Cuneax Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Det sosiale nettverket vurderer å finne ut mer om dine forbruksvaner.Facebook vil spore musepekeren din Lenke til kommentar
Fairlight Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Det kommer ikke til å si noe som helst om hva folk leser osv. Vanligvis flytter jeg musepekeren vekk fra det jeg prøver å lese, ikke motsatt. Flytter den gjerne til andre skjermen også. Hvis dette blir gjennomført så håper jeg at det ikke tar lang tid før det kommer plugins som omgår det helt. 2 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Tror nok det er svært få som driver å drar musen over det man leser. Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Hvis dette blir gjennomført så håper jeg at det ikke tar lang tid før det kommer plugins som omgår det helt. Jeg tror Ghostery vil funke. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 På tide å slå av javascript... Lenke til kommentar
airetam Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Snart skal de spore hvor mye papir du bruker når du sitter på ramma. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Dette kjenner jeg til at andre har gjort for flere år siden allerede. Spesielt for museklikk-plassering, da, men også bevegelsesmønsterene. Som grunnlag for å analysere hvor på siden folk ser. Menyer på høyresiden som ble ignorert fordi det er der reklamen vanligvis er, osv. Tenker dette er et større fagfelt allerede enn artikkelen/Facebook gjør inntrykk av. Forskjellen ligger nok i å få dette inn i private data (som eventuelt kan utnyttes mot deg personlig) i stedet for bare analytiske data. Ser du aldri på lenker til høyre, kan de bare flytte lenkene til venstre for deg. Selv har jeg en tendens til å ringe inn ting med musa, en slags digital doodling, og holde musepekeren i nærheten av der jeg trenger den, så for meg ville det helt klart fortalt hvor jeg leser. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Tror nettbanken min allerede sporer hvor mye papir jeg bruker når jeg sitter på ramma, uten at jeg har gått inn og sjekket hvor godt den summerer opp dopapir-bruken. Lenke til kommentar
galskab Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 1. Youtube gjør dette allerede. 2. Folk burde være mer bekymret at Facebook vet alle nettsidene og artiklene du har vært inne på som har en "liker" knapp på seg. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 (endret) "Liker"-knappen er en indikasjon, men man bør forvente at alle kommersielle sider (sider som på ett eller annet vis er tilknyttet noen som har interesse av penger) som IKKE har en liker-knapp likevel har sporet deg. Enten gjennom Facebooks, Googles eller et mer lugubert reklamenettverk. Liker-knappen er bare et symptom. Omtrent alle sider sporer deg. Jeg ser ikke noen liker-knapper her, men Google Analytics ligger i bakgrunnen likevel. Endret 1. november 2013 av tommyb Lenke til kommentar
galskab Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 "Liker"-knappen er en indikasjon, men man bør forvente at alle kommersielle sider (sider som på ett eller annet vis er tilknyttet noen som har interesse av penger) som IKKE har en liker-knapp likevel har sporet deg. Enten gjennom Facebooks, Googles eller et mer lugubert reklamenettverk. Liker-knappen er bare et symptom. Omtrent alle sider sporer deg. Jeg ser ikke noen liker-knapper her, men Google Analytics ligger i bakgrunnen likevel. Forumet har Google+ knapp og Facebook like knapp, så både Google og Facebook ser alle trådene du leser på. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 (endret) Åja, nå ser jeg den. Hadde trøbbel med nettet i går, så det manglet endel ikoner og bilder rundtomkring. Edit: eller kanskje jeg ikke så godt nok etter. Endret 1. november 2013 av tommyb Lenke til kommentar
Akrapovic Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 "Liker"-knappen er en indikasjon, men man bør forvente at alle kommersielle sider (sider som på ett eller annet vis er tilknyttet noen som har interesse av penger) som IKKE har en liker-knapp likevel har sporet deg. Enten gjennom Facebooks, Googles eller et mer lugubert reklamenettverk. Liker-knappen er bare et symptom. Omtrent alle sider sporer deg. Jeg ser ikke noen liker-knapper her, men Google Analytics ligger i bakgrunnen likevel. Det er 7 trackere på diskusjon.no: ADTECH Facebook Connect Google +1 Google Analyctics Gravatar nPario TNS Jeg bruker Ghostery til å blokkere alle trackere, og anbefaler alle å gjøre det (evt. bruke noscript eller lignende). Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Jeg er såpass engasjert i antilobby- og privacy-debatter at jeg er NØDT til å være åpen og synlig, ellers må de installere så himla mye overvåkingsprogramvare på maskinene mine :g Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg