Gå til innhold

Kristifobi jfr(?) Homofobi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Diamentralt omvendt altså? OK :)

Å?

Nå lurer jeg naturligvis litt på om du roter med hensikt(?), eller om du faktisk ikke ser det.

Men du sier jo konkret med rene ord selv minst to steder i din avhandling; at du anser det som mer flaut og tyngre å framstå som Kristen enn å være ateist.

Altså mener du det er lettere å være ateist enn personlig kristen

Som det er lettere å være heterofil enn homofil.

Det er jo akkurat det samme jeg har sagt hele tiden det.

Så derfor mener jeg altså det er Kristne og homofile som kan sammenlignes, som heterofile og ateister kan sammenlignes. I en tilsvarende framstilling om hvem som skulle anses å være den fobiske i de respektive tilfeller.

Ble det klarere nå, eller er du ikke helt sikker om du er enig med deg selv lenger? :)

Lenke til kommentar

Noen kan virke feminine fordi de kommer fra et sted som har en "pusete" dialekt. Noen dialekter har et lysere stemmeleie enn andre dialekter.

At vedkommende i tillegg er tynn, behøver ikke bety annet enn at han ikke klarer å legge på seg, eller ikke ser viktigheten av det.

Lenke til kommentar

Noen kan virke feminine fordi de kommer fra et sted som har en "pusete" dialekt. Noen dialekter har et lysere stemmeleie enn andre dialekter.

At vedkommende i tillegg er tynn, behøver ikke bety annet enn at han ikke klarer å legge på seg, eller ikke ser viktigheten av det.

Tror ikke seksuell legning har noe med hverken dialekt eller hvor tynn, eventuelt tykk du er... :)

Har kun blitt "sjekket" opp en gang av en kar som var litt over overstadig beruset da han begynte å klå meg på rompa... Hvordan han klarte å ta så feil aner jeg ikke, da jeg overhodet ikke sender ut noen signaler om annet enn at jeg er meget hetrofil, men jeg gliste bare og sa neitakk til tilbudet om å være med ham hjem og takket for komplimentet da han sa han syntes rompa mi var fin og gikk derfra... med et glis...

Har også klart å sjekke opp ei som var lespisk (også med litt innabords) og vi holdt på å dø av latter begge to da hun litt forsiktig gjorde meg oppmerksom på at jeg nok forsøkte å bestige feil hest i stallen... Hun var helt min type, men da altså lespisk, noe som ikke sto stemplet på henne, så hun forsto at jeg kunne ta feil... Ingen skade skjedd med andre ord...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du bommer med din "pusete" dialekt. Jeg tror alle dialekter gitt en lys stemme kan høres pusete ut. <ironi> Bortsett fra tysk da :rofl:

http://www.youtube.com/watch?v=zBBUTqf7kRE

</ironi>

Denne slet de tyske med:

http://www.youtube.com/watch?v=ejuK8_12Fmg

Selv tysk kan høres pusete ut med den riktige personen "på ballen".

Det med å være tynn, der støtter jeg deg. Jeg har selv slitt med å føle meg tynn, inntil årene tok meg igjen. Så nå er jeg så fornøyd som bare det, med pondusen min :D

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva betyr "meget hetrofil" ?

:)

At jeg ikke har noen interesse av menn i det hele tatt på det seksuelle plan. Det klarer de fleste homoseksuelle å få med seg faktisk...

Nå kommer sikkert spørsmålet om hvordan jeg vet det siden jeg ikke har prøvd... men jeg har prøvd, riktig nok ikke med en mann alene, men med en mann og en kvinne i div trekanter oppover i livet og jeg hadde ingen intresse av mannen, kun kvinnen, så ja, jeg vet at jeg er meget hetrofil, bedre enn de fleste faktisk... :)

Lenke til kommentar

At jeg ikke har noen interesse av menn i det hele tatt på det seksuelle plan. Det klarer de fleste homoseksuelle å få med seg faktisk...

Nå kommer sikkert spørsmålet om hvordan jeg vet det siden jeg ikke har prøvd... men jeg har prøvd, riktig nok ikke med en mann alene, men med en mann og en kvinne i div trekanter oppover i livet og jeg hadde ingen intresse av mannen, kun kvinnen, så ja, jeg vet at jeg er meget hetrofil, bedre enn de fleste faktisk... :)

Jeg hørte fra en venn en gang at han hadde gjort et veddemål med et kjærestepar, hvor han i løpet av natten måtte oppnå tre orgasmer. Så mannen fra kjærestparet lånte kjæresten bort til eksperimentet. Han klarte bragden. Ganske bra gjort, gitt at det er en fremmed kvinne, det står en full og nysgjerrig mann og stirrer på. :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg hørte fra en venn en gang at han hadde gjort et veddemål med et kjærestepar, hvor han i løpet av natten måtte oppnå tre orgasmer. Så mannen fra kjærestparet lånte kjæresten bort til eksperimentet. Han klarte bragden. Ganske bra gjort, gitt at det er en fremmed kvinne, det står en full og nysgjerrig mann og stirrer på. :)

Bare tre orgasmer? ;)

Du venner deg fort til å bli sett på selv i sånne situasjoner... Noen ganger er det faktisk litt kick også... :p

Lenke til kommentar

Tror neppe jeg noensinne får kona med på noe sånt :)

Ikke gjør det heller, hvis du ikke er sikker på hva du begir deg inn på.... Har en del venner som har sex mer eller mindre som hobby og som det ikke er så nøye med hvem som ligger med hvem (slikt røbbes litt av med alder også... mest viktig i ungdomstiden.)...

Så hvis hun ikke ytrer ønske om trekant, ikke gjør det er mitt råd da... For menn er det enklere å hoppe til sengs med hvem som helst kvinne faktisk, enn for kvinner, da kvinner ofte må like, gjerne litt ekstra, mannen de går til sengs med, og da er det jo ikke godt å vite hva som vil skje om ikke mannen har stålkontroll... :) Just saying...

Lenke til kommentar

Seksualitet er og blir et tabuemne. Ikke-religiøs, og i høyeste grad for de religiøse, eller var det motsatt, at de religiøse er ekstra pirret av seksuelle tema. Det kan jo virke slik. Homofobi. Pedofili. Flerkoneri og sikkert en haug andre ting.

Vi menn er utstyrt med våre lyster. Man har det bra med en partner, og man vil alltid tiltrekkes kvinner om man er heterofil. Lysten til å utforske er sikkert som du sier større når man er yngre. Men, også skilsmisseraten finnes jo. Og det står ikke særlig mye bedre til med skilsmisse blant de kristne (skjer der også). :)

Jeg tror (vet ikke) at jeg kommer til å holde ut med kona lenger enn en kristen vil gjøre det. Vi er ikke gift i kirken heller med de frasene og de tankene ekteparene må gjøre seg før de gifter seg der!

Jeg var blitt såpass voksen at jeg gjorde et bevisst valg med å gifte meg utenfor noen religiøs ramme. :)

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at hvert individ er forskjellig, og man kan ikke drive med gruppediagnostisering.

Diagostisering har ingen funksjon om en ikke snakker om grupper. Hvorda skal en ellers kjenne til hva som er diagnosekriterier?

At kristne er psykotiske er selvsagt da forutsetningen for å være kristen er at en tror blindt på "jesus kristus", at denne eventyrfiguren er sønn av en "gud", at denne "guden" har en personlig interesse i ens liv, og kan kommuniseres med.

To streker under svaret, psykotisk.

At du ikke har forstått hva som ligger til grunn for diagnosen er altså problemet. Alternativt så vet du ikke hva en kristen er. Det holder nemlig ikke at en person kaller seg det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste går ikke rundt og kaller seg ateister, men de har heller ingen problem med å si at de ikke er kristne/troende/frelst. - den dagen man sier det, tar man et vågalt skritt i forhold til omgivelsene. Mye på samme måte som en som erkjenner å være homofil.

Mener du virkelig at det finnes slike problemer i Norge i dag? Her er det jo unormalt å være kristen, og så vidt jeg kan registrere er nok heller de kristne som befinner seg i de sko du foreskriver.

Om jeg skal spekulere er det kanskje muligens noen få enklaver på sørvestlandet en eventuelt må leter etter slike fenomener her til lands. Og de er jo ikke akkurat representative.

De fleste, ja faktisk en overveldende majoritet, er jo ateister selv om de ikke bryr seg med merkelapper..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du virkelig at det finnes slike problemer i Norge i dag? Her er det jo unormalt å være kristen, og så vidt jeg kan registrere er nok heller de kristne som befinner seg i de sko du foreskriver.

Om jeg skal spekulere er det kanskje muligens noen få enklaver på sørvestlandet en eventuelt må leter etter slike fenomener her til lands. Og de er jo ikke akkurat representative.

De fleste, ja faktisk en overveldende majoritet, er jo ateister selv om de ikke bryr seg med merkelapper..

Edit: Ok nå ser jeg hvor det kanskje oppsto en formulering som kan misoppfattes i det dere stiterte:

"De fleste går ikke rundt og kaller seg ateister, men de har heller ingen problem med å si at de ikke er kristne/troende/frelst. - den dagen man sier det(altså om man er blitt/erkjenner seg som Kristen), tar man et vågalt skritt i forhold til omgivelsene. Mye på samme måte som en som erkjenner å være homofil."

Håper det oppklarte. Beklager.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Diagostisering har ingen funksjon om en ikke snakker om grupper. Hvorda skal en ellers kjenne til hva som er diagnosekriterier?

At kristne er psykotiske er selvsagt da forutsetningen for å være kristen er at en tror blindt på "jesus kristus", at denne eventyrfiguren er sønn av en "gud", at denne "guden" har en personlig interesse i ens liv, og kan kommuniseres med.

To streker under svaret, psykotisk.

At du ikke har forstått hva som ligger til grunn for diagnosen er altså problemet. Alternativt så vet du ikke hva en kristen er. Det holder nemlig ikke at en person kaller seg det.

Du skal få et 1/4 poeng av meg for å nevne det med diagnosekriteriet. Ok, man kan danne seg et bilde av hva schizofreni, bipolar lidelse er basert på å observere flere individer. Diagnosen er likevel helt individuell enten du liker det eller ikke. Diagnostisering av grupper blir feil, da alle er forskjellige i den.

Psykose er en tilstand hjernen setter seg i. Religiøs tro er noe man selv velger, eller at familien din velger å indoktrinere deg med.

"hjernevasket" og psykose er to helt forskjellige ting. Fornektelse er nok en mer naturlig forklaring på hva de kristne sliter med, om du vil ha min mening.

Du misbruker begrepet psykose på en alvorlig og gal måte jegersåmongo.

Psykose er noe folk trenger akutt hjelp fra psykiatrisk avdeling på sykehus for å takle, eller ihvertfall familien. En psykotisk person kan skade seg selv, kan gjøre mange ting som de normalt ikke ville ha gjort. Psykose er sannsynligvis en sikkerhetsmekanisme hjernen tyr til. Psykose er ikke noe sunt man kan gå rundt med.

Psykose er et helsemessig kriterie.

Jeg vil igjen minne om at du kan lese mer om psykose her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Psykose

Kan jeg håpe på at du vil få et mer virkelighetsnært bilde av hva psykose er for noe, etter å ha lest teksten nedenfor, jegersåmongo?

Studier med sensorisk deprivasjon har vist at hjernen er avhengig av signaler fra den ytre verden for å fungere skikkelig. Hvis den spontane aktiviteten i hjernen ikke er balansert med informasjon fra sansene, kan tap av virkelighetsoppfatning og psykose oppstå etter noen timer. Et lignende fenomen er paranoia hos eldre hvor dårlig syn, hørsel og hukommelse gjør at personen kan være unormalt mistenksom overfor miljøet rundt seg.

Tap av virkelighetsoppfatningen kan også forekomme hvis den spontane kortikale aktiviteten økes slik at den ikke lenger er balansert med informasjon fra sansene. 5-HT2A reseptoren synes å være viktig for dette, da stoffer som aktiverer disse reseptorene, produserer hallusinasjoner.

Imidlertid er ikke hallusinasjoner det viktigste trekket ved psykose, men manglende evne til å skille mellom interne og eksterne stimuli. Nære slektninger til psykotiske pasienter kan høre stemmer, men siden de er klar over at de er uvirkelige, kan de ignorere dem, slik at hallusinasjoner ikke påvirker deres virkelighetsoppfatning. Derfor anses de ikke for å være psykotiske.

Merk deg også det jeg har markert med svart. En liten ullen gavepakke til deg. Ser likevel ikke ut til at du får rett av den grunn :) :

Psykiater David Healy har kritisert legemiddelfirmaer for å fremme forenklede biologiske teorier om psykiske lidelser som synes å indikerer overlegenheten til medisinske behandlinger, samtidig som de overser sosiale og utviklingsmessige faktorer som er kjent for å være viktige påvirkninger i årsaker til psykose.[49]

Noen teorier anser mange psykotiske symptomer for å være et problem med oppfatningen av opphavet til internt genererte tanker og opplevelser.[50] For eksempel kan opplevelsen av å høre stemmer oppstå når internt generert tale blir «feilmerket» av den psykotiske personen som å komme fra en ekstern kilde.

Økt nivå av aktivitet i høyre hjernehemisfære er funnet hos mennesker med psykoser og også hos friske personer som har høye nivåer av paranormal tro[51] og hos mennesker som oppgir mystiske opplevelser.[52] Det synes også å være slik at mennesker som er mer kreative også har større sannsynlighet for å vise et lignende mønster av hjerneaktivisering.[53]Noen forskere har vært påpasselige med å påpeke at dette ikke på noen måte antyder at paranormale, mystiske og kreative opplevelser i seg selv er et symptom på mental sykdom.

Jeg vil påstå at de fleste kristne ikke kommer til den kristne troen fordi de har opplevd paranormal tro, mystiske opplevelser eller økt kreativitet. Selv om det sikkert finnes noen få unntak også der. :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvis det blir mange som foretrekker å kalle personer som mottar budskap fra Gud for psykotiske, burde det være en egen betegnelse, for eksempel de "religiøs-psykotiske". For denne gruppa vil som oftest være mye mer velfungerende i samfunnet enn de andre psykotiske. Skal ikke de religiøse få drive på med alt det hjelpearbeidet de driver med i dag?

Har tidligere sett en ateist som mente at Paulus sine syner på veien til Damaskus, skyldtes epilepsi.

Lenke til kommentar

Har tidligere sett en ateist som mente at Paulus sine syner på veien til Damaskus, skyldtes epilepsi.

Interessant forslag. Har ikke greie på epilepsi.

Men, det som kanskje er mer interessant er om de religiøse er i stand til å selv sette seg i:

- økt paranormale opplevelser (eller begynnende slike opplevelser)

- økt mystiske opplevelser (SNL) (eller begynnende slike opplevelser), info 2 (UiO), info 3 (wikipedia)

- økt kreativ opplevelse (eller begynnende slik tilstand), info 2 (fra alternativ kilde)

Det var jo noe visdom å hente fra den alternative kilden --^^ ovenfor ^^^^----

Se her:

Kjære medmenneske.

*Verdsett deg selv så høyt at du finner den nødvendige styrken til å *sette de grensene* som er viktige i livet ditt - både i forhold til deg selv og i samspill med andre mennesker - uansett hvilken relasjon de spiller i livet ditt.

Når vi velger å involvere oss så sterkt i andres utfordringer at vi "mister oss selv" på veien er det på tide med en ...snuoperasjon.

Lær og kjenne igjen " følelsesmessig utpressing" - en hersketeknikk som brukes for å gi samvittighetsnag, usikkerhet og skyldsfølelse.

I tillegg kan det være hensiktsmessig å innse at man faktisk frarøver andre mennesker muligheten til å ta ansvar for seg selv - samt nyttig lærdom som ligger i utvikling og vekst....når man tillater å la seg involvere i dramaet som de skaper i sitt eget liv. Selvpåført eller ikke, spiller ingen rolle.

Velg bevisst å trå ut av "offerrollen" - sett nødvendige grenser - du er akkurat Like verdifull som andre mennesker. Omfavn deg selv og la deg omringe av mennesker som har en oppløftende effekt på deg - og velg gjerne bort de som "trekker deg ned."

Denne selvinnsikten kommer med erfaring - og visdommen som hviler her kan vise seg å være det viktigste steget du tar for å gjenvinne din soleklare kraft, rett og behov for et enklere og lysere liv med mer flyt, balanse og glede. Det synes jeg du fortjener. Og jeg kan bare anta at du synes det samme..

Oppfordring: Marker egne grenser i dag. Det er ditt liv. Du ER kjærlighet. Vit at Du er verdt alt godt som strømmer til deg. Og husk at i hvert eneste lille øyeblikk gnistrer det små skatter av nye sjanser og muligheter. Det er aldri for sent eller for tidlig. For det er alltid på tide. Lykke til!

Med den beste intensjon om vår egen kraft: Hildegunn Kveldstad.

(det om "følelsesmessig utpressing" minner meg MYE om syndebegrepet til de kristne)

Suggesjon:

Dette minner jo mye om religiøs praksis.

Og i tillegg kan det være mange andre aspekter med i historiene om overnaturlige hendelser. For eksempel suggesjon – prosesser der man blir trukket med eller påvirket til å godta noe uten motforestillinger.
Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...