Gå til innhold

Spørsmål om Jesus oppstandelse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men hvorfor får ikke jeg det å få sånn, selv om jeg har prøvd det jeg har kunnet å slippe det til. Hva må jeg gjøre for å få tilgang til det? Gå i kloster? Gi alt jeg eier til fattige? Hva må jeg regne med er kravet?

Virker som det er en selectiv forskjellsbehandling oppi dette her, det virker hvertfall sånn. Og har vel erkjent at jeg antagelig ikke er verd å få det der, hvis det altså ikke er spesielle krav som stilles til ulike personer. Problemet er når man ikke vet hva.

Det var dumt... For det første er det noen ganger et tema også innen kristne kretser, at Gud føles fjern. Et sangvers er slik; "Om ingenting vi føle kan, i Bibelen det står... At alt vi mangler eier Han, og Jesus er vår bror".

Moralen er altså å alltid tro på ordet, selv om man ikke skulle føle noe. Israelittene kunne også oppleve at himmelen var som jern, og jorda som kobber (hungersnød).

Jeg har jo ingen forutsetninger for å kunne svare deg spesielt på spørsmålet, så det er absolutt et risikoforetagende å svare deg på det. Men generelle tips kan være å bruke tid i en menighet der Den Hellige Ånd finnes (frikirker f.eks.), bruke litt tid på Ordet og høre på lovsang.

Har lært en del om rett innstilling, av forfattere som M. Basilea Schlink og Charles Swindoll. Feil innstiling kan gjøre at man fjerner seg fra Gud. For eksempel kan man merke at man knurrer mot tilværelsen, at man er utålmodig, eller at man hater andre mennesker. Swindoll' sin bok om Moses bruker en del tid på dette at israelittene knurret mot sin skjebne, som var en lang ørkenvandring. Det gjelder å tilstå slike følelser overfor Gud, og be om tilgivelse. Det skulle ikke være nødvendig å leve resten av livet i et kloster med kalde steinvegger, selv om jeg ser litt opp til dem som gjør det.

Lenke til kommentar

Veldig enig---^^

^Det rare er at det så og si KUN er de som allerede er religiøse som opplever dette, enda det burde da ha vært omvent??

Ja.. vil da ikke si det. Kjenner til en rekke tilfeller der ikke-religiøse har opplevd såkalt "frelse" og blitt Kristne. Til og med i nær familie og blant kjente

har dette skjedd.

En av de mest berømte slike tilfeller er vel Nicky Cruz. Husker enda da læreren på skolen leste boka høyt for oss i klassen. De fleste ble fengslet av den historien.

Samtidig går ofte Kristendom på besynderlig måte igjen i visse familer. Så det er mye rart. Det er jo også ulike oppfatninger blant de Kristne hvem av dem som er 'ekte sanne' Kristne osv.

Har ikke noe klart bilde av hva som eventuelt foregår, men har fortsatt en mistanke om at.. nei forresten, det skal jeg la ligge akkurat nå.

Lenke til kommentar

Det var dumt... For det første er det noen ganger et tema også innen kristne kretser, at Gud føles fjern. Et sangvers er slik; "Om ingenting vi føle kan, i Bibelen det står... At alt vi mangler eier Han, og Jesus er vår bror".

Moralen er altså å alltid tro på ordet, selv om man ikke skulle føle noe. Israelittene kunne også oppleve at himmelen var som jern, og jorda som kobber (hungersnød).

Jeg har jo ingen forutsetninger for å kunne svare deg spesielt på spørsmålet, så det er absolutt et risikoforetagende å svare deg på det. Men generelle tips kan være å bruke tid i en menighet der Den Hellige Ånd finnes (frikirker f.eks.), bruke litt tid på Ordet og høre på lovsang.

Har lært en del om rett innstilling, av forfattere som M. Basilea Schlink og Charles Swindoll. Feil innstiling kan gjøre at man fjerner seg fra Gud. For eksempel kan man merke at man knurrer mot tilværelsen, at man er utålmodig, eller at man hater andre mennesker. Swindoll' sin bok om Moses bruker en del tid på dette at israelittene knurret mot sin skjebne, som var en lang ørkenvandring. Det gjelder å tilstå slike følelser overfor Gud, og be om tilgivelse. Det skulle ikke være nødvendig å leve resten av livet i et kloster med kalde steinvegger, selv om jeg ser litt opp til dem som gjør det.

Ja. Jobber med saken. Har nok vært særdeles lite flink gå i Kirker, og forøvrig tilnærme meg Kristne miljøer, sang og musikk.

En hovedårsak er vel at alt det der tilataler meg lite, virker kjedelig og sterilt.

En bør jo helst være finslig pertentlig for å være akseptabel i de kretser. Jeg er en slabbedask som knapt har en ordentlig dress engang, og føler meg ganske uvel i alt slikt. Kommer nok aldri gidde å prøve fiffe meg opp støtt for å kunne gå i Kirka. Har mer enn nok med de gangene jeg må dit.

Så det har vel noe med innstilling det og ja.

Lenke til kommentar

En av de mest berømte slike tilfeller er vel Nicky Cruz. Husker enda da læreren på skolen leste boka høyt for oss i klassen. De fleste ble fengslet av den historien.

Enda et eksempel på at hjernevasking må fjernes fra skolene.

Glad jeg hadde en lærer som lærte oss å tenke selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer nok aldri gidde å prøve fiffe meg opp støtt for å kunne gå i Kirka. Har mer enn nok med de gangene jeg må dit.

Så det har vel noe med innstilling det og ja.

Det er mange ulike årsaker til at folk velger å ikke gå på møter, men det er nytt for meg at det er smokingplikt i kirka. Kan det være at du har vært der bare på dager der alle er dresskledde likevel? Julafta er nok et slikt eksempel, eller konfirmasjonssøndager. På 17. mai er det omtrent et krav å være pent kledd.

Hvis man vil være sikker på en uhøytidelig stemning, er det bare å velge steder som Blå Kors. Der er det nesten helt sikkert enkelte som ser litt shabby ut.

Hvor viktig er det å gå i en menighet eller på møter? Tja... det er vel ingen tvang, men hvis man ikke går ut og møter kristne, vil det være viktigere å studere Bibelen selv hjemme. Det finnes jo en del ressurser man kan benytte fra sitt eget hjem, som nettpresten, forbønnstelefoner, og lignende. Det er selvsagt enormt mange videoer med lovsang og kristne møter på youtube. Finnes også noe som heter Godtube. Men har ikke utforsket den så nøye, fordi det er så mange videoer på youtube.

Lenke til kommentar

Har du lest noen av disse bøkene selv, eller har du bare blitt fortalt at de var fra falske kristne?

Ja, de hadde allerede makten. Men ved å velge de "riktige" tekstene, forsterket de makten sin betraktelig.

De kan leses online, de ble alle skrevet to-tre hundre år etter bibelens bøker og brev, som ble skrevet i ti årene etter oppstandelsen.

Lenke til kommentar

Enda et eksempel på at hjernevasking må fjernes fra skolene.

Glad jeg hadde en lærer som lærte oss å tenke selv.

Javel, ser ikke helt motsetningen der.

Så historien om Nicky Cruz som kommer seg ut av sitt ekstremt voldelige liv i New Yorks verste gjengmiljø, er altså

så farlig å høre for elever at det bør forbys? Der er det iallefall snakk om en sann historie.

Hva man tenker om den blir jo like mye opp til "en selv", som alt annet blir opp til "en selv" hva man tenker om.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Det der har jeg slitt mye med å prøve forstå helt.

Klarer ikke få tak på hvordan de fungerer, og hvordan man forstår hvordan Himmelen er attraktiv.

For å komme inn i himmelriket, oppleve Guds kjærlighet, må du bli "født på ny" begynne forfra. Det livet du til nå har levd, den du til nå har vært, må avsluttes. Det gjør du ved å ta imot Jesus Kristus og lar Jesus Kristus bli en del av deg, da vil du dø og oppstå med ham, bli forvandlet, bli et nytt menneske.

Lenke til kommentar

Men hvorfor får ikke jeg det å få sånn, selv om jeg har prøvd det jeg har kunnet å slippe det til. Hva må jeg gjøre for å få tilgang til det? Gå i kloster? Gi alt jeg eier til fattige? Hva må jeg regne med er kravet?

Kravet er at du er fullkommen perfekt, så det greier du ikke å oppfylle alene. Blir du derimot en del av Jesus Kristus eller lar Jesus Kristus bli en del av deg, er du et fullkomment og perfekt menneske gjennom ham og har oppfylt kravet.

Lenke til kommentar

... Du er rett og slett ikke interessert i å høre. Bare dette "psykolog"-kjøret du driver på med er et godt eksempel på akkurat det....

Det kortet skulle du aldri ha spilt, du tapte i samme øyeblikk du la det på bordet, "psykolog" LiamH :)

Lenke til kommentar

For å komme inn i himmelriket, oppleve Guds kjærlighet, må du bli "født på ny" begynne forfra. Det livet du til nå har levd, den du til nå har vært, må avsluttes. Det gjør du ved å ta imot Jesus Kristus og lar Jesus Kristus bli en del av deg, da vil du dø og oppstå med ham, bli forvandlet, bli et nytt menneske.

Du den frasa der har jeg hørt ørten ganger oppgjennom åra. Så jeg er fullstendig klar over det der. Spørsmålet var hvordan ser man at Himmelriket er et attraktivt sted. Hva vet vi om det? Hvordan ser det ut?

Hvilken rolle får du? Hvem blir du involvert med, hva slags eventuelle oppgaver får du? Hvordan skal du bo der? Hvordan skal du ha det?

Hvilke fritidsaktiviteter får du, hvilke er lovlige og hvilke er ulovlige, får du spise mat? Drikke alkohol?

Får du se på film og TV? Data og internett? Får du følge med hva som skjer på jorden? Får du se fotball VM, OL? etc etc etc..

Spørmålene er som du ser mange. Og det er altså mitt spørsmål. Hvordan får man det eventuelt i praksis, vet noen av dere Kristne det?

Har dere fått et innblikk i hvordan tilværelsen blir i Himmelen, eller stoler dere bare blindt på at dere kommer til et sted der dere vil trives og være fornøyd med å befinne dere i evig tid?

Som jeg ser for meg Himmelriket sånn etter dere bokstavKristnes tolkning, virker det veldig kjedelig og stusselig. En slags stillstands tilværelse i et hvitt lys der man bare skal bade i en eim av Kjærlighet til Gud, lovsang osv dag ut og dag inn, uten å alstå få drive på med noe kjekt man selv liker (?).

Så derfor spør jeg igjen: På hvilken måte forstår dere Kristne at Himmelriket er attraktivt sted å være? Det er det jeg spør om, ikke hvordan komme dit.

Lenke til kommentar

Du den frasa der har jeg hørt ørten ganger oppgjennom åra. Så jeg er fullstendig klar over det der. Spørsmålet var hvordan ser man at Himmelriket er et attraktivt sted. Hva vet vi om det? Hvordan ser det ut?

For det første, dette at du ikke forstår himmelriket er normalt, heller ikke de Jesus Kristus introduserte himmelriket til, forstod hva han snakket om.
Jesus Kristus sa "Den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike" (Joh 3:3) "Sannelig, jeg sier dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser Guds rike." (Luk 9:27)
Det betyr likevel ikke at himmelriket er noe fysisk du kan se med dine fysiske øyne.
Jesus Kristus sa "Guds rike kommer ikke på en slik måte at en kan se det med øynene. Ingen vil kunne si: ‘Se her er det’ eller: ‘Der er det’." (Luk 17:20)
Så dine spørsmål om hvordan ting smaker, ser ut, høres ut osv. i himmeriket er malplassert, like malplassert som når Nikiodemus sa "Kan noen komme inn i mors liv igjen og bli født for andre gang?" (Joh 3:5) når Jesus Kristus snakket om det å "bli født på ny"
Himmelen er en fredfylt, kjærlighetsfull tilstand kristne sjeler (psyker) er i her, nå og i all evighet.
Endret av IHS
Lenke til kommentar

Hvis man blir frelst, vil man få litt andre interesser. Dermed vil man for eksempel like å lovsynge.

De som har hatt nær-døden-opplevelser, har likt seg svært godt i himmelen og ikke ønsket å forlate stedet. Det er sikkert mulighet til samtaler med mennesker som har levd 500 til 1000 til 4000 år tidligere enn en selv, noe som ville vært interessant.

Lenke til kommentar

Javel. Dere som da er Kristne, dere har fått en 100 % visshet at dere er kommet inn i riktig tilstand da, det er absolutt ingen tvil?

Har dere sett noe spesielt, kommet i kontakt med Kristus og vet med 100% sikkerhet at det er han dere da har kommet i kontakt med?

Ingen åpning for at det kan være en tilegnet tilstand som bare forleder dere til å innbille dette altså?

Hvordan stadfestes den totale vissheten der, kan dere sette konkrete ord på det på noen måte?

----------------------

For noen år siden gikk en progamserie som het "Country gospel" på lokal tv. Der hadde cowboy tvillingene besøk av feks kjente politikere.

I et program var Carl I Hagen gjest. Og Carl I Hagen sa at han innrømmet han ikke turde ta skrittet helt ut bli en Kristen fordi han så det

sånn: at "tar du det skrittet, da må du samtidig gi avkall på noe annet". Da ble cowboytvillingene imponerede over hvor stor respect Carl

I Hagen hadde for Gud sa de, og at det var ikke alle Kristne som hadde så stor respekt for Gud.

Akkurat det der har jeg husket og undret meg over fortsatt. Ja, for jeg opplever det også akkurat sånn, at det blir å forsake en del

ting jeg liker ved å ta skrittet helt ut. Jfr noe av det jeg skrev sist gang. Derfor må jeg nok vedkjenne at jeg også opplever det sånn, at noe holder tilbake fra å ta skrittet ut.

"Du må gi deg Gud i vold altså!" som Jacob Jervell sa det.

Man vet hva man har, men ikke hva man får som det heter. Det er vel derfor jeg er opptatt av å forstå mer av hvordan et Kristent/frelst liv vil

arte seg. Hva man kan forvente i et eventuelt etterliv osv.

Dumt at det ikke er mulig å få en forhåndspøve på det før man trår uti det. Skrift og andres formaninger sier jo lite om realiteten i den tilværelsen egentlig

Lenke til kommentar

Javel. Dere som da er Kristne, dere har fått en 100 % visshet at dere er kommet inn i riktig tilstand da, det er absolutt ingen tvil?

Har dere sett noe spesielt, kommet i kontakt med Kristus og vet med 100% sikkerhet at det er han dere da har kommet i kontakt med?

Ingen åpning for at det kan være en tilegnet tilstand som bare forleder dere til å innbille dette altså?

Hvordan stadfestes den totale vissheten der, kan dere sette konkrete ord på det på noen måte?

----------------------

Da må du over i følelseslivet til de kristne, de føler seg elsket av Jesus Kristus, de føler at deres skyld (følelse) blir fjernet, de føler en dyp fred osv.

At du enda ikke forstår hva himmelen går ut på, viser du med spørsmålet "Har dere sett noe spesielt .... ?" og det rett etter at du har fått høre at dette ikke kan sees, høres, smakes osv. :)

I og med at det er selve korsfestelsen av Jesus Kristus, som frembringer disse følelsene, er det for de kristne ingen tvil om at de er i kontakt med Jesus Kristus som på bla. denne svært sterke måten kontaktet dem.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

----------------------

For noen år siden gikk en progamserie som het "Country gospel" på lokal tv. Der hadde cowboy tvillingene besøk av feks kjente politikere.

I et program var Carl I Hagen gjest. Og Carl I Hagen sa at han innrømmet han ikke turde ta skrittet helt ut bli en Kristen fordi han så det

sånn: at "tar du det skrittet, da må du samtidig gi avkall på noe annet". Da ble cowboytvillingene imponerede over hvor stor respect Carl

I Hagen hadde for Gud sa de, og at det var ikke alle Kristne som hadde så stor respekt for Gud.

Akkurat det der har jeg husket og undret meg over fortsatt. Ja, for jeg opplever det også akkurat sånn, at det blir å forsake en del

ting jeg liker ved å ta skrittet helt ut. Jfr noe av det jeg skrev sist gang. Derfor må jeg nok vedkjenne at jeg også opplever det sånn, at noe holder tilbake fra å ta skrittet ut.

"Du må gi deg Gud i vold altså!" som Jacob Jervell sa det.

Man vet hva man har, men ikke hva man får som det heter. Det er vel derfor jeg er opptatt av å forstå mer av hvordan et Kristent/frelst liv vil

arte seg. Hva man kan forvente i et eventuelt etterliv osv.

Dumt at det ikke er mulig å få en forhåndspøve på det før man trår uti det. Skrift og andres formaninger sier jo lite om realiteten i den tilværelsen egentlig

Blant verdens 2,x mrd kristne er du garantert å finne alle typer opplevelser eller mangel på samme. Du har de med streke, personlige opplevelser - som i pinsebevegelse - og du finner mange uten, men som heller finner seg til rette i høykirkelige sammenhenger, som i den katolske kirke. Det finnes ikke rett eller galt her.

Så er det sikkert sånn at en som tror vil komme til å legge bort noen av det man er vant til i dag, mens du får nye verdier og vaner i stedet. Det skjer jo fordi andre ting er blitt viktige.

Men også her er oppleves det forskjellig, noen får radikale omvendelser og begynner helt andre liv, slik vi ser blant enkelte narkomane, andre får bare avklart ting de har grunnet på lenge.

Hva tenker, eller føler du selv, da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...