Munty Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 Hei og god natt! Jeg er i sluttfasen av å bli ferdig med et stort prosjekt som er redigert i Premiere Pro CS6. Prosjektet består av 20+ sketsjer, så siste steget nå har vært å synkronisere det komplette lydsporet med video, og så helt til slutt mikse lyden i 5.1 surround-lyd. Problemet er at jeg ikke får spilt av 5.1 fra Premiere korrekt. Venstre, senter og høyre fungerer som de skal, men bakre høyttalere fungerer ikke. Hvis jeg sender ALL lyd til høyre bakhøyttaler hører jeg lyden fra høyre fronthøyttaler. Men i master-sporet mitt ser jeg at lyden blir sendt til høyre bakhøyttaler, og ikke fronten, så selve miksen i programmet fungerer som det skal, men når signalet sendes ut til forsterker skjer det tullball. Lyden sendes ut fra PCen min via HDMI gjennom skjermkortet (GTX680) til recieveren (Onkyo TX-NR818). I Windows har jeg konfigurert høyttaleroppsettet mitt korrekt, som er et 7.2-oppsett. Hvis jeg tester lyden med Windows sin innebygde funksjon fungerer alle kanaler strålende. For ikke å snakke om at jeg har sett på utallige filmer og serier fra PCen gjennom XBMC, hvor 5.1 og 7.1 fungerer utmerket, selv med tapsfrie format. Jeg har nøstet meg fram til at jeg tror problemet ligger i "audio output mapping". I Premiere og Audition får jeg bare mulighet til å velge to kanaler her, og det er venstre og høyre front. Jeg har lett, søkt og forsøkt til hodet mitt har sprengt, men jeg får ikke lagt til flere kanaler i "audio output mapping". Det er nok en god blanding av at det er sent på kvelden, og at jeg er dårlig til å lete. Bilde av menyen i Premiere og Audition er vedlagt. Så spørsmålet mitt er da om noen kloke hoder her på forumet vet hvordan jeg kan få løst problemet! Det er en fordel å kunne høre hva man mikser for at man skal få et skikkelig resultat. Takk for svar. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 Hmm... Dette høres ut som et sjeldent problem, men det er nærliggende å tro at problemet kan ha med lydkodeken å gjøre. Man har forskjellige containere og lydformater å velge mellom og dette kan påvirke utfallet. Er det direkte i programmet det blir feil eller er det når du rendrer ut filen? Forsøk å rendre ut filen og spill av, mulig det vil bli annerledes da, for da vil Premiere rendre ut lyden i en container og med en kodek som den kanskje ikke bruker til live/RAM preview. Det jeg opplevde en gang her i forrige uke var at lyden ikke ble sterkere av å justere gainen. Alt hørtes normalt ut i Premiere, men når jeg rendret ut filen ble tilførte lydeffekter lavere enn de skulle være. Ekstremt mye lavere. Jeg feilsøkte og feilsøkte i ENINGEN og fant omtrent aldri ut av det. Så dupliserte jeg lydlayersene og DA justerte volumet seg. Dette var ikke en tilfredsstillende løsning, men det funket akkurat godt nok. Og siden jeg ikke hadde funnet en løsning på nesten 12 timer gav jeg opp. MEN, så skulle jeg vise prosjektet til en kamerat, så jeg tok med et eksemplar og hjemme hos han var all lyden forvrengt fordi signalstyrken var så høy. WTF tenkte jeg, det var helt normalt hjemme hos meg. Så viste det seg at det var ett eller annet med kodeken på enten skjermkort eller lydkortet, da begge disse enhetene har et lydkort i seg pga HDMI out. Jeg har ikke løst problemet, men vet nå hvor det kommer fra. Så jeg har bestemt meg for å bytte hele hovedkortet da det er nokså gammelt (2 år). Hjalp ikke å formatere, eller oppdatere drivere så jeg tror det ligger hardwaremessig hos meg. En eller annen hardware codec som ikke fungerer ordentlig. Poenget med denne historien er bare at det kan komme fra hva som helst. Du kan ha samme problem som meg pga softwarefeil, bare omvendt, at det er feil med lyden ved avspilling i programmet men ikke i den ferdige filen feks. Det beste er om du gjør deg ferdig med compingen og rendrer ut, og så prøver på ditt eget anlegg i tillegg til en kamerat som har surround. Hvis det er fucked på begge to sitt, vil jeg tro det er feil med en eller annen kodek, softwaremessig eller hardwaremessig. Det kan også være en innstilling ett eller annet sted som er feil konfigurert, som du kanskje plutselig kommer over og tenker "omg, hvorfor tenkte jeg ikke på det". Skjer altfor ofte det der, for mange i slike programmer som dette. Det er tunge saker og mye som kan gå galt. Husker feks da jeg for noen år siden skulle lære meg After Effects og jeg kom til punkt der RAM preview vinduet plutselig sluttet å fungere. Jeg skjønte ingenting og feilsøkte i timesvis i et program jeg ikke visste noe om. Viste seg at jeg hadde kommet nær capslocken, og den disabler RAM preview og er der for at rendring skal gå fortere blant annet. Så, hold motet oppe og prøv ALT, selv om du tenker at "det er garantert ikke det som er problemet". Prøv alt uansett, ikke la noe som helst slippe unna "unchecked" 1 Lenke til kommentar
Munty Skrevet 31. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2013 Takk for svar. Da har jeg gjort en testeksportering. Alt fungerer utmerket i den ferdig eksporterte fila. Veldig lettende! Jeg prøver stadig å finne løsningen på problemet i programmet, men for øyeblikket tror jeg at jeg legger det til side. Kommer til å ta for mye tid å tukle med det nå når jeg har et prosjekt som må ferdigstilles. Det er ganske tungvindt å stille inn lyden, for så å eksportere for å kunne høre resultatet, men det fungerer i hvertfall. Så blir det spennende å se om lydmiksen blir værende etter at jeg sender det til Encore for å brenne alt på en Blu-Ray-plate med menyer og alt. Men jeg skal komme til bunns i problemet. Det er jo fullt mulig at en reinstallering av programmet vil gjøre susen, så det skal testes ut snarest. Oppgradering av komponentene i maskina skal jo også skje snart, så det kan vel også forandre på mye. Nå har jeg vært igjennom alle menyer og innstillinger i både Premiere og i Windows 7-8 ganger, og jeg kan for svarte ikke finne noe som er galt... Har du forresten noen erfaring med Adobe Encore og brenning av DVD/BluRay? Skal begi meg ut på det for første gang, og jeg føler på meg at det kommer til å bringe med et tonn av problemer. For alt jeg vet er det enkelt å sette seg inn i, men alle tips mottas med stor takk. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Takk for svar. Da har jeg gjort en testeksportering. Alt fungerer utmerket i den ferdig eksporterte fila. Veldig lettende! Jeg prøver stadig å finne løsningen på problemet i programmet, men for øyeblikket tror jeg at jeg legger det til side. Kommer til å ta for mye tid å tukle med det nå når jeg har et prosjekt som må ferdigstilles. Det er ganske tungvindt å stille inn lyden, for så å eksportere for å kunne høre resultatet, men det fungerer i hvertfall. Så blir det spennende å se om lydmiksen blir værende etter at jeg sender det til Encore for å brenne alt på en Blu-Ray-plate med menyer og alt. Men jeg skal komme til bunns i problemet. Det er jo fullt mulig at en reinstallering av programmet vil gjøre susen, så det skal testes ut snarest. Oppgradering av komponentene i maskina skal jo også skje snart, så det kan vel også forandre på mye. Nå har jeg vært igjennom alle menyer og innstillinger i både Premiere og i Windows 7-8 ganger, og jeg kan for svarte ikke finne noe som er galt... Har du forresten noen erfaring med Adobe Encore og brenning av DVD/BluRay? Skal begi meg ut på det for første gang, og jeg føler på meg at det kommer til å bringe med et tonn av problemer. For alt jeg vet er det enkelt å sette seg inn i, men alle tips mottas med stor takk. Fint at det fungerte å rendre ut en final fil Ja, slikt er noe dritt å finne ut av, og det er så irriterende at man bare har lyst til å brøle ut av og til Jeg har aldri brukt Encore til brenning før, og jeg har aldri brent ut i BluRay da jeg som regel rendrer ut i Quicktime container med H.264 kodek eller ukomprimert da det er det jeg har behov for i mine prosjekter. Men jeg ville begynt her hvis jeg var deg https://www.google.no/#q=adobe+how+to+burn+blu+ray+movies Lenke til kommentar
Munty Skrevet 3. november 2013 Forfatter Del Skrevet 3. november 2013 Hehe, ja jeg leser meg opp på det nå. Virker som en smal sak. Det endte også med at jeg abonnerer på Adobe Creative Cloud. 150,- i måneden for alle Adobe-programmene jeg kan ønske meg. Det hjelper å være student! Hittil har jeg av prinsipp lastet ned Adobe sine programmer litt, ehm, ulovlig, fordi jeg har syntes at prisene har vært helt hinsides. Men jeg må si at 150,- i måneden er en riktig så overkommelig pris! Føles godt å eie programmene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå