Gå til innhold

Spørsmål om Jesus oppstandelse

Anbefalte innlegg

Kilder?

Det som er enda mer interessant, Imlekk er at det jødiske presteskapet straks bestred det guvernøren Pontius Pilatus skrev om Jesus Kristus :)
Etter det og helt frem til i dag er det skrevet en million bøker, artikler og forum innlegg om Jesus Kristus som alle er bestridt av en eller annen. Jesus Kristus er mao: verdenshistoriens mest kontroversielle person :)
"Siden stedet der Jesus ble korsfestet, lå nær byen, og innskriften var på hebraisk, latin og gresk, leste mange av jødene denne innskriften. Jødenes overprester sa da til Pilatus: «Skriv ikke: ‘Jødenes konge’, men skriv: ‘Dette er han som sa: Jeg er jødenes konge’.» Pilatus svarte: «Det jeg skrev, det skrev jeg."
Kilde: Joh 19:21
Endret av IHS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bibelen er ikke bevis for dette - Bibelen er påstanden.

Både den romerske guvernøren Pontius Pilatus og den jødiske høyeste presten Josef Kaifas er det nylig funnet arkeologiske bevis på, Imlekk :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Pilate_Stone

http://en.wikipedia.org/wiki/Caiaphas_ossuary

Så det som da gjenstår er et tilsvarende bevis på Jesus Kristus, som de to fikk henrettet under sin regjerings tid (Josef Kaifas 18-36 e.Kr) (Pontius Pilatus 26-36 e.Kr)

http://en.wikipedia.org/wiki/Pontius_Pilate

http://en.wikipedia.org/wiki/Caiaphas

Fks. den tavlen guvernøren fikk skrevet hadde gjort seg som bevis, eller noen andre notater de to gjorde seg i forbindelse med henrettelsen :)

Roman_school.jpg

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Ingen er overrasket over at noen historiske personer er henvist til i Bibelen. Det er på ingen måte bevis for hvem en eventuell historisk Jesus var, eller noe særlig implikasjon til at han eksisterte.

At han ble henrettet fordi han sa han var Israels konge, dvs. av politiske grunner høres også historisk korrekt ut, Imlekk Nesten vanskelig å forstå at du har problemer med denne svært enkle historikken :)

Lenke til kommentar

At han ble henrettet fordi han sa han var Israels konge, dvs. av politiske grunner høres også historisk korrekt ut, Imlekk Nesten vanskelig å forstå at du har problemer med denne svært enkle historikken :)

Nå var det mange religiøse tullinger den gangen også, som løp rundt og påsto de var messias, akkurat som denne Jesusen... Beviser dette at de var guds sønner for det? Hvorfor er det så vanskelig å forstå at bibelen ikke beviser jesus sin påståtte status? Den er kun påstanden om den statusen og det med den helt klare agendaen for å få folk til å tro dette. (Den har da lurt deg til å tro den er en form for sannhet, gjør den ikke? Den har lurt mange kristne/jøder til å tro at den beviser seg selv, men for å tro dette må dere også tro på sirkel argumentasjonen slike "bevis" presenterer. Hvis bibelen selv er beviset på at det den forteller er sant er ALT mulig sant da, uten unntak. Og det tror ikke du IHS, og det tror ingen annen kristen heller...

Så hvorfor dette fritaket av bibelen?

Lenke til kommentar

Du har nå gått fra konkrete historiske henvisninger (Flavius) til ren spekulasjon. Hvorfor?

Ja, det er naturlig å anta at han ble henrettet dersom han eksisterte som omtrent beskrevet i Bibelen. Men det følger da ikke at han faktisk eksisterte, og virkelig ikke at han var "Isreals konge" som du kaller det.

Lenke til kommentar

Hvorfor konge har jeg lurt på? Hvorfor ikke president eller statsminister? De sistnevnte har jo mye større makt enn konger i dag... Men det visste jo ikke disse ignorante tufsene som skrev bibelen så klart, ei heller at folk ikke lenger blir så imponerte av gull og edelsten belagte gater i himmelen, folk i dag ville satt mer pris på internett og rask transport enn gull og slikt...

Men kristne i dag burde vel kalle jesus for det han faktisk fremstilles som, en enerådende diktator. "Konge" liksom... :no:

Lenke til kommentar

Nå var det mange religiøse tullinger den gangen også, som løp rundt og påsto de var messias, akkurat som denne Jesusen... Beviser dette at de var guds sønner for det? Hvorfor er det så vanskelig å forstå at bibelen ikke beviser jesus sin påståtte status? Den er kun påstanden om den statusen og det med den helt klare agendaen for å få folk til å tro dette....

Hensikten med påstandene var å provosere daværende politiske og religiøse myndigheter, men også å gjøre oppmerksom på hans kommende makt dvs. hans status etter korsfestelsen. De trodde de fornedret ham, i virkeligheten ble han opphøyet :)
Lenke til kommentar

Hensikten med påstandene var å provosere daværende politiske og religiøse myndigheter, men også å gjøre oppmerksom på hans kommende makt dvs. hans status etter korsfestelsen. De trodde de fornedret ham, i virkeligheten ble han opphøyet :)

Som bibelen er "beviset" for...? He he, som sagt, er det sant uten empiri så er alt som står i bøker sant da... :)

Lenke til kommentar

Som bibelen er "beviset" for...? He he, som sagt, er det sant uten empiri så er alt som står i bøker sant da... :)

Nei, det er vel heller det at hans rike i skrivende stund har over en milliard borgere, RWS :)

"når jeg blir løftet opp fra jorden, skal jeg dra alle til meg" (Joh 12:32)

Det er fra sin opphøyde stilling på korset at han hersker i sitt rike.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Nei, det er vel heller det at hans rike i skrivende stund har over en milliard borgere, RWS :)

"når jeg blir løftet opp fra jorden, skal jeg dra alle til meg" (Joh 12:32)

Dette "riket" har heller ingen annen kilde enn påstandene i bibelen... Når skal det faktumet sive inn egentlig?

Og fra når ble det slik at antall bestemmer hvor sant ting er? Er i så fall nazisme og kommunisme sannhet også da, var/er mange som tror på det enda også... At så mange tror på påstander har ingenting med sannhet å gjøre, kun med hvor ufattelig lite kritiske og lite opplyste en milliard mennesker er i dag... Og som tror akkurat det samme som deg, at bibelen er bevis for det sen selv påstår! Ufattelig stupid og dumt

Lenke til kommentar

Dette "riket" har heller ingen annen kilde enn påstandene i bibelen... Når skal det faktumet sive inn egentlig?

Ser du ikke det kristne verdenssamfunnet, RWS ?

"Han elsker oss og har fridd oss fra våre synder med sitt blod og har gjort oss til et kongerike" (Åp 1:6)

"Du har gjort dem til et kongerike og til prester for vår Gud, og de skal herske som konger på jorden" (Åp 5:10)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Nå er ikke det muslimske verdenssamfunnet akkurat lite heller da. Og mest økende av alle etter hva jeg har skjønt.

Uansett dette med "bevis" er på siden av disse tingene her. Alle vet at det ikke kan bevises fra eller til, men de som tror prater

naturligvis med visshet om sin tro som fortegn.

Lenke til kommentar

Nå er ikke det muslimske verdenssamfunnet akkurat lite heller da. Og mest økende av alle etter hva jeg har skjønt....

Ingen har hevdet at det ikke eksisterer andre store og små samfunn i verden, poenget var at det virkelig eksisterer et samfunn styrt av kongen Jesus Kristus, fra korset som er hans trone.

RWS, tror dette kongeriket (domenet) bare er noe du kan lese om i en bok (fiction)

A King With a Cross as Throne

Endret av IHS
Lenke til kommentar

RWS, tror dette kongeriket (domenet) bare er noe du kan lese om i en bok (fiction)

A King With a Cross as Throne

Dette "kongeriket" tror blindt på påstander i en bok. Selv ikke to tusen år har noen, enda antallet som kunne bevist disse påstandene er enormt, klart å bevise de fleste av disse påstandene, og ihvertfall ikke at jesus er noen "konge".

Så det kongeriket er kun en øvelse i uærlighet, der man "tror" man vet, men ikke evner ¨å bevise en dritt...

Jesus oppstandelse, at han gikk på vannet, vann til vin ovs er kun påstander og kommer til å forbli påstander. Hvor mange som tror dette har, igjen, ingenting med sannhetsgehalten å gjøre, kun hvor lite kritiske og lettlurte folk er.

Lenke til kommentar

Dette "kongeriket" tror blindt på påstander i en bok. Selv ikke to tusen år har noen, enda antallet som kunne bevist disse påstandene er enormt, klart å bevise de fleste av disse påstandene, og ihvertfall ikke at jesus er noen "konge"....

Du vet meget godt at det kristne verdenssamfunnet (riket) ikke har sitt fokus på en bok, men på sin korsfestede konge. At han er en anderledes konge, med en anderledes trone, enn det du er vant til, endrer ikke de faktiske forhold, RWS
Gal 3:1 "Uforstandige galatere! Hvem har forhekset dere, dere som har fått Jesus Kristus malt for øynene som den korsfestede?"
1 Kor 2:1 "Da jeg kom til dere, søsken, var det ikke med fremragende talekunst eller visdom jeg forkynte Guds mysterium. For jeg hadde bestemt at jeg ikke ville vite av noe annet hos dere enn Jesus Kristus og ham korsfestet."
Endret av IHS
Lenke til kommentar

Du vet meget godt at det kristne verdenssamfunnet (riket) ikke har sitt fokus på en bok, men på sin korsfestede konge. At han er en anderledes konge, med en anderledes trone, enn det du er vant til, endrer ikke de faktiske forhold, RWS
Gal 3:1 "Uforstandige galatere! Hvem har forhekset dere, dere som har fått Jesus Kristus malt for øynene som den korsfestede?"
1 Kor 2:1 "Da jeg kom til dere, søsken, var det ikke med fremragende talekunst eller visdom jeg forkynte Guds mysterium. For jeg hadde bestemt at jeg ikke ville vite av noe annet hos dere enn Jesus Kristus og ham korsfestet."

Og du vet utmerket godt at uten bibel så hadde ikke kristendom eksistert i det hele tatt! Eller enda bedre, om ikke kristendommen hadde hatt jødenes løgner, overdrivelser og påstander ville heller ingen engang ha tenkt tanken på denne jesusen.

Og fra når ble påståtte "konger" konger, eller noe som helst? Det er kun en påstand IHS og er ingen sannhet før skikkelige bevis blir fremlagt for påstandene.

Å rette seg etter slike myter og såkalte gudegitte lover og regler fører oss ikke andre steder enn alle slike dødskulter fører oss, rett ut i intoleranse, hat, uforstand og urettferdighet, der de "rett" troende blir de som skal bestemme over andre på grunnlag av usannsynligheter, gjettninger og spinnville påbud/forbud som så langt ikke er annet enn skriblerier fra bronsealder menn uten peiling på hvordan verden var skrudd sammen.

Jødenes bibel ble skrevet omtrent 200 år før Jesus kom på banen, omtrent den samme aldren som for religionen Bhagavad Gita, der jesus, eller de som skrev om han, har lånt/stjålet en hel masse.... Det har helt sikkert jødene gjort også...

Så kristendom er ingen sannhet IHS, det er kun en samling påstander. Å løpe rundt å tro blindt på dette er kun en øvelse i uforstand og uærlighet...

Lenke til kommentar

Og du vet utmerket godt at uten bibel så hadde ikke kristendom eksistert i det hele tatt! ...

Dette er en påstand du har kommet med flere ganger, RWS Det hele begynte med at den romerske guvernøren Pontius Pilatus og den jødiske høyeste presten Josef Kaifas fikk Jesus Kristus korsfestet, ikke en bok. Det er dette minnebildet av et korsfestet menneske som står i sentrum, ikke en bok. Det er korset de kristne stadig vender tilbake til i sine tanker, ikke en bok. Det er utifra korset de kristne har sin makt, ikke utifra en bok.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...