Gå til innhold

Sette opp RAID 1+5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bare server-familien...vel, nå vet du det :-)

sof

Neida, det går fint med pro også, til og med WinXP Pro (har aldri prøvd home edition).

Men du må sette diskene fra basic til dynamic.

"Mirrored volumes and RAID 5 volumes are fault-tolerant dynamic disk configurations.

These options are available only with Windows 2000 Server" (klippa fra 70-210 boka til Sybex). Striping, spanning og mirroring er tilgjengelig på dynamiske disker i Professional. Xp vet jeg ikke :)

sof

Lenke til kommentar
bare server-familien...vel, nå vet du det :-)

sof

Neida, det går fint med pro også, til og med WinXP Pro (har aldri prøvd home edition).

Men du må sette diskene fra basic til dynamic.

"Mirrored volumes and RAID 5 volumes are fault-tolerant dynamic disk configurations.

These options are available only with Windows 2000 Server" (klippa fra 70-210 boka til Sybex). Striping, spanning og mirroring er tilgjengelig på dynamiske disker i Professional. Xp vet jeg ikke :)

sof

Okei gir meg :D, alle bortsett fra RAID 5. Det samme gjelder for WinXP.

Lenke til kommentar

anyway:

Software-RAID i 2000:

-Koble til alle diskene

-Innstaller win2000 på den ene

-Etter innstallasjon, åpne disk managment og gjør alle diskene dynamiske (før du setter stasjonsbokstav,teunom den som er c:, den gjør du bare dynamisk)

-Høyreklikk på OS disken og velg Add mirror. Velg så en mirror disk blant de 4 du har tilgjengelig.

- Samme prosedyre for RAID 5 arrayet, bare at du bruker de 3 siste diskene.

Hardware-RAID:

De oppsettene jeg har gjort har hatt med cd-plate for å boote opp og lage arrayene på forhånd. På denne måten skjønner ikke OS'et at det er innstallert på et RAID-array. Lag et RAID1 array og et RAID5 array av de tre siste. Har du innstallert et OS på en disk nr.6 allerede, finnes det garantert verktøy for å lage arrayene i etterkant, omtrent samme hvilket OS du har innstallert.

Skal du ha disker som sparker virkelig unna og er redundante, er det RAID 10 som gjelder.

Ved software-raid i 2000 er det lurt å endre boot.ini filen slik at mirror-disken er mulig å boote fra også!

sof :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...