Gå til innhold

Nå er det bekreftet: Plasma er død

Anbefalte innlegg

Da koker det vel ned til hva man vil kalle et "problem".

"I came back the next morning to find the TVs stuck on the DVD's static title screen, which had been displaying on all three TVs for about 8 hours. Don't try this at home, folks!"

8 timer... Jeg tar heller en TV med god bildekvalitet som jeg må passe littegranne på enn en TV med dårlig bildekvalitet :)

Forsåvidt. Jeg synes ikke "vi glemte en helt ny modell på over natta og den tok varig skade" helt kan kombineres med å latterliggjøre de som sier det fortsatt er et problem - men samtidig vil det ikke være et problem for de aller fleste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nyeste LED gruser Plasma på alle områder. Man må dobbelt opp i pris på på en Plasma-TV for å være i nærhet av bildekvalitet på en LED-TV. Ghosting er et problem på de billigste LCD-LED, f.eks 8 serien til Samsung har ikke dette problemet, men det har 6 serien. Så det er på tide Plasmaen går ut. Enhver konge har sin regeringstid og Plasma var virkelig konge da det kom.

Dette er sprøyt fra ende til annen og det vet du. Samsung 8-serie er ikke bakbelyst engang og ikke er den blandt de beste LCD tv'ene på markedet heller.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nyeste LED gruser Plasma på alle områder. Man må dobbelt opp i pris på på en Plasma-TV for å være i nærhet av bildekvalitet på en LED-TV. Ghosting er et problem på de billigste LCD-LED, f.eks 8 serien til Samsung har ikke dette problemet, men det har 6 serien. Så det er på tide Plasmaen går ut. Enhver konge har sin regeringstid og Plasma var virkelig konge da det kom.

Enten kommer du med pålitelige kilder, eller så lar du være å poste tullball.

Lenke til kommentar

Det er nå ikke helt riktig. På avforum vet man godt at de har hver sine styrker og svakheter og i helt andre nyanser enn "kommer ikke i nærheten".

Ettersom jeg har personlig erfaring med både Samsung og Panasonic, kanskje vi kan bli enige om at det er en viss grad av subjektivitet inne i bildet. For meg kommer ikke Samsung i nærheten av Panasonic. Jeg synes bildet på Panasonic har naturlige farger og en dybde i bildet som Samsung kan se langt etter.

Lenke til kommentar

Forsåvidt. Jeg synes ikke "vi glemte en helt ny modell på over natta og den tok varig skade" helt kan kombineres med å latterliggjøre de som sier det fortsatt er et problem - men samtidig vil det ikke være et problem for de aller fleste.

Nå har jeg vel heller ikke latterliggjort de som sier det er et problem... Jeg sa at det koker ned til hva man vil kalle et "problem". Personlig har jeg opplevd lett burn-in på min Panasonic P42G10 etter noen (kanskje 4) timer på Disney Junior med stor rød skrift midt på skjermen. Dette ble borte ganske raskt. (30min eller noe slikt)

Det jeg imidlertid opplever nå med ny dekoder er at alle kildene jeg viser på TV'en har en eller annen form for skjermsparer, så det kan umulig skje igjen.

Lenke til kommentar

Man må bruke rett terminologi her. Burn-in finnes ikke lenger på Plasma (mange år siden) men man har tilfeller av Image Retention ved at statiske objektet som en tv-kanal logo kan bli værende som en skygge i bildet noen minutter etter man skifter kanal. Dette er IKKE burn-in og det skjer i så liten og svak grad, få tilfeller samt forsvinner så raskt at det aldri har vært særlig merkbart.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Denne artikkelen er en ypperlig illustrasjon på hvorfor 29 kroner i måneden faktisk er alt for mye å betale for tilgang til Ekstra. Overskriften er demonstrativt feil, for ikke å si det rene idioti, og det er ingenting i artikkelen som forklarer hvorfor Panasonics avgjørelse betyr "en snarlig død for hele teknologien".

Mitt forslag til Hardware.no er å ansette noen som faktisk har utdannelse og bakgrunn som journalist og som kan definere ordet kildekritikk. Det holder ikke å bare være tech-nerd og fanboi.

Min neste TV vil utvilsomt bli en plasma-TV, siden OLED neppe vil ha sunket nok i pris til å være verdt å kjøpe og siden jeg ikke er villig til å bruke de 25K+ kronene som må til for å få akseptabel billedkvalitet i en stor LED skjerm.

For meg kommer ikke Samsung i nærheten av Panasonic. Jeg synes bildet på Panasonic har naturlige farger og en dybde i bildet som Samsung kan se langt etter.

Dette er som regel helt og holdent avhengig av kalibrering. Erfaringsmessig har Panasonic bedre kalibrerte skjermer fra fabrikk enn Samsung, men om man bruker fem minutter på litt justering forsvinner forskjellen. Rent teknisk er det ingen forskjelle på kvaliteten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er som regel helt og holdent avhengig av kalibrering. Erfaringsmessig har Panasonic bedre kalibrerte skjermer fra fabrikk enn Samsung, men om man bruker fem minutter på litt justering forsvinner forskjellen. Rent teknisk er det ingen forskjelle på kvaliteten.

Dette er til dels en populær myte som får lettlurte kunder til å ignorere den kvalitetsforskjellen de ser med egne øyne. Panasonic har overlegen bildebehandling, du kan ikke kalibrere deg til det. Ofte når jeg snakker med folk som har kjøpt Samsung, snakker de om den evinnelige "kalibreringen". Var til og med hjemme hos en som hadde fått TV'en profft kalibrert... Hint: Det var ikke bra.

Du kan gjøre bildet bedre med kalibrering, og jeg vil absolutt anbefale Samsung-eiere å kalibrere sporenstreks. Du kan gjøre noe med de glorete butikk-fargene som er default, men du klarer ikke å fremprodusere den dybden og realismen i bildet som du har på en Panasonic ut av esken.

TL;DR: Kalibrering er en liten trøst for de som har kjøpt Samsung i den tro at de har god bildekvalitet, og holder håpet gående.

Endret av Visjoner
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grey is the new black ;)

• Liker 5
Lenke til kommentar

En trist dag og det er ikke den første når det kommer til Panasonic. Jeg kjøpte en 42" plasma i 2010 etter råd fra de i TV avd. og ungdommen i spillavd. på både Expert og Elkjøp(det hender at de har peiling), og de hadde rett; plasma er bedre enn LCD i mine øyne. Den jeg kjøpte var "lisensfri", den kom uten digitaltuner, og de som ble solgt i årene etter 2010 er ikke det. Oppgradering med tuner utelukket siden jeg ikke ser TV.

Plasma er også mer tilgivende på medie av dårligere kvalitet iforhold til LCD, noe av det første jeg la merke til etter å ha hatt LCD i noen år(pluss sort nivå etc).

Men det er evolusjon, alle hipstere vil ha TV'er som er smal og uten rammer. Hipsterne har talt!

Lenke til kommentar

Man må bruke rett terminologi her. Burn-in finnes ikke lenger på Plasma (mange år siden) men man har tilfeller av Image Retention ved at statiske objektet som en tv-kanal logo kan bli værende som en skygge i bildet noen minutter etter man skifter kanal. Dette er IKKE burn-in og det skjer i så liten og svak grad, få tilfeller samt forsvinner så raskt at det aldri har vært særlig merkbart.

The advice offered most often to sufferers of burn-in is to "watch 24 hours of static," but as no one uses analog tuners anymore, this is hardly helpful. In truth, running any full-screen image works just as well. We used the same "burn-in" disk as before and left it running over the long Memorial Day weekend.

As a result of four days' continuous running -- equivalent to almost a month's normal viewing -- the retained image on the VT50 basically vanished. The residual image on the GT50, while much fainter than it appeared at first, was still discernible, so we ran the disk for another couple of nights.

Så nei, det er ikke bare snakk om "noen minutter".

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Djn:

Du kan sitere hvilken som helst tekst du vil, det gjør det ikke mer riktig. Vi som har hatt moderne Plasma i flere år vet at dette ikke er tilfelle. Jeg har mange ganger glemt skjermen på over natta med et statisk bilde og det har aldri vært noe som helst problem.

Lenke til kommentar

Ja, der ble verdien på min gode men ikke så gamle Pioneer Kuro nok en gang doblet! :thumbup:

Betyr det at ram brikkene mine som jeg kjøpte for 2800kr gikk ned til 2200kr, men nå koster 3700kr pga brann eller noe sånnt kan selges for det samme jeg kjøpte dem for i utgangspunktet?

Lenke til kommentar

Djn:

Du kan sitere hvilken som helst tekst du vil, det gjør det ikke mer riktig. Vi som har hatt moderne Plasma i flere år vet at dette ikke er tilfelle. Jeg har mange ganger glemt skjermen på over natta med et statisk bilde og det har aldri vært noe som helst problem.

Og andre har hatt det - enskjønt det ser ut til å variere med modell og produsent.

Lenke til kommentar

Det positive med LED er att de er lette og bære ut av huset når du har kjøpt deg Plasma.

Endret av FiveInline
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ifølge artiklene du linket til så tok ingen av modellene varig skade. Samsung modellen ble ikke påvirket. Panasonic VT50 sin image retantion ble borte etter vanlig tv titting. De kjørte også inn brenning med THX Cinema modus som slår av en del funksjoner på TVen(som Pixel Orbiter) og kjører med høy kontrast(hvis jeg husker riktig).

Dette er et problem med Plamsa TVer, men ikke et alvorlig problem.

Lenke til kommentar

Ja, der ble verdien på min gode men ikke så gamle Pioneer Kuro nok en gang doblet! :thumbup:

Betyr det at ram brikkene mine som jeg kjøpte for 2800kr gikk ned til 2200kr, men nå koster 3700kr pga brann eller noe sånnt kan selges for det samme jeg kjøpte dem for i utgangspunktet?

Vet du hva Pioneer Kuro er?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...