til husleien og klær. Men jeg trivs ikke på gården for der er hunden og i tillegg er jeg lei av gården. De sier de har betalt masse penger for at jeg skulle få komme på gården, men jeg ville egentlig ikke gå på gården.

Lenke til kommentar

Jeg har veldig lite penger ellers, så jeg må gå på jobb for å tjene penger til husleien og klær. Men jeg trivs ikke på gården for der er hunden og i tillegg er jeg lei av gården. De sier de har betalt masse penger for at jeg skulle få komme på gården, men jeg ville egentlig ikke gå på gården.

Problemet er nok at de tror du "surrer". Du må forklare situasjonen utdypende og saklig, da skal det nok gå bra å få seg et annet sted å jobbe.

Lenke til kommentar

Problemet er nok at de tror du "surrer". Du må forklare situasjonen utdypende og saklig, da skal det nok gå bra å få seg et annet sted å jobbe.

Ok. Jeg skal prøve. Men så lurer jeg på hvor lenge man er nødt til å vente før man får time igjen hos psykiater etter å ha blitt skrevet ut fra innleggelsen. Jeg har nemlig ventet i 2 måneder, men skal treffe ham om 13 dager. Er det vanlig å vente så lenge på sjornalen og rapport?

Lenke til kommentar

Ok. Jeg skal prøve. Men så lurer jeg på hvor lenge man er nødt til å vente før man får time igjen hos psykiater etter å ha blitt skrevet ut fra innleggelsen. Jeg har nemlig ventet i 2 måneder, men skal treffe ham om 13 dager. Er det vanlig å vente så lenge på sjornalen og rapport?

Det avhenger av flere ting, som diagnose / alvorlighet av denne, hvor i landet du bor... hva de tenker du har behov for.

Lenke til kommentar

Det er mange skrullinger i Norge, så psykiatrien har fullt opp.

Forklar at du er redd for hunder generellt, og denne hunden spesielt, så kan de vel få ordnet det så den er inne når du skal være på gården inntil de finner et annet sted du kan jobbe.

Du har åpenbart ikke godt av å jobbe der, så hvis de ikke vil tilrettelegge ytterligere så drar du til legen og får en sykemelding eller en erklæring på at du må omplasseres pga angst for denne hunden.

Endret av vidarkri
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første: At du har tilrettelagt arbeid betyr nok at du må jobbe på den gården. Grunnen er rett og slett at det ikke alltid er så lett å finne noe annet sted å få tilrettelagt arbeid. Det er svært få arbeidsplasser som gidder ansette en som krever tilrettelagt arbeid. De ansetter jo heller en "vanlig" person som jobber bedre til samme lønnen.

For det andre: Å kjede seg på jobb er dessverre svært vanlig. Noen få er heldige og får en jobb de stortrives med, men mange gjør det ikke. Tror du det er mange som gleder til å gå på jobb og sitte i kassen på Rema, eller parkeringsvakter som liker å gå rundt i ti minus og få kjeft fra stort sett alle de møter? Tror du folk liker å vaske golv for å betale husleien? Med mindre du er så syk at du blir permanent uføretrygdet er du rett og slett nødt til å ta de jobbene du før. Sånn er virkeligheten.

Endret av Schreiber
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var leit å høre at du mistrives på jobben. Hvis du forteller til saksbehandleren din i nav at du mistrives og er lei deg på jobben så kanskje hun kan finne en annen jobb til deg.

Du kan bruke helgen på å tenke på hva du liker å gjøre og hva du kunne tenke deg å jobbe med, og skrive det ned på et papir. Du nevnte data. Du kan begynne med å føre det på lista.. Så kan du ringe nav på mandag f.eks og avtale et møte.

Jeg er sikker på at det kommer til å ordne seg på sett og vis :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...