Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Investering og Finansiering av Bredesen - Sitter fast med en oppgave knyttet til lån!

Gjest Bruker-239845

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-239845

Heisann.

Jeg sitter fast på en oppgave i boken Investering og Finansiering av Bredesen. Det gjelder kapittel 9 oppgave f).

Oppgavetekst:

Kjøpmannen må investere i en ny kjøledisk som koster kr 300 000. leverandøren tilbyr kreditt mot 18% rente. Lånet må nedbetales over 3 år som serielån. Renter og avdrag betales halvårlig på etterskudd. Det betales ingen andre gebyrer enn et etableringsgebyr på kr 10 000. Han er ikke fornøyd med tilbudet og henvender seg til et leasingselskap for å få et konkurransedyktig finansieringstilbud. I den forbindelse avtaler han at leasingperioden skal være på 3 år, og at leien skal betales hvert kvartal forskuddsvis. Ved slutten av leasingperioden kan han få kjøpt kjøledisken for kr 50 000.

e) Hva er den effektive renten på kreditten som leverandøren tilbyr?

f) Hvor høy kan leasingleien per kvartal maksimalt være for at leasing skal være det gunstigste alternativet?

Oppgave e) løste jeg ganske enkelt ved å sette opp kontantstrømmen til lånet og regne ut internrenten. Så regnet jeg ut effektiv rente per år ved å bruke formelen for det. Dette er i samsvar med fasit.

Men så sliter jeg med å forstå oppgave f), selv om jeg har fasiten som sier følgende:

f) Først må vi finne hva en effektiv årsrente på 21,5 % betyr i rente per kvartal. Det blir 1,215^1/4 - 1 = 5%.

Vi kan så sette opp følgende uttrykk hvor L er leasingavgift:

300 000 - L - (L*A 11,5%) - (50 000/1,215^3) = 0

Først: Hva er utbetalt beløp eller CFo? Det er investeringsutgiften kr 300 000 minus leie for første kvartal (L) (husk at det er forskudd). Det gjenstår så 11 kvartal med en rente på 5% per kvartal, samt at man kan kjøpe anleggsmiddelet for kr 50 000 etter 3 år. Dette siste beløpet diskonteres dermed i 3 år.

Ligningen kan nå løses, og man finner L til å bli kr 29 221.

Det jeg konkret sliter med er hva det uttrykket der egentlig viser og hvordan man løser ligningen.

Noen som kan hjelpe? :)

På forhånd takk så meget. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-239845

217 uten peiling? Det var skuffende. :)

Fikk svar direkte med forfatteren. Var visst regnet for å være en litt vanskelig oppgave og en han som regel ikke tok med når han selv underviste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...