Gå til innhold

Cpu Temp (pcen skrus av)


espeneppi

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en xp 2200+ og et Asus a7v8x (se siggen) Pcen skrur av seg selv noen ganger , lenge siden sist, men nå skjedde det igjen! :cry: Tempen er på 67 C grader, og det står 74 C i bios! Det lyser fortsatt i power lyset på pcen når den skrur seg av!!! :roll: Spørsmålet er hva jeg skal gjøre ? nytt hovedkort, ny cpu?

 

Jeg tror det er asus hovedkortet som skrur av pcen pågrunn av at CPU ikke skal brenne opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ok , hvis man ser på psdata, så står det 640kb cache på 2500+, men det står det ikke på noen av de andre butikkene, for eks Komplett!!! Der er det bare 512kb cache! ??? hvorfor det?

http://www.psdata.no/default.asp?proddetails=100468

Fordi den har 640kb L1 OG L2 cache... men bare 512kb er L2 cache....

Noen sider skriver L1 Og L2 cache mens andre bare L2 cache...

Tror det Asus Kortet har COP, som gjør at HK skrur av pcen...

Lenke til kommentar

jeg har en glacialtech 2320, amd 2600+ CPU kjøler

Ja, hovedkortet mitt har C.O.P, som forhindrer at CPU brenner opp!

 

Så, den 2500+ blir ikke så varm? Kameraten min har det samme hovedkortet som jeg har, han kjører en 3000+ barton, men jeg kan ikke si han har så veldig lavere Grader!!!

 

Er det bare hovedkortet mitt, som er dritt, kanskje?

Lenke til kommentar

Heisann,

 

hjalp nettopp en kompis som har et ASUSa7v333 (også med cpuCOP) og xp2000+, der cpu-en startet på noenogsytti grader. :roll:

 

Det eneste som var nødvendig var å ta av cpu-vifta, fjerne alt støvet i kjøleren, fjerne den medfølgende varmelederen og trykke på litt arctic silver 3. Og montere på vifta igjen. Da vandret temp-en fra slemme 79' til snille 32'.

 

Prøv det før du kjøper ny prosessor..

Lenke til kommentar

Ikke usannsynelig er det enten:

-Luft mellom CPU og kjøleribbe

-Masse støv mellom kjøleribbe og vifte

-En chipset-vifte som har gått på dunken og sensoren rapporterer feil temperatur

 

Løsning:

1) Åpne PC

2) Sjekke at alle vifter går som de skal

3) Rense vifter og ribber

4) Kline på kjølepasta om du ikke har det

Lenke til kommentar
ok , skal tenke på det  

Men hvor mye støy i antall desibel (dba) er det?  

hvordan syntes du støynivået er? er det farts justering på den?

 

Antall desibel har jeg ikke snøring på, men jeg hører den ikke over PSU'en og alt det andre som surrer og går inni der :lol: (PSU,AGP,PCISLOT fan,5x 80mm vifter har jeg inni)Den har "fartsjustering"ja, jeg kjører på rundt 2300-2400 rpm, setter jeg den på fullt høres den ganske mye bedre :-) i skrivende stund kjører vifta på 2376rpm og har en temp på 39 grader. Setter jeg vifta på min. (som jeg tror er 1800rpm) går tempen opp til rundt 47 grader idle (som heller ikke er en ille temp.)

Lenke til kommentar

Jon-d: det kan ha noe med luftstrømmen i kabinettet å gjøre, jeg har hvertfall meget god gjenomstrømning, med PSU vifte #2 rett over cpu vifta, og 2 80mm vifter rett bak, som gir cpu vifta nesten perfekt utlufting. har ellers en PCI-slot vifte rett under AGP vifta,så system tempen min ligger på rundt 22 grader; og kabinettet mitt står 1 meter unna varmeskjoldet på vedovnen! :woot: Det jeg gjorde når jeg skulle montere vifta var først å rengjøre kjernen med litt lakkfjerner(det kan ofte være en tynn film over kjernen når den er ny) ,så smørte jeg inn kjernen med en ikke-loende q-tip, og brukte bare nok goop til at det ble en tynn og jevn film, så klippet jeg en fin firkant i ett papirark, tok goop langs kanten og dro den over med et gammelt Trumf kort :p så det oxo ble ett tynt fint lag på selve vifta. Funker som bare det :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...