Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 29. oktober 2013 Del Skrevet 29. oktober 2013 Etter å ha kjørt Asus RT-N56U i snart 1 år, og ikke fått Parental Control til å funger som beskrevet, samt opplevd bugs i FW-versjon som gjorde at nettet går ned hele tiden, har jeg gått tilbake til D-Link. Jeg har sett at det er mange som har dårlig erfaring med merket, men jeg har hatt flere selv opp gjennom årene, og har satt opp D-Link og annet for andre, og har aldri hatt noen problemer av noe slag. De er stabile, enkle å sette opp, og alle funksjoner fungerer som de skal. Etter at D-Link lanserte sin nye AC-serie ( http://www.dlink.com/no/nb/home-solutions/11ac/product-family ), har jeg i dag bestilt en av de minste (DIR-810L). Før noen kritiserer mitt valg av modell, må jeg si at jeg kun kjører internett (50/10) over WiFi, ingen fildeling, NAS eller annet, og da bør både båndbredde (AC750) og WAN/LAN-porter på 10/100 dekke behovet. Streamer HD-video via Apple-TV og Netflix på iPad/PC, men flaskehalsen vil uansett være internettforbindelsen. Dersom jeg hadde behov for lokal trafikk mellom enheter på LAN ville hverken AC750 eller 10/100-LAN-porter være tilstrekkelig. Dette er også den desidert rimeligste AC-routeren på markedet. Mens jeg venter på at den kommer i posten, kanskje det er noen som har erfaringer med denne, eller andre i serien, de vil dele? Jeg ser det har kommet cloud-integrasjon og apper for både konfigurasjon og overvåkning. Som gammel CLI-nerd ser jeg ikke umiddelbart nytten av dette, men kanskje noen kan si litt om nytten av dette? Eller om det er noe man bør slå av og forbigå i stillhet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 Update for den som måtte være interessert: Nå er ny low-budget AC-router, D-Link DIR-810L AC750, i hus. Jeg har satt opp denne sammen med Telenors router Zyxel P2812, og foretatt dekningsprøver rundt i huset med inSSIDer. Huset er i tre, med over 200 kvm i 2 etasjer. 2,4 GHz: God dekning over hele huset, de fleste steder gir den bedre signal enn P2812 (som heller ikke er dårlig). 5 GHz: Dekker det meste av huset, men lengst unna routeren er signalet for svakt til å kunne gi særlig ytelse. Naturlig nok, siden 5 GHz svekkes raskere enn 2.4. Til sammenligning hadde jeg tidligere en Asus RT-N56U, og den var dårligere enn P2812 på 2,4 GHz, og omtrent samme på 5 GHz som DIR-810L. Når jeg sitter i stua, 2 rom unna der routeren står, får jeg 49/12 på min 40/10-linje (VDSL2 fra Telenor, max teoretisk ytelse er 50/12). For vårt bruksområde, som er bruk av internett fra alle enheter, og ingen trafikk mellom enheter på LAN, holder dette akkurat. For den som har NAS, lokal server eller mye trafikk på LAN, eller ønsker bedre dekning på 5 GHz/AC, må man noe opp i pris for å få dekket behovet. Spesielt dekningen på 5 GHz over et stort område ser ut til å være en utfordring, det er mulig man bør ha flere access points for å få optimalt signal. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. januar 2014 Del Skrevet 24. januar 2014 Tidenes billigste router med både 2.4 og 5 GHz og AC-støtte: http://www.dustinhome.no/product/5010748084/d-link-dir-810l-wireless-ac750-dual-band-cloud-router/#intcmp=productbo13_startpage_WeekendRush_5010748084_140124 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. september 2014 Del Skrevet 11. september 2014 (endret) For de som har DIR-810L, HW rev A, har det nå kommet en FW-upgrade: http://www.dlink.com/no/nb/support/product/dir-810l-wireless-ac750-dual-band-router?revision=deu_reva#downloads Change log: - IP address for LAN and WLAN interface will now be changed automatically if WAN provisioned with same IP subnet as same IP subnet as LAN/Guest. - Enhance compatibility with QRS MobileEnhance compatibility with QRS Mobile - Enhance IPv6 compatibility Jeg har ikke observert problemer med IPv6 med forrige versjon heller, men for de som har IPv6 tilgjengelig kan det være lurt å oppgradere. Edit: Ved oppgradering anbefales å være tilkoblet med kabel, ikke WiFi. Endret 11. september 2014 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå