Gå til innhold

Kildekoden til Half-Life 2 stjålet


Anbefalte innlegg

 

Både og. På den ene siden får flere selskaper tilgang på teknologien, noe som vil gi oss flere og mer imponerende spill. På den annen side kan dette bety døden for hele multiplayer-delen av Half-Life 2.

 

Jeg skjønner hvorfor folk er redd for MP-delen, men jeg mener at også dette aspektet er hypet opp, kildekoden til HL er ikk åpen, og der finnes det UTALLIGE cheats som gjør hva du vil, kan ikke helt skjønne at situasjonen skal bli så mye verre på HL2

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet det går forferdelig mye rykter frem og tilbake rundt hva "source-tree'et", som valve kaller det som ble kopiert, inneholder. Noen hinter om at det inneholder alt (kildekode til hl2 pluss models/maps/textures/lyd), mens andre sier det bare inneholder kildekode til å kunne kompilere hl2.exe og editor til å evt. lage egen grafikk som hl2.exe. kan kjøre.

 

Jeg har i hvert fall sett linker til en del screenshots av at noen kjører hl2.exe og spiller på et brett. Om dette er 1 - fullstendig fake, 2 - laget med egenproduserte maps/models/textures eller 3 - fra en fullstendig kompilert hl2 "beta" med alt innnhold vet man jo ikke enda. Er det noen andre som vet noe mer om disse screenshotsene?

Lenke til kommentar

her er linken til en diskusjon på nvnews.net hvor man hevder at det er mulig å kompilere kildekoden til en brukbar hl2.exe og bruke editoren til å lage maps for så å kjøre dem.

 

http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread...5&pagenumber=10

 

Selvfølgelig en viss sjanse for at det er bøff, men dersom det er mulig å kjøre hl2.exe fra kildekoden og lage grafikken selv er det et langt skritt verre enn at kildekoden bare kan brukes til å lage cheats, er det ikke?

Lenke til kommentar
Selvfølgelig en viss sjanse for at det er bøff, men dersom det er mulig å kjøre hl2.exe fra kildekoden og lage grafikken selv er det et langt skritt verre enn at kildekoden bare kan brukes til å lage cheats, er det ikke?

Jeg syns det er langt verre at juksemakere har fått julegaven på forskudd, enn at noen andre kan jobbe med grafikkmotoren og lage flere spill.

Lenke til kommentar
Jeg syns det er langt verre at juksemakere har fått julegaven på forskudd, enn at noen andre kan jobbe med grafikkmotoren og lage flere spill.

 

Jeg tror jeg ikke spiller nok på nettet til å irritere meg over cheats. Droppet cs etter at alle barna begynte å spille det, og det er vel her brorparten av juksingen foregår.

Jeg innser at juksemulighetene nå kommer til å gå rett i taket, men jeg stusser likevel over om ikke det vil være mulig for kreative mennesker å lage en liksom-hl2 innen ganske kort tid. Hvis du bruker den tiden og ressurser som skal til for å lage en gjennomsnitts-mod til f.eks. hl1 så skulle du i teorien kunne lage en ganske bra hl2-mod før originalen kommer ut. Hl2 kunne derfor drukne blant slike modder (bedre eller dårligere) når det en gang kommer ut.

 

I tillegg: Ved å endre på koden burde man i prinsippet kunne fjerne validering gjennom steam, kunne man ikke?

Lenke til kommentar

Cyber Crime på sitt beste ehh?

 

Vel, Valve har garantert lært at sikkerhet er viktig nå. Tror neppe det er cheats som irriterer valve mest, ettersom de har brukt ganske mange år på å lage teknologien til grafikkmotoren/fysikken, å nå kan konkurerende selskaper lære fort av det. Vi vet jo at cheats vil alltid komme men så klart blir det lettere å skrive dem nå.

Men så mye slit med grafikken for nesten ingenting..

Blir nok vanskelig for Valve å bevise at andre bruker deres teknologi uansett.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner hvorfor folk er redd for MP-delen, men jeg mener at også dette aspektet er hypet opp, kildekoden til HL er ikk åpen, og der finnes det UTALLIGE cheats som gjør hva du vil, kan ikke helt skjønne at situasjonen skal bli så mye verre på HL2

AtW

Eh, poenget er at dersom man har all kildekode i klartekst ,vil generering av cheats ol. være MYE mer tilgjengelig for mange. Man slipper å gå gjennom hele dekompilering og dis-assemblering (med påfølgende tyding av den genererte koden, som muligens også har blitt obfuskert ved den originale kompileringen).

"Time to market" for alle cheatene vil be betraktelig forkortet, antallet cheats vil bli større samt at det vil være vanskeligere å patche spillet mot cheats. Derfor er dette meget uheldig for MP delen.

Lenke til kommentar

På kort sikt er det kanskje positivt for mange spillere at slik teknologi lekker ut til konkurrentene. Flere gode spill har vel ikke så mange noe mot. Det er imidlertid ikke sikkert at det er gunstig på litt sikt hvis andre utviklere tar snarveier ved å låne litt fra HL2. Nytenkning og originale løsninger konkurrentene i mellom tror jeg egentlig tjener oss gamere bedre.

Lenke til kommentar

Det blir heller værre for Valve å lage licenser på HL2 motoren enn hva Epic Games å ID software har gjort. Skulle sourc'en til Unreal motoren lekke ut ville det ha vært katastrofalt med tanke på alle de som har betalt for den fra før. Valve hadde jo en tech video der man kunne se hva den var i stand til å gjøre, så de har sikkert vært på tanken med licenser.

Lenke til kommentar

En liten dobbelpost fra forum.hw.no:

Av det jeg har hørt så skulle det være 31 sikkerhetshull det IKKE FINNES patcher til ...

 

Disse: http://www.pivx.com/larholm/unpatched/

Kanskje det er på tide at (større) bedrifter tenker mer på datasikkerhet. Tror det er på tide at enkelte bedrifter bør innføre "forbud" mot bruk av Internet Exploiter og Outlook + Outlook Express. (I hvertfall på maskiner som inneholder sensitiv informasjon (eller som befinner seg i samme lokale nettverk med slike maskiner)).

Det er jo ikke for ingenting at det tyske forsvar i dag har forbud mot all bruk av Microsoft programvare.

Det finnes jo i dag ørten gode alternativer.

F.eks. Mozilla Firebird og Mozilla Thunderbird er eksempler på browser og e-post klient som er mye bedre en Micro$oft sine alternativer, og de er jo faktisk OpenSource så da kan jo faktisk alle hente kildekoden hvis de har behov for det :).

(Det er jo ikke dermed sagt at de ikke skal bruke Windows, hvis de har behov for dette)

 

Jeg tror denne hendelsen kan være en tankevekker også for vanlige brukere at det er på tide å droppe bruk av Microsofts sine browser og mail klienter, med tanke på alle de sikkerhetshullene som fortsatt finnes i disse produktene. (For de som ikke har gjort dete alt :))

 

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?p=1246212

Lenke til kommentar

Av nysgjerrighet har jeg lastet ned HL2 kildekoden og kikket litt gjennom source treet. Det tar tid å gå gjennom hundretusenvis av linjer kode produsert av et utviklerteam i en periode over 5 år, så det er vanskelig å komme med noen endelige konklusjoner på hvilke følger denne lekkasjen vil medføre for såvel Valve som oss gamere.

 

Et par ting kan jeg likevel si med en viss grad av sikkerhet:

- Denne lekkasjen er definitivt ikke en del av en gigantisk markedsføringskampanje for å skape blest rundt lanseringen av Half-Life 2. Kildekoden er ekte, og tror man virkelig at dette noe man bare kan frigi for å få mer publisitet, vet man fint lite om hvordan industrien fungerer.

 

Svært få har egentlig forstått hvor katastrofal denne saken er for Valve. En ting er at det samlede arbeidet til et helt team av utviklere som har arbeidet i årevis (med alle kostnader det innebærer) nå er tilgjengelig gratis på nettet for enhver konkurrent og hacker med C++ kunnskap. En annen er at mye av den forventede finansieringen av kostnadene som er blitt brukt, er basert på lisensiering av source-enginen til andre spillutviklere. De vil nok fremdeles få solgt noen lisenser, men jeg skulle tro de fleste tenker seg to ganger om før de betaler hundretusenvis av dollar for kode de uansett kan "låne" gratis.

 

Et siste moment, som de færreste tenker på, er at mye av kildekoden er lisensiert fra partnere (som f.eks. fysikkmotoren Havok) som Valve er forpliktet til å holde hemmelig. At denne lekasjen også rammer dem, stiller Valve åpne for søksmål i mange-millioner-klassen.

 

Enhver med fornuften i behold ser at denne lekasjen har medført enorme tap for Valve, det kan til og med gå så langt at de blir tvunget til å henge kroken på døra (avhengig av hvordan de håndterer situasjonen nå i ettertid). Det at folk mener at Valve får som fortjent på grunn av sin dårlige sikkerhet, er rett og slett latterlig. Det blir som å si at folk som blir slått ned og ranet i sitt eget hjem får som fortjent fordi de ikke har investert i skuddsikre vinduer og den nyeste alarmen. Faktum er at hvis en person har den rette kunnskapen og motivasjonen, kan de aller fleste systemer brytes inn i.

 

Half-Life 2 blir utsatt på ubestemt tid for å omskrive store deler av koden i et forsøk på å opprettholde sikkerheten rundt Steam. Det er slettes ikke sikkert vi nå får se en lansering i løpet 2003. Det er forresten ikke bare Half-Life 2 som nå utsettes, men også multiplayer spillet "Team Fortress 2" som det har vært mye hysj-hysj rundt de seneste årene og som enkelte av oss så mer frem til enn Half-Life 2 (kildekoden som er lekket inkluderer også Counter Strike, Half-Life1, Team Fortress 2 og Worldcraft)

 

Mine dypeste kondolanser til Valve!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Av nysgjerrighet har jeg lastet ned HL2 kildekoden og kikket litt gjennom source treet. Det tar tid å gå gjennom hundretusenvis av linjer kode produsert av et utviklerteam i en periode over 5 år, så det er vanskelig å komme med noen endelige konklusjoner på hvilke følger denne lekkasjen vil medføre for såvel Valve som oss gamere.

 

Et par ting kan jeg likevel si med en viss grad av sikkerhet:

- Denne lekkasjen er definitivt ikke en del av en gigantisk markedsføringskampanje for å skape blest rundt lanseringen av Half-Life 2. Kildekoden er ekte, og tror man virkelig at dette noe man bare kan frigi for å få mer publisitet, vet man fint lite om hvordan industrien fungerer.

 

Svært få har egentlig forstått hvor katastrofal denne saken er for Valve. En ting er at det samlede arbeidet til et helt team av utviklere som har arbeidet i årevis (med alle kostnader det innebærer) nå er tilgjengelig gratis på nettet for enhver konkurrent og hacker med C++ kunnskap. En annen er at mye av den forventede finansieringen av kostnadene som er blitt brukt, er basert på lisensiering av source-enginen til andre spillutviklere. De vil nok fremdeles få solgt noen lisenser, men jeg skulle tro de fleste tenker seg to ganger om før de betaler hundretusenvis av dollar for kode de uansett kan "låne" gratis.

 

Et siste moment, som de færreste tenker på, er at mye av kildekoden er lisensiert fra partnere (som f.eks. fysikkmotoren Havok) som Valve er forpliktet til å holde hemmelig. At denne lekasjen også rammer dem, stiller Valve åpne for søksmål i mange-millioner-klassen.

 

Enhver med fornuften i behold ser at denne lekasjen har medført enorme tap for Valve, det kan til og med gå så langt at de blir tvunget til å henge kroken på døra (avhengig av hvordan de håndterer situasjonen nå i ettertid). Det at folk mener at Valve får som fortjent på grunn av sin dårlige sikkerhet, er rett og slett latterlig. Det blir som å si at folk som blir slått ned og ranet i sitt eget hjem får som fortjent fordi de ikke har investert i skuddsikre vinduer og den nyeste alarmen. Faktum er at hvis en person har den rette kunnskapen og motivasjonen, kan de aller fleste systemer brytes inn i.

 

Half-Life 2 blir utsatt på ubestemt tid for å omskrive store deler av koden i et forsøk på å opprettholde sikkerheten rundt Steam. Det er slettes ikke sikkert vi nå får se en lansering i løpet 2003. Det er forresten ikke bare Half-Life 2 som nå utsettes, men også multiplayer spillet "Team Fortress 2" som det har vært mye hysj-hysj rundt de seneste årene og som enkelte av oss så mer frem til enn Half-Life 2 (kildekoden som er lekket inkluderer også Counter Strike, Half-Life1, Team Fortress 2 og Worldcraft)

 

Mine dypeste kondolanser til Valve!

 

slik jeg har forståt det så stilles det fortsatt spørsmål ved hvor ekte denne kildekoden er.

hvorfor er counter strike, half life, team fortress 2 og worldcraft inkludert i kildekoden til half life 2 ?

havok er ikke akkurat inkludert i kildekoden vel ? kildekoden beskriver vel kun hvordan de skal oppføre seg i forhold til fysikkmotoren (??)

du kan ikke akkurat bruke kildekoden til å få store innblikk i hovedmomentene til fysikkmotoren de bruker.

 

foreløpig har ikke dette medført dem noe som helst tap,sannsynligvis en dobling av antall besøkende på siden.

det finnes vel neppe en eneste konkurrent som er dum nok,samt frekk nok til å prøve å bruke kildekoden (hvis den er ekte og tilhører half life 2)

til å forme sitt eget spill, de kommer til å miste all troverdighet samt at de kommer til å bli saksøkt slik at selv barnebarna til de som står bak det ender på gata. hva skal en hacker med c++ kunnskap bruke kildekoden til egentlig ? lage en linux port ?

 

 

noen av grunnene til at dette virker mer som et genialt markedsføringtriks

 

- det er litt for mange som mener det som står i kildekoden umulig kan være korrekt, greit nok, skal ikke ta avgjørelsen ut ifra dette.

 

- det er for mange småting som ikke stemmer, f.eks det med at personen som brøyt seg inn i maskinen tilfeldigvis sendte en mail via eposten til gabe, denne ble sendt til gamershell og infoen var at half life 2 var gold og klar for lansering (de hadde holdt det hemmelig at spillet var blitt gold)

dette virket selvfølelig usannsynlig, men på en annen måte så stemte det temmelig godt med noe gabe hintet til i et intervju gjort av han unge herren som fikk besøke valve, like etter det invervjuet ble offentliggjort på forumet så startet spekulasjonene om half life 2 var gold men at de valgte å holde dette hemmelig for å overraske flest mulig.

selvsagt, personen som kopierte kildekoden kan selvsagt ha lest intervjuet og tenkte at det hadde vært morsomt å sendt en liten mail.

 

en annen ting er det med at han oppdaget at noe ikke helt var som det skulle allerede 11 september, seriøst, sitter du på kildekoden til half life 2 så gjør du noe hvis kanskje ikke alt stemmer helt på maskinen din.

 

 

hvorfor kun kildekoden ?

de har alltid fungerende builds av spillet, dette går igjen hos alle spillutviklerne, hvorfor velger personen å kun kopiere kildekoden ?

hvorfor stikker han ikke av med mer ?

er unnskyldningen at de fungerende versjonene av spillet ikke er tilkoblet nett ? neppe, da hadde ikke kildekoden heller vært det.

det virker for utrolig at en person som på det tidspunktet har tilgang til mesteparten av det valve sitter på KUN velger å hente kildekoden til half life 2. han går gjennom pcen til big boss gabe, sannsynligvis har han en fungerende build av half life 2, sannsynligvis av team fortress 2, counter strike condition zero, men neida, kildekoden er alt han henter.

virker ulogisk. bryter du deg inn hos spaceworld, så stikker du ikke av med manualene til spillene når du kan ta spillene.

 

george broussard, head of 3drealms, har selv sagt at de aldri har hatt kildekoden til duke nukem forever tilkoblet nett, ikke engang i nettverk hvor en av maskinene er på nett, og han tvilte også på at noen andre av konkurrentene hadde kildekoden til spillet tilkoblet internett.

hvorfor skulle de det ?

 

at half life 2 blir utsatt ? hvorfor skal det bli utsatt ?

den eneste grunnen er kanskje steam av sikkerhetsmessige årsaker.

men jeg tror nok at de velger å lansere spillet på den gammeldagse måten, bare at det er en versjon uten multiplayer, så kan de som kjøper den fullstendige versjonen med mp inkludert få en kode så de kan stikke på nett når alt er klargjort, taste inn koden sin, for så å få tilgang til en mp addon.

Lenke til kommentar
george broussard, head of 3drealms, har selv sagt at de aldri har hatt kildekoden til duke nukem forever tilkoblet nett...

 

LOL! Hvis i det hele tatt finnes noe kildekode til DN Forever... :D

 

Aaanyway, det går jo en del rykter om at det finnes en beta build som ble snatcha samtidig, men at de som hacka valve, vil holde den for seg selv foreløpig...

 

Dessuten; sourcekoden var vel på under 40MB, en beta til spillet må jo vært på minst over 1 GB... Litt verre å hente det ned?

 

Athelas

Lenke til kommentar

hvorfor source istedet for builds? builds har da blitt gjort av alle før...det gir mye mer cred å ha fått tak i sourcen bak. I tillegg er det langt mer interessant å se hvordan de faktisk har kodet.

 

At man kommer til å se spill som henter ting direkte fra hl2 source er vel lite sannsynlig pga de sinnsvake søksmålene som da vil komme. Enkelte vil nok hente inspirasjon, men dette skjer fra alle spill uansett om kildekoden er tilgjengelig eller ikke. Cheats kommer nok uansett til å komme også, en del av de vil nok bli lettere å lage, men dere ser ut til å ha glemt at scripts,sprites,models osv. ikke er tilgjengelige, så å påstå at det nå skal bli så veldig enkelt å lage cheats blir litt feil

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...