Gå til innhold

Kildekoden til Half-Life 2 stjålet


Anbefalte innlegg

Sannheten er at om dette ikke hadde skjedd, hadde vi alle kunnet spilt Half-Life 2 rundt disse tider (tyveriet ble oppdaget midt i september, men ikke offentliggjort før i forrige uke)  

 

 

Noe av det jeg husker aller best den første tida jeg begynte å surfe på nettet (en gang rundt 94' når folk fremdeles brukte Netscape og Win 3.11), var en heftig diskusjon på et eller annet forum. Jeg blandet meg midt inn i diskusjonen, og baserte argumentene mine på noen vage påstander jeg hadde hørt fra andre. Når så noen beviste at jeg tok grundig feil, ble jeg flamet og latterliggjort i den grad at jeg bare måtte slette kontoen og begynne å poste under et annet navn. Vet du hva? Jeg er sinnsykt takknemmelig for akkurat det i dag! Jeg har lært at man ikke bare kan buse ut med påstander som ikke har rot i virkeligheten, har lært å bli mer ydmyk og vet å innrømme når jeg tar feil.

 

 

Mr_Snuffles: Argumentasjonen din er godt over gjennomsnitt av det jeg leser her, og du har vet for det meste hva du snakker om ser det ut til.

Men, tyveriet ble ikke oppdaget i midten av september. Det ble registrert unormal aktivitet på linjene til Valve, og mail kontoen til godeste Gabe. Selve tyveriet av kildekoden ble ikke oppdaget før i forrige uke, da linken til den ble postet på et forum ikke ulikt dette.

Så utsettelsen på spillet kom før tyveriet var oppdaget. Den kom vel om jeg ikke tar helt feil, før 11.9 som Gabe oppga som dato da de første teina på at noe var galt ble oppdaget. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Foresten, la du merke til noe Quake 1 SC i HL2 SC'en?

Jeg ser det er noen header og kildefiler under katalogen 'engine', som vitner om Quake opphav, bl.a. [fjernet]. I hvilken grad disse brukes i Half-Life 2 er vanskelig å si, men de inkluderes i de fleste gl_relaterte filer.

 

hmm, da stemmer det jeg så også,

lurer på hva de bruker disse til: )

 

 

Men anyways, har vært konstruktivt og diskutrere med deg ,du gav en fin tilbake melding, ennu vi startet krast:)

 

 

Men nå må jeg legge meg til og sove eller.no,

God natt! :)

(hm ellers skal jeg sove:// )

Lenke til kommentar
Men, tyveriet ble ikke oppdaget i midten av september. Det ble registrert unormal aktivitet på linjene til Valve, og mail kontoen til godeste Gabe. Selve tyveriet ble ikke oppdaget før i forrige uke, da linken til den ble postet på et forum ikke ulikt dette.  

Så utsettelsen på spillet kom før tyveriet var oppdaget. Den kom vel om jeg ikke tar helt feil før 11.9 som Gabe oppga som dato da de første teina på at noe var galt ble oppdaget.

 

Første offisielle uttalelse om at Half-Life 2 var utsatt, skjedde 23 September (link) da Doug Lombardi kom med en offisiell uttalelse fra Valve Software. Tidligere uttalelser (fra utgiveren Vivendi), fortalte bare når spillet var forventet å komme ut i butikken (i motsetning til en evt. Steam release). Da hadde de mistenkelige aktivitetene på serveren allerede pågått en god stund. Hvis du leser linken, ser du at de hadde oppdaget problemer og tatt ned mailserverene sine allerede på dette tidspunktet.

 

Videre oppdaget Valve riktignok mistenkelige tegn rundt den 11 september, men koden ble ikke stjålet før midten av måneden (jeg ser at en del kildefiler er datert så sent som 13 September, så tyveriet kunne altså ikke skjedd før dette).

Lenke til kommentar

Men, da ser det egentlig ut som vi er enige om det. :) Bare jeg som blander litt på datoer. Pøvde å huske tilbake til da jeg hørte om utsettelsen til HL2. Men det gikk vist ikke så bra. Btw, leste nettopp at valve selv sier kildekoden ble kopiert rundt 19.09.

Lenke til kommentar

Vi er nok ikke så enige likevel, i hvertfall ikke på dette punktet:

Så utsettelsen på spillet kom før tyveriet var oppdaget

 

Her er tidslinja:

 

...Forventet HL2 release fremdeles 30 September.

11 September: De første tegn på unormal aktivitet.

19 September: Tyveriet blir utført.

...De neste dagene skjønner Valve, hva som har skjedd og foretar drastiske steg, bl.a å koble ned mail serveren og andre kritiske systemer. Det drøftes sannsynligvis internt hva som må gjøres nå som kildekoden er lekket, og de bestemmer seg for å gjøre omskrivninger av koden før de tør å slippe spillet på markedet.

23 September: Half-Life utsatt til "Holiday release" (ingen grunn nevnes fordi kildekoden ikke er lekket til almennheten ennå)

~01 Oktober: De første kildefilene dukker opp på newsgroups.

...Valve innser at de må krype til korset og fortelle grunnen til utsettelsen.

02 Oktober: Valve bekrefter at kildelekasjen er ekte

 

Man kan selvsagt drøfte detaljer, og det er umulig for utenforstående å si eksakt hva som skjer i dagene mellom 19 og 23 September. Det er dog tydelig at Valve må ha visst om tyveriet allerede på dette tidspunktet ettersom de har oppfattet situasjonen som såpass alvorlig at de har tatt ned kilden til lekasjen (mailserveren). Dessuten, hvis Valve selv ikke visste at koden var lekket før den 2 Oktober, hvordan kan de da vite datoen når tyveriet skjedde? Uttalelsen fra Gabe tyder på at de har hatt god tid til å analysere situasjonen og gå over loggene sine på dette tidspunktet.

 

Til slutt, ingen softwareutviklere hadde våget å stå så bombastisk fast på release dato, som Valve opprinnelig gjorde, hvis de ikke er 100% sikre på at de har et ferdig produkt som er klar til levering. Jeg står derfor ved min påstand at om dersom dette tyveriet ikke hadde skjedd, ville Half-Life 2 nå vært sluppet på markedet (i en eller annen form).

 

Nå skal jeg ikke krangle mer, på tide å sove! :)

Lenke til kommentar
Dessuten, hvis Valve selv ikke visste at koden var lekket før den 2 Oktober, hvordan kan de da vite datoen når tyveriet skjedde? Uttalelsen fra Gabe tyder på at de har hatt god tid til å analysere situasjonen og gå over loggene sine på dette tidspunktet.

Vel, logger taler sitt tydelige språk. Tar ikke så lang tid å lese dem, dette vet jeg som aktiv *nix bruker. Dessuten, er det ikke så rart dem tar ned mailserverene sine for å patche dem når de vet folk har brutt seg inn på mailsystemet. Så det at de viste at kildekoden ble stjelt før de utsatte spillet, er en mulighet, men fremdeles bare spekulasjoner.

 

Er enig i at kildekoden ble kopiert før utsettelsen ble offeltliggjort. Som jeg skrev, husket jeg feil og blandet litt datoer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Vi er nok ikke så enige likevel, i hvertfall ikke på dette punktet:
Så utsettelsen på spillet kom før tyveriet var oppdaget

 

Her er tidslinja:

 

...Forventet HL2 release fremdeles 30 September.

11 September: De første tegn på unormal aktivitet.

19 September: Tyveriet blir utført.

...De neste dagene skjønner Valve, hva som har skjedd og foretar drastiske steg, bl.a å koble ned mail serveren og andre kritiske systemer. Det drøftes sannsynligvis internt hva som må gjøres nå som kildekoden er lekket, og de bestemmer seg for å gjøre omskrivninger av koden før de tør å slippe spillet på markedet.

23 September: Half-Life utsatt til "Holiday release" (ingen grunn nevnes fordi kildekoden ikke er lekket til almennheten ennå)

~01 Oktober: De første kildefilene dukker opp på newsgroups.

...Valve innser at de må krype til korset og fortelle grunnen til utsettelsen.

02 Oktober: Valve bekrefter at kildelekasjen er ekte

 

Man kan selvsagt drøfte detaljer, og det er umulig for utenforstående å si eksakt hva som skjer i dagene mellom 19 og 23 September. Det er dog tydelig at Valve må ha visst om tyveriet allerede på dette tidspunktet ettersom de har oppfattet situasjonen som såpass alvorlig at de har tatt ned kilden til lekasjen (mailserveren). Dessuten, hvis Valve selv ikke visste at koden var lekket før den 2 Oktober, hvordan kan de da vite datoen når tyveriet skjedde? Uttalelsen fra Gabe tyder på at de har hatt god tid til å analysere situasjonen og gå over loggene sine på dette tidspunktet.

 

Til slutt, ingen softwareutviklere hadde våget å stå så bombastisk fast på release dato, som Valve opprinnelig gjorde, hvis de ikke er 100% sikre på at de har et ferdig produkt som er klar til levering. Jeg står derfor ved min påstand at om dersom dette tyveriet ikke hadde skjedd, ville Half-Life 2 nå vært sluppet på markedet (i en eller annen form).

 

Nå skal jeg ikke krangle mer, på tide å sove! :)

 

oppi alt dette glemmer du av kanskje en av de viktigste brikkene, steam.

med tanke på hvor viktig steam er for valve angående half life 2 så kommer de ikke akkurat til å slippe half life 2 før steam er ferdig.

 

husker jeg ikke helt feil så gikk vivendi ut og sa at spillet var utsatt og at 30sept ikke gjaldt lenger, dette var (hvis jeg ikke husker helt feil) før tyveriet skjedde.

dette tyder på at valve har møtt på problemer, disse kan f.eks være:

(er ikke noe poeng å utdype dem)

 

- polishing issues

- steam som ikke er ferdig

- hackeren har rett.

 

 

en ting er sikkert, vivendi går ikke ut og sier at half life 2 er utsatt uten at de har en grunn til det.

jeg vet om flere software utviklere som har stått på sitt før de har forandret dato. 3drealms er en av de, westwood føyer seg også inn i rekken.

 

tidslinjen din mangler forresten en liten del.

30 sept - div spillsider mottar en mail fra doug lombardi hvor han forklarer at half life 2 er gold.

enten har valve gjort dette med vilje, eller så har hackeren enda hatt tilgang.

 

jeg tviler enda på at vi hadde hatt muligheten til å spille half life 2 hvis ikke alt dette hadde skjedd.

en av grunnene er steam som ikke var ferdig, de kommer ikke til å slippe half life 2 før steam er ferdig og klar til å bli belastet av tusenvis av brukere.

en annen årsak er faktisk tiden som går fra et spill er gold og til det havner i butikkhyllene. da hl2 ikke ble gold innen den 17 så tror jeg folk flest var innforstått med at spillet ikke hadde mulighet til å rekke original utgivelses dato.

 

 

 

nå slapp han forresten counter strike condition zero.

Lenke til kommentar
oppi alt dette glemmer du av kanskje en av de viktigste brikkene, steam.

med tanke på hvor viktig steam er for valve angående half life 2 så kommer de ikke akkurat til å slippe half life 2 før steam er ferdig

Ehhh....du er klar over at Steam betaen sluttet allerede 10 September, og at den fulle Steam klienten har vært tilgjengelig i flere uker allerede? Du kan du selv laste ned og installere Steam herfra . Counter Strike, Half-Life, Teamfortress og andre klassikere har vært tilgjengelige på nettverket en god stund allerede!

 

Din fantastiske teori om at Steam ikke er ferdig så derfor kunne ikke HL2 distribueres faller derfor i grus.

 

Når det gjelder hva Vivendi har sagt, spiller det liten rolle ettersom de kun er utgiverne. Det er kun Valve som vet endelig status på produktet som de selv utvikler. Forresten så tror jeg ikke Vivendi sa ordrett at Half-Life 2 var blitt utsatt, men kun uttalte at de ikke ville begynne å distribuere før i midten av november (her kan jeg ta feil, men spiller uansett ingen rolle). Helt frem til tyveriet ble oppdaget, var Valve i hvertfall bombesikre på release 30 September.

 

tidslinjen din mangler forresten en liten del.

30 sept - div spillsider mottar en mail fra doug lombardi hvor han forklarer at half life 2 er gold.

Dette er allerede bekreftet at mailen (som kom fra en som utga seg som Gabe, ikke Doug Lombardi) om at Half-Life var gold, var verket til en eller annen som spoofet e-mailen deres fra et sted i england(link). Siden dette ble gjort av en som ikke hadde fysisk tilgang på Valve sitt nettverk, hadde "leakeren" sannsyneligvis ikke noe med dette å gjøre.
Lenke til kommentar

vist spillet var ferdig da !(30sep)hvorfår blir de utsatt i ca 7-8 mnd..

tror mere på at hl2 var langt fra ferdig.valve er vel ikke best på release dato..tenker da på cs 1.6 og andre utgivelse.

 

mener bare at 7-8 mnd er lang tid hvis spillet allerede var klar får utgivelse...tar det så lang tid og rette dette opp da..!

Lenke til kommentar

Jaja, nå gjenstår det og se. Er Pre-G0ld versjonen her i dag har Valve og Vivendi fullstendig rett. Er den ikke her i nærmeste fremtid, har h4xx0rene rett. Jeg står akkuratt nå på hackerenes side og tror at det VI ville at Valve skulle slippe 30 september, er den betaen som er tilgjengelig i dag. At det er alt. Absolutely everything....

 

Hmm.. snålt dette har blitt... BTW blir det multiplayer i Doom 3 ? :lol:

Lenke til kommentar
vist spillet var ferdig da !(30sep)hvorfår blir de utsatt i ca 7-8 mnd..

tror mere på at hl2 var langt fra ferdig.valve er vel ikke best på release dato..tenker da på cs 1.6 og andre utgivelse.

mener bare at 7-8 mnd er lang tid hvis spillet allerede var klar får utgivelse...tar det så lang tid og rette dette opp da..!

 

Bra poeng...

Lenke til kommentar

ja..kansje svaret ligger her(it-avisen)

 

 

Det er selvfølgelig likevel lov til å undre nøyaktig hvorfor tyveri av kildekoden skulle føre til store utsettelser (og om Valve Software ikke benytter anledning til å ytterligere skyve tilbake en overambisiøs lanseringsdato), men selskapet sier de må bruke ekstra tid på å forhindre at spillere kan lage «cheats» og cracks basert på den stjålne koden.

Lenke til kommentar
mener bare at 7-8 mnd er lang tid hvis spillet allerede var klar får utgivelse...tar det så lang tid og rette dette opp da..!

Kan du kode selv? Har du en anelse om hvor lang tid det tar å skrive nettverkskode for store, komplekse spill som Half-Life 2? Valve har brukt 5 år på å gjøre ferdig Half-Life 2, at de nå må bruke masse tid på å skrive om deler koden er da slettes ikke merkelig. Det dreier seg tross alt om en total omskrivning av kritiske multiplayer komponenter, Steam autentisering, Cdkey generatoren og sikkert mye annet

 

Folk tror visst at slike spill lager seg selv i løpet av noen måneder :roll:

 

Om de kommer til å bruke så mye som 7-8 mnd er forresten ikke bekreftet, ettersom det, igjen, kun er Vivendi som har uttalt seg, og ikke Valve selv.

Lenke til kommentar
vist spillet var ferdig da !(30sep)hvorfår blir de utsatt i ca 7-8 mnd..

tror mere på at hl2 var langt fra ferdig.valve er vel ikke best på release dato..tenker da på cs 1.6 og andre utgivelse.

mener bare at 7-8 mnd er lang tid hvis spillet allerede var klar får utgivelse...tar det så lang tid og rette dette opp da..!

 

Bra poeng...

 

Som sagt før, det er komplekse koder i spill, og når det er lekket ut kildekoder så må Valve forsikre seg om at de som skulla ha skumle hensikter med de filene ikkje får brukt de til noe som helst. Eg vil heller ha eit bra spill uten 100 aimbots og wallhacks før utgivelsen enn eit med.

 

Som ein vis mann ein gang sa "Den som venter på noe godt venter aldri forgjeves"

 

Får ha tålmodighet og tvinne tomler noen mnd til. Nå er det heller ikkje 100% sikkert at det blir utsatt til April

Lenke til kommentar
Jaja, nå gjenstår det og se. Er Pre-G0ld versjonen her i dag har Valve og Vivendi fullstendig rett. Er den ikke her i nærmeste fremtid, har h4xx0rene rett.

 

Wow...det må være den beste bevisførselen jeg har sett! Hvis hackerne sitter på baken og lar være å release gold utgaven av HL2, så klarer de å ovebevise alle om at de har rett? Si meg, hvorfor skulle hackerne da ville å gi ut noe i det hele tatt? De får jo rett uansett!

Hvis det ikke kommer noen pre-gold, beviser det ingen ting annet enn at:

a) Hackerne ikke har klart å rappe ned noen pre-gold fra Valve.

B) Hackerne er for feige til å laste opp pre-gold av frykt for at den kan spores tilbake til dem selv.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...