Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er bilen til for å kjøres?

Anbefalte innlegg

Vi er fire i familien, og har to biler. En volvo s60 og en arbeidsbil som pappa bruker på jobb. Broren min som er 15 driver med diverse sporter, og bor litt unna noen av vennene sine. Jeg bor hjemme midlertidig, så det er egentlig ikke for min del jeg spør om dette. Men hver eneste gang det er snakk om å bruke en bil for å komme seg noe sted (utenom jobb for mamma og pappa), så blir det husbråk fordi pappa mener man kan gå/sykle/busse osv.

Argumentene hans er at

Bilen ikke tåler småkjøring

Om vinteren er det tungt for bilen å "brytes" i gang bare for å kjøre til trening o.l

"Det er jeg som har kjøpt og betaler på bilen, så jeg kan bruke den som jeg vil" Han kjører på jobb og trening noen ganger i uka, samt til kompiser, ærender osv, akkurat når det passer han.

Dette er sikkert et typisk kvinnelig synspunkt (jeg er dattera), men skal ikke bilen kjøres? Mamma har også samme mening, men ingen av argumentene vi kommer med er holdbart tydeligvis. Det er kun til hans formål at bilen kan brukes, fordi han har betalt den (selv om det er mamma og pappa sammen).

Er det flere som har det slik? Hvordan få han til å suck it up, og la andre enn han selv bruke bilene også? Irriterer meg grønn hver gang han setter "stygg-øynene" i meg, om jeg spør om å få låne bilen, eller broren min spør om å bli kjørt til kompis/trening.

PS: Skjønner selvfølgelig at bilen slites av småkjøring, men skal man bare ha bilen for jobb? Jobben er også småkjøring, trening også (Det er ikke så langt unna, går fint an å sykle/busse).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han overdriver nok litt her, men det er sannhet i alle punktene.

Det kommer veldig an på om det er diesel eller bensin, men for begge typer gjelder dette:

- Ved korte turer rekker ikke motoren å bli varm. Filtrene vil sote seg ned og bilen vil gå dårligere og høres "dårlig" ut. (Erfaring fra mammas Opel Astra diesel). Dette skjer selvfølgelig ikke med bare noen få kjøringer.

- Ved mye småkjøringer uten lengre turer kan motoren surne. Da vil den plutselig ikke starte. Dette forekommer da spesielt på vinteren når det er kaldt.

Dieselmotorer er desidert værst på slikt.

Kanskje han syns at dere trenger trimmen til jobb, skole, osv? :)

Men han høres definitivt veldig selvopptatt og egen ut.

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egen er bare forbokstaven! Vi har vel dieselbil ja, og den går allerede stygt. Men så kjøper man ikke bil for å ha den til utstilling heller? Bil er jo til for å kjøre, og selv om vi bor i en liten by, er ikke avstandene så store. Og det blir mye småkjøring pga det, ah utrolig frustrerende

Lenke til kommentar

Kjipt å ha slike foreldere.

"Bilen tåler ikke småkjøring"

Jeg må nesten le litt.

Vel dekkene har ikke bra av å bli kjørt heller da de blir slitt og må byttes, lakken får skader av steinsprut, setene blir slitt av å sitte i dem.. etc etc.

Man kjøper ting for å bruke dem. Det gjelder klær/tekniskt/bil/etc. Er man for "redd" for at det skal bli slitt/gå istykker til at det kan brukes får man heller la vær å kjøpe det.

Lenke til kommentar

"Det er jeg som har kjøpt og betaler på bilen, så jeg kan bruke den som jeg vil"

Uansett kor småleg dette er, so er det faktisk sånn at det er han som eiger bilen som bestemmer korleis den skal brukast. Han MÅ ikkje låne den ut til nokon som helst, sjølv om det er dotter/son.

Personleg tykkjer eg det er hol i hovudet å bli køyrt til trening, kvifor ikkje sjå på gå/sykkelturen som ein del av treninga?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Egen er bare forbokstaven! Vi har vel dieselbil ja, og den går allerede stygt. Men så kjøper man ikke bil for å ha den til utstilling heller? Bil er jo til for å kjøre, og selv om vi bor i en liten by, er ikke avstandene så store. Og det blir mye småkjøring pga det, ah utrolig frustrerende

Han mener vel at det er sunt for dere å bruke beina litt. Og mener vel at om dere skal være med på alt mulig, får man komme seg dit på egenhånd. ;)

Dere må klare dere litt selv også, er vel en annen tanke han har...og er jo litt enig i den.

Blir det for ille, kjøp egen bil....eller moped...eller sykkel. ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det skjønner jeg også at han mener, og det er slik det ender. Vi går eller kommer oss selv steder vi skal. Men når det er slik at moren min ikke får dra på butikken når hun må, eller broren min har foreldre som aldri kan samkjøre, så syns jeg det er drøyt. Som sagt er det ikke for min del jeg spør eller diskuterer, men han er sykt trangsynt når det kommer til andre, selv sin egen familie. Så jeg lurer på om det er faktum at bilen faktisk ikke kan kjøres til butikken (bortsett fra når han selv drar da..), eller overdriver han?

Lenke til kommentar

Så jeg lurer på om det er faktum at bilen faktisk ikke kan kjøres til butikken (bortsett fra når han selv drar da..), eller overdriver han?

Selvfølgelig overdriver han for å slippe å kjøre dere, eller låne ut bilen. ;)

Derfor...drit i argumentene hans, og drit i å spørre ham mer. For han gjør det ikke likevel. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...