xlpuma Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Jeg skal bygge ny pc, og har fått kjøpt følgende deler til nå; Barton 2500+, 512DDR/333 RAM, og et abit nf7s v2 HK. Skal bruke min gamle WD harddisk 80 gb 8 cache til dokumenter og sånt tenkte jeg, og mitt asus ti 4400 kort. Tenkte å klokke dette opp til 2.2 Ghz + Skal jeg bruke SATA eller SCSI harddisk til OS og programmer? Hva mener dere? Er det overkill med SCSI? Eller er det bare bortkastet med noen av de, og jeg burde heller bare kjøpt en ny IDE "standard" harddisk? Hvor stor strømforsyning trenger jeg til dette? Jeg burde kanskje gå opp til 1024 RAM siden jeg skal bruke den til videoredigering og spill? På forhånd takk Lenke til kommentar
Noxious Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Skal jeg bruke SATA eller SCSI harddisk til OS og programmer? Kjøp deg en Western Digital Raptor. Hvor stor strømforsyning trenger jeg til dette? Jeg ville kjøpt en strømforsyning med 350W. Jeg tror ikke du trenger mer enn 300W til det systemet der, men det er fint å ha litt å gå på. Jeg har hørt mye bra om denne strømforsyningen, du kan også ta en kikk på Enermax sine strømforsyninger, f.eks denne. Jeg burde kanskje gå opp til 1024 RAM siden jeg skal bruke den til videoredigering og spill? Jeg vet ikke hvordan det er med videoredigering, men til spilling trenger du ikke mer enn 512MB minne. På en annen side så er det jo ikke så dyrt for en 512MB PC2700 brikke, og det er uansett bedre å ha for mye minne enn for lite... Lenke til kommentar
xlpuma Skrevet 3. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2003 Takker og bukker til Noxious for svar. Flere som synes det er godt nok med en SATA, eller er det noen som vil "pushe" på meg en SCSI? Som sagt så lurer jeg på om SCSI er overkill... men jeg spør fordi jeg lurer på det . Yepp Anyone? Lenke til kommentar
1ar Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 kjøp en IDE, alt annet blir mer brief en nytte. Lenke til kommentar
Confuser Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 SCSI disker er mer en server ting da disse er laget for å kunne stå på 24/7. Det er det så vidt meg bekjent ingen av ATA/S-ATA diskene har garantier for enda. Så hadde jeg vært deg ville valgt en S-ATA løsning. Lenke til kommentar
Dio Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 hei ja!! har spørsmål angående disker jeg oxå men har kjøpt ny pc nå så lurer jeg på om jeg kanskje bør sette inne en raptor disk?? hva kommer jeg til å merke forskjeld på ??? hvordan merker jeg forskjerld? den blir vel satt til system er ikke det det lureste?? pc'1 jeg tenkte å sette den i er: abit ic7-max3 p4 2,8 pc800 Corsair TWINX512-4000 gf3 ti500 wd 120gb 8mb S-ATA resten har vel ikke noe å si ? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Raptorn egner seg utmerket til mer enn briefing, den er også ypperlig til os :wink: :wink: Lenke til kommentar
stian-hg Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 xlpuma: WD Raptor er som andre har nevnt ypperlig til OS. Flere har klaget over at den støyer litt for mye, men dette blir jo en smaksak. Når det gjelder spørsmålet om S-ATA eller P-ATA, så er prisforskjellen såpass liten nå så du kan like gjerne så for S-ATA å få den lille ytelsesøkningen, samt jumperfritt og mindre plasskrevende kabling. Ville gått for en strømforsyning på 350 watt eller mer. Den som Noxious nevner først (den fra Microplex) er en av de beste. Leverer visstnok en god del mer enn spesifikasjonene og er svært stillegående. Enermax har mye feil på produktene sine har jeg lest. Blandt annet har Microplex sluttet å selge dem på grunn av dette. Lenke til kommentar
Bofur Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Jeg kjøpte meg ny maskin i sommer hvor jeg klinte til med 2stk WD rapptorer som jeg har satt i raid. C:// partisjon på 6GB + en temp partisjon på 1.5GB for swap fila til windows. Resten kan du bruke til spill image spil inst. ripping og andre ting som krever ytelse. En ting kan jeg si og det er fytti-pokkarn-rakkeren hvor raskt dette er kontra min gamle WD 80GB ATA100 7200rpm disk P4 2.4C@3GHz Abit IC7-G 2x512Mb Twinmos pc 3200 m/winbond 2xWD Rapptor Maxtor 120GB SATA Radeon 9800 pro Audegy 2 Lian-Li PC75USB Enermax 430w Lenke til kommentar
Bofur Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 WD Rapptor støyer ikke mye!! men nå er jeg vant til maskinen mi på jobben. 10 000 rpm. SCSI. Den knurrer verre en folkevond vakt bikkje. Syns det skal høres litt når harddisken jobber. Men disken på maskinen på jobben er i det drøyeste laget. Nabon hører når den kjører virus scan he he. Lenke til kommentar
Carl M Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 S-ata er et fint alternativ har en seagate sjøl(kanskje litt vanskelig i begynnelsen, var fersk da! :oops: ) den har 150mbs i overføring dessuten sliper du master, slave styret(hver hd er sin egen master på hver sin port) og ata har begrenset seg til 133 og det vanlige er 100, dessuten vil nok sata ta over for pata! Hvis jeg erindrer rett, så kan sata i framtiden dobbles osv... sånn at det blir 300mbs og 600mbs... -rot :oops: ...trøtt! :wink: -C.M Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 den har 150mbs i overføring dessuten sliper du master, slave styret(hver hd er sin egen master på hver sin port) og ata har begrenset seg til 133 og det vanlige er 100, dessuten vil nok sata ta over for pata!Hvis jeg erindrer rett, så kan sata i framtiden dobbles osv... sånn at det blir 300mbs og 600mbs... Problemet er bare at diskene ikke er raske nok til selv ata100 standarden. De klarer ikke å levere data raskt nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå