Gå til innhold

Blir man lykkelig av å ha mye penger?

EvilSeagull

Anbefalte innlegg

VIKTIG:

Noen mennesker blir lykkelige av materielle gjenstander (penger, luksusliv, fete biler, et liv uten økonomiske bekymringer). Mens noen mennesker har et absolutt behov for kjærlighet for å bli lykkelig.

Hvis du kommer i denne tråden og sier "Du kan ikke bli lykkelig av penger", så er det ikke fordi du har rett, men fordi du er en ensidet person som ikke forstår at andre tenker annerledes enn deg, og har andre behov i livet enn deg.

Ikke vær douchebag og fortell andre at de ikke kan bli lykkelig fordi de har andre prioriteringer i livet enn deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

VIKTIG:

Noen mennesker blir lykkelige av materielle gjenstander (penger, luksusliv, fete biler, et liv uten økonomiske bekymringer). Mens noen mennesker har et absolutt behov for kjærlighet for å bli lykkelig.

Hvis du kommer i denne tråden og sier "Du kan ikke bli lykkelig av penger", så er det ikke fordi du har rett, men fordi du er en ensidet person som ikke forstår at andre tenker annerledes enn deg, og har andre behov i livet enn deg.

Ikke vær douchebag og fortell andre at de ikke kan bli lykkelig fordi de har andre prioriteringer i livet enn deg.

Det er riktig at folk er forskjellige, og at folk ikke kjenner andre så godt, men folk kjenner ikke seg selv særlig godt heller. Dette er det faktisk forsket endel på.

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan penger gjøre en lykkelig. Men det er ikke pengene i seg selv som gjør en lykkelig. Å få penger i hendene føles mye bedre hvis man har jobbet for å oppnå dem enn hvis man får dem uten å ha fortjent dem. Så må man bruke pengene fornuftig. Hvis man bruker mye penger på en artig kveld, så er man ikke blitt merkbart lykkeligere dagen etterpå hvis man ikke har oppnådd noe uvanlig og hyggelig på grunn av den kvelden. I det minste vil ikke sløsing gjøre meg lykkelig, men folk er jo forskjellige, så noen blir vel lykkelige av det også, i det minste for en stund.

barney-stinson-vs-charlie-harper_184980.

Jeg ville for eksempel vært lykkeligere enn jeg er nå hvis jeg hadde en bil (som koster penger). Det behøver ikke å være en veldig fin bil, men den må jo være i god stand og jeg må ha råd til å bruke den bilen uten å bli hardt belastet økonomisk. Den lykken består først og fremst av frihetsfølelsen og kjøregleden på veien. En annen ting som ville gjort meg lykkelig, er et hus.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk prøvd begge deler, og som andre har erfart så er det å ha for lite penger noe av det værste som finnes, men det å ha for mye gjør meg ikke lykkelig.

Å ha akkurat nok, slik at man slipper å tenke på at pengene skal strekke til hele tiden er for meg like bra som å ha for mye.

Jeg setter endog mer pris på ting jeg ikke kan gå og kjøpe med en gang jeg ser det, men må spare litt for å få råd.

Men det er sikkert individuelle forskjeller hos folk. Personlig så synes jeg at akkurat passe er det beste.

Lenke til kommentar

VIKTIG:

Det du skriver her er en vanlig misoppfatning blant mennesker, mest fordi de kan lite om psykologi og som ATW sier, kan lite om seg selv.

Er man lykkelig fra før av, så kan man tjene 1 million kroner og fortsatt være lykkelig.

Er man ulykkelig fra før av, så kan man tjene 2 millioner og fortsatt være ulykkelig.

Penger, sosial status, venner og slikt er noe som mange folk bruker for å dempe symptomene, og ikke fjerne årsakene til at de føler seg ulykkelige.

Fra nevroforskning vet man at hjernen skiller ut visse "gode" kjemikalier når man får penger og slike ting som "booster" en, en slags belønning, men det hjelper kun på kort sikt. Kjemikaliene avtar og man føler seg kjapt akkurat som før(ulykkelig).

Årsakene til at man føler seg ulykkelig er fortsatt der, man bare prøver å kamuflere symptomene ved å pøse på med flere "positive" inputs som penger, status, damer. Effekten avtar og man får mindre og mindre igjen for energien man bruker(omtalt som "law of diminishing returns"). Det er på dette punktet at mange går på en smell.

Lenke til kommentar

Tror du skal være litt forsiktig med å nevne sosiale relasjoner sammen med disse andre tingene. Jeg tror et godt og sunt sosialt nettverk kan hjelpe veldig på å oppnå lykke. Mye forskning tyder på at det gjør deg mer motstandsdyktig, dessuten virker ikke-overfladisk mellommenneskelig kontakt å være et grunnleggende behov (dvs. akkurat som mat og søvn, der er det heller ingen "law of diminishing returns"). Uten meningsfulle relasjoner med andre mennesker tror jeg det er vanskelig å bli lykkelig. Her snakker jeg ikke om massevis av venner, heite babes, etc (og det ser jo ut som at det er dette du egentlig tenker på her). Men heller personer som en bestevenn, mor, eller kjæreste. Litt penger kan oppfylle en rekke andre behov som er knyttet til sikkerhet og fysisk helse, men trygghet og nære relasjoner ser ut til å ha ganske lite med penger å gjøre.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Er man lykkelig fra før av, så kan man tjene 1 million kroner og fortsatt være lykkelig.

Er man ulykkelig fra før av, så kan man tjene 2 millioner og fortsatt være ulykkelig.

Som jeg prøvde å få fram i innlegget mitt, noe som særlig folk som kan litt om psyklogi, er at folk er forskjellig. Man kan også tjene 2 millioner og bli lykkelig. Ingen har sagt noe om hvor lenge denne lykken varer. Hvis Norsk Tipping ringer deg og forteller deg at du har vunnet 25 millioner, er du da ikke momentært lykkelig? Ingen har nevnt noe om hvor lenge pengene må gjøre deg lykkelig.

Lenke til kommentar

Som jeg prøvde å få fram i innlegget mitt, noe som særlig folk som kan litt om psyklogi, er at folk er forskjellig. Man kan også tjene 2 millioner og bli lykkelig. Ingen har sagt noe om hvor lenge denne lykken varer. Hvis Norsk Tipping ringer deg og forteller deg at du har vunnet 25 millioner, er du da ikke momentært lykkelig? Ingen har nevnt noe om hvor lenge pengene må gjøre deg lykkelig.

Det ligger underforstått i problemstillingen at det er snakk om mer enn ett kortvarig lykkerush når dette spørsmålet blir stilt.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tror du skal være litt forsiktig med å nevne sosiale relasjoner sammen med disse andre tingene. Jeg tror et godt og sunt sosialt nettverk kan hjelpe veldig på å oppnå lykke. Mye forskning tyder på at det gjør deg mer motstandsdyktig, dessuten virker ikke-overfladisk mellommenneskelig kontakt å være et grunnleggende behov (dvs. akkurat som mat og søvn, der er det heller ingen "law of diminishing returns"). Uten meningsfulle relasjoner med andre mennesker tror jeg det er vanskelig å bli lykkelig. Her snakker jeg ikke om massevis av venner, heite babes, etc (og det ser jo ut som at det er dette du egentlig tenker på her). Men heller personer som en bestevenn, mor, eller kjæreste. Litt penger kan oppfylle en rekke andre behov som er knyttet til sikkerhet og fysisk helse, men trygghet og nære relasjoner ser ut til å ha ganske lite med penger å gjøre.

Ja, det stemmer at dype relasjoner er bra for psykisk helse. Dette ble ikke presisert godt nok i innlegget mitt, da det var mer rettet mot overfladiske relasjoner.

Nå vet ikke jeg heller hvor lenge lykke "varer", men lykke regnes vel mer som noe langvarig enn noe kortvarig?

Jo, jeg vil nok føle meg lykkelig og glad hvis jeg får en telefon fra Hamar. Der og da, kanskje noen uker fremover i tid også. Men skulle de ha ringt én gang hver måned så hadde nok denne "boosten" avtatt etter hvert. jf. diminishng returns. Med andre ord så er man tilbake til utgangspunktet, for har man egentlig endret noe? Da skulle vel kanskje Røkke og Fredriksen vært blant Norges lykkeligste?

Det stemmer at folk er forskjellige. Problemet er at mange bruker dette til å forsvare feilaktige oppfatninger.

Les det forrige innlegget mitt på nytt, så får du nok flere svar på innlegget ditt. Har ikke så mye tid til å skrive akkurat nå

Lenke til kommentar

Om man skal tenke så kortsiktig, så er jo et heroin-shot den ultimate lykke.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...