Gå til innhold

Kildekoden til Half-Life 2 stjålet

Anbefalte innlegg

Vel det er prisen de må betale for å kjøre outlook. De fleste med litt vett i hode vet at man aldri skal bruke outlook, men folk med litt vett i hode er det ikke mange av.

Eneste muligheten for at det kan ha skjedd er jo at de har brukt en pre 2000 versjon av Outlook. Det er jo i praksis umulig å få kjørt litt uvanlig HTML med outlook, med mindre du er flink å hacke register instillinger.

Outlook 2000 og nyere er jo sikkert som banken.

Synes å bruke Outlook som unnskyldning virker litt tvilsomt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste som er tvilsomt her er at de faktisk oppbevarte kildekoden på en maskin koblet til nettet. Med mindre en vil ha koden stjålet, så har den ingen ting på en maskin med nettkobling å gjør. Folka i valve burde vite bedre, noe de kanskje også gjør? Jeg kunne forstått om det var den ferdig kompilerte maskin koden som ble stjålet, denne befinner seg nok garantert på flere maskine som er koblet mot nettet grunnet testing. Men en kildekode har ikke noen funksjon mot internett.

Lenke til kommentar
Det eneste som er tvilsomt her er at de faktisk oppbevarte kildekoden på en maskin koblet til nettet. Med mindre en vil ha koden stjålet, så har den ingen ting på en maskin med nettkobling å gjør. Folka i valve burde vite bedre, noe de kanskje også gjør? Jeg kunne forstått om det var den ferdig kompilerte maskin koden som ble stjålet, denne befinner seg nok garantert på flere maskine som er koblet mot nettet grunnet testing. Men en kildekode har ikke noen funksjon mot internett.

Jeg antar de bruker SourceSafe eller et tilsvarende program. En maskin har f.eks. koden oppbevart, og programmererne napper de filene de trenger der og da. Et slags fildelingsprogram, om du vil. Den maskinen er trolig ikke koblet til nettet, men programmerernes PC-er er det. Der har du allerede en mulig vei for hackerne å gå. Jeg sier ikke det er slik, men det er en teoretisk mulighet.

Lenke til kommentar

Vel, det ser ut som at hele HL2.net inkludert tidligere nevnte forumtråd har klikket, se her og her. Hva kan dette skyldes, tro? (NB: Den røde markeringen er mitt verk)

Men seriøst, jeg håper virkelig at dette ikke utsetter HL2 betydelig (dvs. at det ikke kommer til jul/nyttår). Det er virkelig veldig kjipt for Valve slik som ting har utviklet seg nå...

Lenke til kommentar
Det eneste som er tvilsomt her er at de faktisk oppbevarte kildekoden på en maskin koblet til nettet.

Jeg synes også det høres litt rart ut at sjefen liksom bare har kildekoden liggende på sin personlige PC. Uten at jeg vet hvordan slike folk jobber, ville jeg nå tro at kildekoden lå på en egen server som var koblet til nettverket.

Lenke til kommentar
Det eneste som er tvilsomt her er at de faktisk oppbevarte kildekoden på en maskin koblet til nettet.

Jeg synes også det høres litt rart ut at sjefen liksom bare har kildekoden liggende på sin personlige PC. Uten at jeg vet hvordan slike folk jobber, ville jeg nå tro at kildekoden lå på en egen server som var koblet til nettverket.

Sikkert. I denne bransjen er de nok mye ute å reiser (i alle fall sjefen selv), så han må ha mulighet til å vurdere kildekoden mens han er ute å reiser, kanskje også endre på den etter ønske.

Men uannsett, hvis denne kildekoden har vært i kontakt med internett 50 maskiner unna, så har de nok sikkert med noen av verdens beste hackere å gjøre, som kunne ha skaffet den, selv da. Intranettet har sikkert vært i kontakt med internett på en eller annen maskin.

:shrug:

Lenke til kommentar
det er idiotisk uansett.

med kildekode på en maskin uten internett vil det være umulig å stjele den, rett ved siden av denne pcen kunne det vært en pc med internett og vips så hadde de ikke trengt firewall eller noe slikt.

Så du mener at i et stort firma som utvikler programvare, skal alle ha to pcer og to nettverk: Et for internett/mail etc,, og et annet nettverk med cvs o.l. i forhold til kode o.l....i don't think so...

Lenke til kommentar
det er idiotisk uansett.

med kildekode på en maskin uten internett vil det være umulig å stjele den, rett ved siden av denne pcen kunne det vært en pc med internett og vips så hadde de ikke trengt firewall eller noe slikt.

Så du mener at i et stort firma som utvikler programvare, skal alle ha to pcer og to nettverk: Et for internett/mail etc,, og et annet nettverk med cvs o.l. i forhold til kode o.l....i don't think so...

Enig her, du kan jo ikke sitte uten nett, er jo nyttig når man programmerer å slå opp stuff også (ihvertfall på mitt lave nivå), er jo ikke bare bare å hacke seg inn om folk har firewall og ett noenlunde sikkert system, synes dette lukter lekasje mer enn noe annet.

AtW

Lenke til kommentar

Se min post litt oppover siden her. Som sagt - at maskinen med kildekoden er koblet opp mot det interne nettverket, er nok til at skaden kan skje. Hackere kan gå gjennom en maskin som er koblet opp mot Internett og det interne nettverket.

Lenke til kommentar

Kikka på kildekoden og compila den, alt jeg fikk var en ERROR code, aner ikke hva som må endres, legges til får å få riktig ut av det ved å compile. Men alikavel, det virker som masse fete ting kommer til HL2, som vi også vet ganske mye om. AI er søren meg MASSE koding. Dæven, virker som ganske intelligente greier det er snakk om, CS følger også med HL2 når det kommer ut, men i form av gamle 1.5 så det ut som,(samme våpen etc,) fant heller ikke noe STEAM greier i filsystemet det kom i...

Mye spekulasjoner og usanne rykter, dette var det jeg så og ikke noe jeg tror/trodde.

GO HL2!

Lenke til kommentar
Kikka på kildekoden og compila den, alt jeg fikk var en ERROR code, aner ikke hva som må endres, legges til får å få riktig ut av det ved å compile. Men alikavel, det virker som masse fete ting kommer til HL2, som vi også vet ganske mye om. AI er søren meg MASSE koding. Dæven, virker som ganske intelligente greier det er snakk om, CS følger også med HL2 når det kommer ut, men i form av gamle 1.5 så det ut som,(samme våpen etc,)  fant heller ikke noe STEAM greier i filsystemet det kom i...

Mye spekulasjoner og usanne rykter, dette var det jeg så og ikke noe jeg tror/trodde.

GO HL2!

Utrolig uintelligent å prøve engang.. Går ikke ann å få noe ut av den og jeg sier det sånn :

Den som skyter gullfuglen (compiler en beta etc) gjør sånn at VALVE driter i å release spillet i nærmeste fremtid, hvem f##n vil det ? :evil::evil:

Lenke til kommentar

Se min post litt oppover siden her. Som sagt - at maskinen med kildekoden er koblet opp mot det interne nettverket, er nok til at skaden kan skje. Hackere kan gå gjennom en maskin som er koblet opp mot Internett og det interne nettverket.

Og at du kjører bil, er nok til at sjansen er tilstede for at du krasjer og dør, men du sykler ikke 3 mil til jobb hver dag allikevel? :shrug:

(analogi)

Lenke til kommentar

Utrolig uintelligent å prøve engang.. Går ikke ann å få noe ut av den og jeg sier det sånn :

Den som skyter gullfuglen (compiler en beta etc) gjør sånn at VALVE driter i å release spillet i nærmeste fremtid, hvem f##n vil det ? :evil:  :evil:

Hvorfor skulle det skje? De kommer til ha en release før jul, det tjener de mest penger på, og hvorfor skulle det hjelpe å utsette spillet? Synes folk hisser seg veldig opp over denne kildekoden, kanskje er det best for oss gamere, siden utviklere o.l. kan lære noen nyttige triks, de eneste som taper på dette er valve, ikke oss.

AtW

Lenke til kommentar
Synes folk hisser seg veldig opp over denne kildekoden, kanskje er det best for oss gamere, siden utviklere o.l. kan lære noen nyttige triks, de eneste som taper på dette er valve, ikke oss.

Både og. På den ene siden får flere selskaper tilgang på teknologien, noe som vil gi oss flere og mer imponerende spill. På den annen side kan dette bety døden for hele multiplayer-delen av Half-Life 2.

Lenke til kommentar

Og at du kjører bil, er nok til at sjansen er tilstede for at du krasjer og dør, men du sykler ikke 3 mil til jobb hver dag allikevel? :shrug:

(analogi)

Fordi når du sykler er sjangsen for å blir påkjørt og drept nesten like stor :lol: useriøs post men måtte bare si det :D

Lenke til kommentar
Flere her en meg som tror det går en litt nærvøs kar på jobben i morgen tidelig? Hva kan jeg som person bruke denne koden til egentlig? brenne på cd ha på veggen?

Jeg ble personlig svært irritert når jeg leste nyheten.

Først og fremst fordi det kan føre til ytterligere forsinkelse av spillet og fordi dette rett og slett var lusent gjort mot Valve software for å si det mildt. Motivene er nok ikke bedre enn at vedkommende ikke kunne vente, tross for forsinkelsen.

Jeg spør meg selv samme spørsmål, hva kan vedkommende bruke koden til. Jeg har ikke så veldig peiling på slikt generelt så jeg vet fint lite om det. Men vil en person med kildekoden eks. kunne lage porteringer av spillet til andre plattformer som spillet ikke i utgangspunktet var laget for. Tenker da eks. på om en kar kunne laget en linuxport av spillet. Jeg er aktiv bruker av linux, så ikke missforstå meg. Jeg støtter på ingen måte dette tyveriet men spekulerer om det kanskje også er mulig at noen kan ha hatt liknende motiver ?

Håper for Valve og alle half-life fans sin del at tyveriet blir "oppklart". De skyldige tatt, og at det ikke fører til all verdens forsinkelser for spillet, dets multiplayer funksjonalitet og ikke minst at det har skjedd ytterligere skader(tenker da spesielt på source-enginen).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...