Gå til innhold

Lysintensitet bildebrikke, hvordan beregne det?

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om dette er riktig sted, men handler om bildesensorer så jeg prøver.

Sitter å skal regne på lysfølsomheten til et lite CMOS kamera jeg har kjøpt meg. Men det er et par ting som jeg ikke helt skjønner/får til å stemme.

Innendørs er det mellom 200 lux og 600 lux, med en linse med blender åpning justerer man lyset som treffer bildebrikken. Jeg ønsker å regne ut hvor mye lys en bildebrikke trenger for at det skal bli til et bilde og gjerne maksimalt lysstyrke før det blir overeksponert. Skal ta bilde av noe som har veldig mye lux.

Kameraet jeg har oppgis til å ha en 1/4" OmniVision VGA sensor( http://www.ovt.com/products/sensor.php?id=80 ) med en 8-bits YcbCr interface og en sensitivitet på 3.8V/Lux sec. Etter som jeg har forstått så genererer bildebrikken 3.8V hvis den blir eksponert for 1 lux i ett sekund. Men hvor mye lux må bildebrikken minimum eksponeres for for at det skal bli et bra bilde?

Mulig jeg er helt på jordet her, men håper noen kan hjelpe meg :)

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter å skal regne på lysfølsomheten til et lite CMOS kamera jeg har kjøpt meg. Men det er et par ting som jeg ikke helt skjønner/får til å stemme.

Dette er utenfor mitt kompetanseområde, men ser ut som kameraet er laget for å gi VGA video med 30/60 bilder i sekundet. Antar det betyr elektronisk lukker som du kan styre via interfacet? Antar du har et objektiv også, kan du ikke bare sette det foran, og eksperimentere litt? Blir det for lys kan du skaffe et (variabelt) ND-filter for å redusere lsymengden. Er det for mørkt kan du bruke gain control på kontrolleren eller øke lysmengden. Å regne om fra LUX til ekponering uten å vite noe om lysstyrke eller hvilke muligheter lukkeren gir er ikke helt enkelt. Du kan jo også søke litt på nettet, fant f.eks denne siden som kanskje kan være nyttig?

Endret av se#
Lenke til kommentar

Enten har du et teknisk prosjekt som du ikke vil fortelle om, eller så er du helt på jordet når det gjelder forståelse av hvordan et kamera fungerer.

Å sitte å regne på lux er i alle tilfeller totalt formålsløst.

Stemmer at jeg har et teknisk prosjekt ja. Kameraet jeg driviver med skal ta bilde av noe som reflekterer 16500 lux. Bare redd for at bildet skal bli alt for under/overeksponert. Blir det ikke riktig å tenke slik i det hele tatt? Ut i fra det kameraet jeg har så har jeg ikke mulighet til å justere lukkertid mauelt, men jeg kan kjøpe andre objektiver som kan minimere lyset som treffer bildebrikken.

Lenke til kommentar

Det er mange ukjente faktorer her som fargefilterets styrke, effektiviteten til sensoren, objektivets transmisjon, sensorens S/N-ratioer osv. Jeg tror det enkleste vil være å bruke en lysmåler til å kalibrere kameraet. For meg høres det ut som du forsøker å lage en lysmåler med 640*480 lysmålefelter.

Hvor skarp er lyskilden du skal måle? Det gir for eksempel svært ulik punktintensitet å fotografere en hvit vegg og en sveiseflamme, selv om begge har samme lysfluks.

Har du mulighet til å kalibrere måleren etter noe med kjent lysstyrke?

I stedet for å bytte objektiv, prøv heller ND-filter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Stemmer at jeg har et teknisk prosjekt ja. Kameraet jeg driviver med skal ta bilde av noe som reflekterer 16500 lux. Bare redd for at bildet skal bli alt for under/overeksponert.

Hvis du er redd for noe så er det beste å prøve, for dermed å se om "redselen" din er reel.

Etter det så kan du gjøre justeringer i kamera så resultatet blir tilfredsstillende.

Blir det ikke riktig å tenke slik i det hele tatt?

Siden du ikke opplyser om hva du egentlig skal utføre, slik som motivtype,muligheter for flere forsøk, kontinuerlig lys eller korte blink, kamera type (linken din gir bare opplysninger om en unødvendig lavoppløst sensor for et dårlig og gammeldags mobilkamera eller web kamera).

Det er ingen poeng å prøve å beregne hvordan kamera vil oppfatte det 16500lux motivet.

Det er tre parameter som regulerer lysintensiteten sensoren reagerer på;

ISO; Kamera produsentens hoved standard for hvor lys følsom sensoren er. Lavere ISO gir mindre støy. Produsenten via kamera firmware forsterker sensor utenfor sensorens basis følsomhet.

Lukkertid; "Trinnløs" regulering av hvor mye lys som blir tillat sent til sensor.

Blender; Regulerer hvor mye lys som blir sent gjennom objektiv. (regulerer dybdeskarphet som hovedmål).

Dynamisk Område (DR); Kombinasjon av sensorens mekaniske parametere og kamera fabrikantens firmware/software som begrenser/ekspanderer hvor mye av det lyseste og hvor mye av det mørkeste i motivet (og alle informasjon mellom) som et kamera kan oppfatte i ett enkelt bilde.

Software; Brukbart software kan i etterkant hente ut mer informasjon i lyse og mørke områder som ikke umiddelbart er synlig.

Kamera kan brukes som lysmåler siden det vil vise alle overstående parametere.

I et brukbart kamera kan alle parametere justeres individuelt i forhold til hverandre.

Kjøp et brukbart kamera som kan utføre den jobben du skal sette det til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror egentlig mange her er villige til å prøve å hjelpe, men uten informasjon om objektivet og lukkertidene er det vanskelig å si noe. Som sagt i mitt første innlegg kan du alltid redusere lysstyrken med et ND-filter hvis ikke det er tilsterekkelig å blende ned objektivet (hvis det har reguslerbar blender).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kom på en liten ting angående optisk astronomi. Noen teleskoper stiller de med vilje uskarpt sånn at hvert punktlys (stjerne) blir en større lysskive på sensoren. Hensikten er å kunne måle lysintensiteten mye mer nøyaktig enn hvis de stilte skarpt. Metoden brukes til å finne planeter rundt andre stjerner. Mulig dette har null relevans for ditt prosjekt, men i og med at du ikke forklarer prosjektet ditt så er det vanskelig for oss å vite.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...