Andrull Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Problemet med slik basid hardware til PC er jo at man kanskje foretrekker en kjent og stor nettbutikk, gjerne en man har kjøpt fra før. Og for de som driter i det, så er det også ønskelig for dem at de slipper å kjøpe på mange forskjellige steder. Sist men ikke minst så er det som regel lav avanse på det kontra vannkjølingsdeler, og verdien vil raskt falle når du har det på lager. Så om du vil være kjent for rask eller semi-rask leveranse, så må du ha et lokalt lager, og det lageret vil tape seg mye og raskt i verdi. Så mitt tips er å holde seg unna det. PSUer er dofmg et hederlig unntak, hvor kvalitets-PSUer ofte holder seg på samme prisnivå i årevis. (Men man burde da ha en del erfaring om hva som er bra og hva man selger) Entusiast-PSUer finner du ikke over alt, og beste forhandleren der er nok dustinhome, men selv de kunne hatt bedre utvalg. Batterier og ladere prøver jo en del folk å prakke på deg i mobil-stands og en del fysiske butikker. Det er dog rimelig heftig avanse på slikt, så det er jo greit lukrativt. Problemet er at det krever et enormt lager for å ha til mange modeller, utbytting hele tiden, og det er nok nesten et krav for å gjøre det bra/bli kjent. Lenke til kommentar
Kurio Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Jeg tror det er faktisk relativt stor marked for dette i Norge. Det du trenger er produkter som ikke f.eks TechBay har, produkter som er sjeldne å se. Monster-radiatorer osv. Og klarer du å holde prisene slikt det blir faktisk "lønnsomt", så er det stor sjanse for at dette blir skikkelig. Grunnleggende med en god nettside også. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 (endret) Vannkjøling og entusiastting i samme kategori er det absolutt marked for. Tenkte mer på RAM, CPU, HK og slikt, siden det ble tatt opp. Fasekjølere og waterchillere er noe jeg skulle sett mer av. Men mulig det blir for entusiast. :-P DI er jo eneste, og de har en modell more or less. Endret 2. november 2013 av Andrull Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Vell, CPU var ingen særlig god ide med da tanke på at jeg da heller ville ha kjøpt hos en lukrativ forhandler. Derimot... Ladere, batterier og RAM til modeller de ikke selger i Norge er noe annet. Ja, det er jo mulig at han må ha ett stort lager av dette. Det er jo svært mange modeller osv, men jeg mener at det er verdt det i forhold til det han kan tjene på dette. Eventuelt så kan du bestille etter ordre og ikke ta inn batteri/ lader til alle modeller. Ha kun de mest etterspurte typene til de mest brukte modellene i lager slik at du kan tilby en god leveringstid. Ellers så bestiller du det andre på order også gir du kjøper faktura med pakken slik at han kan føle seg trygg på at han får varene. Altså. Sender du han ikke varene så får du heller ikke penger siden faktura ikke følger med. Å gjøre dette utenom å gå via ett kredittselskap kan også være risikofylt, men det må man regne med når man skal bedrive en nettbutikk. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 (endret) Kan du spesifisere hvorfor du mener RAM og ladere burde selges? Det får du jo tak i over alt, og er rimelig standard. Av minnebrikker så er det 3000 forskjellige modeller som selges av nettbutikker i dag. Gitt at en del av dem er avlengs eller ikke forskjellige, eller ikke selges, så er det fortsatt utrolig bra utvalg, og kan ikke se hvorfor man vil øke antallet. Joda, sikkert ikke så mange som i utlandet, men ettersom det meste går igjen, og det er mye rebranding som går igjen. Ja, jeg ser egentlig på markedet som spesielt lite lukrativt egentig. Et par produsenter som har måtte gi opp å lage minnebrikker da det var for lite lønnsomt marked. (hjelper jo ikke at OS i dag ser ut til å ta opp mindre og mindre RAM) Endret 2. november 2013 av Andrull Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Det kan være ekstremt vanskelig å få tak i brikker til gamle modeller av f eks IMB Thinkpad og andre maskiner. Dette har jeg erfart og det er ofte null konkurranse der så hvis man får tak i slike brikker i Norge så koster de en formue. Ladere er ett pluss til batterier. Aelgr du batterier så bør du også selge ladere til ett supplemang. Dermed vil du virke som er særiøs kar. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Jeg hiver inn kabinetter som forslag, selv om lagringsplassen er en utfordring dersom man har mange modeller. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Hvorfor kabinetter? Tungvindt med tanke på sending og mye plass tar det også. I tillegg så har dustin, net on net, komplett, mpx og en hal haug andre ett godt nok utvalg så jeg tror ikke at vedkommende vil få fult like mange kunder når det gjelder kabinetter. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Hvorfor kabinetter? Tungvindt med tanke på sending og mye plass tar det også. I tillegg så har dustin, net on net, komplett, mpx og en hal haug andre ett godt nok utvalg så jeg tror ikke at vedkommende vil få fult like mange kunder når det gjelder kabinetter. Joda, det finnes innvendinger - men det finnes jo vannkjølingsoptimaliserte kabinetter, som vil passe godt inn i sortimentet. Hvorfor ikke selge kun disse? Ikke mange som fører Elysium, f.eks. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Ja, det har du ett poeng. Han kan jo selge dette også, men som sagt så er det tungvindt å sende kabinetter. Lenke til kommentar
Cidsor Skrevet 2. november 2013 Forfatter Del Skrevet 2. november 2013 (endret) Det blir nok ikke kabinetter med det samme. Det er tungvindt å lagre, frakte og pakke. Ser jo poenget i det selvfølgelig, men man har jo allerede LD og nå Phanteks Enthoo Primo, samt Corsair sine kabinett. Finnes plenty utvalg i kabinetter og modbare kabinetter. De produktene jeg har tenkt litt på nå er : vifter 120/140 cougar og phanteks, tint til plexiglass, håndtak og diverse bein til kabinetter, 3 og 4 pin viftekabel forlengere, molex til 3pin splittere, mayhem dyes i de fleste basis fargene rød/blå/grønn/oransje/gul/lilla, killcoil og alge/bakteriedreper, grønn/blå/rød/hvit/sort frozenQ res med spiraler, Masterkleer 3/8 id og 1/2 ID i de fleste farger, akryl tuber fra primochill, topp kvalitet kjølepasta Tuniq eller noe slikt. Dette er da bare litt som jeg kom på i farten for å vise litt retningen jeg tenker på å starte med så langt. Varer som ikke koster mange hundrevis av kroner, og som det finnes masse av. Endret 2. november 2013 av Cidsor Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 (endret) Dersom kabinetter, hva med: EVGA, Caselabs og kanskje LD sine? Ikke dra inn killcoil, selv techbay sier at det er bullshit MEN, hva med Corsair sine vifter, og Noiseblocker, ikke mange som tar inn sistnevnte P.S Hvor bor du, og har du vurdert "pick up point"? Endret 2. november 2013 av MariusJS Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Dersom kabinetter, hva med: EVGA, Caselabs og kanskje LD sine? Ikke dra inn killcoil, selv techbay sier at det er bullshit MEN, hva med Corsair sine vifter, og Noiseblocker, ikke mange som tar inn sistnevnte P.S Hvor bor du, og har du vurdert "pick up point"? Hvis killcoil genererer profitt, ha et par på lager for idiotene som ikke tar imot gode råd Lenke til kommentar
Cidsor Skrevet 2. november 2013 Forfatter Del Skrevet 2. november 2013 (endret) Hvis killcoil genererer profitt, ha et par på lager for idiotene som ikke tar imot gode råd Synes killcoils ser godt ut når det ligger rundtomkring i loopen. Hvor mye effekt det har... Tja... Men ser kult ut da med en "slange" som kryper litt rundt i reservoaret Dersom kabinetter, hva med: EVGA, Caselabs og kanskje LD sine? Ikke dra inn killcoil, selv techbay sier at det er bullshit MEN, hva med Corsair sine vifter, og Noiseblocker, ikke mange som tar inn sistnevnte P.S Hvor bor du, og har du vurdert "pick up point"? Caselabs står ganske høyt oppe. Digital Impuls har det meste av LD sine omså jeg ikke tar feil. Som sagt, dette er ikke noe jeg vil prioritere. Frakt på slike varer for en liten importør er ganske høyt, og er helt utenkelig før jeg kan bli MVA registrert. Noise Blocker sine vifter har jeg faktisk tenkt litt på. Corsair sine finnes det en del som har. Selger nesten bare disse på jobb Bor på Varhaug i Rogaland, og jobber på Sandnes, litt sør for Stavanger. Det vil være mulig å hente pakker / deler på begge plasser, men må isåfall avtales. Kontant vil være et alternativ hjemme på Varhaug, mens i Sandnes så vil jeg ikke ta imot kontant. Er ikke så gøy å gå hjem på toget med lommeboka full av penger i en av Norges værste byer når det kommer til narkotika. Betaler man kontant så vil man få litt avslag, da det ikke er noe transaksjonsgebyr å betale og ingen pakking trengs. Endret 4. november 2013 av Cidsor Lenke til kommentar
Cidsor Skrevet 3. november 2013 Forfatter Del Skrevet 3. november 2013 (endret) Jeg tror det er faktisk relativt stor marked for dette i Norge. Det du trenger er produkter som ikke f.eks TechBay har, produkter som er sjeldne å se. Monster-radiatorer osv. Og klarer du å holde prisene slikt det blir faktisk "lønnsomt", så er det stor sjanse for at dette blir skikkelig. Grunnleggende med en god nettside også. Det jeg håper på er at det å kjøpe 1-3 ting i butikken skal være billigere når en inkluderer frakt, moms og tollgebyr. Tollgebyret er 270kr på ting over 1000kr. Du kjøper radiator + cpu-blokk + en MCP-35b, du betaler 80 dollar for radiator, 50 dollar for cpu-blokk og 70 dollar for pumpa. Dette blir total 200 dollar. I tillegg kommer frakt på 50 dollar. Altså 250 dollar totalt. Så kommer momsen i toll på 25% av dette. Altså 62.5 dollar tilsammen. Oppe i 312.5 dollar nå. Som siste tillegg må man betale posten 270kr i tollgebyr, som er 50 dollar til. Altså ender man opp med en pris på 362.5 dollar. 362.5usd*6nok = 2175kr og da er man heldig viss man får det etter to-tre uker. Så selv om jeg da direkte gjorde om USD til nok * 10. Altså 800 for radiator, 700 for pumpe og 500 for cpu-blokk. Så ville prisen ligge litt lavere på samme varene inkl. frakt. 2100,- (99kr frakt med mypack fra tollpost). Så for samme summen +/- får man mindre ventetid, enklere returbehandling og mye bedre vilkår i forhold til norsk lovgivning. Endret 3. november 2013 av Cidsor Lenke til kommentar
Nødstopp Skrevet 6. januar 2014 Del Skrevet 6. januar 2014 Hvordan ligger du an med planene? Er definitivt interessert i en norsk butikk som tar inn vannkjølingsutstyr det ellers er vanskelig å skaffe innenlands. Vifter og slikt som allerede nevnt er kjekt, savner også sleeving-utstyr og diverse fittings. Bitspower's fargede fittings og Monsoon's produkter hadde vært fint å se. Radiator-segmentet er også noe mangelfullt, da spesielt mtp. FPI og ulike tykkelser. Mangler også vannblokker fra nesten alt som ikke er EK. Har forresten vært innom HCShop på Sandnes et par ganger, og kjøpte faktisk 780-kortet mitt derfra, det sto så fint og gliste på hylla. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå