treninggutt16 Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Hei, har hatt lyst til å begynne på et treningsstudio nå, men har noen problemer med det. Er 16 år, rundt 180 høy og veier sånn 65-66kg. Har også noe leddsykdom som gjør meg litt svak. Noe som har irritert meg i noen år nå er å være svak, derfor har jeg lyst å begynne på et treningsstudio. Men det er noen ting som stopper meg, for å være helt ærlig vet jeg ikke hva jeg skal gjøre der. Folk snakker om dips, benkpress og markløft også videre, alt dette har jeg null peiling på. Derfor ser jeg for meg at det blir vanvittig kleint og at jeg bare går å sykler eller noe isteden. Noe som selvfølgelig vil hjelpe meg lite. Vil også gå på et der det ikke er så mange folk av åpenbare grunner nevnt ovenfor, at det er kleint (for meg). Så kommer til å gå før skolen muligens med en kompis, og da antar jeg at det ikke er så mange der? Litt usikker på alt dette her så om noen kunne gi meg noen tips så hadde det vært konge.. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Nummer en, drit i hva andre synes om deg, bare det at du går i treningsstudio gjør deg bedre enn alle andre som sitter hjemme i sofaen. Det som er veldig lurt er å bestille en veiledningstime med personlig trener, dette får man ofte en gratistime med. Da kan du forklare hvordan du føler problemene med leddene arter seg, og hvilke øvelser, og med hvilke vekter du bør gjennomføre! : ) Har problemer med leddene selv, senest idag var jeg i studio og får vondt, tror det er viktig å løfte ofte og lett for å få systemet igang. I tillegg finnes det kosttilskudd som "smører" leddene, verd å sjekke ut! Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Alternativ 1: Les "Starting Strength" av Mark Rippetoe Alternativ 2: Les dette: http://s3.stronglifts.com/stronglifts-5x5-report.pdf Begge er kort og godt veldig enkle (og like) programmer basert på veldig få øvelser. Følger du et av disse programmene godt, så vil du veldig fort se merkbare resultater. Lenke til kommentar
treninggutt16 Skrevet 31. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2013 (endret) Tror jeg skal gå på et billigere alternativ, er tre sentre jeg kan velge mellom og et for 250 i måneden uten bindingstid høres best ut. Eneste er at der er det nok ikke instruktører, men færre folk er det hvertfall. Skal lese gjennom de der, håper de er laget for folk som ikke er så veldig sterk til å begynne med Også sånn med proteinpulver, er det noe jeg burde begynne med etter noen uker eller? Takk for hjelpen Endret 31. oktober 2013 av treninggutt16 Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Hvis det ikke er instruktører der så kjenner du sikkert en som kan litt om trening som kan hjelpe deg? Evt hvis du ikke er sjenert kan du spørre en av de som trener der:) Lenke til kommentar
Kewkew Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 (endret) Skal lese gjennom de der, håper de er laget for folk som ikke er så veldig sterk til å begynne med Hehe, ja om du ikke engang greier de første øktene med Stronglifts, så vet ikke jeg. Selv har jeg vært inaktiv i flere år og er egentlig ganske svak. Jeg har trent SL i noen uker selv. På Stronglifts begynner du med bare stanga (20 kg), med unntak av noen få øvelser hvor du starter noen kilo høyere. Deretter øker du 2,5 kg hver økt (markløft 5 kg) Poenget med dette er å lære seg god teknikk først, så du ikke pådrar deg skader og trener alle musklene, riktig teknikk kan dessuten hjelpe deg med å løfte tyngre senere. Stronglifts kjører fem sett og fem reps, derav navnet 5X5 (markløft er igjen et unntak, der er det bare fem reps 1X5). Edit: Omformulerte setningene litt, siden jeg var trøtt da jeg skrev det. Endret 1. november 2013 av Barnål Lenke til kommentar
treninggutt16 Skrevet 31. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2013 Såpass ja, er nok ikke så svak nei Ligger vel rundt normalen litt under kanskje for min alder. Lenke til kommentar
ræss93 Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Anbefaler stronglifts 5x5 Lenke til kommentar
Kewkew Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 Det er selvsagt opp til deg å velge program. De to som er nevnt her er ganske like, men jeg har ikke noen erfaring med Starting strength så jeg valgte å bare skrive om SL. Begge fokuserer på baseøvelser, noe som jeg anbefaler på det varmeste for en nybegynner. Det er lettere å fokusere på fem øvelser enn 20. Lenke til kommentar
treninggutt16 Skrevet 1. november 2013 Forfatter Del Skrevet 1. november 2013 Stronglift 5x5 er notert, skal lese gjennom det i helgen. Nå må jeg bare finne den ekstra viljen til å tørre dette her. Det høres kanskje sært ut, men for meg virker det "skummelt" (vet ikke om det er det rette ordet), men kjenner det er på tide å bli godt trent igjen hvertfall.. Sliter ikke i andre sosiale omgivenheter men akkurat dette går litt inn på meg. Tenker jeg går å ser på senteret på Mandag hvertfall . Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Stronglift 5x5 er notert, skal lese gjennom det i helgen. Nå må jeg bare finne den ekstra viljen til å tørre dette her. Det høres kanskje sært ut, men for meg virker det "skummelt" (vet ikke om det er det rette ordet), men kjenner det er på tide å bli godt trent igjen hvertfall.. Sliter ikke i andre sosiale omgivenheter men akkurat dette går litt inn på meg. Tenker jeg går å ser på senteret på Mandag hvertfall . Hva er det værste som kan skje? Folk er på treningssenter for sin egen del, ikke for andre sin. Folk gir blanke i hva du driver med, det at man må være shredded as fuark for å få medlemskort er en misstolkning som er merkelig vidt brukt blant latsabber som ikke ønsker å gå på senter, derfor er det mange som tror at alle gymmen i Norge er fulle av testopumpa alfa-hanner som benker 788 kg. dog er di fleste ikke spesielt sterke og curler i flere timer i strekk. Går du dit med ett stronglift 5x5 programm så er sannsynligheten ganske stor for at du er en av få som faktisk benytter programmet, bruker du appen på telefonen så holder du en grei logg, du har grei fremgang og du blir ganske sterk til slutt også. Husk, alle har startet ett sted, utgangspunktet fornandrer seg ikke uten at du forandrer det, det er din kropp, go get shredded boy. Lenke til kommentar
ræss93 Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Enig med Priim. Beast! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå