dbass Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Tjohei!Jeg har lest en del steder at bensinforbruk på en motorsykkel kan være så mye som 1 liter/mila. I mitt eksempel som jeg ser på, så bruker en ny Kawasaki Ninja 300R 0,34 liter per mil på langtur. Vekta ligger på 164 kg.Min Opel Corsa B 1.6l World Cup bruker 0,5 liter per mil på langtur og veier 975 kg.Er det normalt at motorsykler ( i mine øyne ) bruker så mye drivstoff? 1 Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 min husqvarna 125cc bruker 0,7 og dette er ikke uvanlig på 125cc høyefekt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 Min RD350 bruker 0,8 ved blanda kjøring. Men min og MaseKoppens MC er totaktere. Disse sluker bensin! Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 Motorsykler bruker mye bensin ja, da de gjerne jobber på høyere turtall og ikke har mye av de teknologiene nyere biler har for å spare bensin, slik som direkte innsprøytning og turbo. Det kommer naturligvis også an på hvor kraftig sykkel du kjører; en Yamaha R1 med 190HK kan like fint bruke like mye som en sportsbil. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 30. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2013 Jeg syns bare det virker litt merkelig, når en ny ninja 300 ligger på 0,34, mens min 20 år gamle ihjelkjørte corsa ligger på 0,5. En ny 4-takters parallell twin på 300cc med 8 ventiler på en motorsykkel som veier 164 + meg(60kg) bruker 3 ganger så mye som en 4-takters rekkefirer på 1600cc med 16 ventiler på 975+meg, sett i forhold til vekt. Det er en ganske stor forskjell :O Lenke til kommentar
RunRookieRun Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 Det som er greit å tenke på er forholdet mellom effekt per liter også. Ellers så er en motorsykkelmotor og en 1600cc i en bil designet for å prestere på totalt forskjellige måter også. Det er ikke helt sort og hvitt med tanke på størrelse, ventiler og effekt. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 30. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2013 150 Nm mot 27 Nm 80 kW mot 29 kW Jeg vet det er forskjell på motortypene, bruksområdet osv.. Blir motorsykler spesielt varme? Energien (tilført bensin) må da ende opp til noe? Lenke til kommentar
suuhoo Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 Min lettsykkel som jeg hadde for 6-7 år siden brukte rundt 0.3 - 0.4 på mila. Var en honda xr 125 l. Lenke til kommentar
Multiverktøy Skrevet 30. oktober 2013 Del Skrevet 30. oktober 2013 men så er det noe av det som går dårligst innen lett mc Lenke til kommentar
suuhoo Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Det kan jeg være helt enig i hehe Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Min WR250R (1 sylinder, 4-takt) bruker 0,5-0,4 liter per mil, avhengig av hvor lekent jeg kjører. Jeg er i grunn veldig fornøyd med det. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Min Triumph Tiger 800XC lå på et snittforbruk på 0,56 gjennom hele sesongen i år, ca. 8.000 km. Mye er på grunn ekstremt mye grus og traktorveiknoting, men det var verdt det. Er enig i at motorsykler bruker mer drivstoff enn hva de burde, og det er nok en grunn til at fabrikkene ikke ønsker å co2-tallene tilgjengelige (det har vært snakk om å endre avgiften fra HK til co2, og det har foreløpig ikke skjedd.) Ref: http://www.mc24.no/article.php?articleID=2115&categoryID=6 Jeg ser at NMCU hevder det motsatte, men det ville jo være rart at ikke fabrikantene alt hadde gjort disse tallene tilgjengelig uavhenig av avgiftsendring eller ikke. Om man tar denne for god fisk så er jo co2-utslippene vesentlig høyere på MC enn på bil: http://www.motorbiker.org/blogs.nsf/dx/motorcycles-and-other-vehicles-co2-emissions.htm Lenke til kommentar
iNorway Skrevet 1. desember 2013 Del Skrevet 1. desember 2013 Forstår ikke helt diverse svar lengre oppe her. Påstander med at motorsykler ikke har teknologier som direkte innsprøyting og turbo? I grove trekk er en MC-motor det samme som en bil-motor, bare mindre. Noe som er greit siden motorsykler ofte er veldig mye lettere. Min GS 500F har ikke mer enn 34hk, forgasser, ikke turbo, er fra 2005. Likevel bruker jeg ikke mer enn 0,4L/mil. Og det er på landevei, med max akselerasjon og mye bremsing. Egentlig for å få litt futt i hverdagen. Men så har vi en moderne bil her, med turbo, direkte innsprøyting, masse masse fancy teknologi, 180hk, og den bruker kanskje 0,9L. Veier såklart kanskje 5 ganger mer. Motorsykkelen har bedre aks, fart, bedre styring, mindre vekt og ser bedre ut. Bilen har bedre toppfart(Det er snakk om en forskjel på 210 og 250), bremsing og Air Conditon. Så det å sammenligne en gammel, relativt svak bil med en helt ny motorsykkel er litt feil. Og jeg lover dere, forskjellen på en MC med forgasser og en med direkte elektronisk innsprøyting er helt utrolig. Lenke til kommentar
dbass Skrevet 2. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2013 Så det å sammenligne en gammel, relativt svak bil med en helt ny motorsykkel er litt feil. Relativt sett er vel alt svakt, men min corsa klarer det på rett under 9 sekunder, og motorsykkelen jeg sammenligner med skal klare det på 7 sekunder. Bilen min har en toppfart på 215 km/t mens motorsykkelen har en toppfart på 170 km/t. Begge er DOHC sugemotorer, så vidt jeg klarer å finne ut er begge også innsprøytningsmotorer. Alt i alt, så syns jeg det er en ganske bra sammenligning. Bilen min er tross alt straks 20 år gammel, satt opp mot en helt ny sykkel. Setter jeg derimot sykkelen opp mot en calibra turbo fra 1992 blir forskjellen enda verre, men det blir feil å sammenligne en sugemotor-drevet kjøretøy opp mot en turbomotor-drevet kjøretøy mtp. forbruk. Jeg mener fortsatt at en motorsykkel bruker alt for mye kontra en bil mtp. vekt. Lenke til kommentar
iNorway Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Det er kanskje rett, men dersom du bruker en bil ut ifra hvor mye drivstoff du kan spare, da trenger du egentlig bare 4 hjul, motor og ett sete. Minst mulig vekt.Så med mindre du kjører rundt med minst 2 personer ekstra i bilen konstant, eller mye bagasje, så bruker en motorsykkel mindre enn de fleste biler.Men:"Jeg mener fortsatt at en motorsykkel bruker alt for mye kontra en bil mtp. vekt." Ganske enig i det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå