dag1234 Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Det er ikke sånn det pleier å være når noen er psykotisk. Lenke til kommentar
Velosiraptor7 Skrevet 31. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2013 Jeg tror ikke du tuller. Men du burde prøve å formulere hva du ønsker råd/tips med litt bedre, kanskje... Ok. Jeg lurer på om jeg bør ta opp med psykiateren det at jeg ikke alltid skiller mellom drømmer og virkelighet, og at jeg føler Frodo følger med meg og ginormica er et symbol. Eller bør jeg holde det for meg selv? Jeg går jo på antipsykotikum og jeg er redd for at han vil øke dosen. Jeg har nemlig lest at de medisinene jeg tar kan man dø av. Lenke til kommentar
Velosiraptor7 Skrevet 31. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2013 Det er ikke sånn det pleier å være når noen er psykotisk. Det var rart. Psykiateren som har mange års erfaring sa at jeg var svært psykotisk. Jeg sa til psykiateren at jeg var helt frisk, men de sa at jeg var helt ute å kjøre. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Det var rart. Psykiateren som har mange års erfaring sa at jeg var svært psykotisk. Jeg sa til psykiateren at jeg var helt frisk, men de sa at jeg var helt ute å kjøre. Du burde holde deg for god til å tulle med alvorlige sykdommer. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Ok. Jeg lurer på om jeg bør ta opp med psykiateren det at jeg ikke alltid skiller mellom drømmer og virkelighet, og at jeg føler Frodo følger med meg og ginormica er et symbol. Eller bør jeg holde det for meg selv? Jeg går jo på antipsykotikum og jeg er redd for at han vil øke dosen. Jeg har nemlig lest at de medisinene jeg tar kan man dø av. Du bør ta opp alt du kommer på. Det stemmer at det står i bivirkningsoversikten på noen av typene at du kan dø, men det er strengt tatt mangfoldig mange ganger så stor sjanse å dø i trafikken. Det er ikke sånn det pleier å være når noen er psykotisk. Vel, det finnes mange typer psykoser, og alle har forskjellig "innhold". Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Du burde holde deg for god til å tulle med alvorlige sykdommer. Hvordan vet du at dette er tilfelle? Hva er konsekvensen av at du tar feil? Nei, du bær holde deg for god til slik "avdiagnostisering". 1 Lenke til kommentar
Velosiraptor7 Skrevet 31. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2013 Du burde holde deg for god til å tulle med alvorlige sykdommer. Jeg tuller aldri med alvorlige sykdommer. Ivertfal ikke psykoser. Jeg tullet engang da jeg var barn med å tisse i buksen slik at jeg havnet på sykehuset. Og da lærte jeg leksa mi. Lenke til kommentar
Velosiraptor7 Skrevet 31. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2013 Nå tordnet det et langt torden på en merkelig måte ute. Går det an å tordne så sent på høsten? Eller kan det ga vært en komet? Jeg ble redd. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Det var noen andre som snakket om torden her, i en annen tråd. Lenke til kommentar
Velosiraptor7 Skrevet 31. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2013 Det var noen andre som snakket om torden her, i en annen tråd. Ok. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Selvsagt kan det være jeg tar feil, men jeg synes dette likner lite på psykose. Det er til opplysning heller ikke en diagnose. Velisiraptor fremstiller seg på en måte som er atypisk for personer med psykoselidelser, men mer som en som har lest litt om psykiatriske plager. 2 Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Selvsagt kan det være jeg tar feil, men jeg synes dette likner lite på psykose. Det er til opplysning heller ikke en diagnose. Velisiraptor fremstiller seg på en måte som er atypisk for personer med psykoselidelser, men mer som en som har lest litt om psykiatriske plager. Hvorfor skulle han lyve om noe sånt? 1 Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Selvsagt kan det være jeg tar feil, men jeg synes dette likner lite på psykose. Det er til opplysning heller ikke en diagnose. Velisiraptor fremstiller seg på en måte som er atypisk for personer med psykoselidelser, men mer som en som har lest litt om psykiatriske plager. Det er en gruppe diagnoser. Flisespikkeri. Det der er bare tull fra en online besserwisser. Du kan jo tenke litt for / imot her. Alternativ #1: vedkommende bare tuller, no harm done. Alternativ #2: du kan få påvirke vedkommende i en uheldig retning ved å påstå at vedkommendes diagnose ikke stemmer. 3 Lenke til kommentar
Velosiraptor7 Skrevet 31. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2013 Da burde ikke psykiateren min hatt jobb, når han setter feil diagnose på meg. Han er forresten en spesialist. Ja jeg har lest om psykose, men likevel, jeg var i hans syn veldig psykotisk. Kanskje han sier jeg er psykotisk ennå når jeg skal snakke med ham. Han syntes jeg hadde virkelighetsbrist. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Da burde ikke psykiateren min hatt jobb, når han setter feil diagnose på meg. Han er forresten en spesialist. Ja jeg har lest om psykose, men likevel, jeg var i hans syn veldig psykotisk. Kanskje han sier jeg er psykotisk ennå når jeg skal snakke med ham. Han syntes jeg hadde virkelighetsbrist. Jeg ser ingen grunn til å tro at du tuller / finner opp ting. Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Jeg tror også han vet at vi vet hvem han er. Hm, er ikke helt med på hva du mener her...? Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Det er mange grunner til at noen skulle ønske å fremstille seg med symptomer de ikke har. Dette er velkjent og kalles 'simulering'. Oppmerksomhet er en viktig motivasjon i så måte, men ikke den eneste. Det er ikke nok å si selv at man er psykotisk for å få en psykosediagnose. På samme måte som det ikke er noen grunn til å utelukke en psykosediagnose at personen selv motsetter seg en slik diagnose. Å være psykotisk (selv om den betegnelsen ikke er en diagnose) er grovt sett å ha mistet evnen til å skille mellom fantasi og virkelighet. Å vite at man ikke skiller mellom fantasi og virkelighet viser at man ikke har mistet denne evnen. Da faller en grovt sett utenfor psykosedefinisjonen. Dette er hovedkriteriet for å kunne en tilstand psykotisk. I tillegg er det som regel flere symptom, i hovedsak større emosjonelle, tankemessige og adferdsmessige forvrenginger av realitetene, som (også) må ligge til grunn.Som sagt kan det være jeg tar feil når det gjelder V7, men ut fra det han har lagt frem i tråden, og måten han har lagt det frem på, så tviler jeg på om dette er ekte sykdom. 1 Lenke til kommentar
Velosiraptor7 Skrevet 31. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2013 (endret) Det er mange grunner til at noen skulle ønske å fremstille seg med symptomer de ikke har. Dette er velkjent og kalles 'simulering'. Oppmerksomhet er en viktig motivasjon i så måte, men ikke den eneste. Det er ikke nok å si selv at man er psykotisk for å få en psykosediagnose. På samme måte som det ikke er noen grunn til å utelukke en psykosediagnose at personen selv motsetter seg en slik diagnose. Å være psykotisk (selv om den betegnelsen ikke er en diagnose) er grovt sett å ha mistet evnen til å skille mellom fantasi og virkelighet. Å vite at man ikke skiller mellom fantasi og virkelighet viser at man ikke har mistet denne evnen. Da faller en grovt sett utenfor psykosedefinisjonen. Dette er hovedkriteriet for å kunne en tilstand psykotisk. I tillegg er det som regel flere symptom, i hovedsak større emosjonelle, tankemessige og adferdsmessige forvrenginger av realitetene, som (også) må ligge til grunn. Som sagt kan det være jeg tar feil når det gjelder V7, men ut fra det han har lagt frem i tråden, og måten han har lagt det frem på, så tviler jeg på om dette er ekte sykdom. Ok. Men psykiateren sa jeg var psykotisk. Hvem skal jeg tro på? Jeg vet fortsatt ikke om det at naboen min viste tissen sin var ekte eller fantasi/drøm. Endret 31. oktober 2013 av Velosiraptor7 Lenke til kommentar
Bully! Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 ... Syns du bør jekke deg ned noen hakk. Du har nok ikke så stor peiling som du selv tror du har. Det du her skriver er ikke helt riktig, serru. Det er f.eks. ikke slik at alle som har blitt diagnostisert med psykose behøver å være psykotiske 24/7. Det finnes også grensetilfeller. Drive å avdiagnostisere tilfeldige ofre online er jaggu internetts lavmål. 2 Lenke til kommentar
Velosiraptor7 Skrevet 31. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2013 Og jeg fortalte til psykiateren at jeg ikke fikk til å skille mellom drøm og virkelighet. Da sa han at det er fordi jeg har psykose. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg