Armas Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Et spoersmaal fra en dummy Hva blir raskerer med mye prosessorkraft og hva blir raskere med mye ram? F.eks: Jeg bruker en del CAD-programmer. Hvis jeg vil ha raskere rendringer hva er viktigst Ram eller MHz? Lenke til kommentar
capy Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Mhz. ram er greit å ha når det taes i bruk store filer. CAD er vel mer matteprosessoravhengig, så jeg vil tro CPU er viktigst. Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Såvidt jeg vet blir det ganske store filer med slik rendring? Isåfall vil jeg anbefale så mye RAM som mulig, så den slipper å benytte seg av pagefila når du skal jobbe med filene. Selve rendringen er det CPU'en som tar seg av, så da vil denne prosessen naturligvis går fortere jo raskere CPU du har! Men hvis arbeidet bare er CPU-krevende og det ikke er snakk om gigantiske filer, så er det altså først og fremst CPU'en som bør være kraftig. Lenke til kommentar
JensPetrus Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Det er veldig enkelt å svare på!!! I slike jobber som du nevner vil en dobbling av RAM gi 0 ytelsesforbedring. Dobbler du prosessorhastigheten vil du også dobble hastigheten på rendringen. Håper det er svar nok!! Lenke til kommentar
ritt45854 Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 det skal du ikke være så skråsikker på. se i ytelsesmåleren i windows hva som går opp og ned. hvis ram kurven forblir den samme, så trenger du mer cpu power, og ikke ram. f.eks. ved rendring i adobe premiere pro, så brukes sidevekslingsfila heftig hvis du bare har 256mb ram, men overhodet ikke hvis du har 700. johanG. Lenke til kommentar
iNas Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Som en tommelfinger-regel er det riktig at prosessoren må være kraftig. Men i vår high-tech verden med "killing-edge"- krav til råytelse, bør man ha mye RAM i tillegg. Det med minne er mindre problematisk delvis fordi det bare er til å kjøpe en minnemodul og sette den på plass. Ofte er pc-er med lav klokkefrekvens med mye minne, ofte rimelige i innkjøpspris. Jeg foretrekker ofte rask CPU og middels med RAM. Ellers har ALU (aritmetisk logisk enhet), mye å hente fra cache. Cachen bør være på minst 512kB, i tillegg til CPU og RAM. Det er selvsagt en kombinasjonssak. Har selv en pc med 1 GB RAM og 1,5GHz CPU, og den er ganske rask. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå