Gå til innhold

Burde valg være åpne (i det at de ikke er hemmelige)?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har tenkt litt på dette med hemmelige valg. Jeg tror nemlig, den eneste måte å virkelig sikre seg "100%" mot valgfusk, er å ikke ha hemmelige valg.

 

Da tenker jeg slik vi i dag har med skattelister, slik at alle kan søke opp andre mennesker for å se hva de har stemt på.

 

Dette ville gjort juks med stemmetelling nesten umulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja og hvis det skjer (eller når, bare se hvor flittig vi bruker skattelistene, spess kriminelle) vil ikke det da bli regnet som fusk med tanke på at de får andre til å stemme noe annet ved neste valg?

Kanskje. Selv vil jeg helst fjerne stortings- og kommunevalg.

 

Spørsmålet blir litt: Hva er viktigst; å fjerne mulighet for stemmetellingsfusk, eller å beskytte velgerne?

Endret av Because I need change!
Lenke til kommentar

Folk flest får informasjon om kandidatene og partiene de representerer gjennom statsstøttet media.

Jeg ser også på dette som et stort problem. Derfor har jeg "laget" dette systemet, inspirert av "Den Grønn bok" av Gaddafi.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1449966

 

I dette systemet vil ikke kandidater trenge å bruke propaganda for å bli valgt.

Endret av Because I need change!
Lenke til kommentar

Åpent valg kan selvsagt beskytte mot valgfusk, men jeg mener at argumentene for hemmelig valg er til de grader tyngre, spessielt i Norge hvor vi ikke akkurat har noe stort problem med Valgfusk, ihvertfal ikke som det er grunnt til å tro.

 

Noen konsekvenser av åpne valg: (Somn fører til at stemmegiver ikke stemmer, eller stemmer i mot sin egentlige mening)

- Arbeidsgiver gir ikke arbeid da søker stemmer på feil parti

- Familie eller venner utstøter dem (Tenk en innvandrer som stemmer FRP f.eks, eller en øverklassemann som stemmer Rødt)

- Man kan trues til å stemme noe spesifikt

- Man mener noe kontoversielt og vil ikke henges ut

- Mye lettere å kjøpe stemmer da man kan sjekke at "varen er motatt"

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Åpent valg kan selvsagt beskytte mot valgfusk, men jeg mener at argumentene for hemmelig valg er til de grader tyngre, spessielt i Norge hvor vi ikke akkurat har noe stort problem med Valgfusk, ihvertfal ikke som det er grunnt til å tro.

 

Noen konsekvenser av åpne valg: (Somn fører til at stemmegiver ikke stemmer, eller stemmer i mot sin egentlige mening)

- Arbeidsgiver gir ikke arbeid da søker stemmer på feil parti

- Familie eller venner utstøter dem (Tenk en innvandrer som stemmer FRP f.eks, eller en øverklassemann som stemmer Rødt)

- Man kan trues til å stemme noe spesifikt

- Man mener noe kontoversielt og vil ikke henges ut

- Mye lettere å kjøpe stemmer da man kan sjekke at "varen er motatt"

Ser absolutt poenget. I mitt hode, veier dog rett valg høyt. Hvordan skal man kunne sjekke at et valg er rett?

 

Hadde en mulighet vært at valget hadde blitt åpent etter la oss si 10 år, og på den måten kan man i hvert fall i ettertid få en pekepinn på om et valg var rett?

Endret av Because I need change!
Lenke til kommentar

I det at det for eksempel kan bli lagt inn programvare i stemmetellerne (vet ikke om slike maskiner brukes i Norge), som er laget slik at det vil være mulig å fuske med tallene maskinen kommer frem til.

Du bør sette deg inn i hvordan ting fungerer... Mulig praksisen variere noe rundt i landet, men i Oslo blir stemmene blir først telt manuelt i valglokalet hvor det er åpent for velgere og andre som vil overvære tellingen. Deretter telles stemmene maskinelt i Rådhuset. Underveis er det er strenge regler for avvik som gjør at det eventuelt må telles flere ganger før resultatet godkjennes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør sette deg inn i hvordan ting fungerer... Mulig praksisen variere noe rundt i landet, men i Oslo blir stemmene blir først telt manuelt i valglokalet hvor det er åpent for velgere og andre som vil overvære tellingen. Deretter telles stemmene maskinelt i Rådhuset. Underveis er det er strenge regler for avvik som gjør at det eventuelt må telles flere ganger før resultatet godkjennes.

Interessant. Overvære telling? Kan man da sjekke hva hver enkelt har telt?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...