Gå til innhold

Spørsmål om Jesus oppstandelse

Anbefalte innlegg

Når han dro til himmelen, var det sjela fra kroppen hans som dro opp, eller dro hele legemet hans opp dit.

Fordi ifølge kristendommen, når vi dør og tror på Gud, så kommer sjela våres til himmelen og legemet blir igjen her og rotner i jorda.

Så da lurer jeg på om selve Jesus dro opp på samme måte med at kroppen ble igjen på jorda og sjela dro opp til himmelen, eller dro han selv opp uten å etterlate sitt legeme her på jorden,

Jeg vil anta at bibelen ville ha skrevet opp om legemet låg igjen, men uansett, hva tror du om det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når han dro til himmelen, var det sjela fra kroppen hans som dro opp, eller dro hele legemet hans opp dit.

Fordi ifølge kristendommen, når vi dør og tror på Gud, så kommer sjela våres til himmelen og legemet blir igjen her og rotner i jorda.

Så da lurer jeg på om selve Jesus dro opp på samme måte med at kroppen ble igjen på jorda og sjela dro opp til himmelen, eller dro han selv opp uten å etterlate sitt legeme her på jorden,

Jeg vil anta at bibelen ville ha skrevet opp om legemet låg igjen, men uansett, hva tror du om det?

Bibelen sier klart at Kristus døde på korset. Da har kroppen Hans vært her i noen timer før Han ble gravlagt av hans onkel Josef av Arimatea. Kristus hadde et legeme som vi. I bibelen står det at når vi dør kommer vi alle til dødsriket og vil bli legemlig "vekket" i forbindelse med dommens dag til et evig liv eller gå i den 2. død (evig død). Kristendommet tror at sjela kommer til himmelen, men jeg kan ikke se av bibelen at det er riktig. Kristus gjorde seg tilkjenne for noen etter at Han oppstod fra de døde, men da kan det se ut som om at ikke de kjente Han, hva nå enn det måtte bety.

Lenke til kommentar

Fordi Jesus Kristus ba de kristne spise hans kropp og drikke hans blod, ble det straks veldig mye filosofering rundt hans kropp etter hans død. Enkelte gikk så langt som å si at han aldri hadde hat noen kropp, andre mente hans kropp forsvant i graven og aldri oppstod fra graven osv. Uansett de kristne tror på en kroppslig oppstandelse, lik Jesu Kristi kroppslige oppstandelse, i oppstandelsen forvandlet Jesu Kristi kropp seg til en himmelsk (herliggjort) kropp, alle kristne venter på at også deres kropper skal bli til himmelske kropper, det er bla. derfor de spiser og drikker Jesu Kristi kropp.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stolen_body_hypothesis

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Hum, jeg er ikke kristen (eller religiøs), men jeg har jo hatt kristendom på skolen, så gammel er jeg nok.

Og jeg mener å huske noe om at Jesus ville bli et menneske og leve blant dem, og derfor ble han født av Jomfru Maria (Gud var egentlig imot at Jesus skulle bli menneske.)

Men når han gjennoppstod, var det ikke noe med at han bare kunne være der i begrenset tid?

(Jfr. Aslan i Narnia.)

Lenke til kommentar

Tenk bare på hvordan det ville vært hvis vi ikke hadde vært skapt på en logisk måte. I dag er sansene montert på hodet. Tenk hvis et øye skulle vært på ryggen, under genseren og på baksida. Eller et øye i armhula så man ikke så noe, eller et øre på magen så man ikke hørte noe særlig med klær på.

Det er spesielle omstendigheter rundt oppstandelsen til Jesus. Det er vanlig å regne med at Jesu har sitt legeme i himmelen, ettersom sårene i håndflatene er en sentral del av personligheten. Vi har faktisk belegg i Bibelen for at den oppstandne Jesus kunne vise fram naglegapene i hendene, for eksempel til "Tvileren Tomas".

Noe annet særegent er at Jesus uttalte at Talsmannen ikke kunne sendes til jorda før Jesus gikk opp til himmelen. Talsmannen er altså Den Hellige Ånd.

Noen mener dessuten at de døde menneskene hviler i jorda fram til dommedag, for deretter å motta sin dom (noe jeg føler høres ganske usannsynlig ut, nå når jeg skriver det). Men ingen menigheter er uenige i at Jesus ble rykket opp til himmelen slik det står i Bibelen.

Det er uansett særlige betingelser som gjelder for Jesu oppstandelse.

Lenke til kommentar

Tenk bare på hvordan det ville vært hvis vi ikke hadde vært skapt på en logisk måte. I dag er sansene montert på hodet. Tenk hvis et øye skulle vært på ryggen, under genseren og på baksida. Eller et øye i armhula så man ikke så noe, eller et øre på magen så man ikke hørte noe særlig med klær på.

Du antar at ALT annet i verden hadde vært akkurat det samme, uansett, men ikke vi. Dette er bare absurd og komplett ignorant okseekrement. Enkelt og greit. Bare fordi du argumenterer fra ignoranse betyr det ikke at du vet svaret. Ei heller betyr ikke fravær av en annen forklaring (som du tydeligvis ikke aksepterer) at ditt postulat er korrekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mener å huske å ha lest at de (som valgte det som skulle kanoniseres i bibelen) kranglet om nettopp dette. Noen ville at også den legemlige kroppen og ikke bare sjelen skulle til himmels og omvendt, men jeg tror de landet på å bruke de mytene som allerede verserte rundt om i europa på den tiden og i andre gude fortellinger, at bare det de tror er sjelen går videre.

@frankline:

Bibelen er ikke bevis for annet enn at noen kan skrive ned slike tanker det. Det beviser ikke jesus, oppstandelsen eller noe av det andre det ikke finnes et eneste bevis for etter to tusen år med påstander.

Ekstra ordinære påstander krever som kjent ekstraordinære bevis, hvis ikke kan det, uten å nøle, avfeises som ekstraordinært bullshit. Så langt er alle religioner bare ekstraordinært bullshit... som vi må kjempe med nebb og klør for å fri oss fra. To tusen år er mer enn nok for dette pølsevevet, på tide å hoppe vekk fra overtro nå...

Lenke til kommentar
Det beviser ikke jesus, oppstandelsen eller noe av det andre det ikke finnes et eneste bevis for etter to tusen år med påstander.

Ekstra ordinære påstander krever som kjent ekstraordinære bevis, hvis ikke kan det, uten å nøle, avfeises som ekstraordinært bullshit.

Hva anser du som gode bevis og hvorfor?

Lenke til kommentar

Erm, nei, dere er ikke bevis på gud. Om noe er dere bevis for dere selv, at dere,i en form eller annen, eksisterer.

Hvem har skapt oss? Hvem i all verden har kunnet fremstille noe så perfekt som liv i seg selv? Verden er full av bevis, bare ta en titt rundt deg. Liv oppstår ikke av intet, eller a big bang.

Hvis du tar 100 lastebil lass med tømmer og legger i en haug, legger under 10 tonn med TNT og lager en gigantisk BANG. Og når alt lander igjen og det har blitt en landsby, ja da skal jeg tro på dine påstander.

Liv oppstår ikke av tilfeldigheter og kaos. Det er å tro på julenissen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...