Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av internett med switch?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å si det på en litt annen måte, ja man må ha en router for å dele internett hvis man kun har en IP (noe de fleste har).

Noen ISP-er sender med en router (som NGT) sånn at du kun trenger switch, andre gjør det ikke (Tele*or). Da må du ha en router. Tele*or er som vanlig litt spesielle av seg, og krever at du logger deg på/ringer opp adsl. Du må da ha en router som kan gjøre dette for deg. Denne tjenesten heter PPPoE. Har du ikke Tele*or sp slipper du. Si hvem somleverer internett hos deg så skal vi si hva du bør kjøpe

Lenke til kommentar
Det spørs hvilken tilbyder du har.

Hvis du har Telenor, som bruker PPPoE, så må du ha en router for å dele internett, men hvis du har f.eks. nextgentel så går det helt fint.

 

Jeg delte adslen min med en switch uten no router og jeg har telenor...

Men jeg fikk et lite problem og det var at det var enkelte internet sider jeg ikke kom inn på. Men jeg fikk faktisk spilt cs med 2 pcer samtidig

Lenke til kommentar

Jeg delte adslen min med en switch uten no router og jeg har telenor...

Men jeg fikk et lite problem og det var at det var enkelte internet sider jeg ikke kom inn på. Men jeg fikk faktisk spilt cs med 2 pcer samtidig

 

men da hadde du vel et mellomledd fra modemet og til switchen? Det går ikke an å koble switchen rett inn i modemet også dele den. Det kan du gjøre med nextgentel.

Lenke til kommentar
du kan selvfølge  

lig sette inn ett ekstra nettverkskort i pcen og koble den til switcen og rute all traffiken gjennom din pc ut på internett

Siden det går bra med 2 nettverkskort, kan jeg da istedet bruke en krysset nettverkskabel fra pc`n min til switchen og ha adsl tilkoblet switchen? Har Telenor adsl.

Lenke til kommentar

men da hadde du vel et mellomledd fra modemet og til switchen? Det går ikke an å koble switchen rett inn i modemet også dele den. Det kan du gjøre med nextgentel.

 

Jeg hadde en tp fra modemet og inn i uplinken på switchen..

så gikk det 2 tp'er ut fra switchen og til hver sin pc. Den ene av pcene brukte jeg intenet connection sharing, så den måtte være på for at den andre skulle komme på samtidig.

Lenke til kommentar

Jeg delte adslen min med en switch uten no router og jeg har telenor...

Men jeg fikk et lite problem og det var at det var enkelte internet sider jeg ikke kom inn på. Men jeg fikk faktisk spilt cs med 2 pcer samtidig

 

men da hadde du vel et mellomledd fra modemet og til switchen? Det går ikke an å koble switchen rett inn i modemet også dele den. Det kan du gjøre med nextgentel.

 

evt sjekke ut smoothwall, legg inn dette på en gammel haug av en pc, pentium 166 med 8mb ram eller noe.. to nettverkskort, og vips har du en router som fungerer på adsl fra telenor. hvis dette var forvirrende, så mente jeg at du lager en router selv. som du kan sette opp som du vil, jeg brukte dette selv på telenor adsl, funket veldig bra.

Lenke til kommentar

Du kan jo også kjøre inn et ekstra nettverkskort i den PCen med ICS og dra denne til uplink-porten på switchen, da kan du koble til så mange PCer du vil, men er fortsatt avhengig av at maskinen med ICS står på.

 

Jeg vil nok heller anbefale deg å kjøpe en router - da får du firewall på kjøpet og du slipper å tenke på alt dette. Satte opp denne til mine foreldre (vel, forrige modell, rent teknisk) og den har fungert utmerket hele det siste året. Koster deg ca. 500,- inkludert frakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...