AnonymDiskusjon Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Hei! Jeg er student, og har akkurat blitt kontaktet av en besteforelder som gjerne ønsker å arve bort nå mens barnebarna trenger det mer, og personen er i live. Det ønsker naturligvis å holdes under arveavgiften, men jeg har hørt at det er egne regler for dette når det gjelder studenter, stemmer det? Kan vi motta mer arv? Både månedlig og eventuelt en engangssum. Neste spørsmål er relatert til Lånekassen. Inntektsgrensen for 2014 er 157 000, og jeg lurer i den sammenheng på om den mottatte arven vil telle mot denne inntektsgrensen? Takker for svar! Anonymous poster hash: 616d0...5a2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2013 Kan ikke redigere anonymt innlegg. Fant denne her. Der står det: Det gjør at for eksempel foreldre og besteforeldre under studietiden kan overføre betydelige avgiftsfrie beløp til sine barn/barnebarn til dekning av skolegang og vanlige leveomkostninger under utdannelsen. Jf. Aal § 4 (1) a. For meg virker dette ganske vagt. Jeg er ikke helt kjent med hvordan denne type øremerking foregår. Jeg vil f.eks ikke kunne pusse opp leiligheten, men å kjøpe meg ny PC til skolebruk? "Penger er penger" tenker nå jeg, når de står på konto har man jo ikke lenger som privatperson kontroll på hva som går til skole eller hva som går til fylla på byen. Anonymous poster hash: 616d0...5a2 Lenke til kommentar
svante Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Fylla på byen går jo uansett inn under vanlige leveomkostninger. Hovedpoenget slik jeg har forstått det er at dette skal være penger du har bruk for mens du studerer og ikke penger som går rett inn på sparekontoen. Du kan jo uansett få ganske mye i arv fra besteforelder før det utløser avgift. Venter dere til neste år er det vel en million som er avgiftsfritt og om det er snakk om to besteforeldre så blir det jo da snakk om to millioner. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. november 2013 Forfatter Del Skrevet 1. november 2013 Takker for svar. Det vil ikke være for å ha stående på sparekontoen, men at jeg hadde investert det i leiligheten blir jo bare en annen form for sparing. Jeg trodde de reglene kun gjaldt ved død? Har lest at arv mens arvelater er i livet vil telle som gaver, og dermed er begrenset oppad til 0.5G (litt gammel kilde på dette) Anonymous poster hash: 616d0...5a2 Lenke til kommentar
svante Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Nei, det er fullt mulig å gi forskudd på arv. Gaver og dette studentbidraget du har funnet frem er bare i tilfeller hvor det er et poeng at det ikke brukes av fribeløpet. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Men det er et poeng at lånekassens formuegrense ikke tar hensyn til arv. Det skjer stadig vekk at studenter mister en eller begge foreldrene og blir sittende med en formue (f.eks eierskap til barndomshjemmet) som er såpass stor at de ikke lenger har krav på stipend. Så kan man argumentere med at stipend er der for de som ikke har andre midler, men for alle studenter som er så heldige å beholde foreldrene sine i live 4-5 år lengre får beholde både stipendretten OG barndomshjemmet.. Jeg tror nok den mest gunstige ordningen er at bestemor eller bestefar her oppretter en fast månedlig overføring til studenten. Om konsekvensen av dette er at studenten blir i stand til å spare opp midler kan jeg ikke se at det er problematisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå