IHS Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 For det andre, så er vi nå inne på den samme, gamle tanken på om man tar dette bokstavelig eller om man ser på det som noe symbolsk. Jeg tror alle som gjør dette tenker at dette er minst et symbol på "Jesu legeme", noe som også sies under selve nattverden, ..... Det som sies under nattverden er Jesu Kristi ord, og de lyder "dette er min kropp" og da er det, det, LiamH Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 18. november 2013 Del Skrevet 18. november 2013 Kjærlighet. Fordi jeg tror at som menneske er jeg skapt av ham og som oss alle egentlig hører til i et Gud - menneske forhold. Jeg tror og at det er bare i dette forholdet det finnes liv - ikke utenfor. Den siste setningen fikk jeg ikke helt tak på. Kan du utdype? Dette blir som med bønn, LiamH ber du på feil måte blir du ikke bønnhørt, tar du nattverd på feil måte, blir du ikke ett med Jesus Kristus og et nytt menneske. Jeg har skjønt "reglene". Problemet som gjenstår, og som du kronisk overser, er at du kan, for det første, ikke snakke på vegne av hundrevis av millioner mennesker. For det andre, så viser undersøkelser at din påstand ikke stemmer. Mange tar nattverd i den tro at de spiser og drikker Jesu legeme og likevel har de negative følelser. Blir som med det siste måltid (nattverden) nevnes bare i tre av fire evangelier. Hvorfor er jomfrufødselen en stor sak ? Det har jeg allerede forklart deg. Det som sies under nattverden er Jesu Kristi ord, og de lyder "dette er min kropp" og da er det, det, LiamH Du tror at det er det. Merk deg forskjellen mellom løse påstander og sannhet. Lenke til kommentar
Romeren Skrevet 19. november 2013 Del Skrevet 19. november 2013 Den siste setningen fikk jeg ikke helt tak på. Kan du utdype? Jeg skal forsøke. Som kristne tror vi at Gud ikke bare har skapt alt liv, men også opprettholder dette - så og si "til dagen". Så er det og slik at vi tror livet ikke er begrenset bare til det vi alle kjenner mellom fødsel og grav, men er ment som et evig liv med Gud. Kall det gjerne evig eksistens. Synd skiller oss fra Gud. Det er ikke mer mystisk enn det som kan skje hjemme eller blandt venner. Om jeg ikke vil innrømme det jeg har gjort vender jeg meg vekk og mister kontakten med den det gjaldt. Motsatt kan jeg erkjenne og beklage og reparere et brutt forhold. Å ha et brutt forhold med Gud er da å ha et brudd med livets kilde og opprettholder. Den som lever slik dør ikke her og nå, men lever vanlige liv, som du og sier. De kan leve godt og gjøre godt og tenke og handle etisk. Men det er slik fordi vi alle lever i en tid da vi enda har mulighet for å vende om og erkjenne. Død og liv her er i et evighetsperspektiv. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Å ha et brutt forhold med Gud er da å ha et brudd med livets kilde og opprettholder. Den som lever slik dør ikke her og nå, men lever vanlige liv, som du og sier. De kan leve godt og gjøre godt og tenke og handle etisk. Men det er slik fordi vi alle lever i en tid da vi enda har mulighet for å vende om og erkjenne. Død og liv her er i et evighetsperspektiv. Skjønner den. Det jeg derimot ikke forstår er hvorfor du tror dette? Hva er det i disse løftene, som jo aldri er bevist, som gjør at du tror på de kristne påstandene og ikke alle de andre gudelige påstandene? Er det påstandene om jesus oppstandelse? Vet at for mange kristne så er det akkurat disse påstandene som gjør at de tror, til tross for at vi kun har bibelen å vise til her og de fire såkalte øyenvitne skildringene spriker ganske mye, samt at minst en er beviselig forfalsket, altså tillagt på et senere tidspunkt enn de andre... Det andre som slår meg med kristen tro er at man kan leve hele livet ut som en pest og en plage for alle men er øyeblikkelig tilgitt bare man tror og bekjenner sine synder. Men de som går igjennom hele livet som gode, hjelpsomme og snille mennesker men havner på søppelplassen fordi de ikke vender om... Hvordan kan du forsvare en gud som er så urettferdig? Alt den guden hadde trengt å gjøre var jo nettopp å bevise sin eksistens og vips så hadde alle trodd da... Så jeg sliter med å følge "logikken" bak denne troen... Husker ikke lenger hva som gjorde at jeg selv trodde på dette engang Lenke til kommentar
IHS Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 (endret) ...Det andre som slår meg med kristen tro er at man kan leve hele livet ut som en pest og en plage for alle men er øyeblikkelig tilgitt bare man tror og bekjenner sine synder. Men de som går igjennom hele livet som gode, hjelpsomme og snille mennesker men havner på søppelplassen fordi de ikke vender om... Hvordan kan du forsvare en gud som er så urettferdig? Alt den guden hadde trengt å gjøre var jo nettopp å bevise sin eksistens og vips så hadde alle trodd da... Så jeg sliter med å følge "logikken" bak denne troen... Husker ikke lenger hva som gjorde at jeg selv trodde på dette engang Dette er helt feil, RWS også de som aldri har hørt eller sett noe til Jesus Kristus, får evig liv dersom de indirekte har hjulpet Jesus Kristus, les nøye hva som står i skriftstedene under Matt 25:31 "Men når Menneskesønnen kommer i sin herlighet, og alle englene med ham, da skal han sitte på sin trone i herlighet, og alle folkeslag skal samles foran ham. Han skal skille dem fra hverandre, som en gjeter skiller sauene fra geitene, og stille sauene på sin høyre side og geitene på sin venstre. Så skal kongen si til dem på sin høyre side: ‘Kom hit, dere som er velsignet av min Far, og ta i arv det riket som er gjort i stand for dere fra verdens grunnvoll ble lagt. For jeg var sulten, og dere ga meg mat; jeg var tørst, og dere ga meg drikke; jeg var fremmed, og dere tok imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg; jeg var syk, og dere så til meg; jeg var i fengsel, og dere besøkte meg.’ Da skal de rettferdige svare: ‘Herre, når så vi deg sulten og ga deg mat, eller tørst og ga deg drikke? Når så vi deg fremmed og tok imot deg, eller naken og kledde deg? Når så vi deg syk eller i fengsel og kom til deg?’ Og kongen skal svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg.’ Så skal han si til dem på venstre side: ‘Gå bort fra meg, dere som er forbannet, til den evige ild som er gjort i stand for djevelen og englene hans. For jeg var sulten, og dere ga meg ikke mat; jeg var tørst, og dere ga meg ikke drikke; jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg; jeg var naken, og dere kledde meg ikke; jeg var syk og i fengsel, og dere så ikke til meg.’ Da skal de svare: ‘Herre, når så vi deg sulten eller tørst eller fremmed eller naken eller syk eller i fengsel uten å komme deg til hjelp?’ Da skal han svare dem: ‘Sannelig, jeg sier dere: Det dere ikke gjorde mot én av disse minste, har dere heller ikke gjort mot meg.’ Og disse skal gå bort til evig straff, men de rettferdige til evig liv.»" Matt 10:42 "den som gir en av disse små om så bare et beger kaldt vann å drikke fordi han er disippel – sannelig, jeg sier dere: Han skal slett ikke miste sin lønn!»" Mark 9:41 "Den som gir dere et beger vann å drikke fordi dere hører Kristus til – sannelig, jeg sier dere: Han skal slett ikke miste sin lønn. Men den som lokker til fall en av disse små som tror på meg, for ham var det bedre om han var kastet i havet med en kvernstein om halsen." Matt 10:40 "Den som tar imot dere, tar imot meg, og den som tar imot meg, tar imot ham som har sendt meg." Luk 10:16 "Den som hører dere, hører meg, og den som forkaster dere, forkaster meg. Men den som forkaster meg, forkaster ham som har sendt meg." Endret 20. november 2013 av IHS Lenke til kommentar
IHS Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 (endret) .... Alt den guden hadde trengt å gjøre var jo nettopp å bevise sin eksistens og vips så hadde alle trodd da... Så jeg sliter med å følge "logikken" bak denne troen... Husker ikke lenger hva som gjorde at jeg selv trodde på dette engang Det er enkelt å bevise. Som du vet er det en rekke forskjellige personlighetstyper i verden. Gud er den aller beste personlighetstypen av alle personlighetstyper, en kjærlighetsfull personlighetstype, lik den personlighetstypen Jesus Kristus hadde. Denne personlighetstypen er de kristnes Gud Eller mener du det ikke eksisterer en aller beste personlighetstype ? Endret 20. november 2013 av IHS Lenke til kommentar
RWS Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Det er enkelt å bevise, som du vet er det en rekke forskjellige personlighetstyper i verden. Gud er den aller beste personlighetstypen av alle personlighetstyper, en kjærlighetsfull personlighetstype, lik den personlighetstypen Jesus Kristus hadde. Denne personlighetstypen er de kristnes Gud I mine øyne var ikke jesus noen spesielt kjærlig person, han fremstår faktisk mer som en selvopptatt, godtroende diktator... Og farens hans, eller resten av jesus (eller hva pokker dette er påstått at er...), det som engang var jødenes krigsgud, er vel så langt fra kjærlig det bare går an å komme... og på toppen av det ikke serlig intelligent heller... 1 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 I mine øyne var ikke jesus noen spesielt kjærlig person, .... Det er din opplevelse av Jesu Kristi personlighet, det er noe feil med. Feilen er hos deg, ikke hos Jesus Kristus, han har vist deg den aller største kjærligheten, han gav sitt liv for din skyld, det er opp til deg om du vil tro eller ikke, at han døde for akkurat deg Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Det er din opplevelse av Jesu Kristi personlighet, det er noe feil med. Feilen er hos deg, ikke hos Jesus Kristus, han har vist deg den aller største kjærligheten, han gav sitt liv for din skyld, det er opp til deg om du vil tro eller ikke, at han døde for akkurat deg Er det veldig vanskelig for deg å forstå hvorfor jeg ikke godtar påstandene om jesus? Den eneste kilden vi har om denne jesusen som gudesønn er bibelen og de fremstillingene har de ikke vært spesielt heldige med over hele linjen syntes jeg. Hva som blir påstått at jesus gjorde for meg er irrelevant, det er kun påstander. Den jesus jeg leser om i bibelen er ikke spesielt kjærlig eller på noen måte god og siden vi ikke har andre kilder på hva jesus etter sigende gjorde så er det bibelen som gjelder. Tvert i mot er det intoleranse og hat han preker, men på grunn av at du ikke anser andre mennesker som likeverdige som kristne (bare alle blir kristne så blir det fred ikke sant...? ) så anser du også diktator preket hans som høyverdig, for det gjør ikke deg noe at andre mister sin frihet og integritet så lenge jesusen din kan stige opp på tronen du syntes han fortjener ikke sant? Drit i hva andre måtte syntes og mene, hva slags verdier de har og deres godhet, jesus går foran alt slikt i all sin oppstyltede opphøyethet.. Problemet er at kristendom i sin helhet er bygget opp på samme måte som nord korea, der alle skal kysse føttene til diktatoren og være veldig veldig fornøyd med det og det er mulig at du ville ha bodd i nord korea om jesus hadde rulet der, men det vil ikke opplyste mennesker, de har null interesse av å kysse diktator føtter og ihvertfall ikke føtter som sitter på en som har en langt dårligere moral enn de aller fleste av oss... Jesus er veldig lite piktert som noen smart fyr i bibelen.... Lenke til kommentar
IHS Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Er det veldig vanskelig for deg å forstå hvorfor jeg ikke godtar påstandene om jesus? Den eneste kilden vi har om denne jesusen som gudesønn er bibelen og de fremstillingene har de ikke vært spesielt heldige med over hele linjen syntes jeg. Hva som blir påstått at jesus gjorde for meg er irrelevant, det er kun påstander. Den jesus jeg leser om i bibelen er ikke spesielt kjærlig eller på noen måte god og siden vi ikke har andre kilder på hva jesus etter sigende gjorde så er det bibelen som gjelder.... Og der kan du lese at han hjalp mange mennesker som hadde det vondt både fysisk og psykisk. Og at han til slutt forsøkte å hjelpe hele verden. Har du hørt om noen større kjærlighet enn dette ? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Og der kan du lese at han hjalp mange mennesker som hadde det vondt både fysisk og psykisk. Og at han til slutt forsøkte å hjelpe hele verden. Har du hørt om noen større kjærlighet enn dette ? Påståes det ja.... Det er bare at både påstandene OG historien bak påstandene er så tynne og har så lite kjøtt på bena at det eneste fornuftige er å la være å tro på dem... Faktum er at om gud finnes så gjorde han en elendig jobb med dokumenteringen! Den guden fremstiller både seg og sin sønn og det hellige spøkelset så dumme i boka si at de umulig kan være skaper av noe som helst... Nei, jeg tror ikke på påstandene om at jesus sto opp. For alt vi vet, om vi skal tro deler av disse historiene, kan noen ha hentet jesus i løpet av natta og gravlagt ham. Faktum er at vi ikke aner om det, eller det eller det har skjedd, det vi har er kun gjettninger og veldig lite annet, skrevet åresvis etter jesus død og minst en av skildringene er forfalsket, det vet vi med stor sikkerhet. Et annet ganske kinkig faktum er at ingen hadde hørt snakk om noen jesus om ingen hadde skrevet bibelen, så kan en vel si at den kristne guden har bommet stygt på spredningen av dette nå da dette ikke er lov å påføre andre under tvang... Lenke til kommentar
IHS Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Påståes det ja.... Det er bare at både påstandene OG historien bak påstandene er så tynne og har så lite kjøtt på bena at det eneste fornuftige er å la være å tro på dem... RWS, hundrevis av millioner mennesker har levd/lever i og føler hans brennende kjærlighet, en kjærlighet du mener han aldri ga uttrykk for ? Hvor er logikken i det resonnement ? Alle disse menneskene har det godt og varmt pga. av noe som aldri skjedde ? Lenke til kommentar
covah Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 RWS, hundrevis av millioner mennesker har levd/lever i og føler hans brennende kjærlighet, en kjærlighet du mener han aldri ga uttrykk for ? Hvor er logikken i det resonnement ? Alle disse menneskene har det godt og varmt pga. av noe som aldri skjedde ? = endorfiner, dopaminer og andre kjemikalier som forekommer naturlig i hjernen. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 RWS, hundrevis av millioner mennesker har levd/lever i og føler hans brennende kjærlighet, en kjærlighet du mener han aldri ga uttrykk for ? Hvor er logikken i det resonnement ? Alle disse menneskene har det godt og varmt pga. av noe som aldri skjedde ? Nei, de lever på en innbildning de tror de opplever, men som de lager helt selv. En slags selvpålagt placebo effekt om du vil. Faktum er at utenfor fantasien til disse menneskene så finnes det ingen jesus... Disse følelsene går det fint an å gjenskape med hva som helst egentlig (også kjemisk), for enkelthet skyld kan vi ta musikk. Har vært på en del konserter der folk har reagert på musikken "religiøst", det vil si at tekst og musikk virker så utrolig sterkt på disse menneskene at det setter i gang ting oppe hodene til disse menneskene og det stå overhodet ikke noe tilbake for den kjærligheten religiøse tror de kjenner, tvert i mot. Betyr det at musikerne er guder? Reserve jesuser kanskje? Nei, det betyr at det de opplever virker så sterkt på dem at de reagerer på det, og det er det... Problemet til religiøse er at denne guden de tror på kun finnes i den enkeltes fantasi og jobben til prester er derfor å samkjøre den fantasien slik at alle tror de opplever det samme, uten at de forstår at de opplever mer eller mindre det samme fordi de er lært opp til det. For kan man ikke føre bevis for det man opplever (altså det man tror er årsaken, kjemien har man beviser for..) er det faktisk ikke annet fantasi reigiøse mennesker støtter sin tro på... Beklager å måtte være den som crakker deg denne opplysningen, men det blir egentlig bare en form for masse suggesjon, der man innbiller seg disse gudene men som man er helt alene om å oppleve... Så det du tror er kjærlighet fra denne jesusen din er ikke annet enn din egenproduserte fantasi, og det faktum at du har kjærlighet. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 RWS, hundrevis av millioner mennesker har levd/lever i og føler hans brennende kjærlighet, en kjærlighet du mener han aldri ga uttrykk for ? Hvor er logikken i det resonnement ? Alle disse menneskene har det godt og varmt pga. av noe som aldri skjedde ? Her prater du nok en gang på vegne av hundrevis med millioner av mennesker. Du bør ikke sitte som et voksent individ å ta på deg en slik rolle. Det er uærlig og uten troverdighet. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Her prater du nok en gang på vegne av hundrevis med millioner av mennesker. Du bør ikke sitte som et voksent individ å ta på deg en slik rolle. Det er uærlig og uten troverdighet. Antall har ikke noe med sannhetsgehalten å gjøre... Dessuten er disse "hundrevis av millioner" ingen homogen gruppe, men godt over 45 000 grupperinger der de fleste av dem ikke blir enige over hvor komma skal stå engang... Men så fort det er antall DA er dere liksom enige? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Her prater du nok en gang på vegne av hundrevis med millioner av mennesker. Du bør ikke sitte som et voksent individ å ta på deg en slik rolle. Det er uærlig og uten troverdighet. Underkjenner du følelseslivet til hundrevis av millioner mennesker som har levd og lever i Jesu Kristi kjærlighet, LiamH ? Hvor ærlig og tillitsfullt er det ? Lenke til kommentar
IHS Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Problemet til religiøse er at denne guden de tror på kun finnes i den enkeltes fantasi og jobben til prester er derfor å samkjøre den fantasien slik at alle tror de opplever det samme, uten at de forstår at de opplever mer eller mindre det samme fordi de er lært opp til det. For kan man ikke føre bevis for det man opplever (altså det man tror er årsaken, kjemien har man beviser for..) er det faktisk ikke annet fantasi reigiøse mennesker støtter sin tro på... Beklager å måtte være den som crakker deg denne opplysningen, men det blir egentlig bare en form for masse suggesjon, der man innbiller seg disse gudene men som man er helt alene om å oppleve... Så det du tror er kjærlighet fra denne jesusen din er ikke annet enn din egenproduserte fantasi, og det faktum at du har kjærlighet. Så når Paulus så tidlig som år 57 e.Kr i sitt brev til de kristne i Roma skriver, "Hvem kan skille oss fra Kristi kjærlighet? Nød, angst, forfølgelse, sult, nakenhet, fare eller sverd?" (Rom 8:35) Så skriver han om kjærligheten til en person han har diktet opp ? eller en fantasi han har ? Syns du det høres fornuftig og logisk ut, RWS ? Lenke til kommentar
Celtic viking Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 En slik "lykke" kan nok oppstå ved suggesjon, massehypnose på mange av disse møter der de har tungetale og "helbredelser" også. Ingen tvil om det. Også når menigheten er forledet inn i en falsk lære. Plasibo effekt er utvilsomt en farlig effekt som kan knuse mange mennesker i deres forhåpninger om å ha kontakt med Gud. Her er et godt eksempel på en plasibo predikant http://www.youtube.com/watch?v=x85N1luseco Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Så skriver han om kjærligheten til en person han har diktet opp ? eller en fantasi han har ? Syns du det høres fornuftig og logisk ut, RWS ? Paulus (Egentlig skulle kristendom het paulusdom, da det er like mye paulus dere retter dere etter som jesus....) kjente aldri jesus, han også trodde derfor på myter... Så ja, skulle ikke forundre meg om han trodde på en ren fiksjon eller fantasi nei, det høres slettes ikke så ufornuftig ut når man ser på resten av historien bak jesus i bibelen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå