Gå til innhold

Nå er det bekreftet: Plasma er død

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er noen som savner plasma skjermer. Lavere levetid en LCD, innbrenningsproblemer og høy elektrisk radiostøy sammen med stor forbedring av LCD skjermer er vel årsaken.

Dette har i praksis ikke vært et problem på ganske lang tid. Plasmaene har i likhet med andre skjermteknologier også endret seg. Du klarer å brenne inn en Panasonic om du setter på samme bilde i 24h, men det er ikke vanskelig å reversere hvis du skulle klare det. De eneste det betyr noe for er med andre ord skjermer som brukes til å vise rimelig statisk innhold som overvåkingsskjermer, informskjermer og lignende. Ikke vanlig TV-, film- og seriebruk.

Takk og pris...Nå blir vi endelig kvitt plasma driten....plasma TV sender ut radiostøy på hele kortbølge og langt opp i VHF området i flere hundre meters i omkrets...Slik RF støy forurensning kan vi klarer oss uten.

[citation needed]

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det som sannsynligvis er grunnen til at Panasonic nå slutter plasmaproduksjonen er (i tillegg til dårlig økonomi) overgangen til UHD. Det er vanskelig å minke størrelsen på plasmapixlene og fortsatt holde på lysstyrken uten å øke effektforbruket mer enn hva som er akseptabelt i disse grønne tider. Det vil i praksis si at for vanlige størrelser (opp til 65") vil ikke 4K plasma være mulig.

Til de som nevner LED: For å sette ting litt i perspektiv har årets toppmodeller plasma fra Panasonic over 10 ganger så bra sortnivå som årets beste LED-skjermer (eks. Sony 9-serie, Samsung 8-serie osv.). Per definisjon har dette en enorm påvirkning på kontrastnivået, og da tas det ikke engang høyde for uniformitet (clouding). I tillegg kan det nevnes at LED-skjermene (LCD) ikke har sjangs til 1080p motion resolution uten interpolering, eller muligheten til den brede betraktningsvinkelen til plasma.

Så har vi fremtoget av OLED, som er en teknologi det er mye mer interesse for i markedet, selv om det ikke er gitt at de første generasjonene vil bli signifikant bedre enn årets toppmodeller fra Panasonic:

"The Panasonic ZT65 will eventually be bettered by Ultra-HD OLED televisions, which are some way off and, resolution aside, are honestly unlikely to significantly improve on the outstanding picture quality that the best plasmas are offering right now."

http://www.hdtvtest.co.uk/news/panasonic-txp60zt65b-201305062961.htm?page=Performance

http://www.hdtvtest.co.uk/news/ke55s9c-201310273395.htm

Det er bare en ting å si: Takk for følget Panasonic. Dette var triste nyheter. Den kanskje siste kvalitetprodusenten av TV gir seg snarlig.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Ser noen jåsser om innbrenning her

Jeg har nå en av de rimeligste 50" panasonic 3d plasmatver på stua og det er ikke et snev av innbrenning selv etter mange timer på samme kanal, ikke noen sekunder engang. ikke et lite spor av det. Og jeg er særdeles pirkete på stuttering, innbrenning og ujevn bakgrunnsbelysning og ujevn fargevisning. Hadde tidligere toppmodell LCD fra Samsung - det hakket under vanlig tv visning, tv'en hadde store problemer med ujevn bakgrunnsbelysning og dårlige / ujevne farger og uklare bilder.

Trist at Panasonic nå legger ned plasma, men vi får håpe det er til fordel for mer OLED forskning

Lenke til kommentar

Aldeles ikke uventet,.. Hadde man noen grunn til å tvile på det som sto i denne artikkelen:

http://www.hardware.no/artikler/panasonic-legger-plasma-tv-en-dod/152788

Bottom line er at hvis du planlegger å kjøpe ny TV innen et års tid, så løp og kjøp en Panasonic plasma nå. Blir en stund til vi kommer tilbake til såpass god bildekvalitet for pengene som vi har i dagens TV-marked... (En stund til = når OLED kommer ned i fornuftige priser)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare en ting å si: Takk for følget Panasonic. Dette var triste nyheter. Den kanskje siste kvalitetprodusenten av TV gir seg snarlig.

Ikke mist motet. Jeg har tro på Panasonic OLED, og all kunnskapen fra CRT, LCD og plasma, drar de med seg over på den mest lovende teknologien vi hittil har sett, OLED. Gleder meg som en unge til den dagen jeg går til anskaffelse av min første Panasonic OLED-TV. Det kommer til å bli helt vanvittig bra! :new_woot:

• Liker 1
Lenke til kommentar

En gang må jo denne overgangen evt. komme. Kan det hende det også er bittelitt finanskrisetidens æra som har spillet litt ball med plasmaproduksjonens nedgangstider? Jeg tror litt på det scenarioet.

Så da kom det.. (merk:) KANSKJE noe godt utav finanskrisetiden likevel?

Hva blir neste OLED, og utforskning på SED, eller kanskje mer innsats på hvordan produsere billigst 4K og 8K. For siden man allerede har en kandidat OLED, så kan det være de bare klemmer til der, og tenker at neste salgsgimmick er høy oppløsning.

4K og 8K er til og med ikke en gimmick en gang, dersom prisen blir rettferdig nok for lommeboka. :)

Lenke til kommentar

Dermed ble jeg ennå mer fornøyd med min investering i en god Plasma :) Jeg har ennå ikke klart å finne en LCD som gir meg en like god film og spillopplevelse. Til desktop er LCD bedre men der bruker jeg hovedsaklig min U2711.

Først når OLED 4K kommer ned i fornuftige priser skal Plasmaen vurderes for utbytting.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

De er en spesiell leverandør som ikke leverer reparasjons-underlag til de som reparerer slikt utstyr, men kun til noen få "godkjente" Panasonic reparatører. For en som tar frem loddebolt og oscilliskop når en produkt streiker (etter garantitiden) er det et merke jeg uansett ikke kjøper, gode tilbud eller ikke.

Kom gjerne med eksempler på noen av de store TV-leverandørene som fritt leverer reservedeler og servicemanualer. Har jobbet lenge i denne bransjen selv, og dersom ikke noe har forandret seg vesentlig de siste 2-3 årene er dette regelen heller enn unntaket, og ikke noe som er spesielt for Panasonic.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk og pris...Nå blir vi endelig kvitt plasma driten....plasma TV sender ut radiostøy på hele kortbølge og langt opp i VHF området i flere hundre meters i omkrets...Slik RF støy forurensning kan vi klarer oss uten.

Nå er det bare støyen dere sender ut, som gjenstår. ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Tror ikke det er noen som savner plasma skjermer. Lavere levetid en LCD, innbrenningsproblemer og høy elektrisk radiostøy sammen med stor forbedring av LCD skjermer er vel årsaken.

Hei 2005, velkommen til 2013 og snart 2014. Du henger deg opp i problemer fra fortiden og trenger et oppfriskingskurs.

http://reviews.cnet.com/8301-33199_7-57449881-221/samsung-plasma-wins-cnets-accidental-burn-in-test/

Fortidens problemer har det med å dukke opp igjen.

Lenke til kommentar

Da koker det vel ned til hva man vil kalle et "problem".

"I came back the next morning to find the TVs stuck on the DVD's static title screen, which had been displaying on all three TVs for about 8 hours. Don't try this at home, folks!"

8 timer... Jeg tar heller en TV med god bildekvalitet som jeg må passe littegranne på enn en TV med dårlig bildekvalitet :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nyeste LED gruser Plasma på alle områder. Man må dobbelt opp i pris på på en Plasma-TV for å være i nærhet av bildekvalitet på en LED-TV. Ghosting er et problem på de billigste LCD-LED, f.eks 8 serien til Samsung har ikke dette problemet, men det har 6 serien. Så det er på tide Plasmaen går ut. Enhver konge har sin regeringstid og Plasma var virkelig konge da det kom.

Lenke til kommentar

Bildekvaliteten på iallefall Samsung plasma kommer ikke i nærheten av Panasonic sine. Har ikke sett nye LG-skjermer, så de kan jeg ikke uttale meg om.

Det er nå ikke helt riktig. På avforum vet man godt at de har hver sine styrker og svakheter og i helt andre nyanser enn "kommer ikke i nærheten".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...