Snabba Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Halla, tenkte alle som skal ta samfunnsfag muntlig som privatist, eller kom opp i det til eksamen kunne hjelpe hverandre med tips osv. Tar gjerne i mot tips fra folk som har vært oppe til den tidligere! Det er 30 min. versjonen. Hvilke temaer/kapitler er lurt å legge mest vekt på? Noen som har eksamens eksempler fra tidl. år? Er det lov å ha med hjelpemidler inn på forberedelsesdelen? Hva kan en ha med av hjelpemidler på selve eksamenen? På forhånd takk! Lenke til kommentar
aryastark Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 - Det er lurt å legge vekt på å forstå alle begrepene i boka, og bruke disse konsekvent på eksamen. Bruk mye tid på kompetansemålene, gjerne skriv notater til hver av dem slik at det går raskt å bare føre dem over på hjelpearkene under forberedelsen. Det er også lurt å følge godt med i mediene, Da mange gir en nyhetssak på del 1. Stortingsvalget er en veldig aktuell eksamensoppgave i høst! - Min oppgave for mange år siden: Del 1: Fikk nyhetssaken om at obama vant fredsprisen. Måtte argumentere for om det var en riktig avgjørelse, forklare hva jeg selv mente osv. i tillegg fikk jeg en del spørsmål om internasjonal politikk i forbindelse med dette. Del 2: Fikk spørsmål som omhandlet individ, identitet og samfunn (eller noe sånt). Mange av spørsmålene handlet om å forklare begreper. - Det er lov med hjelpemidler på forberedelsesdelen, i utgangspunktet tror jeg det gjelder alt utenom mobil og internett. Jeg fikk lov til å bruke notater jeg hadde liggende på pc, men hadde ikke internett. - På forberedelsesdelen får du utdelt blanke ark, som er stemplet med skolens navn. Her skriver du notater som du kan ta med deg inn til eksamen. 1 Lenke til kommentar
Snabba Skrevet 1. november 2013 Forfatter Del Skrevet 1. november 2013 Tusen takk, det hjelper mye Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Jeg skal også ha samfunsfag eksamen denne uka som kommer. Jeg er sikker også på at det kommer noe med stortingsvalget, men hva bør man øve på. Hvordan det er bygd opp, eller politikken deres? Lenke til kommentar
aryastark Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Jeg skal også ha samfunsfag eksamen denne uka som kommer. Jeg er sikker også på at det kommer noe med stortingsvalget, men hva bør man øve på. Hvordan det er bygd opp, eller politikken deres? Angående stortingsvalget er det nok viktig å fokusere på resultatene, hva det vil si for mandatfordeling, hvordan mandatfordelingen bestemmes, poenget med sperregrensa, prosessen som de nye regjeringspartiene har gått igjennom de siste ukene, generelt om stortinget og regjeringen, generelt om hovedtrekkene i partienes politikk osv. Det var i alle fall i store trekk dette vi fikk beskjed om å fokusere på før min privatisteksamen like etter forrige stortingsvalg. 1 Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Angående stortingsvalget er det nok viktig å fokusere på resultatene, hva det vil si for mandatfordeling, hvordan mandatfordelingen bestemmes, poenget med sperregrensa, prosessen som de nye regjeringspartiene har gått igjennom de siste ukene, generelt om stortinget og regjeringen, generelt om hovedtrekkene i partienes politikk osv. Det var i alle fall i store trekk dette vi fikk beskjed om å fokusere på før min privatisteksamen like etter forrige stortingsvalg. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Hvordan gikk det med dere? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Jeg leste ikke boken. Fikk 4. Det glimtet litt for mye igjennom på eksamen at jeg syns dette er et tullefag. Kunne ikke fagord. Er man 25+ burde man få fritak. Lenke til kommentar
logaritme Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Fikk 5er . Temaet mitt var, Arbeidsledighet og hvordan Norge styres Lenke til kommentar
Snabba Skrevet 7. november 2013 Forfatter Del Skrevet 7. november 2013 Jeg leste ikke boken. Fikk 4. Det glimtet litt for mye igjennom på eksamen at jeg syns dette er et tullefag. Kunne ikke fagord. Er man 25+ burde man få fritak. hvilket tema fikk du? har eksamen til torsdag. 14.11 Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 hvilket tema fikk du? har eksamen til torsdag. 14.11 Alle fikk hovedområde. Et av fire tema i boken. Innenfor tema kan du få "definere begrep knyttet til bla bla". I tillegg til "drøft noe" i forhold til tema. Ofte hvordan noe har utviklet seg historisk. Eksamen var helt grei selv om jeg. 1 Lenke til kommentar
Sjohej Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Tenkte jeg skulle ta dette opp neste halvår da jeg ikke var fornøyd med 4. Er det vanskelig å oppnå 5 eller 6 hvis man legger litt arbeid i det og er samfunnsengasjert? Lenke til kommentar
matte geek Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Tenkte jeg skulle ta dette opp neste halvår da jeg ikke var fornøyd med 4. Er det vanskelig å oppnå 5 eller 6 hvis man legger litt arbeid i det og er samfunnsengasjert? Egentlig ikke. 5ern får du, vis du kan argumentere og ha pugget begreper, men for 6ern trenger man litt mer drøfting. Lenke til kommentar
Snabba Skrevet 14. november 2013 Forfatter Del Skrevet 14. november 2013 Fikk om arb led, næringsstruktur og politikk. Godt jeg har hatt 2 år samf øk. Ble 6! Lenke til kommentar
EksamenStresss Skrevet 3. april 2015 Del Skrevet 3. april 2015 Er det noen som kan hjelpe meg litt med samfunnsfag eksamen som privatist nå til våren 2015?Stresser så mye klokken er 04:12 nå klarer ikke sove. Har naturfag som privatist 16.04 og samfunnsfag 18.04 Hvilke tema er aktuelle nå? Er ganske skoleflink og vil få en 6er men er også en stressbombe. HJELP!!! Lenke til kommentar
Drømmer21 Skrevet 15. november 2015 Del Skrevet 15. november 2015 hvordan gikk det eksamensstresss? Lenke til kommentar
lysbringer Skrevet 14. oktober 2016 Del Skrevet 14. oktober 2016 Tar denne opp igjen Noen som tar samfunnsfag som privatist nå til høst? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå