xlpuma Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Jeg skal kjøpe inn ny HD til nytt pc-bygge.Var sikker i min sak at jeg skulle ha en WD raptor til OS og progge ellers... Etter å ha lest litt på forumet her utpå quisten (slutten av nattskiftet....) er jeg i tvil. Er det noen praktisk ytelsesforskjell på WD eller seagate S-ATA? En faktor her er også støy. Seagate er jo kjent for stillegående harddisker. Right? Noen som kan hjelpe meg på vei mot et fornuftig harddiskkjøp? Tenkte på noe til ca 1000 - 1500 kroner Vil for ordens skyld opplyse om at jeg skal ha AMD XP 2500+, 512 DDRAM/333, Abit NF7s v2 og klokke dette opp littegranne Lenke til kommentar
vonGrepa Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Jeg skal kjøpe inn ny HD til nytt pc-bygge.Var sikker i min sak at jeg skulle ha en WD raptor til OS og progge ellers... Etter å ha lest litt på forumet her utpå quisten (slutten av nattskiftet....) er jeg i tvil. Er det noen praktisk ytelsesforskjell på WD eller seagate S-ATA? En faktor her er også støy. Seagate er jo kjent for stillegående harddisker. Right? Noen som kan hjelpe meg på vei mot et fornuftig harddiskkjøp? Tenkte på noe til ca 1000 - 1500 kroner Vil for ordens skyld opplyse om at jeg skal ha AMD XP 2500+, 512 DDRAM/333, Abit NF7s v2 og klokke dette opp littegranne Jeg har nøyaktig samme maskin som deg ser det ut til. Har forsiktig overklokket til 340 mhz minne og til rett over 1900 på cpu. (har ikke noe ekstra kjølig så jeg drar det ikke lenger nå) Uansett, jeg har nettopp kjøpt meg to stykk av denne: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...product_id=3295 Og jeg er ikke imponert. For det første: Hastighet. Den gamel WD SE 80GB disken min ga meg 1200 i pcmark hd testen. De to nye diskene som er s-ata og koblet opp i raid 0 gir meg bare 1700. Dvs en liten økning.. jeg hadde regnet med mer. En annen på formuet her hadde vel hverfall fått 1950 med sine WD disker. Det andre er at segate diskene knattrer som f.. når de jobber.. Mulig at WD har litt høyere idle sus, men det kan ikke sammenlignes med knattringen som Segate holder på med.. det overdøver tilogmed powersuplyen min og det ska litt til. Jeg har ikke testet WD sine s-ata disker, men jeg er ikke i tvil om at jeg kommer til å teste det neste gang jeg skal bytte. /vonGrepa Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 hvorfor vurdere en 10K rpm disk hvis støy er en faktor?(??) Nå skal det sies at jeg ikke har verken prøvd eller hørt raptor'n selv, så egentlig er det spørsmålet litt offtopic. Og i samme slengen vil jeg bekrefte det som han over her sa; seagate s-ata disker er trege(vertfall i raid). Har selv 2x 80GB(8mb cache) seagate s-ata disker i raid0(var eneste s-ata diskene som fantes når jeg kjøpte), og disse er langt tregere(!) enn de vandlige WD 120GB(8mb cache) diskene mine som ikke står i raid. Når det gjelder støy mener jeg personlig at støy fra hd er overhypa, men seagaten har som han over sier mye mere støy når den jobber(sammenlignet mot en WD120), idle hører jeg ikke stort til noen av diskene på grunn av skjermkortet mitt. Lenke til kommentar
CdBuRnR Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 WD Raptor disken er VELDI mye raskere til os disk en seagate.. den har opgitt søketid på 5,2 ms , mens seagaten har over 9 ms .. anbefaler KLART raptor disken , den er ikke noe mer støyete en 7.200 wd diskene heller.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå