Herr Brun Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Poenget mitt var bare at det er et argument mot aksjer, ikke mot fond. Ingenting hindrer deg fra å ta ut pengene fra fondet, men som det sies her: Å kjøpe på bunn og selge på topp er selvfølgelig et godt tips, men hallo... Lenke til kommentar
G Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 (endret) Du foreslår altså at folk kvitter seg med aksjer før store nedturer i aksjemarkedet? Det er et bunnsolid tips det, sett bort i fra at man som regel (alltid) ikke vet når nedturene starter eller hvor lenge de varer. Ja, man må for all del unngå å se på fond som noe som passes på av fondsforvalteren. Den beste sammenlikningen på fond, det er å sammenlikne det med de aktiva det er investert i. Aksjefond er simpelthen i aksjer. Altså er det aksjemarkedet som gjelder og ikke noen forestillinger om at det er aktivt forvaltet, selv om det til dels er det. Man kunne ikke forutse nøyaktig når finanskrisen skulle starte, men det var mange nok vibber om at noe sånt var i gjære. Og når det først tok av så hadde man likevel tid på seg å selge seg ut, selv om man nok hadde tapt mange mange prosenter før man nådde fram til en salgsavgjørelse. Men, mennesket er ofte for godtroende til at det fæle skal skje, og når det skjedde så følte mange seg tatt på senga, selv om det var forvarsler om trendene. Jeg er ikke noe særlig god på aksjemarkedet, men har lært litt av å observere det som skjedde etter finanskrisen. En aksje kan også være en veldig utrygg investering. Det skjer mye sprøtt innad i selskaper, og dette slår av og til så stygge sprekker at man får være med på konkurser om man er investert i det. Selv om det nok er mange fine aksjeselskaper å handle i til vanlig, så finnes det ting som er skjult for øyet. Endret 10. november 2013 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 (endret) Poenget mitt var bare at det er et argument mot aksjer, ikke mot fond. Ingenting hindrer deg fra å ta ut pengene fra fondet, men som det sies her: Å kjøpe på bunn og selge på topp er selvfølgelig et godt tips, men hallo... En mellomting er fint. Man er ingen ekspert som fondskunde, men følg nå for all del litt med. Og det sies jo at når "taxi-sjåførene begynner å handle aksjer så er det på tide å selge seg ut". Mannen i gata vil aldri kunne tolke markedene, fordi de ikke ser helheten. De er lettlurte og lar seg friste av løse utsagn (litt sånn Hegnar-aktig populisme). Også har man den elementære: "Ikke å legge eggene i samme kurv" Endret 10. november 2013 av G Lenke til kommentar
Captain Morgan Skrevet 10. november 2013 Forfatter Del Skrevet 10. november 2013 (endret) Hvordan er porteføljen din nå da, TS? Hurtigruten, 1151 aksjer (45%) Statoil, 40 aksjer (55%) Endret 10. november 2013 av Captain Morgan Lenke til kommentar
G Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 (endret) Jeg må si du er villig til å ta en del risiko. Hurtigruten var jo ikke blant de mest solide selskapene. EDIT: endret er til var. Men, kanskje Hurtigruten nyter godt av en viss porsjon beskyttelse fra Staten, men aksjonærene er vel neppe blant de som nyter godt av Staten som aksjonær. Du kan jo håpe at Staten kjøper dere ut og at de gir et godt tilbud pr. aksje. Den omfattende snuoperasjonen i Hurtigruten viserbetydelige resultater også i tredje kvartal. Deviktigste kostnadselementene er under kontroll, ogsalgsorganisasjonen reagerer raskere med mereffektive virkemidler. Bookingtakten for perioden mai-oktober har økt med 21 prosent, sammenlignet medsamme periode i fjor.Konsernet oppnår i kvartalet et resultat før skatt på192 millioner kroner, 111 millioner kroner bedre ennsamme kvartal i fjor. Konsernets samlede inntektervar i kvartalet1 103 millioner kroner, 45 millioner kroner høyereenn i 2012. Regnskapet viser en EBITDA på 354millioner kroner, en økning på 91 millioner kronersammenlignet med tredje kvartal 2012. Forbedringenforklares delvis av negative engangseffekter i tredjekvartal i fjor, men også av vesentlig forbedring forproduktområdet Explorer, som styrker EBITDA med 9millioner kroner sammenlignet med tredje kvartal ifjor. Selv om nyhetsstrømmen ser positiv ut nå. Tydelig at jeg ikke har fulgt med på hva som skjer i selskapet. Lykke til! Endret 11. november 2013 av G Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 (endret) Jeg ville vært forsiktig med å sette pengene i fond. Årsaken er at du glemmer deg bort å sjekke hvordan det går med investeringen. Du lar det altså sitte og "avkaste seg". Problemet med fond og en passiv investor er at når finansmarkedet får en nedtur, så er fondsforvalteren pliktig til diverse ting overfor kundene. Du skal vite hva du kjøper før du kjøper deg inn. Så les opp om hvilke forpliktelser/bindinger en fondsforvalter har satt. Et eksempel. En fondsforvalter kan sette som premiss for sitt fond at han/hun til en hver tid skal sitte med 80 % investering i aksjemarkedet, og de resterende 20% kan han/hun holde passive om det er det riktige. Om du eier og handler i en aksje på egenhånd så er du til en hver tid berettiget å kunne selge den på sekundet, enten manuellt, eller med stop-loss. Det kan ikke en fondsforvalter gjøre som har satt de nevnte premissene. Alt en fondsforvalter kan gjøre er å selge en aksje og kjøpe seg inn i en annen aksje. Det er eneste virkemiddelet innenfor de 80 % han/hun har å sjonglere med. Så det å sitte i de beste selskapene for øyeblikket blir jo vesentlig. Men når markedet går ned, så går som regel det meste ned (med unntak). Så når markedet går ned, og det gjør det som regel for samtlige aksjer i hele aksjemarkedet Oslo Børs, eller en annen børs (selv om lands børser er litt uavhengige av hverandre, så følger de hverandre til en viss grad likevel), SÅ går altså den 80 % investeringen i fondet også ned på en liknende måte som hele børsen, da børsen reflekterer hele bildet, og fondet til en viss grad med sine utvalgte aksjer gjør det samme. En fondsforvalter er prisgitt at kunden selv følger med på opp- og nedgangstider, fordi fondsforvalterne er bundet og kneblet i større eller mindre grad gitt deres premisser for sitt fond. Så når børsen går ned, så må fondsforvalteren pent sitte der og ri bølgene. Jeg synes du har et poeng her. Spørsmålet som kommer opp blir da når du evt skal gå inn/ut av fond? Jeg har sett litt på det og det finnes faktisk en algoritme man kan følge. Kjøp så lenge kursen er over 200 dagers SMA (Simple Moving average), Selg deg ut når kursen går under 200 dagers SMA. På godt over 50 år fra 1999 og bakover, så ga det en meravkastning på ca 2% pr år (husker ikke hvilken amerikansk indeks dette ble kjørt for, kanskje nasdaq). Hadde funket svært bra for OSEBX f.eks: http://www.netfonds.no/quotes/analysis.php?paper=OSEBX&exchange=OSE (Kryss av for "Arithmetic moving average" og velg period: 200. Deretter setter "Number of days" lenger ned til "All") Endret 11. november 2013 av blackbrrd Lenke til kommentar
Avokado Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Jeg synes du har et poeng her. Spørsmålet som kommer opp blir da når du evt skal gå inn/ut av fond? Jeg har sett litt på det og det finnes faktisk en algoritme man kan følge. Kjøp så lenge kursen er over 200 dagers SMA (Simple Moving average), Selg deg ut når kursen går under 200 dagers SMA. På godt over 50 år fra 1999 og bakover, så ga det en meravkastning på ca 2% pr år (husker ikke hvilken amerikansk indeks dette ble kjørt for, kanskje nasdaq). Hadde funket svært bra for OSEBX f.eks: http://www.netfonds.no/quotes/analysis.php?paper=OSEBX&exchange=OSE (Kryss av for "Arithmetic moving average" og velg period: 200. Deretter setter "Number of days" lenger ned til "All") Hva slags software brukte du for å regne ut det med 2% ekstra årlig avkastning? Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Jeg synes du har et poeng her. Spørsmålet som kommer opp blir da når du evt skal gå inn/ut av fond? Jeg har sett litt på det og det finnes faktisk en algoritme man kan følge. Kjøp så lenge kursen er over 200 dagers SMA (Simple Moving average), Selg deg ut når kursen går under 200 dagers SMA. På godt over 50 år fra 1999 og bakover, så ga det en meravkastning på ca 2% pr år (husker ikke hvilken amerikansk indeks dette ble kjørt for, kanskje nasdaq). Hadde funket svært bra for OSEBX f.eks: http://www.netfonds.no/quotes/analysis.php?paper=OSEBX&exchange=OSE (Kryss av for "Arithmetic moving average" og velg period: 200. Deretter setter "Number of days" lenger ned til "All") Statens pensjonsfond utland har 70 % av kapitalen i aksjer, det gjør at de selger når aksjemarkedet stiger og kjøper når det synker, for å holde seg på 70 %. Det gir ikke 2 % meravkastning, men de har som regel slått indeksen med noen tideler. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Hva slags software brukte du for å regne ut det med 2% ekstra årlig avkastning? Hei, det er ikke jeg som har gjort den beregningen. Jeg leste en pdf hvor det ble skrevet om forskning på dette. Kan ha vært bare svada (har ikke dobbeltsjekket tallene), men jeg tviler. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Statens pensjonsfond utland har 70 % av kapitalen i aksjer, det gjør at de selger når aksjemarkedet stiger og kjøper når det synker, for å holde seg på 70 %. Det gir ikke 2 % meravkastning, men de har som regel slått indeksen med noen tideler. Ja, det sier seg jo forsåvidt selv at oljefondet ikke kan flytte alle penger mellom aksjer og sparekonto bare fordi en global indeks gikk under SMA200. Noen fordeler har man jo som "liten" aktør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå