olevidar Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Har et irriterende problem med routeren hjemme. Dette problemet har pågått en stund (et par måneder), men det er dog et relativt nytt problem ettersom det ikke har vært noe problem tidligere år. Routeren (D-Link DIR-635) er 2-3 år gammel og har strengt ikke bydd på særlige problemer før. Men som sagt har det den siste tiden vært problemer med internettilgangen. Plutselig vil alle i huset miste internettilgang (uten å bli frakoblet fra routeren), og få "Begrenset eller ingen internettilgang" på nettverks-ikonet. Dette hender aldri dersom man er alene i huset, men oppstår veldig ofte når noen kommer hjem og kobler seg til nettet på en annen pc/mobil. Vanligvis er jeg hjemme før pappa, og da er dette problemet ikke-eksisterende. I det øyeblikket han skrur på PCen mister jeg som oftest netttilgang, og deretter holder det på hele kvelden. Man mister netttilgangen, men så kommer den tilbake igjen etter noen minutter uten at man nødvendigvis trenger å restarte routeren. Vanligvis skrur jeg av og på nettverkskortet på pcen når jeg mister netttilgangen, da dette har vist seg som en raskere løsning enn å reboote routeren. Dog er dette bare en midlertidig løsning, da jeg som oftest mister internettilgangen igjen etter noen minutter. Vet ikke om dette er relevant, men loggen på routeren er full av meldingen som denne: "Blocked incoming TCP connection request from 201.52.203.228:51329 to xx.xx.xxx.xxx:xxxxx" "Blocked incoming TCP connection request from 109.77.164.251:61785 to xx.xxx.xxx.xxx:xxx" De meldingene kommer ofte flere ganger i sekunder, og etter å ha søkt opp noen av ip-adressene ser det ut til at de kommer fra alle mulige land rundt om i verden. Noen som har vært borti noe lignende? Skyt ut det du har av forslag, bryr meg ikke lenger om det fører til at routeren blir ubrukelig, for det er den så godt som nå. På forhånd takk! Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Ganske enkelt, routeren deres suger og takler ikke belastninga dere utsetter den for.. Er bare å kvitte seg med den og skaffe en ny.. Anbefaler Asus sine - RT-66U/AC66U... 1 Lenke til kommentar
olevidar Skrevet 31. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2013 Er klar over at det er en gammel router, men at den ikke klarer belastningen høres rart ut da problemet skjer selv med bare 2-3 pcer tilkoblet, og den har hatt 5-6 tilkoblet tidligere uten problemer. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 De blir dårligere over tid, sånn er det bare... Komponenter blir slitt ut rett og slett.... Og D-Link er ikke kjent for bra routere, særlig ikke over tid.. De blir dårligere og mere ustabile... Men er det noe forskjell i bruken nå enn hva det var før? Mere streaming? Torrent nedlasting? I bunn og grunn så har det mye med antall forbindelser som blir satt opp som gjør at routeren kneler... Lenke til kommentar
olevidar Skrevet 31. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2013 Vel, jeg laster jo ned mer og spiller mer online nå enn før, men det virker ikke ut som om det er utslagsgivende. Kan ha disse problemene selv om jeg bare leser nettaviser uten noen torrentprogrammer eller liknende i bakgrunnen. Lenke til kommentar
Lars1998 Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Hva får du på denne testen her? Skriv til meg hva du fikk i upload og download.Ta den her: http://speedtest.net Lenke til kommentar
olevidar Skrevet 31. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2013 Hva får du på denne testen her? Skriv til meg hva du fikk i upload og download. Ta den her: http://speedtest.net Download speed: 15.19Mbps Upload speed: 2.05 Lenke til kommentar
Lars1998 Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Okei, takk! Og det er ikke fiber siden da har man det samme opp og ned. Jeg har jo 25 - 25 her hjemme, altså fiber.Kan være routeren som er gammel + at du ikke har det beste nettet fordelt på alle disse pcene i hjemmet ditt som du forklarer. Kanskje bytte den ut hvis det ikke bedrer seg? Og kanskje litt bedre hatighet på nettet ditt kan hjelp, mer vet ikke jeg.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Har du oppgradert router til nyeste FW? http://www.dlink.com/no/nb/support/product/dir-635-rangebooster-n-650-router Hvis ikke, gjør dette. Ta også en reset to factory defaults, og sett den opp på nytt. Lenke til kommentar
olevidar Skrevet 1. november 2013 Forfatter Del Skrevet 1. november 2013 Routeren er oppdatert ja, og var ikke lenge siden jeg prøvde en full reset heller, uten at det syntes å ha noen effekt. Snakket med kundeservice hos Get idag, de kunne heller ikke se noen problemer med tilkoblingen inn i huset, så problemet ligger nok i routeren. Er vel på tide å kjøpe en ny rett og slett. Lenke til kommentar
olevidar Skrevet 1. november 2013 Forfatter Del Skrevet 1. november 2013 (endret) Har dere ellers noen tips til en ny router i prisklassen 200-700kr? Kom over denne routeren til 199 hos Elkjøp: http://www.elkjop.no/product/data/nettverk-og-routere/ON150R/on-networks-n150-wi-fi-router Er i utgangspunktet skeptisk til å kjøpe det billigste de tilbyr, men de få produktomtalene var gode, så lurer egentlig på hva en router til 6-700kr kan tilby som denne routeren ikke har? Og om den er noe å satse på? Endret 1. november 2013 av olevidar Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Har du glemt hva du selv skrev i første post og hva jeg skrev til svar??? Du snakker nå om å bytte en gammal moped med en nyere moped, når det du trenger er en Hayabusa! Med den bruken og belastninga du har på nettverket, så MÅ du ha noe skikkelig som kan takle det! Gå til innkjøp av noe skikkelig(!) med en gang, så slipper du mere tull med tregt og ustabilt nettverk... 1 Lenke til kommentar
