Gå til innhold

Kildekoden til Half-Life 2 stjålet


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM
george broussard, head of 3drealms, har selv sagt at de aldri har hatt kildekoden til duke nukem forever tilkoblet nett...

 

LOL! Hvis i det hele tatt finnes noe kildekode til DN Forever... :D

 

Aaanyway, det går jo en del rykter om at det finnes en beta build som ble snatcha samtidig, men at de som hacka valve, vil holde den for seg selv foreløpig...

 

Dessuten; sourcekoden var vel på under 40MB, en beta til spillet må jo vært på minst over 1 GB... Litt verre å hente det ned?

 

Athelas

 

hehe, sannsynligvis eksisterer det 9 forskjellige kildekoder til dnf, en til hver versjon de har laget :shrug:

men please, dont get me started on 3drealms and their policy :evil:

 

men tilbake til poenget, hadde de hatt en beta build så hadde de sluppet den, det er langt mer alvorlig å legge en autentisk kildekode ut på nett enn å legge en spillbar build..

hva tror du f.eks carmack hadde foretrukket å hatt på nett, kildekoden til doom3 eller doom3 alphaen som er på nett.

 

størrelsesmessig kan jeg kanskje forstå at personen(e) har valgt å la dette ligge, hovedsaklig pga det øker vel risikoen for å bli tatt ?

hvis risikoen dog er den samme så ser jeg ingen grunn til at de skal la noe slikt ligge igjen..

jeg hadde brukt noen timer hvis jeg hadde hatt mulighet til å laste ned en build av hl2 på 1gb, dog tror jeg ikke den personen som står bak dette sitter på telenor 704128.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM
hvorfor source istedet for builds? builds har da blitt gjort av alle før...det gir mye mer cred å ha fått tak i sourcen bak. I tillegg er det langt mer interessant å se hvordan de faktisk har kodet.

 

At man kommer til å se spill som henter ting direkte fra hl2 source er vel lite sannsynlig pga de sinnsvake søksmålene som da vil komme. Enkelte vil nok hente inspirasjon, men dette skjer fra alle spill uansett om kildekoden er tilgjengelig eller ikke. Cheats kommer nok uansett til å komme også, en del av de vil nok bli lettere å lage, men dere ser ut til å ha glemt at scripts,sprites,models osv. ikke er tilgjengelige, så å påstå at det nå skal bli så veldig enkelt å lage cheats blir litt feil

 

 

men det er helt greit at de ønsker ditt og datt, men hvorfor ikke ta med seg det som ca hver eneste gamer er ute etter samtidig ?

det er foreløpig ikke en eneste god forklaring på hvorfor de lar build versjonene av half life 2, team fortress 2 og counter strike cz ligge igjen.

 

når du har selve "oppskriften" på spillet så er det lettere for de rette personene å lage cheats til spillet...

Lenke til kommentar

skal vi slutte å mase?

 

 

bare biter av kilden som ble tapt...

 

Our exclusive visit with Gabe Newell and Valve Software did confirm that only a SMALL PORTION of the source code was taken. This is different than most of the reports. The entire source was not taken. Straight from Gabe Newell.

 

No Mention Of Half-Life 2 Delay. So far Half-Life 2 is shipping for the HOLIDAYS.

 

It appears that Valve Software is really close to getting the hackers. They seem to have their names written on a whiteboard. It's no wonder that it's business as usual at Valve!

 

They have names on the whiteboard -- the history, date, times -- and other things that looked like file names. That was pretty much a quick issue. You know, it's done! They're on it! They look like they know who did it.

 

Business seems to be as usual at Valve, and it appears they are working hard on rolling out Half-Life 2.

 

By the way, just because a little bit of code compiles doesn't mean that a person has Half-Life 2. It means they have a small portion of it and that's all.

 

www.halflifesource.com

Lenke til kommentar

slik jeg har forståt det så stilles det fortsatt spørsmål ved hvor ekte denne kildekoden er.

Som jeg nevnte i innlegget mitt har jeg selv lastet ned og gransket kildekoden som er lagt ut på nettet. Hvis noen tror at Valve har tatt seg bryderiet å forfalske hundretusenvis av linjer med kode fordelt på 7670 filer i over 336 kataloger er det på tide med profesjonell hjelp for å få bukt med paranoiaen. Jeg bryr meg fint lite om hva konspirasjonsteorister velger å tro, når de tydelig ikke har sett eller forstått kildekoden selv.

 

hvorfor er counter strike, half life, team fortress 2 og worldcraft inkludert i kildekoden til half life 2 ?

Når du har en utviklergruppe med en rekke programmerere som jobber på tvers av flere prosjekter, er det nødvendig å ha all kode sentralisert med ut og innsjekking av hver fil. Dette er for å hindre at kode som er under arbeid overskrives av andre som jobber på samme objektet. Hvis du fortsatt tviler på at TeamFortress 2 er inkludert i kildekoden, kan jeg gi deg en sneak preview:

 

- Tilgjengelige klasser: Commando, Defender, Escort, Infilitrator, Medic, Pyro, Recon, Sapper, Sniper, Support

 

- Tilgjengelige "kjøretøyer": Battering Ram, Flatbed, Mortar, Motorcycle, Siege Tower, Tank, Teleport Station, Wagon, Ministrider, Strider.

 

havok er ikke akkurat inkludert i kildekoden vel ? kildekoden beskriver vel kun hvordan de skal oppføre seg i forhold til fysikkmotoren (??) du kan ikke akkurat bruke kildekoden til å få store innblikk i hovedmomentene til fysikkmotoren de bruker.
Kildekoden til Havok er så langt jeg har sett ikke tilgjengelig, kun .lib biblioteket, men jeg utelukker ikke at deler av Havok kan være integrert i koden.

 

det finnes vel neppe en eneste konkurrent som er dum nok,samt frekk nok til å prøve å bruke kildekoden (hvis den er ekte og tilhører half life 2) til å forme sitt eget spill, de kommer til å miste all troverdighet samt at de kommer til å bli saksøkt slik at selv barnebarna til de som står bak det ender på gata. hva skal en hacker med c++ kunnskap bruke kildekoden til egentlig ? lage en linux port ?

Enda et tegn på at du ikke forstår den fulle betydningen av konsekvensene av en slik lekasje. Alle konkurrenter kan nå kikke på koden til Valve gjøre noen små omskrivninger og tilpasse dem sine egne prosjekter. Med mindre de frigir sin kode til almenheten (noe de færreste gjør), vil det være umulig å finne ut om deler av koden opprinnelig kommer fra Valve. Hva en hacker skal med koden? La oss bare si at det vil være en smal sak for en hacker å lage en warez utgave av Half-Life 2 som i virkeligheten er en trojansk hest som overtar hele systemet ditt. Jeg gidder ikke engang å nevne alle nettverkscheats som nå kan poppe opp og gjøre multiplayer delen totalt meningsløs (med mindre Valve gjør drastiske omskrivninger).

 

en annen ting er det med at han oppdaget at noe ikke helt var som det skulle allerede 11 september, seriøst, sitter du på kildekoden til half life 2 så gjør du noe hvis kanskje ikke alt stemmer helt på maskinen din

Kildekoden lå nok ikke på klienten hvor innbruddet ble gjort, men på en sentralisert server tilgjengelig på nettverket. Det er ikke vanlig praksis å sikre kildekode ved å gjøre kildekoden utilgjengelig for utviklerne, man nøyer seg som regel med en backup slik at data ikke går tapt. En ting er å unngå tap av data som følge av virus, noe helt annet er å forhindre inntrengere, som allerede har tilgang på systemet, fra å ta en kopi av arbeidet ditt.

 

hvorfor kun kildekoden ?

Som nevnt av andre er det langt større prestisje å stjele kildekoden enn å rappe en build av spillet. Alfa og beta releaser av spill og programmer skjer daglig, men at noen har rappet hele kildekoden til et spill og lagt ut på nett før release har såvidt jeg vet aldri skjedd før. Dessuten er det lite sannsynlig at personen som gjorde dette våget å være tilkoblet en hacket linje over flere timer/døgn for å laste ned mange gigabyte med data. Hadde han vært så dum hadde FBI stått på døra før han var ferdig...

 

bare biter av kilden som ble tapt...

Av det jeg har sett er det aller meste av koden inkludert; enginen, server, launcher, renderer, filsystem, materialsystem, appframework, gameui, osv. osv. Jeg utelukker ikke at noen moduler kan mangle, men kan koden kompileres har man det viktigste. Det eneste som ikke er inkludert, og som hindrer folk fra å kunne lage sine egne builds, er det som ikke har med selve koden å gjøre, dvs. maps, teksturer, 3dmodeller, lydfiler, musikk osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Yeah.. betaen er på nett ;/

 

Men virker som om den kun er på 300mb...

 

Har sett ingame screenshots fra folk som har spilt det, virker rimelig heftig. :/

 

Men allikevel kjipt for valve...

 

Quintilian

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Vel, har ikke bestemt meg for om jeg skal teste pre-releasen eller ikke.. Er ihuga half-life fan, har runda det en 10 ganger, og har sikkert en 2-3000 timer med CS.. har lyst til å vente, men også å teste pre-releasen... Tror egentlig ikke det vil ødelegge spillopplevelsen til finalen, når jeg får kjøpt den...

 

Quintilian.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Hvordan kan det ligge en BETA på nett?

Var det ikke bare 1/3 av kildekoden som ble sjålet da?

 

Og , Btw , hvis dere er så idiotiske og forsøker å laste ned pirat Beta'n så håper jeg det er et gigant virus på 1,3GB!!

 

den er ikke på 1,3gb - i overkant av 1,4 :wink:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...