Inge Rognmo Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Hvis boligmarkedet stuper og boligprisene synker med 50% har banken min et lån med sikkerhet i noe som er mindre verdt enn selve lånet, men det er ikke noe problem så lenge jeg kan betjene det. Hvis jeg ikke kan betjene det, er det heller ikke noe problem for banken, da selger de boligen min og jeg sitter igjen med et forbrukslån. ...som du heller ikke kan betjene, og da har banken plutselig tapt 35% av den opprinnelige boligverdien (om vi forutsetter at du hadde 85% lån, og verdien faller til 50%). Egenkapitalkravet er til for å beskytte bankene, ikke låntakerene, ved at det blir mindre sannsynlig at bankene går på tap ved et boligprisfall. (prisfallet må overstige 15% i stedet for 10% før banken taper noe...) Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Egenkapital er for å beskytte bankene mot tap ja, men det er like mye for å forhindre folk i å kjøpe ting dem ikke har råd til Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Ja, men er ikke det fordi bankene er for slepphendte med tanke på hvor mye man kan låne avhengig av inntekt? Igjen ser jeg ikke hvorfor egenkapitalgraden har noe å si. Hvis et lån misligholdes får det større konsekvenser jo høyere belåningsgraden er. Dersom alle alltid kunne betale tilbake lånet sitt ville man jo fint kunnet låne uten egenkapital overhodet, men det er nå en gang ikke sånn. Det er vanskelig å spå, særlig om fremtiden, og da er det vanskelig å unngå at en viss andel misligholder. 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 La oss se på et eksempel. Anders og Anne har arvet 1 mill og tjener 600 000. Per og Kari har ikke arvet og har studielån på 500 000, men tjener 1 mill. Hvem kan betjene størst lån? Hvem er mest sårbar ved inntektsreduksjon? Lenke til kommentar
nojac Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 La oss se på et eksempel. Anders og Anne har arvet 1 mill og tjener 600 000. Per og Kari har ikke arvet og har studielån på 500 000, men tjener 1 mill. Hvem kan betjene størst lån? Hvem er mest sårbar ved inntektsreduksjon? Anders og Anne får et lån på ca 2 mill og kan kjøpe en bolig til 3 mill. Per og Kari kan få et lån på ca 3 mill. Men de kan neppe kjøpe noe før de har spart opp egenkapital (eller fått hjelp/sikkerhet fra foreldre e.l.) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå