Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen økonomistyring skriftlig VG2 høst 2013

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Har sett en god del på den og ser ut som om vi kommer til å en ny produktgruppe/mer innkjøp av forskjellige varer vi skal lage bilag til. For nå, har jeg postert alt inn i excel og venter spent på hva som skjer i morgen.

Ulike scenarioer vi kanskje får (ikke sikkert men håper):

- Ny bedrift/filial, vurdering om de har nok midler til å starte en/etablere en ny butikk.

- Likviditetsanalyse og likviditetsbudsjett.

- Finne resultatet etter nytt år, har de nok penger til å kjøpe inn en ny produktgruppe?

- Hvilke arbeidsbetingelser gjelder for et AS? Hvilken oppgave har revisor i et slikt selskap (er nesten på hver av eksamene så dette er greit sikkert at vi får.)

- Kanskje noe med mva, men dette er jeg ikke hundre prosent sikker på.

Noen andre innspill?

Endret av LabSeries
Lenke til kommentar

Enig i det du sier. Er bedriften bare noe udir har funnet på, eller finnes den i virkeligheten. Fant nemlig ingenting info om den på nettet. Regner med at det er bare en "liksom" bedrift.

Du sier noe om revisors oppgave i AS. Har du noe stoff på det, evnt kilde til hvor det står? :)

Lenke til kommentar

Finne resultatet etter nytt år, har de nok penger til å kjøpe inn en ny produktgruppe?

Tror vinklingen blir mer at vi skal bruke en produktkalkyle til å finne ut om de bør selge et nytt produkt til en gitt pris.

b) En annen bedrift selger den til en billigere pris. Bruke DB-kalkylen til å finne ut om det er lønnsomt å selge den til den prisen.

Lenke til kommentar

http://etikkogmiljo.wikispaces.com/3)+gjeldende+regelverk+knyttet+til+revisjon+og+revisors+rolle+i+en+bedrift

Revisors oppgaver

• Se etter at årsregnskapet er utarbeidet og fastsatt i samsvar med lov og forskrifter.
  • Vurdere om den revisjonspliktiges ledelse har oppfylt sin plikt til å sørge for ordentlig registrering og dokumentasjon av regnskapsopplysninger i samsvar med lov og forskifter.
  • Vurdere om opplysninger i årsberetningen om årsregnskapet, forutsetningen om fortsatt drift, og forslag til anvendelse av overskudd eller dekning av tap er i samsvar med lov og forskrifter. Videre vurdere om opplysningene er konsistent med årsregnskapet.
  • Se etter at den revisjonspliktige har ordnet formuesforvaltningen på en betryggende måte og med forsvarlig kontroll.
  • Gjennom revisjonen bidra til å forebygge og avdekke misligheter og feil.

Siden bedriften har en omsetning på over fem millioner og er et AS må de legge ved revisorrapport minst en gang årlig, tror kanskje vi skal se på noe etiske og miljømessige forhold internt i bedriften, men ikke helt sikker enda.

Hadde økonomi og ledelse vårest (tar da økonomistyring i år som privatist) så det kan godt hende at det er vg3 materiale det med investeringsanalyse!

2009 eksamen var noe liknende slik:

Pål og Pia frisør AS

Til vask og klipp går det i gjennomsnitt med sjampo, balsam, gele o.l. for kr 20 ekskl. mva. Den gjennomsnittlige timelønnen er 130 kr. I tillegg kommer sosiale kostnader på 40 %. Bedriften regner i gjennomsnitt med å selge 600 klipp og vask per mnd. Bruk ellers regnskapstallene fra mai for å finne de andre kostnadene. Bedriften ønsker 40 % fortjeneste.

- Utarbeid en kalkyle for vask og klipp, og begrunn valget av metode.
I den siste tiden har det dukket opp to frisørsalonger som tilbyr klipp for 300 inkl. mva.
- Beregn hvor lavt salongen kan gå i pris pr klipp for å møte denne konkurransen, og vurder hvilke følger dette vil kunne få for lønnsomheten til bedriften.

Laget min egen modell så får passe ekstra godt på mva.

Lenke til kommentar

Halla gutter! Jeg skal også opp i økonomistyring som privatist imorgen. Har egentlig øvd veldig lite på dette ettersom jeg har hatt flere eksamener denne uken. Kunne jeg fått en liten hjelpehånd? Hvis dere har gjort ferdig forberedelsesoppgaven så hadde jeg vært kjempe takknemlig om dere lasta den opp her slik at jeg kan se litt på den. Takk på forhånd!

Eller hvis dere har funnet eksamens oppgaver som dere kunne ha lastet opp her?

Lenke til kommentar

Halla gutter! Jeg skal også opp i økonomistyring som privatist imorgen. Har egentlig øvd veldig lite på dette ettersom jeg har hatt flere eksamener denne uken. Kunne jeg fått en liten hjelpehånd? Hvis dere har gjort ferdig forberedelsesoppgaven så hadde jeg vært kjempe takknemlig om dere lasta den opp her slik at jeg kan se litt på den. Takk på forhånd!

Eller hvis dere har funnet eksamens oppgaver som dere kunne ha lastet opp her?

Eksamensoppgaver: https://pgsf.udir.no/dokumentlager/EksamensOppgaver.aspx?proveType=EV Passord: Eksempel

Gjort ferdig forberedelsesdelen? Det er jo bare å skrive inn saldobalansen inn i modellen. --> Regnskap av Totland. søk på google.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...