Faaensoldemor Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 Hei Jeg har tenkt til å prøve å komme meg inn på en eller annen data-linje på NTNU til neste år. https://sok.samordnaopptak.no/studier?ord=&laerestedkode=NTNU&utdomrkode=TEKNO&stikkordnr= De linjene som ser mest interessante ut, og som jeg forhåpentligvis får gode nok karakterer til er datateknikk, ingeniørvitenskap og IKT, kommunikasjonsteknologi eller kanskje petroleumsfag. Men det jeg lurer på er hvordan type jobb det er mulig å forvente seg etter endt studie (akkurat petroleumsfag skjønner jeg). Jeg har sett noen annonser som utlyser en stilling, men jeg har ennå ikke sett noen som er ute etter noen med en master, det er alltid snakk om bachelor, og det er vel et lite steg ned å ta 5 års utdannelse for å få en jobb som kun krever 3? Lenke til kommentar
War Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 Jeg opplever motsatt, det er så mange som har master nå så hvorfor skal man ansette en med bachelor. Se etter "siving"-jobbene så finner du de som krever master. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 Datateknikk og Komtek er vel 5 årig master, informatikk er 3 årig bachelor, da må du ta 2 årig master enten på ntnu eller en annen plass etter bachelor. Du får som de sier akkurat samme jobbene, men det er nærliggende å se for seg at en med master får fortrinn som War skriver. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 (endret) Med stillinger hvor det forventes mer selvstendighet og hvor man arbeider med prosjektering, så har mastergrad en fordel i arbeidsmarkedet tror jeg. Sett på den andre siden, de stillingene som ikke krever mastergrad, så er det fra arbeidsgivers ståsted lite å vinne på å ansette de med mastergrad om man har noen flinke personer med bachelor på hånden. Har man høyere grad, har man gjerne andre forventninger til lønn og oppgaver, og bytter jobb når man får ett bedre tilbud. Men dette varierer veldig fra arbeidsgiver fra arbeidsgiver. Mange arbeidsgivere ønsker å lokke til seg best mulig kompetanse uansett stilling. Endret 2. november 2013 av rockPaperScissors() Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Tjah, mer eller mindre de samme jobbene som bachelor, de som tar master sikter vel gjerne litt høyere (type lederstilling/mellomleder/teamkoordinator etc.) det er ikke dermed sagt at du ikke kan få disse stilling med bachelor/null relevant utdannelse, men det krever gjerne erfaring i bakhånd. Lenke til kommentar
LordjOX Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Konsulentbransjen suger til seg masterutdannede innenfor IT. Spesielt fra NTNU (konsulentfabrikken) hvor de markedsfører seg hardt. Ofte krever ikke arbeidsoppgavene mer enn en bachelorgrad i utdanning. Du har null problem å få deg en jobb innenfor disse firmaene med høyere utdanning. Økonomisk sett lønner det seg lite med master sammenliknet med en bachelor. Ja man får høyere startlønn med master men det forspranget tar en med bachelor + 2 års erfaring igjen. Pluss at en med bachelor har lavere studiegjeld. Gjør det hvis du er skikkelig interessert i faget og vil utdype deg. Lenke til kommentar
Bodø/Glimt Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Noen her som har erfaring med Datateknologi på NTNU (Siv.ing studiet), og føler for å fortelle hvordan de opplevde/opplever dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå