Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med BIOS og HDMI på MSI FM2-A85XMA-E35

Anbefalte innlegg

Har MSI FM2-A85XMA-E35 hovedkort i en HTPC i stua.

Jeg får lyd når jeg kobler til f.eks. headset i vanlig lydport, men når jeg kobler til tv med HDMI kabel så står det i listen over lydenheter at det ikke er koblet til noe.

Bilde får jeg men ikke lyd.

SE BIOS PROBLEM LENGRE NED I TRÅDEN!

Noen tips?

Endret av kevve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket operativsystem bruker du?

Windows 7 ultimate edt.

Nå har jeg fått problemer med BIOS også. Kjørte MSI sin Live Update (for skrivebord) for å forsikre meg om at jeg har alt av nyeste drivere osv. Liveupdate lasted ned alt av oppdateringer den fant, deriblant versjon 1.7 av bios kontra 1.5 som var installert på kortet. (Stusset litt på det da nyeste versjon er v2.2 i følge msi sin side, men dette fant jeg ut senere). Etter alt var innstallert rebootet maskina og feilmeldingen "incorrect bios, please install bios for richland cpu".

Liveupdate klarte å installere en bios versjon som ikke støtter cpuen jeg har.

Jeg kommer jo ikke inn i windows annet enn i sikker modus, og om jeg kjører v2.2 wizard fra en minnepenn her så ser ikke det ut til å oppdatere bios alikevel.

Liveupdate i selve bios feiler ved oppstart så her får jeg ikke gjort noe, og jeg finner ikke rette filer til å benytte meg av mflash funksjonen.

Hva gjør jeg nå?

Endret av kevve
Lenke til kommentar

Man bør aldri oppdatere BIOS via Windows eller bruke Liveupdate, det slår ofte feil. Der skal være en metode som kan brukes fra BIOS, dog kjenner jeg ikke til det hovedkortet og BIOS. Men dette bør stå i manualen et sted, normalt kan du oppdatere via en USB stikke.

Ja, det heter MFLASH og står med store fine bokstaver på esken og på nettsiden, men ingenting om HVORDAN en korrekt utfører dette.

Jeg har UEFI clickbios II, og den har en egen liveupdate utility men denne feiler bare når jeg starter den opp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk ordnet problemet.

Jeg lastet ned oppdateringen på nytt fra MSI sin hjemmeside (.exe fila), også laget jeg en oppstart minnepinne som kjører DOS.

Bootet DOS fra minnepennen og åpnet .exe fila med den.

Oppdateringen gikk som smurt og da har jeg nå V2.2 BIOS, og med denne oppdateringen kom også lyden på HDMI utgangen, så nå er det bare fryd og gammen i stua her :)

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...