olevidar Skrevet 2. november 2013 Forfatter Del Skrevet 2. november 2013 Hehe, jo fikk med meg det. Ser bare ikke at vår bruk og belastning kan være så mye høyere enn normalt? Streamer PL på sumoen en gang i blant, laster ned en serie i ny og ne, og spiller til tider multiplayerspill, men stort sett brukes nettet til vanlig surfing.Uansett, ser at Asusrouterene du anbefaler ligger rundt tusenlappen. Er det på det prisnivået man må opp i for å få en brukbar router? Som sagt, routeren vi skal ha trenger ikke være "top-notch" da den stort sett brukes til alminnelig surfing. Takker for svar btw:) Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 ser at Asusrouterene du anbefaler ligger rundt tusenlappen. Er det på det prisnivået man må opp i for å få en brukbar router? Ja... Med 5-6 enheter som er på nett samtidig og surfer, laster ned, streamer, spiller, så må man ha utstyr som takler dette... Det er så enkelt som det....! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Litt overdramatisering her nå, ikke alle har behov for Ferrari. Valg av router(ytelse) avhenger av om WLAN skal brukes kun til opp/nedlasting fra internett, eller om det skal være trafikk lokalt på nettverket. De fleste (kanskje ikke de som er på forumet her, men "folk flest") bruker kun trafikk mellom enhetene og internett, og da er det hastigheten på internettforbindelsen som er flaskehalsen. Med en 35/35-linje vil ikke internett gå raskere enn max for denne linjen selv med verdens raskeste router. Jeg har lenge benyttet Telenors standardrouter (2812). Med leieboere har vi i perioder 20-25 enheter på, og har aldri hatt problemer med ytelsen. Dersom dette er TS' situasjon, bør routeren det linkes til holde ift ytelse. Når det er sagt: Personlig ville jeg ikke kjøpt noe som ikke støtter 5 GHz i tillegg til 2.4. Alle mine naboer har 2.4, og med min 300N-router blir det veldig fullt på båndet, og forstyrrelser mellom WLANene som medfører tidvis lav ytelse. På 5 GHz er det (p.t.) veldig god plass, slik at man igjen flytter flaskehalsen til internettforbindelsen. Nå har det også kommet rimeligere AC-routere, som støtter både 2,5 og 5 GHz, og alle 802.11-standarder opp til AC. Her er den rimeligste: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1871940 , og den bør dekke behovet forutsatt at TS er som "folk flest". Et annet viktig hensyn: Dersom man har stort hus, eller bolig med mye armert betong som reduserer rekkevidden, bør man fokusere på routerens rekkevidde foran ytelse. For en liten leilighet med vanlige lettvegger vil de aller fleste gi god dekning. Men: Dersom TS har trafikk mellom enheter i nettverket, NAS, lokal server, eller annet, bør h*n velge en router som har: - 10/100/1000 Mbps LAN-porter - høy ytelse på max througput - støtte for raskest mulig overføring til enhetene (dvs AC) - rekkevidde etter behov Her finnes det mange modeller å velge mellom, og jeg vil anbefale en tur innom www.smallnetbuilder.com for å sjekke forskjellene. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Hvis ts synes anbefalingene var for dyre, hva med en Asus RT-N56U? Ikke like bra, men nesten. Dual-band og tåler masse trafikk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Jeg har hatt Asus RT-N56U i snart et år, og har aldri hatt noe nettverksutstyr som det har kommet så ofte oppdateringer til. En av fixene medførte at routeren ofte stoppet opp: Man fikk ikke forbindelse hverken via trådløs eller kablet, og routeren måtte restartes flere ganger hver dag inntil jeg la tilbake en gammel versjon. Funksjonen for foreldrekontroll er viktig for meg, og den virket heller aldri som den skulle på denne routeren. Tungvint å sette opp, og jeg opplevde mange ganger at enkelte av enhetene mistet kontakt i perioder de skulle ha det, og motsatt. Dette var noe som kom og gikk, selv etter å ha slettet alt, resatt til factory defaults og satt opp alt på nytt. Det er heller ikke mulig å navngi enheter som er oppkoblet mot routeren, noe som er upraktisk med mindre man er en racer til å memorere MAC-adresser. Min konklusjon er at Asus-routere har god ytelse, men andre egenskaper gjør at de passer best for spesielt interesserte.... Mulig de feilene jeg opplever ville vært borte med en 3. parts SW, men dette støttes altså ikke av RT-N56U. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Det er din erfaring, men det er flere her som er godt fornøyd med samme ruter. Jeg har hatt RT-N16 i flere år og er strålende fornøyd. Dette er vel modellen før og har samme funksjonalitet bortsett fra 5 GHz. Man behøver jo ikke oppdatere noe som funker og har derfor ikke oppdatert hver gang det kommer ny fw, men ventet litt for å se om det kommer raske bugfix for å styre unna mulige problemer. Og de få gangen jeg har oppdatert så har det aldri vært problemer. Lenke til kommentar
olevidar Skrevet 2. november 2013 Forfatter Del Skrevet 2. november 2013 Takker for svar. Kjøper router i dag, og synes Netgear N750 så brukbar ut. (http://www.expert.no/nettverk/netgearn750gigabitrouter/p/9651/) Noen kommentarer til den? Kommer nok til å kjøpe den uansett og eventuelt benytte meg av returretten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå