Carlgutt Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 (endret) Har nå jobbet i 2 måneder i en matbutikk uten å få lønn. Den første måneden var grei nok, ettersom jeg begynte rundt den 11. Men på jobb i dag fikk jeg vite at sjefen har glemt å sende kontrakten min inn til hovedkontoret og at jeg derfor mest sannsynlig ikke får lønn før den 15, som er datoen på forskudslønning. Lønningsdatoen er 29-1 og utenom dette er det helt umulig å få utbetalt lønn, i følge sjefen. Jeg syntes dette var veldig kjipt, sa at det var dårlig osv. men så klart måtte jeg jo bare si at det var greit, jeg jo trenger jobben. Etter å ha snakket med litt familie og venner har jeg skiftet holdning litt, flere som sier at dette er totalt uakseptabelt, og det står faktisk i kontrakten min at jeg har krav på lønning den første hver måned. Jeg trenger virkelig pengene egentlig, men dør jo ikke av sult hvis jeg ikke får dem. Blir likevel flere regninger jeg ikke får betalt. Noen som har vært i lignende situasjon? Hvor "aggressiv" kan jeg være? Er det bare å sette foten ned og true med å kontakte fagforeningen? Jeg vil jo ikke skape et dårlig forhold til sjefen heller, men det er jo 100% han sin feil og han som har tullet det opp selv om han har hatt god tid på å sende kontrakten. Endret 30. oktober 2013 av Carlgutt Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 Spør sjefen litt bestemt og argumenter med at du faktisk trenger pengene ASAP. Du trenger ikke løpe hylende til fagforeninger med en gang. Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Tråden er flyttet til juice-forumet fra OT-baren. 5 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 (endret) Jeg tror ikke det er så vanskelig som han påstår å utbetale pengene, selv om han har glemt å sende kontrakten. En samtale til hovedkontoret BURDE kunne løse denne saken. Om han ikke vil eller kan, kan han jo betale forskudd av egen lomme. Det er jo hans feil. Endret 31. oktober 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
tole Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Enten prøver han å redde ansikt eller så trenger han vel penger selv. Synes hele greia høres fishy ut. Folk har fortalt meg mye rart om sjefer i matbutikker, så kanskje vurdere å finne noen som er litt mer seriøse. Det er totalt useriøst å ikke prioritere lønnsutbetaling. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Du kan sjølvsagt be om forskudd på lønn. Dei fleste arbeidsplasser bør ha eit system for slike forespørsler. Dersom det viser seg at arbeidsgiver både har gløymt å gjere jobben sin i form av å sende inn dei nødvendige papira, og at arbeidsgiver ikkje viser vilje til å prøve å rydde opp, så ville eg ikkje nølt med å få hjelp frå eventuell fagforening. Alternativt kan du gå rundt sjefen din og kontakte hovedkontoret sjølv. Det burde være innlysande for alle at ein arbeidstakar ikkje kan finne seg i å gå utan lønn i meir enn 1,5 måned. Det er jo pengene du jobber for. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Jeg hadde vært veldig ærlig med sjefen. Si det som det er. Du hadde ikke gjort noen sak av det om lønningen bare ble litt sen, men du trenger faktisk penger, for å betale regninger, og kan ikke vente lenger. Det han kan gjøre, er å ringe lønnskontoret, og si at du trenger å få utbetalt lønn umiddelbart da du ikke har fått lønn på 6 uker, og ikke har mulighet til å vente ytterligere to. Så lenge alt av papirarbeid er levert inn, er det tre minutters arbeid for de på lønn å ordne sånt. Hvis det ikke er der, kan dere ta det over telefon, så bør det kunne ordnes. 3 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Jeg har gjort en feil preiken burde nok holde til å få pengene utbetalt, dette skjer fra tid til annen og løser seg omtrent like ofte som det skjer. Lykke til. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 1. november 2013 Del Skrevet 1. november 2013 ... Noen som har vært i lignende situasjon? Hvor "aggressiv" kan jeg være? Er det bare å sette foten ned og true med å kontakte fagforeningen? Jeg vil jo ikke skape et dårlig forhold til sjefen heller, men det er jo 100% han sin feil og han som har tullet det opp selv om han har hatt god tid på å sende kontrakten. Be om forskudd på allerede opptjent lønn før du kommer med slegga. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Det skal ikke være umulig å betale det på en annen dato. Dessverre er dine sanksjonsmuligheter ovenfor sjefen din svært begrenset om du ikke har lyst til å ta det et skritt videre. I praksis har det lite å si, for hvis det er slik at du uansett skal få lønnen 29. januar så vil prosessen med å sende rekomandert brev, konfliktråd osv. ta lengre tid enn å vente. Dog forutsetter dette at du får lønnen 29. januar. Slik det ser ut nå så er det helt vilkårlig. Så jeg var jeg deg ville jeg sendt han et rekomandert brev der du krever lønnen din (det står noe om hvordan du kan utforme et slik brev hos arbeidstilsynet). Men du har jo litt ansvar også. Hvorfor har du ikke spurt om lønnen tidligere, når du har vært der i 2 mnd.? Forøvrig skal du bare tyne sjefe din så mye som mulig. Dagligvarebransjen er en skitten bransje som spekulerer i å tolke lover på sine egne måter, alt for å spare noen usle kroner i lønn. Bare vent til den dagen sjefen trekker deg for timer etter stengetid (hvis du ikke er en av de få som får betalt for all den tid du er gjør en jobb). Jeg tror også dagligvarebransjen er den eneste bransjen som teller sekunder når man jobber overtid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå